رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > فرهنگ : گره خوردن سرنوشت رهی به انقلاب

گره خوردن سرنوشت رهی به انقلاب

فصل سوم سریال سرزمین مادری سرانجام به پخش رسید

سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی هر شب ساعت هشت‌ونیم از شبکه ۳ سیما پخش می‌شود.
فصل سوم «سرزمین مادری» که مدتی بود در مراحل پس‌تولید قرار داشت، حالا آماده پخش از شبکه سه سیما می‌شود. به دلیل متوقف شدن مرحله پس از تولید این سریال، ساخت جلوه‌های ویژه آن به تعویق افتاده بود که تبریزی به همراه همکارانش پس از پخش اولین فصل این سریال، دست به کار شدند تا کارهای عقب‌افتاده را به انجام برسانند. در واقع این فصل به دلیل انجام مراحل پس‌ از تولید و اصلاحات حدود دو ماه با وقفه در پخش مواجه شد.
پخش این سریال با نام پیشین «سرزمین کهن» ابتدا ۳ بهمن ۱۳۹۲ آغاز شد و تا ۲۴ بهمن همان سال نیز ادامه پیدا کرد اما پس از مدتی به دلیل حواشی به وجود آمده، متوقف شد. پس از پخش تنها ۴ قسمت به دلیل تشابه نام خانوادگی شخصیت اصلی به ایل بختیاری از برخی دیالوگ‌هایی که با اشاره به این نام گفته می‌شد، توهین و تحریف تاریخ لرهای بختیاری برداشت شد و موجی از اعتراضات در مناطق لرنشین در استان‌های لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان همچنین شخصیت‌های تأثیرگذار ایل بختیاری را در پی داشت. پس از این اعتراضات، پخش ادامه قسمت‌های «سرزمین کهن» متوقف شد تا در فیلمنامه و برخی از صحنه‌ها، دیالوگ‌ها اصلاحات انجام شود که بر این اساس برخی از صحنه‌ها بار دیگر فیلم‌برداری شدند. پس از به پایان رسیدن کار تولید این اثر و اصلاحات انجام شده در آن، تیزر مجموعه با نام جدید سرزمین مادری پخش شد و قرار بود از ۱۴ مهر ۱۳۹۶ روانه آنتن همین شود اما این اتفاق رخ نداد.البته کمال تبریزی در اظهاراتی دلیل پخش نشدن را مشکلات فنی و آماده نبودن تیتراژ عنوان کرد همچنین احتمال داد از ۲۱ مهر ۱۳۹۶ این مجموعه پخش شود که باز هم نشد و چند روز پس از موعد مقرری که برای پخش در نظر گرفته شده بود توسط شورای علمی بازبینی، متن نامه‌ای با ۱۰ بند منتشر و از سوی این شورا مؤکد شد که مجموعه «سرزمین مادری» هیچ وقت پخش نشود. پس از گذشت نزدیک به یک دهه پخش آن در ۲۰ مهر ۱۴۰۲ مجددا آغاز شد.
این مجموعه به بررسی تاریخ سیاسی- اجتماعی ایران از سال ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران در بستر زندگی فردی به نام رهی می‌پردازد و در قالب سه فصل ساخته شد. در فصل اول سریال، کودکی رهی که شخصیت اصلی سریال است به تصویر کشیده می‌شود که نقش او را علی شادمان بازی می‌کند. رهی پس از بمباران دهکده محل سکونت‌شان توسط نیروهای متفقین از زیر آوار بیرون کشیده می‌شود. پس از چند روز مراقبت توسط مادرش راهی تهران می‌شود. سال‌ها بعد او در یک خانواده توده‌ای بزرگ می‌شود اما بر اثر ماجراهایی او به یک خانواده درباری سپرده می‌شود. در این خانواده است که او رفته رفته به هویت خود پی می‌برد. همین باعث می‌شود به یک خانواده دیگر که مذهبی هستند، سپرده شود. اما این پایان ماجراهای او و اطرافیانش نیست.
فصل دوم دوران جوانی رهی را به تصویر می‌کشد و حوادث سیاسی آن دوران را در کنار زندگی رهی به نمایش می‌گذارد. شهاب حسینی در این فصل جایگزین علی شادمان شد. در فصل سوم «سرزمین مادری»، زمان وقوع اتفاقات سریال به سال‌های ۵۶ و ۵۷ می‌رسد و داستان وارد مرحله میانسالی رهی می‌شود. آرش مجیدی در این فصل جایگزین شهاب حسینی شد. ابتدا قرار بود بازیگران فصل دو از جمله شهاب حسینی و محمدرضا فروتن نقش دوران میانسالی کاراکترهایشان را بازی کنند اما حواشی توقیف این سریال موجب شد تا کمال تبریزی مجبور به انجام تغییراتی در ترکیب بازیگرانش شود.
در این فصل کوروش سلیمانی هم نقش میانسالی سید حشمت را به جای محمدرضا فروتن برعهده می‌گیرد. البته در این فصل، بازیگرانی چون بابک حمیدیان، گلچهره سجادیه، سعید راد، حسین مهری و … هم به این جمع اضافه خواهند شد. سعید راد جایگزین فرهاد قائمیان شده و گلچهره سجادیه به جای مادر ناتنی رهی در کودکی یعنی الهام حمیدی بازی می‌کند.
فصل سوم «سرزمین مادری» با بازی بازیگرانی چون آرش مجیدی، بابک حمیدیان، کوروش سلیمانی، سعید راد، گلچهره سجادیه، حسین محجوب، سعید نیکپور، مهران رجبی، حسین مهری، لیلا برخورداری، آشا محرابی، شهرام قائدی و … ساخته شده است. «سرزمین مادری» به نویسندگی علیرضا طالب‌زاده، تهیه‌کنندگی محمد مسعود و کارگردانی کمال تبریزی و سیدجمال سیدحاتمی ساخته شده است. با اینکه حدود ۱۳ سال از ساخت اول این مجموعه می‌گذرد و بیش از یک دهه در توقیف مانده است اما این سریال پس از مدت کوتاهی که از پخش آن گذشت مورد استقبال بسیاری قرار گرفت. پس از سال‌ها تماشاگران تلویزیونی به تماشای سریالی نشستند که در ساخت آن وسواس و سختگیری صورت گرفته بود و علاوه بر رعایت استاندارهای لازم برای یک مجموعه تلویزیونی، نگاه تازه و زوایه دید جدیدی را در پرداخت دراماتیک به موضوعات تاریخی، سیاسی و اجتماعی به همراه داشت. این سریال در مدت کوتاه تبدیل به یکی از مجموعه‌های پربیننده تلویزیون شد. فصل اول و دوم آن در روزهای پنج‌شنبه و جمعه روی آنتن می‌رفت و جالب اینجاست که مدیران تلویزیون تصمیم گرفتند، فصل سوم را به طور شبانه پخش کنند.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

شهرزاد ترکی

نسخه ترکی سریال ایرانی اینطور که از خبرها برمی‌آید، ساخت نسخه ترکیه‌ای…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

اسرائیل ضدقهرمان

“مهرزاد دانش” به زودی هفتمین‌سری از فرنچایز یا سلسله فیلم‌های جیغ روی…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

یک سازمان پرحاشیه

درباره انتخاب رئیس سازمان سینمایی تازه‌ترین خبرها از وزارت ارشاد، حکایت از…

۱۰ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید