وزیر علوم به دیدار “دکتر محمدرضا شفیعیکدکنی” رفت
حسین سیماییصراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دیدار با پیشکسوتان دانشگاهی و مفاخر بزرگ ایران را دیروز با دیدار دکتر محمدرضا شفیعیکدکنی، استاد ممتاز و از مفاخر دانشگاه تهران آغاز کرد. احمدرضا خضری، مدیرکل حوزۀ وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از این دیدار بهعنوان «دیداری به غایت دوستانه و صمیمانه همراه با یادکرد خاطرات شیرین و شعفانگیز» نام برد. دکتر هادی خانیکی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر احمد جلالی، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این دیدار حضور داشتند. این دیدار وزیر علوم با شفیعیکدکنی درحالی صورت گرفته که چند ماه پیش خبر توقف آخرین مجموعه اشعار او با عنوان «نامهای به آسمان» در پشت سد ممیزی با واکنشها و مخالفتهایی زیادی مواجه شد. محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر توسعۀ کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روزهای پایانی آذر سال گذشته دربارۀ وضعیت صدور مجوز مجموعه شعر استاد شفیعیکدکنی گفته بود: «کتاب دارد خوانده میشود. به چند نفر از اهالی شعر نیز کتاب را دادهایم تا بخوانند و نظرشان را بگویند. انشاءالله دربارۀ آن تصمیمگیری شود. به صورت کلی کتاب در فرآیند صدور مجوز است». این سخنان مرادیان، بهویژه دربارۀ اینکه کتاب را به چند نفر از اهالی شعر نیز دادهاند تا بخوانند و نظرشان را بگویند، واکنشهای تندی را در بین ادبیان و علاقهمندان به استاد شفیعی کدکنی در پی داشت و با حجم انبوهی از تعجب و مخالفت در شبکههای اجتماعی مواجه شد. بسیاری این نوع برخورد با مفاخر فرهنگی را مایۀ تأسف، شرمساری و سرافکندگی متولیان و مسئولان فرهنگی دانستند. پس از این واکنشها یاسر احمدوند،معاون فرهنگی وزارت ارشاد در توییتی نوشت: «استاد شفیعیکدکنی از مفاخر ادبی ایران است. هیچ محدودیتی برای انتشار آثار ایشان وجود ندارد». علاوه بر محدویتهایی از سنخ ممیزی آثار و… در وزارت علوم دولت سیزدهم تدریس استادان بسیاری با موانع و محدویتهایی چون عدم تمدید قرارداد و … مواجه بود. دیدار دیروز وزیر خراسانی با ادیب خراسانی نشان از آن دارد که در وزارت علوم «کشتیبان را سیاستی دگر آمد». خبر بازگشت علی شریفیزارچی به دانشگاه شریف هم که دیروز خودش آن را اعلام کرد موید دیگری بر تغییر سیاستها در وزارت علوم بود و امید میرود در دولت چهاردهم اساتید و دانشگاهیان با محدودیتهای کمتری مواجه شوند و بیشتر قدر ببینند.