رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : کار و کاردان

کار و کاردان

حضرتی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت شد

 

طی حکمی از سوی رئیس‌جمهور پزشکیان، الیاس حضرتی به سمت ریاست شورای اطلاع‌رسانی دولت چهاردهم منصوب شد. شورایی که وظایفش طبق ماده‌های ۱ و ۲ آئین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به منظور سیاست‌گذاری در امر اطلاع‌رسانی و هدایت شبکه‌ها و مراکز اطلاعاتی و هماهنگی فعالیت آنها و تدوین برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت در زمینه تحقیقات بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی اطلاع‌رسانی در قالب نظام اطلاع‌رسانی جمهوری اسلامی ایران، تشکیل شده است. البته سیاست‌گذاری در امر اطلاع‌رسانی در چارچوب سیاست‌های کلی نظام در امر اطلاع‌رسانی و با توجه کامل به مصالح دینی، علمی، فرهنگی و اخلاقی نظام انجام خواهد یافت. همچنین طبق ماده‌های نامبرده، دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حیطه‌های سیاست‌گذاری و تدوین اصول نظام جامع اطلاع‌رسانی، خط و زبان فارسی در محیط رایانه‌ای (مانند تولید نرم‌افزار ویراستیار)، دین و اخلاق، تدوین قوانین و مقررات، دولت و آموزش الکترونیکی، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، تسهیلات حمایت از بخش خصوصی و فعال‌سازی کارگروه‌های تخصصی فعالیت می‌کند. شورای عالی اطلاع‌رسانی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود که در سال ۱۳۷۷ به منظور سیاست‌گذاری در امر اطلاع‌رسانی و هدایت شبکه‌ها و مراکز اطلاعاتی و هماهنگی فعالیت آنها و هم‌چنین تدوین برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت در زمینه تحقیقات بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی اطلاع‌رسانی در قالب نظام اطلاع‌رسانی تصویب و تشکیل شده بود.‌
حال در دولت چهاردهم، الیاس حضرتی ۶۲ ساله و صاحب‌امتیاز و روزنامه اعتماد قرار است ریاست این شورا را بر عهده داشته باشد. حضرتی در مجلس دهم و ششم نماینده استان تهران بود. او که از اعضای فراکسیون امید در مجلس دهم بود، در روز یک‌شنبه، ۴ شهریور ۱۳۹۷ و در جریان جلسه استیضاح مسعود کرباسیان وزیر وقت اقتصاد، از این فراکسیون استعفا کرد. وی علت استعفایش را «تصمیم بر صحبت کردن در موافقت با این استیضاح» عنوان کرد و گفت که امیدوار بوده اصلاح‌طلبان برای «هم‌نوایی و همدردی با مردم» با استیضاح وزیر اقتصاد موافقت کنند؛ اما از آنجا که نظر اکثریت این نبود و او قصد داشته حتماً در موافقت با استیضاح صحبت کند، استعفا داده تا اقدامش خلاف کار تشکیلاتی نباشد.
وی دوره‌های سوم، چهارم و پنجم مجلس را هم از حوزه انتخابیه رشت وارد پارلمان شده بود. وی ۱۵ تیر ۱۳۹۷ قائم‌مقام حزب اعتماد ملی شد و خردادماه سال ۹۸ به ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در آخرین سال فعالیت مجلس دهم، انتخاب شد. حضرتی، فعال سیاسی و مطبوعاتی و از موسسین حزب همبستگی و چندی دیگر از احزاب اصلاح‌طلبان بود. وی، همچنین به درخواست مهدی کروبی برای مشارکت در تاسیس حزب اعتماد ملی پاسخ مثبت داد و به عضویت شورای مرکزی این حزب درآمد. او یکی از چهره‌های سیاسی جناح اصلاح‌طلبان ایران است. در اسفند ۱۳۹۹، به دنبال ردصلاحیت مهدی کروبی برای تصدی دبیرکلی حزب اعتماد ملی به همراه سه نفر دیگر از اعضای این حزب و استعفای وی به همین دلیل، الیاس حضرتی به اتفاق آرای شورای مرکزی به‌عنوان دبیرکل حزب اعتماد ملی انتخاب شد. ناگفته نماند که الیاس حضرتی به مدت ۱۰ سال در سال‌های ۱۳۵۷-۱۳۶۷ فرمانده سپاه پاسداران گیلان بود و در جنگ ایران و عراق نیز در جبهه‌ حضور داشته است.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

وحدت، راه مقابله با توطئه‌ها

دیدار علمای اهل سنت با رهبر انقلاب رهبر معظم انقلاب اسلامی، حفاظت…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

صلح مسلح و صلح آرمانی

ایجاد صلح در منطقه با موازنه قدرت امکان‌پذیر است به قلم؛ عمادالدین…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

برجام یعنی اشتغال

رئیس‌جمهور در اولین کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: ⭕️برجام یعنی اشتغال   ۲۵…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید