رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : کارشکنی خالص‌سازان علیه مرعشی

کارشکنی خالص‌سازان علیه مرعشی

مخالفان اصلاحات در مشهد اجازه ندادند سیدحسین مرعشی در هیچ سالنی سخنرانی کند او در این شهر از برنامه دولت رفاه و توسعه رونمایی کرد

رومینا مالوف، خبرنگار سازندگی 

جدیدترین سفر سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران به مشهد با چالش‌هایی روبه‌رو شد. او قرار بود به شهر امام رضا برود و در آنجا در یک سالن بزرگ با مردم مشهد و هواداران دکتر مسعود پزشکیان از چرایی رای به پزشکیان دفاع کند اما مدیران خالص‌ساز این شهر بیشترین تلاش‌ها را برای برهم زدن این مراسم انجام دادند، تا جایی که اجازه ندادند درهای هیچ سالنی به روی مرعشی باز شود و محیطی در اختیار او، کاگزاران مشهد و هواداران پزشکیان قرار گیرد. بدین‌ترتیب مرعشی ناچار به آن شد که در ساختمان و سالن حزب کارگزاران مشهد سخن بگوید. هم میهمان باشد و هم میزبان. هم با یاران خود سخن بگوید و هم با هواداران و طرفداران پزشکیان. با این حال روز دوشنبه دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران از برنامه حزب به نام «دولت رفاه و توسعه» رونمایی کرد. این برنامه‌ای بود که هفته پیش در اختیار پزشکیان قرار گرفت و در شماره فردای روزنامه سازندگی به صورت کامل منتشر خواهد شد.‌
مرعشی در ابتدای این نشست با اشاره به وضعیت مشارکت مردم در ادوار گذشته اظهار کرد: برای بنده سعادتی است که در مرکز خراسان و در جمع فعالان سیاسی کشور درباره امر مهم انتخابات با شما صحبت و دردودل و تحلیلی با هم داشته باشیم. مساله انتخابات در ایران از موضوعاتی است که متاسفانه روند حرکت عمومی مردم‌سالاری یا دموکراسی‌خواهی صعودی با شیب کم نبوده است. ما به طور منظم حرکت‌های سینوسی را داشتیم، یعنی حرکتی شروع می‌شد و اوج می‌گرفتیم مجدداً نقطه عطفی به وجود می‌آمد و افت می‌کردیم. لذا رشد کلی ما در این خصوص ضعیف است. هنوز بعضی از موضوعاتی که برای اهل روشنفکری، ادب، فرهنگ و سیاست در دستور قرار دارد، مربوط به دوران مشروطه است. ما در نقطه برتری نیستیم با اینکه در منطقه اولین کشوری بودیم که به نظام‌های نوین رو آورده و از پادشاهی مطلق فاصله گرفتیم اما حرکت سینوسی بسیاری از زحمات را هدر داد.

ایرانیان ضعیف شده‌اند
مرعشی افزود: اگر بخواهیم در این 30 سال اخیر نگاهی به عرصه سیاسی ایران کنیم، انتخابات مجلس پنجم نقطه عطفی برای جریان ما شد که منحنی مشارکت و موفقیت‌های ما در آن صعودی شد. بعد از شکستی که در انتخابات مجلس چهارم خورده بودیم، در انتخابات مجلس پنجم، رقم مشارکت حداکثر را داشتیم، یعنی نرخ 72 درصد در این دوره اتفاق افتاد. به دنبال آن، انتخابات خرداد سال 1376 و مجلس ششم را با مشارکت 67 درصد پیروز شدیم. در انتخابات مجلس هفتم دقیقاً نقطه عطف برعکسی برای ما شد. در انتخابات سال 1384 ما شاهد وضاحت سیاسی در تاریخ ایران بودیم. باید بفهمیم که وقتی در سیاست اشتباه می‌کنیم، چه فاجعه‌ای اتفاق می‌افتد. تا قبل از پیدایش نفت در ایران، هیچ چیزی در کشور موجود نبوده پس در اقتصاد ایران نفت مهم‌ترین عامل بوده است. از زمان پیدایش نفت تا پیروزی انقلاب اسلامی، فروش نفت 100 هزار دلار بوده است. در 10 سال اول انقلاب که 8 سال آن نیز جنگ بوده کل فروش نفت ایران 90 میلیارد دلار بوده و در 8 سال دولت آقای هاشمی 105 میلیارد دلار نفت فروخته شده و در 8 سال دوره آقای خاتمی نیز 115 میلیارد دلار نفت فروش رفته که اگر این اعداد را جمع کنیم، عدد نزدیک 400 میلیارد دلار به فروش رفته است. در دولت آقای احمدی‌نژاد 650 میلیارد دلار نفت فروختیم. در این دوره ما هیچ اثری از این پول ندیدیم.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران تصریح کرد: زمانی که در سیاست اشتباه می‌کنیم، کشور ضربه‌های غیرقابل جبرانی را متحمل می‌شود. سیاست تمام ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. امروزه به خوبی می‌توان ضعیف شدن ایرانی‌ها را در کف خیابان مشاهده کرد؛ پس سیاست را نمی‌توان ساده پنداشت. انتخابات 1392 دوباره نقطه عطف شد. آقای روحانی به همت آقای هاشمی و خاتمی و اصلاح‌طلبان فضای کشور را تغییر داد. در انتخابات 1394 و 1396 پیروز میدان شدیم و در سال 1398 مجدداً نقطه عطف برعکس شد. اگر بخواهیم در سیاست به موفقیتی برسیم نباید بگذاریم نقاط عطف در جنبه منفی ایجاد شود، باید منحنی حرکت سیاسی، صعودی باشد. سیاست و دموکراسی لازمه‌اش تغییر است. یعنی هر جناحی پیروز شد در مقابلش کشور برنده باشد. کشور نباید دست جریانات ناشناخته و مخرب بیفتد. خردمندان در جناح‌های مختلف کشور، باید با یکدیگر رقابت کنند.
مرعشی بیان کرد: باید با رای مردم قدرت جابه‌جا شود اما کشور نباید در چاله‌های هولناک قرار بگیرد. ما باید در ایران به راه‌حل اساسی برسیم. انتخابات فعلی، موقعیت فوق‌العاده‌ای است که نقطه عطف را برای ما جلو انداخته است. به رسم دودوره‌ای بودن رئیس‌جمهورها در ایران، قرار بود آقای رئیسی تا سال 1408 رئیس‌جمهور باشند که شاید ما در آن زمان می‌توانستیم نقطه عطفی برای خودمان درست کنیم. در آن زمان ممکن بود جناح ما با خلأ سیاسی مواجه می‌شد. خداوند مقدر کرده بود و آقای رئیسی عاقبت‌بخیر شد و نقطه عطف ما 5 سال به جلو آمد ما نباید چنین زمانی را بی‌ارزش تلقی کنیم؛ پس در این دوره پیروز میدان باشیم. حال ایران بسیار بد است. من به استناد آمار و ارقام وضعیت را شرح می‌دهم.

حال ایران خوب نیست
در ادامه این برنامه، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران خاطرنشان کرد: 19 سال پیش، کارشناسان کشور سند چشم‌انداز سال 1404 را تبیین کرده و بعد از تایید رهبری ابلاغ شد. قرار بود ایران در سال 1404 ایران قدرت اول منطقه باشد و به طور مداوم قرار بود سالانه 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم. درحال حاضر اقتصاد ایران یک‌سوم اقتصاد عربستان، نصف اقتصاد ترکیه و 7/0 اقتصاد امارات است. هیچ وقت شکاف بین اقتصاد ایران و عربستان قابل ترمیم نیست؛ پس حال ایران خوب نیست. ما در سال 1356، 9 درصد تولید جهانی نفت را داشتیم که این عدد امروزه به 5/3 رسیده است. با وجود تحریم‌ها از بازار جهانی نفت خارج شدیم و هیچ اتفاقی در دنیا نیفتاد. عربستان صعودی، با ذخیره 21 درصد، روسیه با 5 درصد و آمریکا با 4 درصد ذخیره نفت 11 میلیون بشکه در طول روز نفت تولید می‌کنند. اما ایران 19 درصد ذخایر دنیا را دارد اما 5/3 بشکه نفت در طول روز تولید می‌کند. پس حال ایران خوب نیست. راه‌حل این است که مردم به‌خصوص جوانان ما، آنقدر از رفتارهای مختلف حاکمیتی ناراحت هستند که می‌گویند، رها می‌کنیم. اگر رها کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ یکی از راه‌حل‌هایی که بیان می‌شود این است که می‌گویند، بگذارید فروپاشی اتفاق بیفتد. فروپاشی یعنی چه؟ مثال زنده ما درباره فروپاشی، کشور افغانستان است. کشوری با تجربه فروپاشی اجتماعی، سیاسی و نظامی مثالی بسیار گویاست. طالبان به هیچ کس در افغانستان رحم نمی‌کنند. همه مسائل در افغانستان با اسلحه حل می‌شود. جوانان ما فکر نکنند که اگر کشور دچار فروپاشی و بی‌دولتی شد، کسی می‌تواند ایران را سروسامان دهد. پس قاطع می‌گویم راه‌حل فروپاشی نیست.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران یادآور شد: راه‌حل دوم، دخالت خارجی است که تاکنون کشوری با دخالت خارجی و اشغال شدن سرانجام مثبتی نداشته کشوری مانند لیبی تجربه زنده‌ای از اشغال و دخالت خارجی است. راه‌حل، ایستادگی و پایمردی بر دموکراسی است که نمونه موفق آن را می‌شود در کشور ترکیه دید. با قاطعیت به شما می‌گوییم در برابر اراده ملت ایران، همه نهادهای سنگ‌انداز تسلیم خواهند شد. به شرط اینکه قدر خودمان را بدانیم. با رای دادن ما آقای خاتمی رئیس‌جمهور شد و به طور سالانه اقتصاد کشور 6/5 رشد کرد. با رای ندادن یا اشتباه رای دادن، احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شد و آن فاجعه برای کشور رخ داد.

راه‌حل کارگزاران سازندگی
مرعشی اظهار کرد: راه‌حل ما، اصالت بخشیدن به صندوق و انتخابات است. در این انتخابات با هوشمندی مقام معظم رهبری، اتفاقی افتاده که باید آن را به خوبی درک کرده و از این فرصت استفاده کنیم. نظام جمهوری اسلامی در سه دوره انتخابات گذشته، سیاست‌اش به‌گونه‌ای بوده که نتیجه مطلوب می‌خواسته و سیر مشارکت مردم در انتخابات نزولی شده است. در انتخابات 1402، مشارکت مردم به عدد 32 رسیده که 10 درصد آن رای باطله است. این 32 درصد را با 72 درصد انتخابات مجلس دوره پنجم مقایسه کنید که از نصف هم کمتر شده است. این چه کاری است که مردم را از صحنه خارج و امید واهی ایجاد کنیم و انسجامی نیز رخ ندهد.
وی با اشاره به اهمیت این انتخابات اشاره کرد: جمهوری اسلامی تحت تدابیر رهبری تصمیم گرفت سیاست‌اش را تغییر دهد. این انتخابات نقطه عطفی می‌شود که منحنی مشارکت صعودی خواهد شد. نظام تصمیم گرفت از خروج آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان جلوگیری کند که این اتفاق برای کشور مبارک است. ما از این فرصت به وجود آمده باید استفاده کنیم و خوشبختانه تا به امروز تمام سیاست‌مداران ایران یکپارچه وارد انتخابات شدند و از فرصتی که پیش آمده استفاده می‌کنند. آقای پزشکیان، شخصیتی علمی، سالم، موجه دارند. شخص آقای پزشکیان مهم نیست مردم مهم هستند. هر کسی که وارد این انتخابات می‌شود دارد از خودش دفاع می‌کند. هر سیاست‌مدار اصلاح‌طلبی که وارد صحنه شده، از هویت سیاسی خودش دفاع می‌کند. بعد از پیروزی در انتخابات، مسئولیت سنگینی در پیش خواهیم داشت. در مناظرات گذشته مشاهده کردید که سطح بسیار پایین آمده است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در مورد ایران صحبت کنیم باید برای آن برنامه‌ریزی کرده باشیم. ما در حزب کارگزاران سازندگی ایران، برنامه‌ای تدوین کردیم که درباره آینده ایران است که این برنامه را در اختیار آقای پزشکیان نیز گذاشته‌ایم. براساس این برنامه، ما حداقل 2 هزار میلیارد دلار منابع برای توسعه ایران تجویز می‌کنیم. هزار دلار از این عدد به سمت زیرساخت‌ها برود و مابقی به بخش خصوصی تزریق شود. من قاطعانه به شما می‌گویم که ما می‌توانیم با برنامه 20 ساله ایران را با نرخ رشد اقتصادی بالای 10 درصد و تورم زیر 10 درصد، ایران 350 میلیارد دلار را به 3500 میلیارد دلار تبدیل کنیم. سیاست خارجه ما باید درست شود. توسعه باید سیاست محوری جمهوری اسلامی باشد. ما با پیروزی آقای پزشکیان، برای این سند خواهیم ایستاد و سعی می‌کنیم مناقشه‌های معمولی را به سطح بالا تبدیل کنیم. مرعشی گفت: امروز رهبری انقلاب از هر زمان دیگری تنهاتر است. این افت است برای کشور که سوگلی نظام آقای قالیباف شود. اینها، رجل‌های بزرگ ایران نیستند، افراد معمولی هستند. این کشور بزرگ بوده و مردمان بزرگ و ارزشمندی دارد که با رای دادن به این افراد، نباید کشور را پایین بیاوریم. امیدوارم به لطف خدا و رای مردم آقای پزشکیان بر سکوی قدرت بنشیند و به شایستگی کشور را اداره کند.

sazandegi

پست های مرتبط

دولت مقتدر

صالح نقره کار، وکیل پایه یک دادگستری ؛ انتخابات چگونه کارآمدی حکومت…

29 ژوئن 2024

نگاه دوسویه

فرشاد گلزاری، گروه بین الملل شاید برای اولین بار باشد که انتخابات…

27 ژوئن 2024

رای به پاکدستی و صداقت

طی روزهای گذشته بسیاری از چهره‌ها، شخصیت‌ها، دانشگاهیان، دانشوران، روشنفکران، سیاستمداران و……

27 ژوئن 2024

دیدگاهتان را بنویسید