رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > فرهنگ : یک سازمان پرحاشیه

یک سازمان پرحاشیه

درباره انتخاب رئیس سازمان سینمایی

تازه‌ترین خبرها از وزارت ارشاد، حکایت از قطعی شدن حضور رائد فریدزاده به‌عنوان رئیس سازمان سینمای و نیکنام حسین‌پور برای ریاست روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ دارد.
این درحالی است که تا دو هفته پیش نام محمد احسانی به‌عنوان گزینه منتخب وزیر ارشاد برای سازمان سینمایی مطرح بود. در آن زمان این‌طور به نظر می‌رسید که حضور احسانی در سازمان سینمایی قطعی و حکم او هم امضا شده است. احسانی تجربه حضور در این سازمان را داشت. او در زمانی که حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی بود به‌عنوان معاون نظارت و ارزشیابی این سازمان فعالیت می‌کرد و چون از صدا‌وسیما به سازمان سینمایی آمده بود و مامور به خدمت بود؛ پس از اتمام دوران ماموریتش ناچار شد صدا‌وسیما بازگردد و ایوبی، سیدمهدی طباطبایی‌نژاد را جایگزین او کرد. حضور احسانی آنقدر در سازمان سینمایی قطعی شده بود که برخی درحال گمانه‌زنی درباره مدیران زیرمجموعه او بودند اما به یک‌باره، درحالی که همه چیز تمام شده به نظر می‌رسید، ورق برگشته و نام او به‌عنوان گزینه اصلی ریاست این سازمان خط خورد.
حالا خبرگزاری تسنیم گزارش داده که رائد فریدزاده به سازمان سینمایی می‌آید. در این گزارش آمده: «بیش از یک هفته از صدور آخرین حکم سید‌عباس صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گذرد،‌ با این حال هنوز تکلیف معاونت‌های وزارتخانه مشخص نشده است،‌ این درحالی است که اهالی فرهنگ و هنر همچنان منتظر گزینه‌های سید‌عباس صالحی برای کلیدی‌ترین پست‌های ساختمان بهارستان هستند. پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد که با وجود مطرح شدن گزینه‌های بسیار برای معاونت‌های فرهنگی‌، هنری‌‌، مطبوعاتی و قرآنی هنوز گزینه‌ای نهایی نشده و بررسی‌های صالحی و همراهانش در وزارت ارشاد همچنان ادامه دارد. در میان گزینه‌های مطرح شده‌، حضور نیکنام حسین‌پور به سمت رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رائد فریدزاده به‌عنوان رئیس سازمان سینمایی نهایی شده است».
نزدیک به ۱۰ روز است که نام فرید‌زاده به‌عنوان ریاست سازمان سینمایی مطرح می‌شود. فریدزاده پیش از این سابقه حضور در سازمان سینمایی به‌عنوان دبیرشورای عالی بین‌الملل سازمان همچنین معاون بین‌الملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی را داشته و سال گذشته مدیر بخش بین‌الملل چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر بوده است. نام او بیشتر با معاونت بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی گره خورده و انتخاب نماینده ایران برای اسکار، اهالی سینما را به یاد فریدزاده می‌اندازد. او دکترای زبان و ادبیات آلمانی از دانشگاه شهید بهشتی دارد و به‌عنوان استادیار در این دانشگاه مشغول فعالیت است. برخی شنیده‌ها حاکی از این است که علیرضا تابش که در دوره‌ای مدیریت بنیاد فارابی را بر عهده داشت او را برای این سمت معرفی کرده است. اینکه در میان گزینه‌های ریاست سازمان سینمایی و پس از محمد احسانی چطور فریدزاده به‌عنوان گزینه اصلی برای این سمت مطرح شد، جای تعجب و حیرت بسیار دارد، چراکه تجربه و رزومه او در سینما متناسب با سمتی که قرار است بر عهده‌اش بگذارند، نیست. از سوی دیگر، سازمان سینمایی آنقدر پرحاشیه و پرچالش است که حتی مدیران با تجربه و کاریزماتیک هم به سختی از عهده اداره این سازمان برآمدند و توانستند نقش خود را در این سازمان به درستی ایفا کنند. فریدزاده، نه تجربه لازم را دارد و نه به نظر می‌رسید، قدرت زیادی برای اداره سینما داشته باشد. عملکرد او در سمت معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی هم چندان درخشان نبود و انتخاب نماینده ایران برای اسکار همیشه چالش‌های وجنجال‌هایی را به دنبال داشت که او هم ترجیح می‌داد در این‌باره پاسخگو نباشد و درباره این انتخاب سکوت می‌کرد. هرچند که مسئولیت این کار بر عهده او بود و نباید سکوت پیشه می‌کرد.
حالا چنانچه به گزارش خبرگزاری تسنیم حضور فریدزاده در سازمان سینمایی قطعی شده باشد، باید بداند که در مسیر دشواری قدم گذاشته که مجبور است بیش‌ازپیش قدرت و صلابت از خود نشان دهد تا بتواند اداره این سازمان را بر عهده بگیرد. نحوه تعامل با هنرمندان و جلب رضایت آنها خود داستانی مفصل است که از عهده هر مدیری برنمی‌آید. چراکه آنها خود را صاحب اصلی سینما دانسته و مدیران تنها خدمتگزار آنها هستند که باید بدانند چطور و بدون حاشیه و تضییع حق آنها از عهده کار خود برآیند.
فریدزاده اگرچه تجربیاتی در بخش بین‌الملل سینما دارد و احتمالاً به دلیل بهبود حضور سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی به این سمت انتخاب شده است اما او کارهای زیادی برای سینمای ایران در داخل کشور در پیش‌رو دارد که رفع موانع برای فعالیت سینماگران و ممنوع‌الکاری آنها تنها یکی از این کارهاست و او پس از حضور در این سازمان در وهله اول باید بین تولیدات سینمایی تعادل ایجاد کرده و بخش خصوصی را حمایت کند تا به تولید فیلم‌های اجتماعی رضایت دهد، وگرنه از این پس هم در بر همان پاشنه‌ای که بوده، می‌چرخد و تغییر مدیران کاری از پیش نخواهد برد.

sazandegi

پست های مرتبط

مکر عقل و فریب تاریخ

“رضا داوری‌اردکانی” پرسیده‌اند این مکر عقل و فریب تاریخ که هگل و…

۹ مهر ۱۴۰۳

نویسنده توده‌ای

“فریدون تنکابنی” درگذشت فریدون تنکابنی، نویسنده و طنزپرداز سرشناس و از موسسان…

۹ مهر ۱۴۰۳

عملیات رسانه‌ای برای خبر هولناک

تغییر همزمان برنامه‌های تلویزیون، نشان از وقوع اتفاقی تلخ داشت بلافاصله پس…

۸ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید