رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : گره‌گشایی در نیویورک

گره‌گشایی در نیویورک

  • “مسعود پزشکیان” امروز در راس هیاتی سیاسی-دیپلماتیک به آمریکا می‌رود تا در مجمع عمومی سازمان‌‌ملل سخنرانی و با مقامات غربی برای عبور از تحریم‌ها گفت‌وگو کند

گره‌گشایی در نیویورک

  • “صادق زیباکلام”: “پزشکیان” در آمریکا از فرصت استفاده کند

  • حسن بهشتی‌پور: رئیس‌جمهور اگر توانست با “ترامپ” و “هریس” دیدار کند

 

مسعود پزشکیان امروز یک‌شنبه، اول مهرماه در رأس هیاتی برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد. او قرار است در این سفر که تعدادی از وزرا، معاونان و برخی نمایندگان مجلس نیز همراهی‌اش می‌کنند، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. سخنرانی‌ای که بامداد سه‌شنبه به وقت تهران انجام می‌شود. پزشکیان در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نشست سران میثاق آینده نیز سخنرانی خواهد کرد همچنین دیدارهایی با تعدادی از سران کشورهای شرکت‌کننده در هفتاد‌ونهمین نشست مجمع عمومی خواهد داشت. بی‌شک اولین سفر مسعود پزشکیان به آمریکا دستاوردهای مهمی را خواهد داشت. این دولت همواره بر تقویت سیاست خارجی تاکید کرده و تیمی حرفه‌ای را در کابینه چهاردهمین برای به خصوص این مورد چیده است. تحلیلگران نظرات گوناگونی تاکنون از این سفر داشته‌اند و امیدوار هستند که برخلاف دولت سیزدهم، این دولت بتواند دستاورد مثبتی را از این سفر عاید کشورمان کند.

پزشکیان از فرصت استفاده کند
صادق زیباکلام در گفت‌وگو با سازندگی می‌گوید که امیدوار است تا آقای پزشكیان متفاوت از رؤسای‌جمهور گذشته‌مان رفتار كند. یعنی زمانی که پشت تریبون سازمان ملل می‌روند، رفتار رؤسای‌جمهور گذشته‌مان را نداشته باشد.
به اعتقاد این تحلیلگر سیاسی، رؤسای‌جمهور گذشته چون می‌دانستند مسئولین کشور و بسیاری از جریان موسوم به خودشان به نطق آنها گوش می‌كنند، مخاطب‌شان در حقیقت افكار عمومی و جامعه جهانی و كشورهای دیگر نبوده بلكه مخاطب‌شان مسئولان جمهوری اسلامی و انقلابیون بوده است. بنابراین سخنی را می‌گفتند كه مایه خوشایند و انبساط خاطر آنها شود. موضوعی که به ‌شدت در سخنان مرحوم رئیسی می‌دیدیم و واضح است كه نطق ایشان برای افكار عمومی جهان نیست. چون می‌دانستند الان در ایران، مسئولان و همه دارند نگاه می‌كنند. وی افزود: آقای پزشكیان نباید سنت سخنرانی‌های قدیم را انجام دهد بلکه باید از این فرصت استفاده كند و پیام دوستی و مودت را از طرف جمهوری اسلامی ایران به جهانیان برساند و تاکید کند که ما در ایران سر جنگ نداریم و به دنبال درگیری نیستیم. ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و به دنبال صلح و ثبات هستیم. البته در عین ‌حال به دنبال حقوق‌مان هم هستیم. هم حقوق مردم ایران، هم حقوق مردم فلسطین و هم حقوق همه ملت‌ها و كشورهای دیگری كه حقوق‌شان پایمال شده؛ اما به هیچ‌وجه نه به دنبال جنگ هستیم و نه ترویج خشونت. برای به دست آوردن آن حقوق، امیدوار هستیم و اعتقاد داریم كه این حقوق را باید از طریق صلح‌آمیز به دست آورد.
به عقیده زیباکلام، تبلیغات گسترده‌ای علیه آقای پزشكیان و جمهوری اسلامی ایران بوده كه رئیس‌جمهور كاره‌ای نیست و آقای پزشكیان كاره‌ای نیست و همان سیاست‌های انقلابی و رادیكال گذشته دنبال می‌شود و اگر آقای پزشكیان واقعاً شروع كنند همان حرف‌های همیشگی را بزنند، نشان‌دهنده‌ این است تبلیغاتی كه علیه انتخابات، جمهوری اسلامی و خود آقای پزشكیان می‌شود، ایشان با نطق خودشان ثابت كردند و این حرف‌ها درست است و بی‌پایه‌واساس نیست. درحالی كه ایشان اگر از صلح و آزادی و دموكراسی و از حقوق مردم فلسطین دفاع كنند و از خشونت‌گریزی و در عین ‌حال تسلیم نه، ایشان صحبت كنند، به نظر من خیلی بهتر است و در بلندمدت ایشان گام بلندی را در جهت تحكیم و بهبود منافع ملی ایران برداشتند.

پزشکیان با هریس و ترامپ گفتگو کند
حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی نیز در گفت‌وگو با سازندگی، در مجموع سفر رئیس‌جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل را به ۵وجه اصلی در public democracy تقسیم می‌کند. یك بخش مربوط به سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی است كه مهم‌ترینش این است كه می‌توان دیدگاه خود همچنین سیاست جمهوری اسلامی ایران را در مورد تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مستقیماً برای جهانیان تشریح کرد. این برای رئیس‌جمهور ایران بهترین فرصت است تا بتواند احیاناً طرحی ارائه داده یا اینکه سیاست‌های ایران را برای افكار عمومی دنیا به درستی تبیین كند.
به گفته بهشتی‌پور، وجه دوم حضور رسانه‌هاست. معمولاً در نیویورك در این دوره ۳ ‌ماهه مجمع عمومی سازمان ملل، خبرنگارهای بسیاری حضور پیدا خواهند كرد. لذا ایشان كنفرانس مطبوعاتی مهمی هم می‌توانند آنجا برگزار كنند كه معمولا رؤسای‌جمهور این كار را می‌كنند و باز این فرصتی برای آقای پزشکیان است. به هر حال اگرچه چالشی دوطرفه خواهد بود ولی اگر برنامه‌ریزان رسانه‌ای رئیس‌جمهور خوب كار كنند، فرصت بسیار مغتنمی است تا آقای پزشكیان بتواند سیاست‌های دولتش و جمهوری اسلامی ایران را توضیح دهد. به‌خصوص با توجه به تحولاتی كه در منطقه خاورمیانه شاهد هستیم و عرصه بین‌المللی مهمی كه وجود دارد اما ازجمله اتهاماتی كه درباره بحث اوكراین در مورد ایران می‌زنند، ایران باید آمادگی آن را داشته باشد تا بتواند در افكار عمومی دنیا تبیین کند.
این تحلیلگر سیاسی، سومین وجه را مصاحبه‌های اختصاصی‌ای می‌داند كه با رئیس‌جمهور انجام می‌شود. به دلیل اینكه این نخستین سفر آقای پزشكیان به آمریکاست و به تازگی هم رئیس‌جمهور ایران شده است حتماً برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری مصاحبه‌های اختصاصی با شبكه‌های معروف آمریكایی خواهد داشت تا بتواند روی مخاطبان آمریكایی تایرگذار باشد و با توجه به مخاطبان آمریكایی، سیاست ایران تبیین شود. زیرا اکنون بهترین زمان برای است که ما مقداری بتوانیم از این فرصت استفاده كنیم. وی افزود: وجه چهارم نیز معمولاً ملاقات‌هایی است كه در عالی‌ترین سطح با رؤسای‌جمهور، پادشاه‌ها و نخست‌وزیرهایی كه در مجمع عمومی حضور دارند، برگزار می‌شود كه می‌دانید برای هر كدام از این سفرها باید پروتكل‌ها و تشریفات زیادی داشته باشند. اما آنجا می‌تواند در نزدیك‌ترین زمان ممكن با تعداد زیادی از رهبران دنیا نشست داشته و سیاست‌های ایران را تبیین کند.
آخرین وجه نیز از نظر بهشتی‌پور، ملاقات با ایرانی‌هایی است كه در دنیا یا شهرهای دیگر آمریكا فعال هستند. جذب و شناسایی این ایرانی‌ها و تشویق و ترغیب‌شان برای اینكه به ایران بیایند و سرمایه‌گذاری كنند، می‌تواند بسیار مهم باشد. البته اگر ایشان بتواند واقعاً در این شرایط، فضایی ایجاد كند كه مثلا ملاقاتی با كامالا هریس داشته باشد یا حتی با خود ترامپ نشستی داشته باشد، شاید بتوان گفت که نسبت به سفرهای قبلی ساختارشكنی شده است. در غیر این صورت همه مراسم مانند گذشته تکراری خواهد بود.
حسن بهشتی‌پور در ادامه این گفت‌وگو تاکید می‌کند که در ایران یك‌سری تابوهایی وجود دارد كه چرا باید رئیس‌جمهور ایران با معاون رئیس‌جمهور آمریكا صحبت كند؟ درحالی ‌كه اتفاقاً اینطور نشست‌ها اگر انجام شود، ما چیزی را از دست نمی‌دهیم بلکه فقط فضای جدیدی را ایجاد می‌كند. به‌خصوص اکنون که اسرائیلی‌ها با این جنایت‌هایی كه دائماً در خاورمیانه انجام می‌دهند به دنبال این هستند كه ایران را با آمریكا درگیر كنند. خب چنین ملاقات‌هایی می‌تواند در راستای همان سیاستی باشد كه گفته می‌شود، ایران به دنبال مدیریت تنش‌زدایی با آمریكاست. این لزوماً به معنای برقراری رابطه نیست زیرا می‌تواند در چارچوب مدیریت تنش‌زدایی در روابط ایران و آمریكا باشد. وی افزود: پزشکیان حتی می‌تواند با ترامپ نیز گفت‌وگو كند، یعنی در همه‌ جنبه‌ها می‌توانیم فعال باشیم. درحالی كه ممكن است پرسیده شود، هدف چیست؟ هدف همان مدیریت تنش در روابط ایران و آمریكاست و ممانعت از اجرای نقشه‌ای كه اسرائیلی‌ها دارند زیرا دائما با انواع و اقسام تحركات و تحریكات به دنبال ایجاد تنش در روابط ایران و آمریكا و حتی جنگ هستند.

صلح و آرامش در منطقه
مسعود پزشکیان یک روز قبل از سفرش به آمریکا در مراسم رژه نیروهای مسلح که به مناسبت گرامیداشت چهل‌وچهارمین هفته دفاع مقدس برگزار شده بود نیز شرکت کرد و سخنرانی داشت. رئیس‌جمهور اعلام کرد که امروز با اقتدار می‌توانیم به همه دنیا اعلام کنیم که ما علاوه بر آنکه قادریم از کشور خودمان دفاع کنیم با وحدت و انسجام با کشورهای اسلامی و همراهی این عزیزان، قادریم منطقه خود را نیز در صلح و امنیت و آرامش حفظ کرده و عزت و سربلندی جامعه اسلامی را به رخ جهانیان بکشانیم و رژیم خونخوار، غاصب و نسل‌کش صهیونیستی را که نه به زن و بچه‌ها رحم می‌کند و نه به پیر و جوان با وحدت و انسجام سر جای خود بنشانیم. وی با بیان اینکه اگر امت اسلامی وحدت داشته باشد، رژیم صهیونیستی قادر نخواهد بود اینگونه بی‌محابا جنایت کند، گفت: به وجود همه شما عزیزان نیروهای مسلح کشور و رهبر عزیز انقلاب اسلامی با تدابیر و نگرش عمیق خود باعث و بانی چنین عزت و سربلندی است، افتخار می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد که قدرت و سربلندی نظام اسلامی را با تقویت و پشتیبانی از شما عزیزان همچنان حفظ کرده و ارتقا بخشیم.
او این مناسبت (چهل‌وچهارمین هفته دفاع مقدس) را یادآور خون شهدای بزرگی دانست که خون پاکشان را برای بقای انقلاب اسلامی و ملت عزیز ایران و سرافرازی کشور تقدیم کردند و با اشاره به هم‌زمانی هفته دفاع مقدس با هفته وحدت اظهار کرد:‌ وحدت نیروهای نظامی، مردمی و همه مردم عزیز ایران اسلامی بود که توانست تجاوز ناجوانمردانه‌ای که توسط کشورهای استعمارگر برای نابودی ایران و انقلاب اسلامی طراحی شده بود را خنثی کرده و به ناامیدی بکشاند. رئیس‌جمهور با تجلیل از ۸ سال فداکاری نیروهای مسلح، نیروهای مردمی و همه مردم ایران در سرتاسر کشور که امید دشمن به نابودی انقلاب اسلامی را ناامید کرد، افزود: به فرموده مولای متقیان حضرت علی‌(ع) نیروهای مسلح باعث عزت و امنیت و نماد وحدت و انسجام کشور هستند؛ در دفاع مقدس همه نیروهای مسلح زمینی، دریایی و هوایی ما و همه کسانی که می‌توانستند از کشور و انقلاب دفاع کنند به میدان آمدند تا برای اولین بار در یک جنگ علیه این سرزمین اجازه ندهیم حتی یک وجب خاک کشور به دست دشمن بیفتد. پزشکیان با بیان اینکه تمام دنیای استکبار تلاش کرد تا نگذارند انقلاب اسلامی ملت ایران ادامه یابد اما حضور مردم، رزمندگان، ارتش قهرمان و سپاه مقتدر ما باعث شد که با عزت از این آب و خاک دفاع شود، تصریح کرد: امروز قدرت دفاعی ایران اسلامی در عرصه توان دفاعی و بازدارندگی به چنان رشد و سطحی رسیده که هیچ اهریمنی حتی جرأت و جسارت اینکه فکر تجاوز به ایران در ذهنش خطور کند را ندارد.
به گفته رئیس‌جمهور، این عزت و بزرگی حاصل از جان‌ گذشتگی رزمندگان و تلاش نخبگان جوانی است که توانسته‌اند ما را به جایگاهی در عرصه دفاعی و قدرت بازدارندگی برسانند که برای تسلیح و تجهیز نیازی به دیگران و دشمنان نداریم. قدردان همه فرماندهان، رزمندگان و نیروهای مسلح کشور در اقصا نقاط میهن اسلامی هستیم که باعث امنیت، سربلندی و عزت کشور هستند. پزشکیان با بیان اینکه اگر این نیروهای مسلح مقتدر و توانمند نبودند، امروز ایران امن نبود و کشور و مردم امنیت و آرامش نداشتند، گفت: فرماندهان، نظامیان، ارتشیان، سپاهیان، دریاداران و نیروهای هوایی و زمینی که قدرت و اقتدار ما را در زمین و آسمان و دریا با عزت و سربلندی حفظ کرده و ارتقا می‌دهند، مایه افتخار، عزت و زینت ما و ایران اسلامی هستند.

sazandegi

پست های مرتبط

شلیک به ضاحیه

شهادت ۱۵ نفر از فرماندهان حزب‌الله   گروه بین‌الملل: عصر جمعه منابع…

۳۱ شهریور ۱۴۰۳

نیازمند تشکیل امت اسلامی هستیم

دیدار مسئولان نظام با رهبر انقلاب   همزمان با سالروز میلاد حضرت…

۳۱ شهریور ۱۴۰۳

فائزه در خانه

“فائزه هاشمی” آزاد شد و در کمتر از ۲۴ ساعت به جلسه…

۳۱ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید