رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : پاسخ به ادعای بی‌اساس

پاسخ به ادعای بی‌اساس

موضع مقامات ایران علیه مدعیان جزایر سه گانه

نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس که در بروکسل برگزار شد، حاشیه‌ای بسیار پرمعنا را در خود داشت و آن هم بیانیه پایانی‌اش بود. در این بیانیه که چهارشنبه ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر) صادر شد، مجدداً با طرح یک ادعای تکراری و بی‌اساس از ایران خواسته شده به اشغال جزایر سه‌گانه ایرانی تنب‌ بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی که به‌زعم آنها نقض حاکمیت امارات متحده عربی و اصول منشور سازمان ملل متحد است، پایان دهد. همین موضع بی‌پایه و اساس باعث شد تا مقامات کشورمان در این خصوص نسبت به این ماجرا واکنش نشان دهند.‌
سیدعباس عراقچی، وزیر خارجه کشورمان بامداد پنج‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ در واکنش به این موضع عربی- اروپایی در شبکه ایکس نوشت: دوران سیاست خبیثانه «تفرقه ‌بینداز و حکومت ‌کن» اروپایی‌ها در منطقه ما مدت‌های مدیدی است که به سر رسیده است. وی افزود که «بخش ایران در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس، پیام‌های زیادی در خود دارد و از نظر ما روشن است که مسیر همکاری با احترام که از سوی ما در ملاقات‌های مختلف ازجمله در نیویورک به آنها پیشنهاد شد؛ اکنون با تمایل اروپا برای تقابل پاسخ داده شده است از طریق تحریم پروازهای مسافری و ایراد اتهام عبث اشغالگری به ایران! وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تصریح کرد که «جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند و تا ابد نیز چنین خواهد بود».
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت نیز (پنج‌شنبه) در ایکس و در واکنش به بیانیه مشترک اخیر اتحادیه اروپا و شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تاکید کرد: تمامیت‌ ارضی ایران، موضوعی نیست که بیگانگان جرأت گفت‌وگو درباره آن را داشته باشند. در ادامه این توئیت آمده است: «ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک پاره تن ایران بزرگ‌اند. اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس در جایگاهی نیستند که در مورد سرزمین بزرگ ایران اظهارنظر کنند».
علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل و دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی ضمن محکوم کردن بیانیه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس، این ادعاها را بی‌اساس خواند و بر مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه تاکید کرد و افزود: جزایر سه‌گانه ایرانی جزء لاینفک سرزمینی ایران اسلامی هستند و جمهوری اسلامی ایران اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ طرف خارجی نمی‌دهد. وی همچنین گفت که «باید تصریح و تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران به‌ عنوان صاحب اصلی جزایر سه‌گانه با دقت تحرکات بدخواهان، منافع ملی و منطقه‌ای را رصد کرده و پاسخ لازم را در مورد هر گونه تجاوز به خاک کشورمان را خواهد داد و قطعیت این تعلق با چنین نشست‌های سست ‌پایه و ادعا‌های بی‌اساسی، خدشه‌دار نخواهد شد».
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد هم پنج‌شنبه به وقت محلی در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: «اروپا اکنون مسیر غلط و خطرناکی در قبال ایران در پیش گرفته است. در خلال هفته سران مجمع عمومی در نیویورک ۷ تن از رهبران اروپا در ملاقات‌های جداگانه با رئیس‌جمهور ایران و در یک رویکرد رو به جلو تصریح می‌کنند که نگرانی‌های طرفین از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی قابل حل است اما در بروکسل بی‌پروا قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد را نادیده می‌گیرند و خود را ملعبه ادعاهای واهی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران می‌کنند».
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه هم اعلام کرد که جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بخش لاینفک ایران‌زمین بوده و خواهد بود و استفاده از مفاهیم و گزاره‌های انحرافی یا تکرار ادعاهای نادرست و گمراه‌کننده در مورد این بخش مهم از سرزمین ایران هیچ تغییری در واقعیت امر ایجاد نمی‌کند».

sazandegi

پست های مرتبط

قربانی حزب توده

به بهانه سالروز تیرباران “مرتضی کیوان” غربت مرتضی کیوان حقیقی بود، از…

۲۷ مهر ۱۴۰۳

اتوبان یک‌طرفه

درباره انعطاف “پزشکیان” و “ظریف”، هجمه تندروها و انفعال تیم رسانه‌ای دولت…

۲۷ مهر ۱۴۰۳

رایزنی بیخ گوش اسرائیل

سفر “عراقچی” به اردن و مصر گروه بین‌الملل: رایزنی و گفت‌‌وگوهای وزیر…

۲۵ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید