رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : شب‌نامه در مجلس

شب‌نامه در مجلس

مخالفان “سیدرضا صالحی‌امیری” برای رای نیاوردن گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، علیه او شب‌نامه پخش کردند

 

گروه سیاسی: بهارستانی‌ها دیروز چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان را آغاز کردند. حسین سیمایی‌صراف وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات و سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور و رضا صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت ازجمله افرادی بودند که صلاحیت‌شان در دستور کار پارلمان وجود داشت. سیدمحمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت هم که سخنانش پس از صحبت‌های موافق و مخالفان به جلسه عصر دوشنبه نرسید، روز گذشته پشت تریبون مجلس رفت و سخنرانی کرد. نکته جالب توجه این بود که همزمان با نطق مخالفان وزیر پیشنهادی وزارت کشور ناگهان رئیس‌جمهور پزشکیان وارد مجلس شد. او در حاشیه حضور در جلسه علنی مجلس اظهار امیدواری کرد که نمایندگان به دولت کمک کنند و به همه وزرای پیشنهادی رای بدهد.

هماهنگی برنامه‌های اتابک
با سند هفتم توسعه


اولین وزیر پیشنهادی سیدمحمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت بود که در ارائه برنامه‌های خود برای این وزارتخانه سخن گفت. او چند سال به‌‌ عنوان مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی فعالیت داشت. اتابک در سال ۱۴۰۲ از این سمت بازنشسته شد و حالا یک سال پس از بازنشستگی از بنیاد مستضعفان، راهی مجلس شده تا از نمایندگان رای اعتماد بگیرد.
به گفته اتابک برنامه ارائه شده از طرف او با اسناد بالادستی و سند هفتم توسعه تدوین شده است. فرصت‌ها و تهدیدها و سیاست‌گذاری در صنایع و امور تجاری در نظر گرفته شده است. او با بیان اینکه در گام دوم انقلاب باید با تکیه بر تولید داخل به سمت اقتصاد بدون تکیه به نفت حرکت کنیم، افزود: به اعتقاد من ما در خودروسازی راهی جز رقابتی کردن نداریم و برای ارتقای کیفیت، بهتر شدن وضعیت ایمنی خودروها و وضعیت سوخت آنها حتماً باید فضا را رقابتی کنیم و این موضوع نیز قانون است و ان‌شاالله با واردات، موضوع رقابتی شدن را پیگیری می‌کنیم. لازم است مشارکت راهبردی در زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و جهانی دنبال شود. چالش‌های پیش‌رو را به صورت اختصار خدمت‌تان عرض می‌کنم. چالش‌های عمده‌ای در عمومیت حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت وجود دارد. پایین بودن سهم بهره‌وری، چالش تامین منابع مالی، ناپایداری روند نزولی تشکیل سرمایه ثابت و ناخالص در کشور از این موارد است. مستحضر هستید الان مدتی است که میزان استهلاک‌مان از سرمایه‌گذاری ناخالص داخلی بالاتر رفته است. مشکلات تامین پایدار، مشکلات ساختار نظام سیاست‌گذاری و بی‌ثباتی مقررات در محیط کسب‌وکار، غیرقابل پیش بودن متغیرهای اقتصادی و عدم اجرای صحیح قانون در بخش‌های مختلف باعث شده که وزارت صنعت، معدن و تجارت چابکی لازم را نداشته باشد و نیاز به چالاک‌سازی بیشتر دارد.
احد آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در اظهاراتی به‌ عنوان مخالف که البته عصر دوشنبه برگزار شد، گفت: سابقه حضور آقای اتابک در وزارت صمت یا صفر است یا اندک؛ البته اگر هم صفر باشد، دلیل نمی‌شود که ایشان برای این وزارتخانه معرفی نشوند. دعا می‌کنیم شما مرد میدان باشید و گره‌های کور را از مسیر صنعت‌گران باز کنید. همچنین روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در اظهاراتی به‌ عنوان مخالف گفت: آقای اتابک را به هیچ وجه کارشناس حوزه سیاست‌های صنعتی نمی‌شناسم؛ چراکه ایشان یک روز در وزارتخانه و سازمان‌های صمت استانی نیز حضور نداشتند.
ضمن اینکه عبدالحکیم آق‌ارکاکلی، نماینده مردم گنبدکاووس در اظهاراتی به ‌عنوان موافق تاکید کرد: امروز به حق زمان وفاق ملی است اما دنیا بداند که نه نفس‌های ایران به تلاطم افتاده و نه کشتی ایران بدون سکاندار است. مهندس اتابک به ‌عنوان یک نیروی کاربلد، توانمند و مسلط بر وضعیت فعلی کشور در حوزه صمت می‌تواند وارد این وزارتخانه شود.
مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم هم در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از طرح ادعایی از سوی مخالفان وزیر پیشنهادی مبنی بر اینکه او هیچ آشنایی با صنعت ندارد، گفت: مشکل ما این است که دشمنان ما نخبگان ما را خوب شناختند اما خود ما آنها را نشناختیم؛ دشمنان تحریم می‌کنند اما ما می‌گوییم که ناتوان هستند. اگر قرار است مخالفان ما توانمندی یا ناتوانی وزارتخانه چند تخصصی اظهارنظر کنند آیا خودشان در آن ابعاد تسلط لازم را دارند؟

حرف نسل Z را بفهمیم
نمایندگان به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری هم پرداختند. در ادامه این جلسه حسین سیمایی‌صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، تاکید کرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی‌تفاوت و بی‌طرف نخواهند بود. گسست بین‌نسلی و فرهنگی رو به گسترش است؛ مهم است حرف یکدیگر و حرف نسل Z را بفهمیم که این یک واقعیت است. وی افزود: زیرساخت‌ها اعم از ساختمان، آزمایشگاه، کتابخانه و کارگاه و ابزار تحقیق بسیار فرسوده و مستهلک است. تحریم‌های نظام سلطه و محاصره و انزوای علمی، فشار سنگینی را بر آموزش عالی تحمیل کرده است. در این بین سهم نشاط در دانشگاه‌ها رضایت‌بخش نیست؛ البته که سرزندگی دانشگاه‌ها بدون آرامش و امید در تصمیم‌سازی‌ها ممکن نیست.
در ابتدای این جلسه و پیش از سخنرانی وزیر پیشنهادی علوم، احسان عظیمی‌راد ضمن قرائت گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های حسین سیمایی‌صراف خبر داد. مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی علوم هم صحبت کردند. یکی از آنها علیرضا عباسی بود که گفت: وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود و اسناد بالادستی به برنامه هفتم اشارات زیادی داشته اما اینقدر موارد زیاد است که انگار اولویت و برنامه مشخصی ندارد.
اما سیدمسعود خاتمی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم تاکید کرد: داشتن نگاه ملی و غرق نشدن در مسائل جناحی در مناصب و مسئولیت‌های مختلف در دولت دوازدهم و سیزدهم برای ایشان اثبات شده است. سیدمحمد موحد هم در موافقت و با تاکید بر اینکه همیشه انتخاب وزیر علوم در ادوار مختلف از طرف دولت و مجلس دارای اهمیت خاصی بوده است، گفت: وزیر علوم پیشنهادی از ویژگی‌های منحصربه‌فردی در بعضی از ابعاد برخوردار است.

نمی‌توانیم تحولات را نبینیم
مجلسی‌ها همچنین به بررسی صلاحیت سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداختند و نکته جالب توجه آن است که هیچ نماینده‌ای به‌ عنوان مخالف برنامه‌های او صحبت نکرد. بنابراین طبق آیین نامه مجلس ‌با توجه به اینکه سیدعباس صالحی مخالفی نداشت، موافقی هم صحبت نکرد و بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون، وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.
در ادامه این جلسه سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه با تاکید بر اینکه بی‌تردیدی یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای اینکه بتواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم کند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: اینجانب در پرتو عنایت و نگرش‌های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنمایی‌ها و دلسوزی‌های مراجع عظام تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تلاش خواهم کرد که در دولت چهاردهم در این حوزه مهم و کانونی، یعنی وفاق ملی در سطح دولت و ملت موثر و سهیم باشند.
به گفته صالحی، امروز نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده بیش از دو برابر از مردان تحصیل کرده است؛ بنابراین متغیر دوم اجتماعی ما در کنار متغیر تحصیلات اجتماعی تحولاتی است که در حوزه زنان اتفاق افتاده است و نمی‌توانیم تحولات را نبینیم. وی گفت: دولت وفاق ملی در سطح حکمرانی درحال شکل‌گیری است اما کار عمده‌تر دولت وفاق ملی در سطح دولت ملت است و اینکه مردم، دولت را از خود بدانند و به آن اعتماد کنند و رابطه همدلانه و همکاران با او پیدا کنند.
باید به بطن جامعه باور داشت
در ادامه بررسی صلاحیت‌ها وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، صلاحیت سیاسی‌ترین وزیر پیشنهادی پزشکیان یعنی اسکندر مومنی برای وزارت کشور بود. او زمانی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا و از بنیان‌گذاران پلیس ۱۱۰ بوده است. این درحالی است که روز گذشته ۲۱۱ نفر از نمایندگان در موافقت با مومنی ثبت‌نام کرده بودند. اسکندر مومنی در نطق دفاعیه خود از مخالفان و موافقان خود تشکر کرد و در فرصت ۳۰ دقیقه‌ای خود گفت: «وزارت کشور دولت چهاردهم، مصمم است تا از همه امکانات و منابع انسانی موجود بهره ببرد. سرمایه اصلی و پشتوانه نظام اسلامی چیزی جز عموم مردم نیست. مردم ولی‌نعمت صاحب‌منصبان، راهنما و ناظر بر عملکرد صاحب‌منصبان هستند. باید به بطن جامعه باور داشت و با آن گفت‌وگو کرد و به حقوق و آزادی‌های آنان احترام گذاشت». به گزارش خبرآنلاین، این کاندیدای وزارت کشور بیان کرد: «ملاک و معیار انتخاب استانداران همین‌ها هستند؛ پاکدستی، کارآمدی، لیاقت، کاردانی و …». وی درباره اهداف وزارت کشور هم گفت: «تامین امنیت عمومی و افزایش مشارکت و همبستگی اجتماعی از اهداف اصلی وزارت کشور است. وزارت کشور باید نماد همبستگی و حضور همه فرزندان میهن باشد و پیشرفت متوازن و عدالت‌محور را مدنظر داشته باشد». وزیر پیشنهادی کشور پس از پایان نطق دفاعیه‌اش هم مورد استقبال نمایندگان قرار گرفت اما سکوت او درباره مسائلی چون گشت ارشاد و طرح نور از مهم‌ترین نکات قابل توجه بود. موضوعی که حتی ردپای آن هم در میان نطق مخالفان و موافقان هم دیده نشد.
پیش از سخنان مومنی، مصطفی پوردهقان، نماینده اردکان، اولین مخالفی بود که پشت تریبون رفت تا از دلایل خود برای مخالفت با وزیر پیشنهادی کشور بگوید. این نماینده مجلس در نطق مخالفت خود گفت: «امروز بعضی از استاندارانی که در بعضی از استان‌ها منصوب شدند یا طی سالیان گذشته در این سمت‌ها بودند، افرادی بودند که با نردبان‌های سیاسی بالا آمدند و چون در فلان ستاد شربت دادند یا پوستر چسباندند برای فلان فرد، استاندار شدند. چنان سرمایه‌های اجتماعی را این افراد غیرمتخصص از بین بردند که مردم از اینها گلایه‌مند هستند. مردم از دکتر پزشکیان و شما انتظار دارند، کسی در رأس کارهای اجرایی استان باشد که سواد داشته باشد عینکش سیاسی نباشد و فردی نباشد که به دنبال تسویه حساب‌های سیاسی نباشد». محمد باقری‌بناب، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی وزارت کشور هم گفت: «دلیل مخالفت بنده خود پزشکیان است مگر خودش در انتخابات نگفت که از افراد متخصص و کارشناس انتخاب می‌کنم؟ مومنی در مسائل سیاسی و اقتصادی تخصص دارد؟»
محمد میرزایی، نماینده شاهین‌دژ و تکاب هم در موافقت با اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور گفت: «در رابطه با وزارت کشور و وزیر پیشنهادی دولت وفاق ملی دکتر پزشکیان باید بگویم که یکی از مهم‌ترین وزارتخانه در ساختار دولت ایران، وزارت کشور است. دلیل امنیت این وزاتخانه به وزیر و کارویژه‌های آن بازمی‌گردد». حسن هاشمی، نماینده بیرجند در مجلس نیز در موافقت با مومنی، گفت: اهم ویژگی‌های وزیر پیشنهادی کشور تلفیق ویژگی‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی و عمرانی و شخصیت وی در راستای کارویژه‌های کشور و نگاه سیاسی، عمرانی و امنیتی در رویکرد ایشان محرز و مسلم است. وی همچنین رویکرد تعاملی و اقناعی به موضوعات و مسائل دارند که در دوران وزارت می‌تواند کمک کننده باشد.

تکرار حرف‌های بی‌فایده ۱۰ سال پیش
نوبت به رضا صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی میراث و فرهنگی رسید و آ‌ن طور که انتظار می‌رفت از همان ابتدا هجمه‌ها توسط اصولگرایان و پایداری‌ها علیه او شروع شد. تا جایی که علیه صالحی‌امیری در صحن علنی مجلس توسط پایداری‌ها شب‌نامه توزیع شد. پیگیری‌های خبرنگاران از نمایندگان مجلس حاکی از آن بود که در آن به مواردی چون صدور «حکم بازداشت» او در جریان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ اشاره شده است. جالب آنکه در این گزارش اتهامات اقتصادی نسبت داده شده به صالحی‌امیری از سوی وزارت اطلاعات رد شده است. این درحالی است که علیرضا خضریان، نماینده تهران در مجلس نیز در جریان نطق خود برای مخالفت با صالحی‌امیری توزیع این برگه علیه او را تایید کرد. گویا مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده نزدیک به جبهه پایداری برگه‌‎ای آبی‌رنگ را همزمان با برگزاری جلسه علنی مجلس برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری روی میز برخی نمایندگان مجلس گذاشت. البته کمیسیون فرهنگی مجلس هم با پیشنهاد تصدی سیدرضا صالحی‌امیری برای پست وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موافقت نکرد.
موافقان و مخالفان این وزیر هم صحبت کردند. حمیدرضا کاظمی و زهرا خدادادی، دو نماینده موافق صالحی‌امیری عنوان کردند که او می‌تواند در حوزه گردشگری با توجه به ظرفیت‌های غنی میراث فرهنگی تاریخی منابع طبیعی و گردشگری و صنایع‌دستی دریچه جدیدی برای کشور بازگشایی کند. اما علی خضریان، نماینده اصولگرای مجلس در مخالفت با صالحی‌امیری گفت: آقای صالحی امیری در فتنه ۸۸ سابقه دارد و در زمان فتنه ۸۸ پرونده دارد. یک نامه‌ای چند نفر به وزیر اطلاعات وقت نوشتند تا وضعیت کشور را پیش رهبری بد جلوه دهند. اسماعیل سیاوشی، دیگر نماینده اصولگرا هم در مخالفت گفت: «ما می‌خواهیم امانت حاصل از خون شهدا را به وزرا بدهیم و قطعاً باید صلاحیت افراد را مشخص کرده و به کسانی رای بدهیم که برنامه عملیاتی دارند».
در ادامه سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در جلسه نوبت عصر صحن علنی در جریان دفاع از برنامه‌ها و صلاحیت‌های و برنامه‌های خود گفت: متاسفم و از همه عذرخواهی می‌کنم اما بعد از ۱۰ سال در این تریبون حرف‌هایی زدند که ۱۰ سال قبل گفته بودند. حرمت انسان واجب است اما برخی در اینجا حرمت من را نگه نداشتند. در همین تریبون اتهاماتی را مطرح کردند که در گذشته هم گفته بودند. گفتم دروغ است ولی باور نکردند. رفتیم با آنان دادگاه، گفتیم اسناد بدهید از هزاران افراد در جنوب یک نفر شکایت کرده، دادستان سازمان قضایی او را خواست و پرسید با شما برخورد شده؟ گفت بله اما وقتی پرسش بیشتر کرد، گفت که فلانی من را تحریک کرده است. دادستان قضایی براساس این موضوع، حکم منع تعقیب برای ما صادر کرد. سال ۷۶ برای ما برائت صادر کرده است. من مدیرکل اطلاعات استان بودم از من هم شکایت نشد، شکایت رفته بود معاونت حقوقی. در سال ۱۴۰۳ می‌گویند بیا و سال ۷۶ را توضیح بده! این تریبون متعلق به ۸۶ میلیون انسان است. ولله جمهوری اسلامی شکنجه‌گر نیست. ولله در جمهوری اسلامی جنایت صورت نمی‌گیرد. من در کمیسیون سند ارائه دادم، شما گفتید قانع شدید. باز چرا مطرح کردید؟ من با شما اختلاف سیاسی دارم ولی در اصول مشترک هستیم.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

سیاست و ناسیاست

درباره کتاب جدید “سیدمصطفی تاج‌زاده”   تلقی هر فرد از سیاست نه‌تنها…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

زشت‌‌وزیبای آقازادگی

“محمد عطریان‌فر”   آقای علی ربیعی که از دوستان بسیار خوب ما…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

سنت‌شکنی

پس از ۴۴ سال یک جوان اهل تسنن به نام “آرش زره”…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید