رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : پزشکیان موج دوم را ایجاد کند

پزشکیان موج دوم را ایجاد کند

محسن هاشمی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران بر این باور است که انتخابات آزاد، لازمه مشروعیت نظام است. او می‌گوید: اگر افرادی نظیر احمدی‌نژاد و لاریجانی تایید صلاحیت می‌شدند، میزان مشارکت به ۸۰ درصد می‌رسید.
محسن هاشمی در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: اگر همه کاندیداها در مرحله اول تا پایان پای کار بایستند به نظر می‌رسد که جبهه اصلاحات می‌تواند از این فرصت استفاده بهینه کند. اگر در طول تبلیغات، مناظره‌ها و در زمان نزدیک به رای‌گیری، تعدادی از داوطلبان کناره‌گیری کنند و قبل از اینکه به مرحله دوم برویم این اتفاق بیفتد، در این حالت فضایی شبیه به انتخابات سال ۷۶ اتفاق می‌افتد. شرایط می‌تواند تبدیل به دوم خرداد دیگری شود اما درحال حاضر هنوز نمی‌توان این وضعیت را مشاهده کرد چراکه تعداد کاندیداهای اصولگرا زیاد هستند، اگر اینها کنار بروند و تعدادشان کم شود، شرایط به سمت دوم خرداد می‌رود. در دوم خرداد شرایط واقعاً دوقطبی بود اما وضعیت الان ۳ یا ۴ قطبی است. برای نمونه پورمحمدی از طرف شورای وحدت وارد میدان شده یا گروه دیگری از جلیلی حمایت کردند یا قالیباف حمایت گروه دیگری از اصولگرایان را به همراه خود دارد اما کل جبهه اصلاحات از پزشکیان حمایت می‌کند.
محسن هاشمی در ادامه افزود: مشارکت در دو انتخابات قبل بسیار پایین بود اما الان ۴۰ درصد در کل کشور و ۲۰ درصد در تهران فرصت جدیدی را برای حاکمیت و نظام ایجاد کرده که از خود انتخابات مهم‌تر است. در نتیجه اگر کسی به صراحت اعلام کند که با فیلترینگ مخالف هستم یا سفت بایستد و بگوید با این نحوه برخورد با بی‌حجابی مخالفت دارم، برای اشتغال جوانان این برنامه‌ها را دارم، توجه نسل z را جلب می‌کند.
وی افزود: با موج جدیدی که با حضور پزشکیان در انتخابات صورت گرفت حدود ۵۰ درصد مردم تصمیم گرفتند در انتخابات شرکت کنند، در نتیجه این فرصت جدیدی است که حاکمیت باید از آن استفاده بهینه کند. البته برخی دوست دارند، انتخابات تا حدی گرم شود که آتشش آنها را نسوزاند. اگر هدف این باشد به نظرم درست نیست، یعنی باید اجازه دهند، فعالیت‌ها و رقابت به‌ نحوی شکل گیرد که شاهد انتخابات نزدیک به ۶۰ درصد باشیم. آخرین انتخاباتی که شاهد چنین مشارکتی در آن بودیم مربوط به سال ۹۶ بود که ۷۳ درصد در آن شرکت کردند، بعد از آن انتخابات ۱۴۰۰ را داشتیم که متوسط کشور ۴۰ درصد در آن شرکت کردند، الان باید شاهد انتخابات ۶۰ درصدی در کشور باشیم.
از دیگر سو اگر نسل z پای کار بیاید، انتخابات بالای ۷۰ درصد می‌رود همانطور که قبلاً این اتفاق صورت گرفته اما در ۶۰ درصد نمی‌توان گفت که نسل z را قانع کردید که وارد انتخابات شود ولی با این چیدمان فکر نمی‌کنم، نسل z به میدان بیاید. رفتار نسل z را نمی‌توان فقط در اعتراضات مربوط به مهسا امینی ارزیابی کرد. چراکه آن موقع جمع زیادی برای اعتراض نیامدند و اعتراضات چند صد هزارتایی اتفاق نیفتاد. درحال حاضر همه درحال استفاده از vpn هستند و هزینه اضافی هم پرداخت می‌کنند و با این وجود شرایط بدتر هم شده است. یعنی نسل z دسترسی به سایت‌های بد را هم پیدا کرده‌اند.
وی افزود: عده‌ای در کشور هستند که نگاه آنها به مردم زینتی برای انتخابات است. در حقیقت انتخابات را باید دید مشروعیت برای نظام نگاه کرد اما برای عده‌ای مهم نیست که میزان مشارکت مردم در انتخابات ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ درصدی باشد و اتفاقاً دوست دارند که چنین اتفاقی صورت بگیرد و آنها همیشه سر کار باشند، همین افراد باعث می‌شوند که چنین اتفاقی می‌افتد.
هاشمی معتقد است: اولین حضور پزشکیان موج ایجاد کرد. به‌خصوص این موج که یک نفر را تایید صلاحیت کردند، مثبت بود. در نتیجه اختلافات کنار رفت و مردم امیدوار شدند. افزایش آرا بعد از این بستگی به گفتمان پزشکیان دارد. اینکه چگونه بتواند گروه‌های مختلف اعم از اقشار، اصناف و جوانان را در موج دوم و سوم تا نزدیک انتخابات پای کار بیاورد. شعار داوطللبان آن طرف بسیار کلیشه‌ای است.
برعکس پزشکیان، کاندیداهای دیگر گفتند، می‌خواهند راه رئیسی را ادامه دهند. در نتیجه نمی‌توانند هیچ انتقادی داشته باشند بلکه باید بگویند، وضعیت خیلی خوب بوده و هست و ما هم می‌خواهیم راه رئیسی را ادامه دهیم و یک‌سری قول‌های جدید مطرح کنند. در نتیجه دست آنها در انتقاد بسته است، از آن طرف هم با صحبت‌هایی که وجود دارد و می‌گویند، انتقاد نکنید.
به گفته هاشمی، خانواده آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از پزشکیان حمایت می‌کنند. او افزود: در اقتصاد مشکل اصلی تورم است که دلایل فراوان دارد. مورد دیگر بحث ناترازی‌هاست. برای مثال در بودجه و حقوق‌ها ناترازی داریم. یکی دیگر از مشکلات بحث شدت مصرف انرژی است، این مشکل به اندازه‌ای است که الان باید انرژی وارد کند. در حوزه اجتماعی چندقطبی یا دو قطبی شدن فضا یکی از مشکلات است. زمانی گفته می‌شد، چادر حجاب برتر است اما الان شرایط به‌ حوی شده که خود چادری‌ها، چادر خود را برمی‌دارند چراکه نگران هستند. بنده افراد فراوانی را دیدم که چادری بودند اما الان با مانتو و روسری هستند. علاوه بر این فضای مجازی و صیانت از آن به یکی از مشکلات اجتماعی تبدیل شده و همه جوانان را در معرض خطر قرار می‌دهد و موضوع سوم، تکثر در فرهنگ است. به این ترتیب که برای مثال، فیلمی برای جشنواره‌ای می‌سازند اما خوششان نمی‌آید و حذف می‌کنند، یا فرد فرهیخته و سلبریتی حرفی می‌زند با او برخورد می‌کنند.

sazandegi

پست های مرتبط

پیشران‌های توسعه ایران در آغاز دولت برای ایران

محمدرحیم رهنما؛ استاد دانشگاه فردوسی مشهد   توجه به پیروزی آقای دکتر…

8 جولای 2024

به دنبال مقصر

پس از مشخص شدن نتایج ریاست‌جمهوری، جریان قالیباف و جلیلی به جان…

8 جولای 2024

شکست راست افراطی

اتحاد چپ‌گرای «جبهه مردمی جدید» در دور دوم انتخابات زودهنگام پارلمانی فرانسه…

8 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید