رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > جامعه : کاهش حقابه چیتگر

کاهش حقابه چیتگر

همزمان با خشک شدن نزدیک به 8 هزار درخت در پارک چیتگر،‌ حقابه این پارک جنگلی نیز کاهش پیدا کرد

‌سرپرست اداره منابع طبیعی تهران می‌گوید: حقابه درختان پارک چیتگر کاهش یافته است. این درحالی است که طی ماه‌های گذشته انتشار تصاویری از درختان آفت‌زده، خشک‌ و قطع ‌شده این پارک جنگلی در شبکه‌های اجتماعی به نگرانی فعالان محیط زیست و دوستداران طبیعت دامن زده است.
رضا بیانی، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، گفته که «سهمیه آب خوبی برای درختان پارک چیتگر در نظر گرفته شده بود، اما متاسفانه در بازدید مجدد از پارک متوجه شدم حقابه‌ای که در نظر گرفته بودند، به یک‌پنجم کاهش پیدا کرده است».
این مقام مسئول بدون اشاره به اینکه حقابه درختان چیتگر را چه نهاد یا اشخاصی کاهش داده‌اند و آیا آنها بازخواست خواهند شد یا نه، افزود: «سهمیه‌ای که در جلسات گذشته بیان شد، 100 لیتر بر ثانیه بود که اکنون به حدود ۱۰ تا ۱۵ لیتر بر ثانیه رسیده است. ما یک قرارداد ۳۰ ساله‌ای با شهرداری منطقه ۲۲ داریم، تمام درخت‌ها را سالم تحویل داده‌ایم و اکنون به هر صورت باید حقابه درختان پارک چیتگر تامین شود».
بیانی درختان پارک چیتگر را ۸۵۰ هزار اصله دانست و درباره وضعیت درختان آفت‌زده هم گفت: «درحال حاضر درختان چیتگر قطع نشده است. باید ابتدا میزان آبی که حقابه پارک چیتگر است، به پای درختان ریخته شود، سپس زمانی که آب‌رسانی انجام شد، عملیات گیاه‌پزشکی روی درختان انجام شود و بعد از انجام تمام این فرآیند، درباره وضعیت درختان تصمیم گرفته شود که آیا باید قطع شوند یا خیر؟»
تصاویری که اواخر اردیبهشت امسال در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که دست‌کم ۲ هزار و ۷۰۷ درخت در پارک جنگلی چیتگر در نوبت قطع شدن قرار گرفته‌اند.
آذرماه سال گذشته شهرداری تهران قطع ۸۰۰ درخت پارک جنگلی چیتگر را تایید کرد و مدعی شد که این درختان به ‌دلیل خشک شدن و آفت‌زدگی قطع می‌شوند. در آن زمان، هادی نصیری، رئیس اداره فضای سبز منطقه ۲۲، ادعا کرد که این تعداد درخت به آفت «سوسک پوست‌خوار» مبتلا شده‌اند و باید هرچه سریع‌تر قطع شوند. ابوالفضل لولایی، مسئول فنی اداره منابع طبیعی تهران، هم مدعی شد که «قطعاً پس از قطع این درختان، درختان جدید جایگزین خواهند شد».
هیچ احمقی درخت قطع نمی‌کند
ماجرای خشک شدن درختان چیتگر اما به همین جا ختم نشد و بعد از تذکر عضو شورای شهر تهران درباره وضعیت وخیم این بوستان جنگلی،‌ دادستان تهران خبر از ایجاد هیاتی برای بررسی موضوع داد.
علی صالحی، دادستان تهران روز دوشنبه هفته گذشته اعلام کرده که «‌با توجه به حساسیت امر و در راستای صیانت از انفال و ثروت‌های عمومی، دستور رسیدگی به علل خشک شدن درختان منطقه چیتگر با قید فوریت خطاب به دادسرای ناحیه ۳۷ (ویژه انفال) صادر شد و پس از بازدید معاون دادستان و سرپرست دادسرا از محل، در جلسه با دستگاه‌های متولی تصمیمات لازم اتخاذ و دستورات لازم جهت حفاظت از درختان صادر شد».
در صحن روز یک‌شنبه هفته گذشته شورای شهر تهران، ناصر امانی در تذکر پیش از دستور خود گفته بود که «‌براساس سرشماری کارشناسان منابع طبیعی در سال قبل ۸۸۰۰ اصله درخت خشک یا آفت‌زده بود و این درختان چکش خورده و علامت‌گذاری شده و سال گذشته ۸۰۰ اصله توسط پیمانکار منابع طبیعی جمع‌آوری و مابقی بلاتکلیف رها شده‌اند و این نگرانی وجود دارد که آفت به سایر درختان نیز سرایت کند و مدیران بوستان می‌گفتند که وضعیت بحرانی است که باید چاره‌ای اندیشیده شود».
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کوتاهی و بی‌توجهی‌ها منجر به این اتفاق شده و ۱۰ سال است که این وضعیت در بوستان چیتگر ایجاد شده است گفته که «‌این احساس خطر به تمام مدیران عالی استان منتقل شده است. شهرداری چندین بار با اداره کل منابع طبیعی مکاتبه کرده؛ اما نتیجه‌ای حاصل نشده و اگر رئیس شورای شهر تهران صلاح بداند، درخواست داریم مکاتبه‌ای با این اداره کل انجام دهد».
با این حال مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در همان جلسه شورا گفته بود که‌ «‌هیچ احمقی نمی‌رود درختان چیتگر را قطع کند و اگر درختی در آنجا از بین می‌رود، می‌تواند دلایل مختلفی ازجمله خشک شدن آن داشته باشد».

نابودی اندک درختان تهران
اندک باغ‌ها و درختان تهران این روزها در معرض نابودی کامل هستند؛‌ برخی‌شان با حاتم‌بخشی زاکانی از باغات تهران و صدور مجوز ساخت‌وساز، تعدادی دیگر به دلیل رسیدگی نشدن خشک شده و آفت می‌زنند و مابقی هم در معابر پایتخت یا مجموعه‌های دولتی و غیردولتی با دلیل‌های واهی قطع می‌شوند. سال گذشته عضو شورا خبری مبنی بر قطع درختان در پادگان 06 داد. تذکر او بعد از انتشار دو عکسی که بود که تفاوت محوطه این پادگان را پیش و پس از قطع درختان طی آبان‌ ماه و بهمن‌ ماه امسال نشان می‌دهد. نه ارتش و نه حتی شهرداری تهران به این موضوع واکنش نشان ندادند،‌ آن هم در شرایطی که تهران با غول بزرگ آلودگی هوا درگیر است و هر روز خبری از قطع درختان در گوشه‌وکنار پایتخت به گوش می‌رسد.
ناصر امانی پیش از آن هم خبر از قطع 60 درخت در بوستان اقاقی‌های تهران توسط یکی از مجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام داده بود. او خبر قطع درخت از سوی ستاد اجرایی فرمان امام را درحالی مطرح کرد که مجازات‌ عاملان قطع درخت در کاخ سعدآباد نامتانسب با اتفاق رخ داده می‌دانست و اعلام کرد که دستگاه‌های اجرایی وابسته به دولت یا نظام،‌ جریمه قطع درخت را از جیب مردم می‌پردازند که بازدارنده نیست و در نهایت باز هم قطع درخت از سوی این مجموعه‌ها تکرار می‌شود.
بیش از این هم خبر قطع درخت از سوی دانشگاه تهران و ‌ الزهرا سبب اعتراض شورایی‌ها شده بود. آن هم در شرایطی که چندی پیش این عضو شورا در صحن علنی یک آمار غیررسمی اما تولید شده توسط تیم کارشناسی درخصوص خشکی درختان بوستان‌‌‌های جنگلی ارائه کرد که براساس آن ۱۲‌هزار و ۷۰۳ اصله درخت در سه پارک جنگلی تهران خشک شده است. براساس این گزارش سهم بوستان‌‌‌های سرخه‌‌‌حصار، چیتگر و لویزان از این تعداد به ترتیب ۴۶۵۰، ۷۹۸۱ و ۷۲ اصله است.

sazandegi

پست های مرتبط

محسن برهانی بازداشت شد

واکنش‌ها به این بازداشت: برهانی پدیده ارزشمند دو سال اخیر و سرمایه…

7 جولای 2024

پیام اعتراض مدنی

درباره کنش‌گری مردم‌ در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم عمادالدین باقی؛ جامعه‌شناس و پژوهشگر…

7 جولای 2024

از مدرسه تا خیابان

بررسی 4 چالش اجتماعی و فرهنگی پیش ‌روی رئیس‌جمهور منتخب گروه اجتماعی:…

5 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید