رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : ابرچالش‌های پزشکیان

ابرچالش‌های پزشکیان

سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران مطرح کرد:

سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در گفت وگو با جماران با اشاره به اینکه پزشکیان با ابرچالش‌های فراوانی مواجه است، گفت: دو شاخص مهم هر اقتصادی «تورم» و «رشد اقتصادی» است و اقتصاد ما در هر دو شاخص مشکلات جدی دارد. رشد اقتصادی ما با اهدافی که برای سند چشم‌انداز داشتیم و اهدافی که برای برنامه هفتم در مجلس شورای اسلامی مصوب شده، فاصله دارد. با رشد اقتصادی ۸ درصد خیلی فاصله داریم و تورم هم که حداکثر باید ۱۰ درصد باشد الان بالای ۴۰ درصد است.
وی در این خصوص که برخی کارشناسان معتقدند ابرچالش دولت آقای پزشکیان مساله معیشت مردم است و برخی هم معتقدند که تا مسائل بین‌المللی مثل برجام و FATF حل نشود، مساله معیشت هم حل نخواهد شد، گفت: برای راه‌حل‌ها اصلاً لازم نیست که ما بحث تئوریک و نظری داشته باشیم. نگاه به گذشته می‌تواند نشان دهد که مسیر آینده باید چگونه باشد؛ اگر بخواهیم تورم را پایین بیاوریم و رشد اقتصادی را افزایش بدهیم. بعد از استقرار برجام، سال‌های ۹۵ و ۹۶ تورم ایران به زیر ۱۰ درصد و رشد اقتصادی به حدود ۸ درصد رسید. اما بعد از ظلمی که آمریکایی‌ها به ایران کردند و فشار حداکثری آنها شروع شد، یعنی ترامپ از برجام خارج شد و فشار حداکثری را اعمال کرد، تورم ایران به ۴۰ درصد میل کرد. در سه سال ریاست‌جمهوری شهید رئیسی هم فکر غالب بر دولت این بود که ما نباید اقتصاد ایران را به رفع تحریم‌ها گره بزنیم و باید از مسیر خنثی کردن تحریم‌ها اقتصاد ایران را سامان بدهیم. در این سه سال هم شاخص‌ها نشان می‌دهد که ایران یک رشد پنج درصدی را تجربه کرد اما متاسفانه نتوانستیم به تورم زیر ۴۰ درصد دسترسی پیدا کنیم.
به گفته مرعشی، مسیر روشن است. ممکن است کسی بگوید رفع تحریم‌ها و احیا برجام شدنی نیست یا هزینه‌های سیاسی برای ایران دارد که لازم نیست این هزینه‌ها را پرداخت کنیم. باید ببینیم اولویت کشور چیست. اگر اولویت کشور کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی است جز از طریق اصلاح روابط خارجی و احیای برجام از نظر من مسیر دیگری متصور نیست.
همچنین دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران درباره آخرین نظرسنجی‌ها در آمریکا و شانس بالای کامالا هریس در برابر ترامپ این‌طور توضیح داد: بحث روابط ایران و آمریکا فراتر از حاکمیت حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه در آمریکاست. ما باید در سمت خودمان به تصمیم برسیم. چون عزت و غرور ایران برای من مهم است، تصورم این است که ایران در منطقه و حوزه مقاومت در موقعیتی است که بتواند با دست پر دوباره مذاکرات را پی بگیرد. به هر حال ما نباید ریسک کنیم و در چند ماه باقی‌مانده دولت آقای بایدن هم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم.
مرعشی افزود: آقای پزشکیان باید دو کار را همزمان انجام بدهد، یکی تیم دیپلماسی ایران است که به نظر من دارد به سمت خوبی می‌رود و آقای عراقچی که الان تقریباً کاندیدای نهایی وزارت خارجی است برای این کار خیلی مناسب است. دومین کاری که آقای پزشکیان باید انجام بدهد، همان‌طوری که آقای روحانی در اصل برجام حمایت رهبری را جلب کرد، آقای پزشکیان باید بتواند حمایت رهبری را در مذاکرات داشته باشد تا به نتیجه برسد.
او با بیان اینکه نطق آقای پزشکیان در مراسم تحلیف جامع و کامل بود، درخصوص سیگنال دریافتی از طرف غربی‌ها ادامه داد: از موضع عزت، اعلام آمادگی ایشان برای گفت‌وگو با کشورهای غربی به نظر من پیام روشنی بود.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

سیاست و ناسیاست

درباره کتاب جدید “سیدمصطفی تاج‌زاده”   تلقی هر فرد از سیاست نه‌تنها…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

زشت‌‌وزیبای آقازادگی

“محمد عطریان‌فر”   آقای علی ربیعی که از دوستان بسیار خوب ما…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

سنت‌شکنی

پس از ۴۴ سال یک جوان اهل تسنن به نام “آرش زره”…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید