رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > فرهنگ : گل یا پوچ

گل یا پوچ

درباره برنامه‌سازی‌های جدید مهران مدیری

 

مهران مدیری این روزها پرکارتر از همیشه است. با اینکه هنوز «دورهمی» امکان پخش از تلویزیون را پیدا نکرده اما مدیری در شبکه خانگی هیچ وقت به اندازه این روزها فعال نبوده است. تا اواخر پاییز سال گذشته که درگیری مدیری با مدیران صدا‌وسیما همچنان ادامه داشت، برنامه «اسکار» به کارگردانی او مجوز نمایش در شبکه خانگی را هم پیدا نمی‌کرد. اسکار چالش‌های زیادی از سر گذراند تا توانست به مجوز انتشار برسد. این برنامه مجوز ساخت داشت، ولی به دلیل کشمکش‌های مهران مدیری با صداوسیما و مشکلات پیش آمده از سال ۱۴۰۱، دچار مشکل مجوز در نمایش خانگی شد و پس از هفته‌ها توقف، بالاخره در بیستم آذر توانست مجوز بگیرد که پخش آن تا حدود دو ماه پیش ادامه داشت. از آن زمان تا به امروز مدیری مدام درحال کار در شبکه خانگی است یا کارگردانی می‌کند تا اجرا. انگار می‌خواهد کم‌وکسری‌های یک سال بیکاری‌ و عدم پخش «دورهمی» از تلویزیون را جبران کند. این را هم در نظر بگیرید که یکی از مدیران تلویزیون اردیبهشت‌ماه امسال خبر داد که مشکل ممنوع‌الکاری مدیری در تلویزیون حل شده و او با ساخت یک سریال طنز به این رسانه باز خواهد گشت.
از سوی دیگر تازه‌ترین برنامه‌ای که او در شبکه خانگی اجرای آن را بر عهده دارد، ۷ مرداد از فیلیمو منتشر می‌شود. «گل یا پوچ» در قالب یک بازی نوستالژیک، به کارگردانی نیک یوسفی و تهیه‌کنندگی علی اسدزاده، قرار است میزبان چهره‎‌های مختلف شود که این بازی نام‌آشنا را با شکل تازه‌ای برای مخاطبان اجرا می‌کنند. در طول هر قسمت چند گروه با هم به رقابت می‌پردازند و با این بازی و تکنیک‌هایی که هر کدام دارند، تصویر تازه‌ای از بازی گل یا پوچ را ارائه می‌دهند.
«ساعت ۶ صبح» هم که دومین فیلم سینمایی مهران مدیری پس از «ساعت ۵ عصر» است از امروز روی پرده سینماها می‌رود. در این فیلم که از آن به‌عنوان یک اثر ملتهب اجتماعی یاد شده است، سمیرا حسن‌پور، مهرداد صدیقیان، مونا فرجاد، مهران مدیری و تینو صالحی بازی کرده‌اند.
اما این تمام فعالیت‌های مدیری در این ماه‌های اخیر نیست. او سریالی با عنوان «پدر قهوه» را هم برای شبکه خانگی در دست ساخت دارد که پیش‌تولید آن آغاز شده است. جواد فرحانی، تهیه‌کننده «پدر قهوه» با اشاره به روند ساخت این اثر کمدی بیان کرد که سریال جدید مهران مدیری این روزها با بازی سام درخشانی و ژاله صامتی در مرحله پیش‌تولید قرار دارد. وی درباره اینکه چقدر این سریال تکمیل‌کننده سه‌گانه «هیولا» و «دراکولا» است، گفت: «این مجموعه کار مستقلی است اما به لحاظ فضا شاید به سریال «هیولا» نزدیک‌تر باشد. به‌ویژه که خودم هم آن سریال را دوست داشتم».
فرحانی درباره بازیگران این سریال که متن آن را امیر برادران می‌نویسد، عنوان کرد: «سام درخشانی و ژاله صامتی ازجمله بازیگران این سریال هستند، فضای کار هم به فساد مربوط می‌شود و هنوز با فاسدها کار داریم».
این سریال بعد از پایان در فیلم‌نت پخش می‌شود و قصه مردی را روایت می‌کند که مافیای قهوه در ایران است. نام پدر قهوه یکی دیگر از سریال‌های مدیری با عنوان «قهوه تلخ» را به یاد مخاطبان می‌اندازد؛ سریالی که در زمان پخش با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. قرار است ژاله صامتی بازیگر نقش اول زن این سریال باشد. مهران مدیری نقش رئیس مافیای قهوه را ایفا کند و سام درخشانی هم یکی از نقش‌های محوری پدر قهوه را بر عهده بگیرد. همچنین از ترکیبی که برای بازیگران در نظر گرفته شده، می‌توان از همین حالا فضای کمدی کار و شباهتش با آثاری چون مرد هزار چهره یا هیولا را متصور شد.
مهران مدیری، خالق بسیاری از سریال‌های طنز ماندگار تلویزیون است. پاورچین، شب‌های برره، مرد هزار چهره، جایزه بزرگ و قهوه تلخ از ساخته‌های مهران مدیری است که هم آنها را کارگردانی کرده و هم به‌عنوان بازیگر در آنها به ایفای نقش پرداخته است. این روزها او تمایل بیشتری به حضور در شبکه خانگی دارد اما با فعالیت در این شبکه هنوز نتوانسته خاطرات سریال‌‌های موفق تلویزیونی خود را تکرار کند. او همچنان یک کارگردان سریال‌های موفق طنز تلویزیونی است. «هیولا» و «دراکولا» جز سریال‌های متوسط شبکه‌ خانگی به حساب می‌آیند که نمی‌توان آنها را جز موفق‌ترین آثار مدیری دانست و با سریا‌ل‌های تلویزیونی او مقایسه کرد. احتمالاً او پس از ساخت «پدر قهوه» به سراغ ساخت سریال تلویزیونی‌اش خواهد آمد، البته به شرط آنکه مدیران تلویزیون بر ادامه فعالیت او در این رسانه به اجماع رسیده و «دورهمی‌»‌اش هم به آنتن بازگشت باشد.

sazandegi

پست های مرتبط

وقت خداحافظی نیست

درخواست از “فرامرز قریبیان”   هنرمندانی که به مراسم بزرگداشت فرامرز قریبیان…

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

عذاب جمعی

درباره فیلم جوکر۲   جشنواره فیلم ونیز درحالی به روزهای پایانی رسیده…

۱۶ شهریور ۱۴۰۳

طبقه مذهبیون مرفه

بررسی عدالت اجتماعی در مدارس   امسال در میان ۳۰ نفر نخست…

۱۶ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید