رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : روز مهم بهارستان

روز مهم بهارستان

در جلسه روز دوم بررسی وزرای پیشنهادی چه گذشت؟

 

گروه سیاسی: جلسه بررسی وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان روز گذشته در دو نوبت در صحن علنی مجلس برگزار شد. البته پزشکیان این بار به بهارستان نیامده بود تا عارف از جایگاه معاون اول، نماینده رئیس جمهور در صحن مجلس باشد. در نوبت صبح صلاحیت سیداسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عباس عراقچی وزیر خارجه و عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت. در نوبت عصر نیز صلاحیت محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بررسی شد. همچنین احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نوبت عصر سخنرانی کرد.
درخصوص وزیر پیشنهادی اقتصاد، مخالفین به مسائلی مانند گرانی نرخ ارز در زمان سکانداری ایشان در بانک مرکزی در سال‌های ۹۷ و ۹۸، نقش ایشان در مساله چای دبش، حذف ارز ترجیحی و تک‌نرخی کردن نرخ ارز و گرانی بنزین اشاره کردند.
موافقان تخصص تجربه و رزومه کاری ایشان را برای تصدی وزارت اقتصاد مناسب دانسته و افزایش نرخ ارز را وابسته به تحریم‌های آمریکا و شیوع ویروس کرونا می‌دانستند. صلاحیت عراقچی نیز بررسی شد و موافقین تجربه و تخصص کافی وی را برای وزارت خارجه تایید کردند. مخالفین هم به تجربه برجام و حضور او به عنوان معاون سیاسی وزیر امور خارجه در زمان محمدجواد ظریف اشاره داشته و خروجی برجام را مورد مناقشه قرار دادند.
ازجمله حاشیه‌های دیروز، عملکرد امیرحسین ثابتی، عضو جبهه پایداری و حامی جلیلی بود که فیلم‌ تقطیع شده عراقچی را در مجلس پخش کرد. فیلمی از صحبت‌های عراقچی قبل از خروج ترامپ از برجام که در آن عراقچی معتقد بود، برجام به گونه‌ای بسته شد که هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند از آن خارج شود. هرچند عراقچی در سخنانش خطاب به ثابتی گفت:«آقای ثابتی من نمی‌گویم مرگ بر وطنی که هموطنم عراقچی است؛ من احترام می‌گذارم به وطنی که منتقد آن بدون لکنت صحبت می‌کند و حتی ولایت‌پذیری مجلس را زیر سوال می‌برد.»
از روز یک‌شنبه که بررسی وزرای پیشنهادی دولت در صحن مجلس آغاز شد، تاکنون وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر پیشنهادی اطلاعات، وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد و وزیر بهداشت در صحن علنی برنامه‌های خود را تشریح کردند.

بدون مخالف جدی

این دومین ‌باری است که اسماعیل خطیب برای گرفتن رای اعتماد از نمایندگان در پارلمان حاضر شد. او پیش از این نیز در شهریور ماه ۱۴۰۰ توانست با اکثریت رای موافق، وزیر اطلاعات دولت ابراهیم رئیسی شود. مجتبی زارعی، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی ب ‌عنوان اولین مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات پشت تریبون رفت. او که بارها در میان اظهاراتش حملات تند‌وتیزی به اسحاق جهانگیری، سیدمحمد خاتمی، محمدجواد ظریف و محمدجواد آذری‌جهرمی مطرح کرد با اشاره به مخالفت خود با خطیب گفت: «من به وزیر پیشنهادی اطلاعات، رای منفی می‌دهم اما رای من نمادین است، من اینجا نمی‌خواهم درباره عظمت دستگاه اطلاعاتی صحبت کنم اما امروز یک جهاد تبیین دارم؛ ضمناً هیچ یک از نمایندگان را دعوت به رای ندادن به آقای خطیب نمی‌کنم». احمد جباری در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: خطیب شخصیت فراجناحی است و به هیچ حزب، گروه و جناح سیاسی تعلق ندارد. روز گذشته برای دفاع از خطیب به ‌عنوان وزیر اطلاعات نزدیک به ۱۵۰ نماینده اعم از کرد، بلوچ، لر و فارس از سنی و شیعه، از اصلاح‌طلب و اصولگرا و از پایداری و مستقلین برای دفاع از خطیب و برنامه‌های او ثبت‌نام کردند، یعنی دفاع کردند. همچنین علأالدین بروجردی، نماینده لارستان در مجلس دوازدهم، هم در موافقت با سیداسماعیل خطیب تاکید کرد که دوستان مستحضر هستند در مصوبه مجلس در سال ۶۲ چهار شرط را برای وزارت اطلاعات تصویب کردیم، شرط اول آن تحصیلات در حد اجتهاد بود، شرط دوم اشتهار به داشتن تقوا، شرط سوم داشتن سابقه روشن از نظر سیاسی و مدیریتی و شرط چهارم عدم عضویت در احزاب‌، سازمان‌ها و گروه‌ها.

راه پرخطر

وزیر پیشنهادی بعدی که صلاحیت وی مورد بررسی قرار گرفت، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی بود. عبدالناصر همتی پس از شنیدن سخنان موافقان و مخالفانش در صحن مجلس اعلام کرد که قول می‌دهم تمام همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور با حکمرانی درست و جلب مشارکت مردم به کار ‌گیرم. برای این هدف تعامل مناسب داخلی و خارجی برای ارتقای سطح رفاهی مردم اولویت ماست. هدف برنامه من عملکرد موفق اقتصادی با کمک بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در شکل ثبات اقتصادی، تورم پایین و رشد اقتصادی بالا و بیکاری پایین و توزیع مناسب درآمد در جهت کاهش فقر است. مسئولیت وزارت اقتصاد را زمانی برعهده می‌گیرم که مشکلات اقتصادی ریشه‌دار کشور به نقاط بحرانی نزدیک شده است. راه بسیار پر خطری پیش روی سیاست‌گذاری اقتصادی با انتخاب محدودی وجود دارد.
قبل از سخنان همتی، فرید موسوی در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: همتی با بیش از سه دهه سابقه در تصدی مناسب کلیدی کشور، وقتی کارنامه‌اش را ورق می‌زنیم الگویی از تعهد، تخصص و میهن‌پرستی را به نمایش گذاشته‌اند. هنگام مسئولیت ایشان کشور ما تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی بود.
فاطمه محمدبیگی هم در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با یادآوری موضوع مربوط به FATF عنوان کرد: وی در مصاحبه‌ای با سایت بانک مرکزی در سال ۹۹ عدم واردات واکسن کرونا را متأثر از FATF دانست. آیا برخوردهای سیاسی در دورانی که روزانه حدود ۶۰۰ تن از هموطنان خود را از دست می‌دادیم، درست است و آیا اجازه می‌دهید امروز با چنین فردی موافقت کنیم؟ در حوزه موضوع چای دبش ایشان ترک فعل کرد و سؤالم از وزیر پیشنهادی اقتصاد این است شما که در دوران مسوولیت خود با بالاترین رشد نقدینگی در کشور روبه‌رو بودید، چه برنامه‌ای برای کنترل نقدینگی و مهار تورم دارید و برای اجرای قانون جهش تولید مسکن چه تدبیری اندیشیده‌اید؟
شمس‌الدین حسینی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: ما به لحاظ سوابق علمی و سوابق تجربی در کمیسیون به این جمع‌بندی رسیدیم که آقای همتی از تخصص و تجربه لازم برخوردار است. جناب آقای همتی در طول این ۴۰ سال اخیر انقلاب اسلامی مسئولیت‌های زیادی داشته‌اند.
حسین صمصامی هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: ایشان دائما دولت مظلوم شهید رئیسی را در ماجرای چای دبش مقصر می‌دانست، اما خودش یکی از متهمین چای دبش است و ترک فعل کرده‌ است و گزارش سازمان بازرسی کل کشور هم این را نشان می‌دهد. بررسی عملکرد همتی در زمان ریاست بانک مرکزی نشان می‌دهد که ایشان نمره قبولی نمی‌گیرند، ماحصل اختیارات ویژه به همتی در زمان بانک مرکزی چه شد؟

رسیدن به بهترین توافق

سیدعباس عراقچی سومین وزیر پیشنهادی بود که در دفاع از خود سخنرانی کرد. عباس عراقچی وزیر، پیشنهادی امور خارجه روز یک‌شنبه و در جریان اخذ رای اعتماد از مجلس در شروع سخنان در صحن اینگونه خود را معرفی کرد: من سیدعباس عراقچی، فرزند آب و خاک ایران، مهد دلیران و فرزند انقلاب هستم. ۳۹ سال قبل که به عنوان دانشجویی جوان وارد دانشکده وزارت امور خارجه شدم با خود پیمان بستم که همواره پاسدار ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و حافظ منافع ملی ایران باشم. قریب به چهار دهه است که عضو خانواده شریف وزارت امور خارجه هستم و از متن و بطن آن برخاسته‌ام. عراقچی اظهار کرد: سیاست خارجی ما باید حضور فعال و اثرگذار در برابر امواج و حوادث منطقه‌ای و جهانی داشته باشد. این وظیفه‌ای است که مقام معظم رهبری در سخنرانی روز تنفیذ بر ما تکلیف فرمودند. وزارت امور خارجه دولت چهاردهم کنشگرانه، فعالانه و اثرگذار به ایفای نقش در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی خواهد پرداخت و هرگز منفعل نخواهد بود.
دیپلمات ارشد ایران در مورد مناسبات با اروپا هم گفت: اگر اروپا رفتارهای نادرست و خصمانه خود را نسبت به جمهوری اسلامی ایران اصلاح کند، در فهرست اولویت‌های ما قرار خواهد گرفت. و بالاخره، سیاست ما در مورد آمریکا، سیاست «مدیریت تخاصم» خواهد بود. عراقچی در عین حال گفت که وزارت امور خارجه از تکلیف دیگر خود برای برطرف کردن تحریم‌ها نیز غفلت نخواهد کرد و با بهره‌گیری از تجربیات گذشته در انجام این تکلیف نه تعجیل خواهد شد و نه به دام مذاکرات فرسایشی خواهیم افتاد.
وی افزود: اگر می‌خواهیم اقتدار بین‌المللی خود را افزایش دهیم؛ باید آگاهانه به استقبال از تغییرات در نظام بین‌الملل برویم و از تمامی فرصت‌ها استفاده کنیم؛ باید همگان از دوقطبی‌های کاذب و هزینه‌ساز در سیاست خارجی فاصله بگیریم. ما در تعقیب منفعت، امنیت و عزّت سرزمین و مردم خود با دنیا تعامل خواهیم کرد، به تعمیق دوستی‌ها، بهره‌مندی از رقابت‌ها و مدیریت تخاصم‌ها خواهیم پرداخت.
پیش از سخنان عراقچی، مخالفان و موافقان سراغ بررسی صلاحیت وی رفتند، از همین رو ابراهیم رضایی به قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون اصلی پرداخت و عنوان کرد، این کمیسیون موافق حضور سیدعباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه است. محمدرضا احمدی‌سنگر نماینده اصولگرای مجلس در مخالفت با برنامه‌های سیدعباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: آقای عراقچی چرا زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، نوشتید اگر ایران خارج شود علیه ما اجماع خواهد شد؟ قانون اقدام راهبردی مجلس یازدهم را شما و وزیر امورخارجه‌تان اجرایی نکردید و ما کلی پیگیری کردیم تا اجرا شود‌‌.» همچنین میثم ظهوریان دیگر نماینده اصولگرا موضع مخالفش با عراقچی را مواضع ناپخته او در زمان حضورش در وزارت خارجه دانست که مصداق گره زدن زندگی مردم به بیگانگان است.
احد آزادی‌خواه، روحانی اصولگرای مجلس دوازدهم اما در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه تاکید کرد که عراقچی در همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس اعلام کرد که وابسته به هیچ یک از افراد گذشته نیست و گفت قرار است، بنده وزیر امور خارجه شوم. عباس عراقچی ادامه وزارت کسی نیست و مستقل از هر فرد و جریانی است و به آن اذعان کرد.
منوچهر متکی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: در وزارت امور خارجه جامع‌تر، باشناخت‌تر، مطلع‌تر و به‌روزتر از آقای عراقچی نمی‌شناسم و او حتما انتخاب خوبی است.

مخالف حذف

نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علم، تعهد، عدالت‌محوری، در خدمت مردم بودن و انقلابی‌گری را از جمله دلایل تایید وی برای سکان‌داری این وزارتخانه برشمردند. محمدرضا ظفرقندی، وزیر پیشنهادی بهداشت در سخنرانی و دفاع از برنامه‌هایش تأکید کرد: پذیرفتن وزارت در شرایط فعلی کشور، تفاوت چندانی با حضور در تیم‌های اضطراری زمان جنگ تحمیلی ندارد. وزیر پیشنهادی بهداشت خاطر نشان کرد: رأی مردم به رئیس‌جمهوری که منادی وفاق ملی است و حمایت ارکان حاکمیت از این نگرش شرایط امروز را بیش از گذشته حساس کرده است. راهی جز همکاری همه ارکان نظام و همدلی و کلان‌نگری نداریم. شرایط ممتازی برای بهبود ارتقای سلامت مردم ایجاد شده و حمایت بزرگان و وزرای سابق و کادر درمان موجب امید و انگیزه مضاعف شده است. وی اظهار کرد: سیاست‌بازی و تفکر جناحی در حوزه سلامت جایی ندارد و از تمام نیروهای متعهد و مسئولیت‌پذیر با هر گرایش فکری برای عملیاتی شدن برنامه وزارت بهداشت استفاده خواهم کرد. هرکس در چارچوب قوانین ایران برای خدمت‌رسانی کمک کند، نیروی ارزشی است و با او همکاری می‌کنیم.
پیش از دفاعیات وزیر پیشنهادی، رمضانعلی سنگدوینی در موافقت با برنامه‌های محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، گفت: دکتر ظفرقندی را فردی معرفی کرده که خودش وزیر بهداشت، چند دوره نماینده مجلس، نایب رئیس مجلس و رئیس بیمارستان و در حال حاضر رئیس جمهور است، پس می‌داند که باید چه کسی را برای چنین وزارتخانه‌ای معرفی کند.
روح‌الله عباسپور، نماینده بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی به عنوان نخستین مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت اظهار کرد: در حالی که شما رئیس سازمان نظام پزشکی بودید، افزایش تعرفه‌های درمانی را در بخش خصوصی مصوب کردید که این کار مخالف محرومیت‌زدایی است.

دولت کارآمد و جامعه قوی

در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، کمیسیون‌های اجتماعی، آموزش و بهداشت با احمد میدری به‌ عنوان گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موافقت کردند. عباس گودرزی در جریان بررسی صلاحیت احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان مخالف گفت: نباید ساده از کسانی که در فتنه ۸۸ سهم داشتند، گذشت. امروز سران فتنه به خاطر رأفت اسلامی در حصر هستند، وگرنه باید با آنها با اشد مجازات برخورد می‌شد چون تحریم‌های فلج‌کننده محصول فتنه ۸۸ است.
سیدمحمد سادات‌ابراهیمی در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: حمایت از دکتر میدری برای وزارت رفاه، خودش موضوع یک وفاق و اجماع کم‌ سابقه شده است. سلامت میدری در میان مدیران عالی کم‌نظیر است و دغدغه‌اش کاهش فقر و نابرابری و کاهش رنج طرد شدگان و بی‌پناهان است.
احمد میدری در سخنرانی‌ای که پس از اظهارات مخالفان و موافقان برنامه‌های خود داشت، گفت: در این سال‌ها اختلافات بین برادران در کشور وجود داشته و این اختلافات امکان فرصت‌سازی را نمی‌دهد. آنچه گروهی از اصلاح‌طلبان به آن رسیده‌ایم و درحال گفت‌وگوهای درونی هستیم، اصلاح‌طلبان بخشی از انقلاب هستند و جمهوری اسلامی به ‌قدری تنومند است که می‌تواند همه را زیر سایه‌ خود بگیرد.
به عقیده این وزیر پیشنهادی، با اقدامات سیاسی نمی‌توان وفاق ملی ایجاد کرد. آنچه من به‌ عنوان یک پژوهش‌گر به آن رسیده‌ام این است که از مشروطه تاکنون نتوانستیم به یک سخن واحد برسیم. باید مردم و حکومت بتوانند هم دولت کارآمد داشته و هم جامعه قوی داشته باشند.
میدری اظهار کرد: چرا در هر انتخابات ریاست‌جمهوری غافل‌گیر می‌شویم؟ چون احزاب سیاسی وجود ندارند و نهادهای مدنی گسترده نداریم. من به دوستان اصلاح‌طلبم مصداق توانمندسازی جامعه و کارآمدسازی دولت را پیشنهاد کرده‌ام. در آن دوران تمامی اقشار کنار حکومت رشد کرده‌اند. بنده در جهاد دانشگاهی مرکز توانمندسازی حکومت و جامعه را تشکیل داده‌ام.
میدری اظهار کرد: با همکاری دولت و بخش خصوصی می‌توان گام‌های بلندی برداشت. از قبل انقلاب تا سال ۱۳۹۲ توزیع کالا توسط دولت صورت می‌گرفته و زمان دولت روحانی به سیاست توزیع کالا اعتراض کردیم و صف‌های طولانی تشکیل شد و دو نفر هم فوت کردند. ما در چهار ماه موفق شدیم با کمک بانک مرکزی، شبکه الکترونیکی راه‌اندازی کنیم که در دولت شهید رئیسی ادامه یافت و توزیع کالا مدیریت شد.
به گفته میدری، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در زمانی که من معاونت رفاه بودم، تصمیم‌گیری شد. قانون حمایت از معلولان در معاونت رفاه به آیین‌نامه رسید و به معاون اول وقت دولت بردیم. بیش از ۲۷۰ آیین‌نامه باید به تصویب دولت برسد که بعد از استقرار صورت می‌گیرد.

sazandegi

پست های مرتبط

سیاست و ناسیاست

درباره کتاب جدید “سیدمصطفی تاج‌زاده”   تلقی هر فرد از سیاست نه‌تنها…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

زشت‌‌وزیبای آقازادگی

“محمد عطریان‌فر”   آقای علی ربیعی که از دوستان بسیار خوب ما…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

سنت‌شکنی

پس از ۴۴ سال یک جوان اهل تسنن به نام “آرش زره”…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاه کاربران (1 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید