رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : پیام به آمریکا

پیام به آمریکا

حمله راکتی به عین‌الاسد

 

باور بسیاری از تحلیلگران نظامی و امنیتی همچنین مقامات ایالات‌متحده و اسرائیل بر این است که ایران و بازوهای آن در منطقه درحال طرح‌ریزی پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس است و در این راستا با تزریق اخبار گوناگون سعی در آن دارند تا به افکار عمومی یک تاریخ مشخص را برای این اقدام تزریق کنند. به ‌عنوان مثال، (دوشنبه) بسیاری از منابع خبری داخلی و خارجی به نقل از آکسیوس اعلام کردند که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با وزرای خارجه کشورهای گروه هفت (G7)‌ به آنها اعلام کرده که ایران و حزب‌الله ممکن است ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده به اسرائیل حمله کنند. آکسیوس همچنین به نقل از سه منبع آگاه از این تماس تلفنی اعلام کرده که بلینکن در این تماس تلفنی اظهار کرده که آمریکا معتقد است، ایران و حزب‌الله به صورت مشترک به اسرائیل پاسخ خواهند داد.
فارغ از این اظهارات برخی دیگر از رسانه‌های منطقه‌ای همچنین منابع خبری عبری به صورت گسترده درحال اعلام تاریخ و مکان‌های متعدد برای اجرای پاسخ مذکور هستند و در این راستا سعی می‌کنند که رسانه‌های اروپایی‌ را هم برای موضع‌گیری دولت‌های قاره سبز تحریک کنند. به ‌عنوان مثال، (سه‌شنبه) دیک اسکوف، نخست‌وزیر هلند در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: «من پیامی به اسحاق هرتزوگ (رئیس‌جمهور اسرائیل) فرستاده و به اطلاع او و مردم اسرائیل رساندم که ما نسبت به امنیت آنها در مواجهه با تهدیدی ملموس از جانب ایران و نیروهای نیابتی آن متعهد هستیم».
دوشنبه هم امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در مورد مسائل جاری در منطقه با محمد بن زاید، رئیس امارات و محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفت‌وگو کرد که البته قبل از این هم رئیس‌جمهوری فرانسه با پادشاه اردن درخصوص وضعیت خاورمیانه گفت‌وگو کرده بود. رد‌وبدل شدن تماس‌ها در شرایط کنونی، آن هم میان کشورهای اروپایی با مقامات منطقه همچنین اسرائیل به وی نشان می‌دهد که تل‌آویو همچنان سناریوی تحریک غرب را به‌ نفع خود پیش می‌برد و به همین دلیل است که اروپایی‌ها آرام‌آرام درحال به تکاپو افتادن هستند.
در این راستا، آنچه که باید مورد نظر قرار بگیرد این است که دوشنبه‌شب منابع خبری در عراق و حتی در خارج از این کشور اعلام کردند که پایگاه عین‌الاسد متعلق به ارتش ایالات‌متحده که در استان الانبار مستقر است مورد حمله راکتی (کاتیوشا) قرار گرفته است. الجزیره درخصوص این حمله راکتی به نقل از منابع امنیتی و نظامی عراق اعلام کردند که بر اثر این اقدام ۵ نظامی آمریکایی مجروح شده‌ و مدعی شدند که حال یک نفر از آنها وخیم است. رویترز هم تعداد زخمی‌ها را ۵ نفر اعلام و مدعی شده که حال یک نفر از آنها به ‌شدت وخیم بوده و این موضوع به اطلاع جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و کامالا هریس، معاون وی رسیده است. در این خصوص یک گروه عراقی موسوم به الثوریون (انقلابیون) مسئولیت حمله‌ اخیر به پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار را بر عهده گرفت و اعلام کردند که این عملیات با استفاده از امکانات پیشرفته تا زمان خروج آخرین سرباز آمریکایی از عراق ادامه خواهد داشت.
آنچه در این راستا باید مورد تحلیل قرار بگیرد این است که اقدام علیه پایگاه عین‌الاسد شاید به منزله مخابره یک پیام هشدار به ایالات‌متحده به ‌عنوان اصلی‌ترین حامی و پشتیبان اسرائیل باشد اما به هر ترتیب باید توجه داشت که بسیاری از مفسران نظامی و ناظران سیاسی اعتقاد دارند که پاسخ به اسرائیل آنگونه که ایالات‌متحده و حتی تل‌آویو می‌گویند در زمان مشخصی انجام نخواهد شد و مساله مهم، اصل غافلگیری است.
به‌ عنوان مثال جان گامبرل، مدیر اخبار خلیج‌فارس و ایران در آسوشیتدپرس در گزارش خود که (سه‌شنبه) ششم آگوست منتشر کرده به این موضوع اشاره مستقیم کرده است که پاسخ ایران به تل‌آویو بدون شک با پاسخی که ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ (۲۵ فروردین ۱۴۰۳) از تهران به اسرائیل داده شد تا حد زیادی متفاوت خواهد بود.
او در گزارش خود به این موضوع اشاره می‌کند که ایران می‌تواند حمله مشابهی را با پهپادها و موشک‌های کروز و بالستیک آغاز کند اما این ‌بار حزب‌الله لبنان می‌تواند همزمان علیه اسرائیل عمل کند؛ چراکه آنها هم قرار است در قبال ترور فوأد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌‌الله لبنان به اسرائیل پاسخ بدهند. به باور گامبرل چنین حمله‌ای می‌تواند، پدافند هوایی اسرائیل (اعم از فلاخن داوود، گنبد آهنین و …) را تحت فشار مضاعف قرار دهد؛ چراکه حملات موشکی بیشتر خطر تلفات را افزایش می‌دهد و در این راستا ممکن است که اسرائیل توان مقابله با این حجم از آتش را نداشته باشد.
این تحلیل شاید به خوبی نشان دهد که ایالات‌متحده چرا تا به این حد آرایش نظامی خود را در منطقه و به‌ نفع اسرائیل تغییر داده است. این در حالی است که منابع خبری اسرائیل (سه‌شنبه) از پرواز پهپادهای حزب‌الله لبنان بر فراز منطقه الجلیل غربی واقع در شمال اسرائیل و حمله موشکی جدید آنها به مواضع نظامیان اسرائیلی خبر دادند و اعلام کردند که صدای انفجار و آژیر خطر در شهرهای حیفا، نهاریا و شهرک شلومی شنیده شده است.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

عصبانیت از پزشکیان

ناراحتی اصولگرایان از رئیس‌جمهور   گروه سیاسی: نشست مطبوعاتی مسعود پزشکیان با…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

از لبنان چه‌ خبر؟

گزارشی درباره انفجار پیجرها در لبنان سفارت ایران در بیروت: حال سفیر…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

وقت تغییر سیاست

سیاست‌های مهاجرتی را چگونه باید اجرا و عملیاتی کرد به قلم؛ صالح…

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید