رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : هم‌دلی و هم‌دردی با غزه

هم‌دلی و هم‌دردی با غزه

همزمان با آخرین جمعه ماه رمضان، روز گذشته مراسم راهپیمایی روز قدس در تهران و شهرهای سراسر ایران برگزار و تشییع شهدای راه قدس در تهران همزمان با شهرهای دیگر کشور به سمت دانشگاه تهران نیز انجام شد. در راهپیمایی امسال چهره‌های سرشناسی چون آملی‌لاریجانی، سردار حسین سلامی، ناطق‌نوری، حسن روحانی، سردار اسماعیل قاآنی، سردار حاجی‌زاده، اسحاق جهانگیری، محمدجواد آذری‌جهرمی، محسن رضایی و سعید محمد، فرمانده کل ارتش حضور داشتند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی خامنه‌ای، فرزند ارشد رهبر انقلاب نیز در راهپیمایی روز قدس حضور یافت. راهپیمایی روز قدس امسال از طرفی محکومیت جنگ غزه را داشت و از طرفی دیگر، حمله موشکی اخیر اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و البته حمله گروهک تروریستی جیش‌الظلم به مقرهای سپاه و نیروی انتظامی در راسک و چابهار را مجکوم کرد. بر همین اساس نیز علاوه بر شعارهایی که در سال‌های پیشین توسط مردم در سراسر کشور طنین‌انداز می‌شد، چند شعار جدید و مهم نیز شنیده می‌شد که می‌توان به «روز قدس، از توفان‌الاقصی تا توفان‌الاحرار» اشاره کرد. مردم درحالی شرکت کردند که علاوه بر علقه خودشان از سوی احزاب و چهره‌های مطرح نیز تشویق می‌شدند. مثلاً مجمع روحانیون مبارز به مناسبت روز جهانی قدس 1403 در بیانیه‌ای مردم را به حضور در راهپیمایی روز قدس فراخواند. در بخش‌هایی از پیام منتشر شده، آمده است: «مردم ایران براساس سنت نیکویی که امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه نهاده است بار دیگر در روز جمعه- روز قدس- با شرکت در راهپیمایی‌های پرشکوه خود به فریاد استغاثه مسجد‌الاقصی و مردم مظلوم فلسطین پاسخ می‌دهند». همچنین در بخشی دیگر تاکید شد: «صاحبان اصلی فلسطین 70 سال است با تقدیم هزاران کشته مقاومت می‌کنند و از مسلمان و همه موحدان عالم و از همه آزادگان می‌خواهند که اجازه ندهید، قانون جنگل در این سرزمین پایدار شود و صهیونیست‌ها میلیون‌ها انسان را از خانه‌ها ‌و سرزمین‌شان آواره دیگر سرزمین‌ها کنند و با زور و قتل و غارت، کشوری را تصاحب کنند».
همچنین سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات نیز در پیامی از همه نخبگان و فعالان سیاسی و مدنی میهن خواست که از حقوق فلسطینیان دفاع و اشغال و جنایت اسرائیل را محکوم کنند. خاتمی نوشت: «روزی که عنوان قدس برای آن برگزیده شده است، روزی خاطره‌انگیز است؛ آخرین آدینه ماه مبارک رمضان به پیشنهاد دولت شادروان مهندس بازرگان و تایید مرحوم امام روز قدس نامیده شد، به‌عنوان روز حمایت مردم مسلمان از فلسطین اشغال شده و فلسطینیان مظلوم و روز هم‌آوایی دولت‌ها و ملت‌های مسلمان، به امید تحولی در حال‌وروز اندوه‌بار مردم فلسطین».
برخی شخصیت‌ها در راهپیمایی قدس نیز با مصاحبه‌هایی کوتاه مواضع خودشان درخصوص اتفاق‌های پیش آمده در خاورمیانه را بیان کردند. اسحاق جهانگیری پس از شرکت در راهپیمایی روز قدس در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «مقاومت مظلومانه مردم غزه و فشار افکار عمومی جهانی، رژیم صهیونیستی را از پا درمی‌آورد. امروز به هنگام شرکت در راهپیمایی روز قدس با انبوه جمعیت مردم در خیابان انقلاب همراه شدم. مقاومت مظلومانه مردم غزه و فشار افکار عمومی جهانی، هر قلدری، خصوصاً رژیم صهیونیستی را که نماد جنایت علیه بشریت، نسل‌کشی و تروریسم دولتی است از پا درمی‌آورد. همه باید مراقب باشیم تا این رژیم از زیر ضربات افکار عمومی خارج نشود. یاد امام راحل به خیر که روز قدس را ایجاد کرد».
مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس نیز در جمع راهپیمایان با بیان اینکه حضور مردم در روز قدس اعتراض به کودک‌کشی رژیم صهیونیستی است، گفت: «تمام انسان‌هایی که در این جامعه زندگی می‌کنند نسبت به جنایت و فاجعه‌ای که در غزه اتفاق می‌افتد، اعتراض دارند چراکه ذات و نهاد واقعی رژیم صهیونیستی بر همه آشکار شده‌ است». وی افزود: «هر سال آخرین جمعه رمضان مردم به این رژیم اعتراض می‌کنند و می‌دانند که این رژیم صهیونیستی جز کودک‌کشی کار دیگری از دستش برنمی‌آید. سیاستمداران باید تدبیری بیندیشند که این رژیم را به دام بیندازند».

روز گذشته همچنین سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه مراسم روز قدس سخنرانی کرد. او با بیان اینکه پیام‌هایی که از داخل غزه به ما منتقل می‌شود این است که هیچ مشکلی برای ادامه این استقامت نداریم، گفت: فلسطینی‌ها به ما می‌گویند شما محکم باشید ما رژیم را در غزه مدفون خواهیم کرد. صهیونیست‌ها و حامیان آمریکایی‌ آنها فکر می‌کنند هرچه از مسلمانان بکشند و آنها را محاصره و آواره کنند، بهتر می‌توانند به حیات خود ادامه دهند اما قضیه واقعاً عکس این رویای آنهاست. سلامی افزود: شخصیت سیاسی آمریکا تحت تاثیر حمایت مالی و لجستیکی از رژیم صهیونیستی و حمایت سیاسی در وتو کردن همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و حمایت‌های روانی آمریکا از رژیم صهیونیستی و تلاش برای غلبه دادن اراده سیاسی خود از طریق سلطه دادن این رژیم بر جهان اسلام قرار گرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمله صهیونیست‌ها به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق که به شهادت تعدادی از فرماندهان و اعضای سپاه در سوریه انجامید، تاکید کرد: ما هشدار می‌دهیم هیچ عملی از هیچ دشمنی در مورد نظام مقدس ما بدون پاسخ نخواند ماند و هنر ملت ایران شکستن قدرت امپراتوری‌ها و اثبات پیروزی حقیقت ایمان است.
پس از سخنان سلامی، ابوترابی‌فرد، خطیب موقت نماز جمعه تهران نیز سخنرانی کرد و با بیان اینکه صهیونیست‌ها و متحدانشان در میان امواج ساحل مدیترانه و دریای سرخ گرفتارند، اقدامات مذبوحانه در دمشق و چابهار در مسیر احیای قدرت بازدارندگی فروریخته تل‌آویو را فاقد ارزش راهبردی و نظامی دانست و گفت: هرچند شهدای آن بسیار عزیز و ارجمند هستند و امروز بر دستان مردم و زنان تهرانی تشییع می‌گردند و وداع با آنها برای ملت عزیز و محور مقاومت سنگین است. به همین جهت ایران برای پاسخگویی، متناسب با حمله دشمن و با حوصله و دقت، عمل می‌کند و قطعاً محاسبات دشمن را در هم خواهد ریخت.
وی افزود: صهیونیست‌ها در بحبوحه فشارهای بین‌المللی، شدت یافتن تنش‌ها در کرانه‌باختری، درگیری‌های گسترش یافته داخلی و گسترش اختلافات با شرکای غربی خود که در رسانه‌ها راه یافته است، دست به این اقدام زدند. این رژیم در طول ۶ ماه اخیر ضربات مرگباری را دریافت کرده که در طول ۷۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. تل‌آویو تلاش می‌کند، دمشق را ارض فرسایش بازدارندگی ایران کند.
همچنین قطعنامه سراسری روز جهانی قدس امسال در مراسم راهپیمایی دیروز قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «با تاکید بر شرایط حساس و خطیر امروز کشور و لزوم تعمیق «وحدت و وفاق ملی» و هم‌افزایی ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و کمک به دولت مردمی برای فائق آمدن در جنگ اقتصادی و تحریمی دشمنان و مبارزه قاطع با فساد، تورم و گرانی ضمن تاکید بر نصب‌العین قرار دادن تدابیر و رهنمود‌های حکیمانه مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» به ‌ویژه شعار سال ۱۴۰۳ «جهش تولید با مشارکت مردم»، هر گونه غفلت، مسامحه و کوتاهی برای فراهم‌سازی شرایط و بستر‌های تحقق این راهبرد از سوی دستگاه‌ها و مراجع مسئول را بی‌عملی و گریز از مسئولیت‌های شرعی و قانونی تلقی و از اقشار مختلف توانمند مردمی نیز خواهان نقش‌آفرینی جدی و مسئولانه در این عرصه خطیر هستیم».

ازجمله افرادی که با برخی خبرنگاران در جمع شرکت‌کنندگان روز قدس صحبت کرد، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه بود. وی با تاکید بر اینکه جنایات بعضاً بی‌سابقه‌ای که طی ۶ ماه اخیر از سوی رژیم غاصب صهیونیستی در غزه صورت گرفته است با حمایت‌های رژیم آمریکا بوده و آمریکایی‌ها در این قضیه مسئول هستند و باید پاسخگوی جامعه جهانی باشند، گفت: «صهیونیست‌ها طی ۶ ماه اخیر از هیچ جنایتی در غزه فروگذار نبودند و بعضاً جنایاتی را انجام دادند که حتی چهارپایان درنده‌خو نیز از انجام آنها اکراه دارند؛ صهیونیست‌ها علاوه بر نسل‌کشی و کودک‌کشی، در غزه به نوزادکشی نیز روی آوردند؛ آنها ماهیت جنایتکارانه خود را به منصه ظهور رساندند و ثابت کردند که برای هیچ اصل و اصولی، اندک اعتباری قائل نیستند؛ امروز دیگر کسی در دنیا کمترین تردیدی درخصوص جنایتکار بودن صهیونیست‌ها ندارد».
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم هم گفت: «راهپیمایی روز قدس امسال متفاوت‌تر از همه سال در ایران اسلامی و اقصا نقاط دنیا بود به این دلیل که رژیم صهیونیستی در غزه وجود اصلی خودش، یعنی پستی و دیوصفتی و عدم پایبندی به حقوق بشر و قوانین بین‌المللی را نشان داد. وی افزود: «همگان رفتار رژیم صهیونیستی را در تجاوز به محل دیپلماسی ما در دمشق و کودک‌کشی در غزه و همه جنایت‌ها در طول ۷۵ سال گذشته را دیدند؛ امروز مردم ما و همه مردم دنیا نشان دادند که موضوع فلسطین نه‌تنها موضوع اول جهان اسلام بلکه موضوع اول بشریت در دنیاست؛ امیدواریم این بیداری و این هوشیاری در دنیا به ‌ویژه در جهان اسلام بتواند، مایه نابودی و از بین رفتن این غده سرطانی باشد». ‌
در ادامه مصاحبه‌ها در جمع خبرنگاران با چهره‌های شناخته شده، به گفته صادق آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام، حضور مردم در این روز جهانی می‌تواند به شکست رژیم صهیونیستی و پیروزی مظلومان فلسطین کمک کند. مسلمانان باید از مظلومان فلسطین حمایت همه‌جانبه داشته باشند.
محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درخصوص انتقام جنایت حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق گفت: «تصمیم برای این انتقام گرفته شده و حتماً‌ اجرا خواهد شد. وی با اشاره به جنایت‌های گسترده صهیونیست‌ها در غزه افزود: رژیم صهیونیستی در یک باتلاق بزرگ گرفتار شده که برای نجات خود از آن دست به هر جنایتی می‌زند».

sazandegi

پست های مرتبط

اخلاق‌مند و مردم‌دار

چند سطری در حمایت از «مسعود پزشکیان» که نجات ایران در رای…

2 جولای 2024

برای ایران

محمدطبیبیان،مسعودنیلی،موسی‌غنی‌نژاد،داودسوری و فرهادنیلی پنج اقتصاددان آزادی‌خواه از مسعودپزشکیان حمایت کردند   دلایل…

2 جولای 2024

حمایت تمام‌قد روشنفکران از پزشکیان

محمدعلی موحد، محمد مجتهدشبستری، عبدالکریم سروش، محمدمهدی جعفری محمدعلی همایون کاتوزیان و…

2 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید