رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : چهره‌های روز سوم

چهره‌های روز سوم

مسعود پزشکیان، وحید حقانیان و علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شدند

در سومین روز از ثبت‌نام نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران وحید حقانیان، مسعود پزشکیان، نماینده مجلس و علیرضا زاکانی، شهردار فعلی تهران با حضور در وزارت کشور و ثبت‌نام، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شدند. در دو روز گذشته مجموعا 9 نفر از جمله محمدرضا صباغیان، عباس مقتدایی، مصطفی کواکبیان، قدرتعلی حشمتیان، سعید جلیلی، علی لاریجانی، محمود احمدی‌بی‌غش، محمد خوش‌چهره و عبدالناصر همتی با حضور در ستاد انتخابات ثبت نام خود را قطعی کرده بودند. حال باید منتظر ماند و دید که در آخرین روزهای باقی مانده آیا چهره‌های دیگری از جریانات مختلف سیاسی هم حضور پیدا خواهند کرد یا خیر؟ تجربه ثابت کرده است که حضور کمتر مردم پای صندوق‌های رای، جریان خالص‌ساز را راضی‌تر نگه می‌دارد زیرا با به در کردن رقبایشان که عموما هم معتدلین و اصلاح‌طلبان هستند با خیال راحت‌تری به کارهای نیمه تمامشان می‌پردازند. مشارکت کمتر از 40 درصد مردم در آخرین انتخابات ثابت کرد که تندروها به هدفشان دست پیدا کرده‌اند اما این تمام ماجرا نیست. مردم همچنان می‌خواهند در سرنوشت کشورشان دخیل باشند اما نسبت به شرایط موجود ناراضی هستند.

وحید حقانیان که با عناوین «سردار وحید» و «آقا وحید» شناخته می‌شود، روز گذشته جزو اولین نفراتی بود که برای ثبت نام به خیابان فاطمی آمد. او سابقه مسئولیت اجرایی در بیت رهبری را در کارنامه خود دارد. شنیده‌ها حاکی از این است که حقانیان مدتی است از بیت رهبری بازنشسته شده است. بنابراین حضور کمرنگ او در این سال‌ها و به یکباره دیدنش در وزارت کشور این احتمال را به وجود می‌آورد که او با مشورت بیت پا به این عرصه نگذاشته است اما موقع ثبت نام او اتفاق جالبی افتاد. 3 بار برق رفت که از قضا یک بار هنگام سخنرانی‌اش بود. حقانیان در واکنش به این موضوع گفت: امیدوارم عمدی نباشد! او پس از ثبت نام در جمع خبرنگاران از دلایل حضورش گفت که «امروز بنا دارم در معرض و منظر شما ملت صبور و فهیم قرار بگیرم و از بطن هفتم و آخرین لایه مغز نظام به پوسته مهم اول و ظاهری گذر کنم.»
مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دوازدهم که زمانی در کابینه محمد خاتمی وزیر بود هم روز گذشته با حضور در ساختمان فاطمی اعلام کاندیداتوری کرد. او در صحبت‌هایی که در وزارت کشور داشت، گفت: ما می‌توانستیم جایگاه بهتری در منطقه داشته باشیم، تنظیم اثربخش رابطه دولت و مردم با توجه به فرصت‌های کلی از جمله ملاک‌های رسیدن به جایگاه اول در منطقه است. آیا مدیران و مسئولان براساس برابری اقدام کردند؟ باید ارتباط منطقی با دنیا برقرار می‌کردیم، باید بپذیریم همه افرادی که در کشور حضور دارند براساس توانایی و تجربه، فرصت‌ها را به دست می‌آورند نه براساس حزب و جناح.

یکی دیگر از کاندیداهای ریاست جمهوری که روز سوم ثبت نام به وزارت کشور رفته بود، علیرضا زاکانی، شهردار فعلی تهران است. گمانه‌زنی‌ها برای حضور او در این عرصه کم و بیش مطرح می‌شد اما قوت زیادی نداشت تا اینکه سرانجام شخصا به ساختمان فاطمی رفت. پس از ثبت نام به عنوان داوطلب کاندیداتوری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: آمده‌ام تا با مشارکت مردم، خط اصلی انقلاب و گفتمان خدمت صادقانه را در دولت خدمت محور قرار دهیم. وی تاکید کرد: قرار است با برنامه و کارنامه برای پیشرفت ایران عزیز و حل مشکلات مردم با محوریت عدالت و رفع فساد و تبعیض تا آخر پای کار بمانم.
جالب است که گویا تیم سیاسی زاکانی درحال تکمیل است، آن طور که محسن رضایی که طی روزهای اخیر خبر جلساتش با برخی چهره‌های دولتی و تندرو رسانه‌ای شده بود، در یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«با برادرانم در جبهه انقلاب آقایان مخبر، جلیلی، زاکانی، بذرپاش، قاضی‌زاده‌هاشمی، اسماعیلی و … نشست‌های صمیمانه‌ای داشتم. وحدت میان نیروهای انقلاب و استفاده از تمام ظرفیت‌های ملی یک ضرورت انکارناپذیر برای پیشرفت ایران عزیز است.» او در این توئیت تصاویری از این چهره‌ها را منتشر کرده و جای یک چهره را خالی گذاشته است.
این بار فضای انتخاباتی بین برخی چهره‌ها و مشخصا اصولگرایان پرجنب و جوش‌تر است. در روزهای اخیر تایید و تکذیب‌های بسیاری از حضور آنها در انتخابات داشتیم و تقریبا اکثر این خبرها در فضای مجازی شنیده می‌شد. یکی از گزینه‌هایی که احتمال بالایی برای حضورش بود، پرویز فتاح رئیس ستاد اجرایی فرمان امام است. اما او در آخرین سخنانش به این شایعات پایان داد و اعلام کرد که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم نخواهد شد. از سوی دیگر برخی خبرها حاکی از این است که مهرداد بذرپاش طیف نزدیک به جریان سعید جلیلی هم یکی از افرادی است که احتمال حضورش در مدت باقی مانده ثبت نام کم نیست. نام سرلشکر عزیز جعفری، مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه‌الله هم به عنوان یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح است.
در این بین محمدباقر قالیباف را فراموش نکنیم. همچنان هواداران او منتظر هستند تا ریاست مجلس را رها کند و برای ریاست قوه مجریه فعال شود. اما آن طور که نوری‌قزلجه، عضو فراکسیون مجلس به سازندگی گفته است «قالیباف در جلسه با فراکسیون مستقلین تاکید کرده بود که در ریاست مجلس باقی می‌ماند و به هیچ عنوان برای کاندیداتوری ریاست جمهوری نخواهد رفت.» سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در جریان ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد و حال به گفته نزدیکانش می‌خواهد در میدان رقابت جانشینی ابراهیم رئیسی حاضر شود.
در بین این نامزدهای احتمالی نام جمیله علم‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی نیز دیده می‌شد اما بیت رئیسی این ادعا را تکذیب کرد. احتمال کاندیداتوری علی شمخانی هم بالاست اما هنوز واکنش و حرکت جدیدی انجام نداده است.
البته یک کاندیدای زن هم روز گذشته برای ثبت نام به فاطمی رفته بود. زهره الهیان، عضو جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی و نماینده ادوار مجلس است. او نخستین کاندیدای زنی است که در این دوره ثبت نام کرده و پس از ثبت نام در فضای مجازی این طور نوشت «آفتاب امید و افتخار از ایران اسلامی طلوع خواهد کرد.» گفتنی ‌است، روز گذشته پیش از اعلام الهیان برای کاندیداتوری، رئیس ستاد انتخابات خبر داد که چهار نفر از بانوان جهت ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کرده که در مجموع هیچ‌کدام شرایط لازم را دارا نبوده‌اند.

حضور نامزدهای اصلاح‌طلبان محتمل است تاثیر بسزایی در پویایی انتخابات داشته باشد به شرطی که طبق تجربه از زیر تیغ نظارت استصوابی به ناحق رد نشوند. آنها جریانی هستندکه تلاش می‌کنند با حرکت‌های اصلاحی و شرکت در این انتخابات، هم مردم را کمی امیدوار و هم به شرایط موجود کمک کنند. از این جریان می‌توان به اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، محمدرضا عارف، عبدالناصر و محمد صدر نام برد که باید دید در آینده این افراد به یک اجماع ملی و نخبگانی درخصوص کاندیدای نهایی خواهند رسید یا خیر.
محسن هاشمی، ‌رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران درباره حضورش در عرصه انتخابات در واکنش به معرفی خود به عنوان نامزد اصلی این حزب می‌گوید با توجه به اینکه حزب عضو جبهه اصلاحات است، منتظر نظر این جبهه هستیم و جبهه اصلاحات باید درباره نامزد نهایی تصمیم‌گیری کند.
اسحاق جهانگیری هم از جمله گزینه‌هایی است که بسیاری از افراد و گروه‌ها منتظر آمدن او هستند.
محمدرضا عارف هم از چهره‌های شناخته شده‌ای است که به احتمال زیاد به میدان خواهد آمد. هرچند خودش هنوز در واکنش به این خبر، آن را تایید یا تکذیب نکرده است. محمدرضا عارف در انتخابات سال ۱۳۹۲ از انتخابات کناره‌گیری و ۱۴۰۰ با اینکه به عنوان یکی از کاندیداها نام برده می‌شد در انتخابات ثبت‌نام نکرد.
از جمله چهره‌های اصلاح‌طلبی که خود با قاطعیت اعلام کرد که کاندیدا نخواهند شد، می‌توان به محمدجواد ظریف اشاره کرد.
همچنین برخی از چهره‌های اصولگرا اعلام کردند که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نخواهند شد از جمله؛ حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای و سیدپرویز فتاح در این لیست قرار می‌گیرند.
محمد مخبر هم امروز در حاشیه جلسه دولت در پاسخ خبرنگاری درباره احتمال کاندیداتوری‌اش برای ریاست جمهوری دوره بعد گفته است که «ما که داریم خدمت می‌کنیم، این حرف‌ها چیست؟»
برخی از شخصیت‌های سیاسی نیز به دلیل شرایط سنی (بالای ۷۵ سال) اصولا امکان کاندیداتوری را ندارند از جمله حسن روحانی، غلامعلی حدادعادل، علی‌اکبر ناطق‌نوری ، علی‌اکبر صالحی، سیدمصطفی هاشمی‌طبا، سیدمحمد غرضی و محمد هاشمی‌رفسنجانی نیز به دلیل شرایط سنی موفق به کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری نخواهند شد.
براساس قانون برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری حداقل سن نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۴۰ و حداکثر سن ۷۵ سال در نظر گرفته شده است.
گفته می‌شود محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر شاخص دولت روحانی نیز به دلیل نقص مدارک تحصیلی نمی‌تواند کاندیدای ریاست جمهوری شود.
بر اساس خبرهای رسیده به خبرنگار تابناک، پرویز فتاح نیز ترجیحش ادامه فعالیت در ستاد اجرایی فرمان امام است و بنایی بر کاندیداتوری ندارد.
عزت‌الله ضرغامی هم امروز گفته است که کاندیدای ریاست جمهوری نیست. حال در برابر خبرهای مربوط به انتشار اسامی کاندیداهای احتمالی، خبرهای انصراف از حضور در کاندیداتوری ریاست جمهوری نیز اهمیت پیدا کرده است؛ چراکه با اطلاع یافتن از مواضع و شرایط این افراد، جریانات سیاسی می‌توانند به گزینه‌های دیگر فکر کنند و تردیدهایشان را برای انتخاب گزینه نهایی کنار بگذارند.

sazandegi

پست های مرتبط

رویکردهای توسعه در دولت پزشکیان

 مسیر دولت آینده چگونه باید به توسعه ختم شود؟ جهانبخش خانجانی عضو…

4 جولای 2024

نیازمند یک آری بزرگ هستیم

محمدجواد ظریف در آخرین روز تبلیغات ریاست‌جمهوری به دو استان کشور سفر…

4 جولای 2024

آینده ایران در گرو رای شماست

پیام کارگزاران سازندگی ایران به شهروندانی که در مرحله اول رای ندادند:…

4 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید