رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : گفت‌وگو در قاهره

گفت‌وگو در قاهره

روز گذشته خبر آمد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس برای مذاکره با هیات اسرائیل و با میانجی‌گری مصر به قاهره رفته است. حماس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس دیروز در صدر هیاتی از این جنبش وارد قاهره، پایتخت مصر شد. در این بیانیه آمده است: هدف از این سفر رایزنی با مسئولان مصری درخصوص اوضاع سیاسی و میدانی در سایه جنگ تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و تلاش‌های انجام شده برای توقف تجاوزگری، کمک به مردم غزه و تحقق اهداف ملت فلسطین است.
مصر به همراه قطر در هفته‌های گذشته تلاش کرده برای برقراری آتش‌بس جدید بین اسرائیل و حماس همچنین آزادی گروگان‌های اسرائیلی میانجی‌گری کند. پیش از این مذاکرات بین نمایندگان آمریکا، اسرائیل، قطر و مصر بدون دست یافتن به یک توافق نهایی‌ بر سر توقف جنگ و آزادی گروگان‌ها قطع شده بود. اسرائیل و حماس یکدیگر را به قطع این مذاکرات متهم می‌کنند.
پیش از این شبکه المیادین به نقل از منابع خود اعلام کرده بود که «اسماعیل هنیه» به همراه «خلیل الحیه» از مسئولان ارشد حماس به مصر سفر می‌کند. هنیه پیش‌تر رژیم صهیونیستی را مسئول عدم پیشرفت برای دستیابی به توافق آتش‌بس دانسته و گفته بود که باید تجاوزگری متوقف و اشغالگران عقب‌نشینی کنند. وی افزود: ما کمتر از توقف کامل تجاوزگری رژیم اشغالگر و عقب‌نشینی ارتش این رژیم از غزه و رفع محاصره ظالمانه این منطقه را قبول نخواهیم کرد.
رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس ادامه داد که این جنبش با مذاکرات مسئولانه برخورد کرده و هرگز جانفشانی ملت خود و دستاوردهای مقاومت را نادیده نخواهد گرفت. برای توقف حمام خونی که دشمن علیه ملت بی‌دفاع ما به راه انداخته است، تمام ابزارها را به کار خواهیم گرفت. از آن سو خبرگزاری آلمان به نقل از محافل مطلع در فرودگاه قاهره گزارش داد همزمان با سفر اسماعیل هنیه، رئیس حماس به قاهره یک هیات بلندپایه اسرائیلی نیز وارد پایتخت مصر شده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در دور قبلی مذاکرات در قاهره به دلیل «خواسته‌های بیش از حد حماس» با اعزام هیات مذاکره‌کننده مخالفت کرده بود.
همزمان دیروز خبر آمد که قرار است، نشستی میان فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه و مسؤولان مصری در قاهره درباره تصمیم رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی به رفح در جنوب غزه برگزار شود. برخی منابع پیش‌بینی می‌کنند که مسؤولان مصری موضع آمریکا را که قرار است برت مک‌گورک، فرستاده آمریکا به خاورمیانه آن را مطرح کند به مسؤولان حماس ارائه کنند.
یک منبع مصری احتمال داد که این سفر با سفر امروز برت مک گورک به قاهره مرتبط باشد. وی قرار است طرح جدیدی را به مقامات مصری ارائه کند که شامل آتش‌بس در ماه رمضان در ازای آزادی تعدادی از اسرای غیرنظامی و ۶ آمریکایی است.
یک مسؤول ارشد در دولت بایدن به خبرگزاری رویترز گفت: فرستاده آمریکا مذاکراتی درباره آزادی اسرا را برگزار خواهد کرد. مذاکرات کنونی در این خصوص مفید است اما تلاش و همکاری بیشتری را می‌طلبد. وبگاه آکسیوس سه‌شنبه به نقل از سه مسؤول آمریکایی و صهیونیست گزارش داد، مک‌گورگ با عباس کامل مدیر سازمان اطلاعات مصر و مسؤولان دیگر دیدار خواهد کرد و بعد از آن به اراضی اشغالی خواهد رفت. به گفته منابع مصری و غربی مک‌گورک درباره تصمیم رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح صحبت خواهد کرد. یک منبع مصری آگاه اعلام کرد: وی طرح آتش‌بس در ماه رمضان را مطرح خواهد کرد که احتمالا شامل ۲ هفته اضافی آتش‌بس نیز باشد. طی این مدت اسرای غیرنظامی و ۶ اسیر آمریکایی در ازای بسته کمک‌های بشردوستانه و ممانعت از حمله به رفح قبل از ماه رمضان آزاد خواهند شد. اخیرا تحولی در موضع آمریکا رخ داده است و آمریکا دیگر مانع حمله به رفح نمی‌شود. تحرکات واشنگتن در دوره اخیر تنها با هدف ممانعت از تشدید در ماه رمضان به دلیل نگرانی‌ها نسبت به افزایش جبهه‌ها در صورت ادامه جنگ در ماه رمضان بوده است. یک منبع در جنبش حماس نیز اعلام کرد: این جنبش مذاکرات غیرمستقیم درباره معامله تبادل اسرا را در زمان کنونی متوقف کرده است. رژیم اشغالگر از موضوع کمک‌های انسانی به غزه به عنوان سلاحی برای فشار بر مقاومت و مجبور کردن آن به آزادی اسرا در ازای هیچ امتیاز خاصی استفاده می‌کند.
وی گفت: شاید تحرکات در سطح میانجیگران ادامه داشته باشد اما برای جنبش حماس و رهبری آن این مساله تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است. نمی‌شود توافق کنیم در حالی که اسرائیل برای حمله به رفح برنامه‌ریزی می‌کند. برگ برنده اسرا در دست مقاومت است، اما اگر آنها را آزاد کنیم و هیچ‌گونه توافق آتش‌بسی صورت نگیرد چه اتفاقی می‌افتد؟! اشغالگران در طول روزهای گذشته خواسته‌های مقاومت را محدود به ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه کردند اما این مساله خارج از هرگونه توافقی است و یک مساله الزامی برای همه است چراکه دیوان بین‌المللی دادگستری از رژیم اشغالگر خواست تمام اقدامات مربوط به نسل‌کشی در غزه را متوقف کند. این منبع در حماس اعلام کرد: رژیم اشغالگر در روزهای گذشته با ابزارهای متعدد برای فشار بر حماس تلاش کرده اما حماس همچنان به موضع خود درباره سه مساله آتش‌بس، عقب‌نشینی از غزه و بازسازی پایبند است و اگر این اتفاق نیفتد و اسرائیل به رفح حمله کند هیچ‌کدام از اسرایش را زنده نخواهد یافت.

sazandegi

پست های مرتبط

اخلاق‌مند و مردم‌دار

چند سطری در حمایت از «مسعود پزشکیان» که نجات ایران در رای…

2 جولای 2024

برای ایران

محمدطبیبیان،مسعودنیلی،موسی‌غنی‌نژاد،داودسوری و فرهادنیلی پنج اقتصاددان آزادی‌خواه از مسعودپزشکیان حمایت کردند   دلایل…

2 جولای 2024

حمایت تمام‌قد روشنفکران از پزشکیان

محمدعلی موحد، محمد مجتهدشبستری، عبدالکریم سروش، محمدمهدی جعفری محمدعلی همایون کاتوزیان و…

2 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید