رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سینما و تلویزیون و فرهنگ : پایان مهمانی، بدون مهمان

پایان مهمانی، بدون مهمان

خداحافظی موقت با “ایرج طهماسب”

سه قسمت باقی‌مانده از مجموعه «مهمانی» به کارگردانی ایرج طهماسب، این هفته پخش می‌شود تا پرونده این فصل بالاخره بعد از ماه‌ها بسته شود. به گفته مدیر شبکه نسیم، در صورت توافق‌های مالی، احتمال تولید فصل جدید آن برای نوروز ۱۴۰۴ وجود دارد. آن‌طور که ایرج طهماسب هم در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود از همکاری تازه با تلویزیون راضی است و مدیران هم برای تولید «مهمانی» حداکثر همکاری را با او انجام دادند.
بعد از موفقیت دو فصل از مجموعه «مهمونی» در شبکه نمایش خانگی، ایرج طهماسب نوروز امسال آن را به تلویزیون آورد. از ۳۰ قسمتی که برای تلویزیون تولید شده بود ۲۷ قسمت روی آنتن رفت و سه قسمت باقی ماند که حالا قرار است در همین هفته روی آنتن برود. طبق خبر منتشر شده در رسانه‌ها سه قسمت جدید و پایانی «مهمانی» قرار است در سه شب متوالی ساعت ۲۱ از شبکه نسیم پخش شود. در این خبر روزهای دقیق پخش آن مشخص نشده اما از آنجایی که تاریخ خبر دوشنبه ۱۶ مهر است به احتمال زیاد منظور از سه شب پشت ‌سر هم، چهارشنبه تا جمعه همین هفته باشد. صفحه اینستاگرام «مهمانی» هنوز خبری پیرامون پخش قسمت‌های جدید آن منتشر نکرده است.
غلامرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم روز گذشته از انجام مذاکرات مالی برای ادامه ساخت مجموعه «مهمانی» خبر داد و گفت: «سه قسمت از این مجموعه پخش نشده بود که درحال پخش است و عوامل برای تولید فصل جدید همچنان درحال مذاکره هستند و عددی که می‌خواهند باید توافق شود. البته ما طرف قرارداد نیستیم و پول‌شان را اسپانسرها می‌دهند. دست‌اندرکاران برنامه عددهایی مطالبه می‌کنند که باید اسپانسرها به آنها پرداخت کنند و بدین‌ترتیب درحال مذاکره هستند. البته بازرگانی سازمان صداوسیما هم به آنها کمک می‌کند تا این مبالغ جور شود. به هر حال دکورها که آماده است و فرآیند درحال طی شدن است».
در فصل جدید «مهمانی» عروسک‌های قبلی یعنی ببعی، دیبی، فامیل دور و پسرش و جگر به جمع عروسک‌های مجموعه «مهمانی» اضافه شدند. شاید بتوان این فصل سوم «مهمانی» را بدون حضور مهمان‌هایی شاخص از میان بازیگران، بهترین فصل این مجموعه قلمداد کرد. چراکه از یک ‌سو با اکثریت عروسک‌ها شکل گرفت و تنها کلاه قرمزی، پسرخاله و پسرعمه‌زا و گابی که صداپیشه‌‌های آن یعنی حمید جبلی، محمدرضا هدایتی و علی سرابی که با این مجموعه همکاری نداشتند در میان عروسک‌ها نبودند و از سوی دیگر، عدم حضور بازیگران مهمان باعث شده بود که طهماسب به همراه تیم ایده‌پردازی‌اش و عروسک‌گردانان و صداپیشه‌ها، ایده‌هایی بکر و تازه‌ای خلق کنند که منجر به شکل گرفتن داستان‌هایی جذاب و کامل می‌شد. در واقع دوباره مانند یک دهه گذشته هر اپیزود این برنامه، تماشایی و بانمک بود و داستان‌هایش براساس شخصیت عروسک‌ها شکل می‌گرفت که در نتیجه نبود مهمانان حس نمی‌شد. در دو فصلی که «مهمانی» با حضور مهمانان شکل گرفته بود، سوالاتی که طهماسب از مهمانان می‌پرسید، تکراری و کهنه شده بود و دیگر برای مخاطب جذابیت نداشت. حضور صرف مهمانان در برنامه و پرسش‌های طهماسب از آنان آنقدر جذابیت نداشت و حضور هرازگاهی عروسک‌ها در میان مهمانان هم کاری پیش نمی‌برد. واقعیت این است که طهماسب این بار از ایده دعوت از مهمان شاخص در دو فصل قبلی خود بی‌بهره بود چراکه دیگر نه مهمان مهمی باقی مانده و نه این ایده کارایی داشت. فصل اول هم اپیزودهای نمایشی با حضور بچه و پشه بیشتر از اپیزودهای حضور مهمانان طرفدار داشت. حالا در فصل سوم این اپیزودها با داستان‌پردازی بهتر و ایده‌هایی جذاب‌تر شکل گرفته بود که هم می‌توانست مخاطب را راضی کند و هم اینکه تیم سازنده این فصل را به رضایت از نتیجه کار خود برساند. ترکیب داستان‌های عروسک‌هایی مانند بچه، ببعی، جگر، فامیل‌دور، آقای همساده با قیمه و کته‌خانم و البته پشه اپیزودهای جذابی را خلق کرده بود که به دلیل تعدد کاراکترهای عروسکی و ماجراهای آنها به خوبی تماشاگر را درگیر می‌کرد و به خنده و حتی از سر دلسوزی برای کاراکترها به گریه می‌انداخت. همه اینها ازجمله دلایلی است که می‌توان این فصل را از دو فصل گذشته برتر دانست.
ایرج طهماسب در «مهمانی» که برای تلویزیون ساخت دوباره توانست خاطرات خوب گذشته را زنده کند و البته نکته مهم اینکه تلویزیون رضایت داد بالاخره یک برنامه‌ساز با تجربه در حوزه کودک از چارچوب‌های قدیمی برای کودکان و نوجوانان پا را فراتر بگذارد و با توجه به حال‌وهوای نسل جدید، اثری به نسبت به‌روز تولید کند. آن‌طور که اعلام شده، دکور «مهمانی» دست‌ نخورده و احتمالاً برای نوروز ۱۴۰۴ روی آنتن شبکه نسیم خواهد رفت. البته هنوز اظهارنظری از سوی تیم تولیدکننده این مجموعه شنیده نشده و نمی‌دانیم این بحث‌ها و مذاکرات مالی بالاخره به سرانجام خواهد رسید یا خیر.
سری جدید «مهمانی» ایرج طهماسب با صداپیشگی هوتن شکیبا، کاظم سیاحی، بهادر مالکی، سهیل مستجابیان، محمد شعبان‌پور، نازنین شعبانی و امیر ادیب و با حضور بچه، پشه، مگسی، قیمه و … نوروز ۱۴۰۳ بود که برای پخش از تلویزیون به شبکه نسیم رسید.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

تجدید نظر؟

بررسی تک‌تک موارد ممنوع‌الکاری هنرمندان سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی…

در مرز سنت و نوگرایی

به یاد “امین‌الله رشیدی” امین‌الله رشیدی، خوانندۀ پیشکسوت موسیقی ایرانی که بیش…

۲۳ مهر ۱۴۰۳

در پناه ادبیات

زندگی و زمانه “شاهرخ مسکوب” شاهرخ مسکوب، صدایی منحصربه‌فرد در تاریخ روشن‌فکری…

۲۳ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید