رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : دفاع صادقانه

دفاع صادقانه

موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی، دیروز در مجلس چه گفتند؟

 

گروه سیاسی: در روز سوم بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، برنامه‌ها و صلاحیت ۴ وزیر پیشنهادی کشاورزی، دادگستری، دفاع، راه و شهرسازی و صمت بررسی شد. نمایندگان در دو روز گذشته صلاحیت ۷ وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش، ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد، امور خارجه، بهداشت و کار را بررسی کرده‌اند. بررسی صلاحیت و برنامه‌های پیشنهادی وزیران تا روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت و پس از پایان بررسی‌ها، جلسه رای اعتماد برگزار می‌شود. روز گذشته در دو نوبت صبح و عصر صحن علنی مجلس برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری‌قزلجه، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، امین‌حسین‌ رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری، عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح و فرزانه صادق‌مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بحث و بررسی شد.

تاکنون علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش، ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیداسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، سیدعباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چهار جلسه گذشته برنامه‌ها و اهداف خود را در صحن علنی مجلس تشریح کرده و موافقان و مخالفان آنان نیز سخنرانی کرده‌اند.

پاکدست و فسادستیزم

جلسه صبح دیروز پنجمین نشست متوالی مجلس اولین وزیر غلامرضا نوری‌قزلجه، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بود. ابتدا کمیسیون اجتماعی مجلس موافقت خود را با نوری‌قزلجه، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اعلام و قزلجه هم پس از نظر مخالفان و موافقان برنامه‌هایش پشت تریبون رفت. قزلجه را شاید بتوانیم یکی از مرتبط‌ترین وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه تعیین‌شده‌اش بداینم. تحصیلات مرتبط با کارش و فعالیت‌های تخصصی در همین راستا ازجمله نکات مثبت اوست. نوری‌قزلجه شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، رئیس کمیته ارتقاء توانمندی‌های حرفه‌ای و ساماندهی اشتغال سازمان استان را در کارنامه کاری خود دارد که به صورت همزمان به‌عنوان کارشناس ارشد سازمان جهاد کشاورزی هم فعالیت می‌کرد. او در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در انتخابات ۱۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۰ شرکت کرد و توانست به‌عنوان نماینده مردم بستان‌آباد به مجلس راه یابد. پس از پایان دوره نهم مجلس به‌عنوان جانشین قائم‌مقام وزیر کشاورزی منصوب شد. او همزمان مشاور وزیر جهاد کشاورزی وقت بود و پس از آن به‌عنوان معاون ارتباطات حوزه ریاست مجلس و سرانجام به‌عنوان معاون اجرایی علی لاریجانی منصوب شد و تا آغاز دوره یازدهم مجلس در این سمت باقی ماند.
او در سخنرانی‌ای که در صحن علنی برای دفاع از برنامه‌هایش داشت از فسادستیزی گفت. به گفته وزیر احتمالی کشاورزی در هر کجا که خدمت کرده از شروع خدمت، مشی‌اش پاکدستی و فسادستیزی بوده و یک مورد خلاف آن اتفاق نیفتاده است؛ بنابراین، این محکم‌ترین وعده‌ای است که در مجلس و در محضر نمایندگان می‌تواند بدهد. وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری‌های من همان سیاست‌گذاری‌هایی است که در قوانین بالادستی بوده است، عنوان کرد: رسیدن به امنیت غذایی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است به‌ویژه از روش‌های دانش‌بنیان و اتکای بهره‌وری که شاید بتوان گفت تنها مسیر پیش‌رو و سیاست‌گذاری من در این بخش است. با وجود مباحثی که وجود دارد، خیل عظیمی از همکاران پاکدست با روحیه خدمتی بالا و جهادی در مجموعه جهادی کشاورزی هستند که همه برنامه‌ها را با کمک آنها پیش خواهیم بود و حتماً نیز به مشکلات معیشتی آن مجموعه توجه خواهیم کرد.
قزلجه هدف اصلی خود در دوره ۴ ساله جهت اصول به اهداف مندرج در اسناد بالادستی، تامین امنیت غذایی به استناد اسناد بالادستی همچنین پیاده‌سازی اصول حکمرانی خوب در زنجیره ارزش کشاورزی و غذا دانست و افزود: در بحث اصلاح ساختارها که اصلاح ساختار خود وزارت جهاد کشاورزی به خصوص غفلتی که در این بحث شده، این بخش را تقویت می‌کنیم. موضوع دانش‌بنیان را در ساختار وزارتخانه نهادینه می‌کنیم و با آن سیاست‌هایی که شما ابلاغ فرموده‌اید در برنامه هفتم مطابق آن وزارتخانه را چابک و متناسب با شرایط موجود درست می‌کنیم. به‌ویژه تشکیل سازمان پیشرفت و آبادانی روستایی و عشایری که یکی از وظایف مغفول مانده در ماده یک قانون تشکیل وزارتخانه جهاد کشاورزی هست و بسیار هم مورد تاکید دلسوزان و نمایندگان محترم است که این کار هم ان‌شاالله به زودی انجام خواهد گرفت. بهبود مدیریت کلان بخش کشاورزی با مشارکت تشکل‌های صنفی تخصصی و فراگیر و اصلاح نظام بهره‌برداری نیاز است. بنده به مشارکت مردم بسیار معتقد هستم. مجموعه‌ای که من ۱۸ سال یا ۲۰ سال قبل مدیریت می‌کردم همه رمز و راز این موفقیت مشارکت مردم و جلب اعتماد مردم بود.
پیش از سخنرانی نوری‌قزلجه،‌ سیدسلمان ذاکر در مخالفت با او با طرح پرسش‌هایی درباره برنامه‌های پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب و اصلاح نظام بازار گفت: با توجه به برنامه‌های ارائه شده، سوال این است که وزیر پیشنهادی چه راهکاری برای به بهره‌برداری رساندن بازار صادرات کشاورزی دارد؟ چون در برنامه‌شان از اصلاح نظام بازار و بهبود بهره‌وری سخن گفته اما راهکاری ارائه نکردند. آیا می‌خواهند با روش تهاتر پیش بروند یا روش دیگری را در پیش گیرند؟ اسماعیل کوثری هم به قزلجه پیشنهاد کرد که ان‌شاالله پس از اینکه انتخاب شد، گرفتار چای دبش نشود.
سیدابوالحسن مصطفوی در موافقت با وزیر پیشنهادی کشاورزی نوری‌قزلجه را مرتبط‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه اعلام کرد و گفت: او در همه دوران خدمتی، مسئولیت‌هایی در سطوح کارشناسی با همترازی وزیر داشته است و به سلامت و پاکدستی و اقتدار و مشی مدیریت جهادی شهرت دارد. یکی دیگر از موافقان، محمد بیات بود. وی با بیان اینکه نوری برنامه عملیاتی و زمان‌بندی برای حل مسائل کلیدی کشاورزی شامل برنامه‌های کوتاه، میان‌مدت و بلندمدت دارد، افزود: او به خودکفایی محصولات کشاورزی اعتقاد داشته و آشنا به برنامه هفتم توسعه است. محمد جلالی نیز با بیان اینکه آقای نوری سابقه و تجربه فعالیت در محیط روستایی و بخش کشاورزی دارد و می‌تواند با هماهنگی و کمک همه زیربخش‌های مختلف کشاورزی، عملکرد موفقی از خود به جای بگذارد، تصریح کرد: در صورت استفاده مناسب و متناسب با توان مناطق مختلف و به‌کارگیری روش‌های نوین دانش‌بنیان و توجه به بخش‌های مختلف کشاورزی می‌توان علاوه بر تولید محصولات کشاورزی، بخشی از محصولات را با کسب ارزش‌افزوده و ارزآوری صادر کرد که آورده مناسبی برای اقتصاد دارد.

برای چالش‌ها راهکار پیدا کنیم

در ادامه امین‌حسین‌رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری در بیان برنامه‌های خود گفت: در وزارت دادگستری تعامل با دولت هم داریم. وظیفه وزیر دادگستری، تعامل قوه قضائیه با دولت هم هست. اتفاقاً برخوردهای دولت و قوه قضائیه با هم بیشتر است برای اینکه دولت کار اجرایی انجام می‌دهد. ما دادستان‌هایمان اقداماتی انجام می‌دهند. سازمان بازرسی کار قانونی‌ خود را انجام می‌دهد و دیوان عدالت رای صادر می‌کند. به شما عرض کنم در دولت سیزدهم به پیشنهاد بنده و موافقت رئیس‌جمهور شهید و ریاست محترم قوه قضائیه یک کارگروه پنج نفره درست کردیم. با عضویت معاون اول رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس قوه قضائیه، وزیر دادگستری، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه تا برای مسائلی که بین قوه قضائیه و دولت پیش می‌آید، راهکار قانونی پیدا کنند.
رحیمی ادامه داد: به جای آنکه در روزنامه‌ها با هم حرف بزنیم باید برای چالش‌ها راهکار پیدا کرده و مشکلات را رفع کنیم. در دولت چهاردهم قصد داریم این را حفظ کنیم. در ابتدای این جلسه، علی آذری ضمن قرائت گزارش کمیسیون حقوقی و قضایی درباره وزیر پیشنهادی دادگستری از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های امین‌حسین ‌رحیمی خبر داد. ازجمله مخالفان وزیر پیشنهادی دادگستری حسینعلی حاجی‌دلیگانی بود که گفت: وزیر پیشنهادی دادگستری درباره اجرای برخی از مواد قانون برنامه هفتم توسعه، برنامه‌ای به مجلس ارائه نکرده است. همچنین قوه قضائیه گزارشی به مجلس دهد که تاکنون چند لایحه قضایی ارائه کرده و چرا اساساً فقط مجلس باید طرح ارائه دهد. محمدتقی نقدعلی از موافقان وزیر پیشنهادی بود که گفت: اعتماد ریاست قوه به آقای رحیمی برای ما یک ملاک ارزندگی و ارزشمندی این شخصیت است؛ او در انجام تکالیف و تحول در وزارت دادگستری، اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است. همچنین فتح‌الله توسلی با طرح این پرسش که ما از وزیر چه می‌خواهیم؟ گفت: ما وزیری آشنا به مسئولیت و وظایف دستگاه خود می‌خواهیم که پله به پله و نه آسانسوری بالا آمده باشد که آقای رحیمی دارای چنین شرایطی است.

سرعت تغییرات محیطی

امیر عزیز‌نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع هم در صحن علنی پارلمان حاضر شد تا از برنامه‌های خود سخن بگوید. به گفته نصیرزاده شرایط منطقه و جهان در حوزه امنیت و دفاع، تغییرات محیطی به سرعت صورت می‌پذیرد و فناوری‌های نوینی عرضه می‌شود؛ لذا معادلات نظم منطقه‌ای، پویا، پیچیده و متلاطم است. نظم تک‌قطبی به رهبری آمریکا پس زده شده و نظم نوین جهانی با حضور قدرت‌های متفاوت ازجمله جمهوری اسلامی در حال شکل‌گیری است. وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: همان‌طور که دشمن تلاش می‌کند تا ائتلاف مختلف علیه کشورمان سامان دهد، ایران نیز به ایجاد شبکه قدرتمند پرداخته و قابلیت انسانی و فناورانه خود را در جهت گسترش و تقویت جبهه مقاومت و در بعدی فراتر در جبهه انقلاب اسلامی و بلکه در جبهه انقلابی استکبارستیزی، سازماندهی کند. رحیم زارع، نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی دیروز در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع گفت: وزارت دفاع باید به سمت هوش مصنوعی برود. وزیر پیشنهادی دفاع دومین وزیری است که خلبان است و این اوج تخصص و توان ایشان را می‌رساند. خیلی از علوم از وزارت دفاع نشر پیدا کرد.
یاسر سلیمانی در جلسه علنی نوبت عصر پارلمان و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم به‌عنوان مخالف امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، وزیر پیشنهادی دفاع اظهار کرد: سوال این است که چرا اسماعیل هنیه در تهران ترور شد و قطعا باید نقش پیگیرانه و پیش‌دستانه به‌خصوص در حوزه فناوری‌های نوین را مورد نظر قرار دهیم و فراموش نکنیم که ذات صهیونیست‌ها براساس ترس و وحشت است. آنان هر زمان که با جواب مواجه شدند، جرأت انجام هیچ اقدامی را نداشتند. همچنین علی بابایی‌کارنامی به‌عنوان مخالف نصیرزاده با تاکید بر لزوم استفاده از بخش خصوصی در عرصه اقتصادی اظهار کرد: لازم است از ظرفیت سازمان‌های شانگهای و بریکس در همکاری‌های دفاعی و بین‌المللی استفاده شود.

راه صادق

فرزانه صادق‌مالواجرد تنها وزیر زن پیشنهادی راه و شهرسازی مسعود پزشکیان در آن دوره عصر روز گذشته در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی پارلمان پشت تریبون حاضر شد. این درحالی است که بالغ ‌بر ۱۷۶ نماینده در موافقت با وزیر شدن مالواجرد نام‌نویسی کرده بودند و با این اوصاف شاید می‌توان او را از همین حالا وزیر راه دانست.
مالواجرد از پزشکیان که با پایبندی بر شعار اصلی انتخاباتی خود براساس نظر مشورتی کارگروه‌های خود به او اعتماد کرد، تشکر کرد و ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی با بیش از۱۵ درصد تولید ناخالص ملی از مهم‌ترین پیشران‌های اقتصادی کشور است و به هم پیوستگی زیادی با دیگر بخش‌ها دارد و بسیاری از کشورها رشد و توسعه خود را مرهون پیشرفت در حوزه حمل‌ونقل می‌دانند. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به ساماندهی اجاره‌بها و بافت‌های فرسوده اظهار کرد: همه این مسائل اهمیت وزارت راه و شهرسازی را بیش‌ازپیش نشان می‌دهد. بر این باورم که ایجاد معاونت یا تغییر ساختار در وزارت راه و شهرسازی با ایجاد ساختار اقتصادی قطعاً لازم است و این ساختار اقتصادی پشتیبان تمام پروژه‌های حمل‌ونقل و مسکن خواهد بود. از مولدسازی دارایی‌های وزارت راه شهرسازی گرفته تا تعامل با بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه موثر است.
به گفته او حتی وجود یک نفر فوتی تصادفات جاده‌ای باید غیرقابل قبول باشد بنابراین در کاهش این تلفات همت خود را به کار خواهم بست و در این مسیر استفاده از ظرفیت پلیس راهور و سایر ظرفیت‌ها و بخش‌هایی چون مجلس شورای اسلامی راهگشا خواهد بود. وی در بخشی از اظهارات خود گفت: سابقه من مبارزه با رانت و سوداگری بوده است. اگر وامدار کسی بودم باید در این ۲۵ سال به سهم‌خواهی آنها هم جواب می‌دادم. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خرید انواع ناوگان در حوزه‌های هوایی زمینی و ریلی باید در اولویت باشد، اظهار کرد: از آثار سیاست‌گذاری و مدیریت یکپارچه حمل‌ونقل، موضوع ارتقای وضعیت ترانزیت است و از شاخص‌های اصلی توسعه اقتصادی سیاسی امنیتی و ارتقای دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با استفاده از ظرفیت بی‌نظیر ژئوپلیتیکی کشور خواهد بود. موضوع ترانزیت در اولویت اول با کشورهای همسایه و در اولویت دوم با کشورهای خاور دور خواهد بود که در این راستا تشکیل ستاد ملی ترانزیت به ریاست رئیس‌جمهور و دبیر وزارت راه و شهرسازی بسیار اثربخش خواهد بود.
صادق با تاکید بر اینکه اقتصاد دریامحور با رشد ۱۶ درصد را موضوع محوری دیگر دانسته و گفت: این از موضوعات ابلاغی رهبر معظم انقلاب است و ارتقای سطح دسترسی به پس کرانه‌های حمل‌ونقلی و توجه به اقتصاد گردشگری بسیار اثربخش خواهد بود. براساس اصل ۱۲ و ۴۳ و ۳۱ قانون اساسی، قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن و قانون جهش تولید مسکن، تکالیف مهمی بر عهده دولت و وزارت شهرسازی قرار داده و اینجانب خود را مکلف به عمل به تعهدات قانونی دانسته و با کمک بخش‌های مختلف تلاش خود را برای تامین مسکنی در شأن مردم به کار خواهم بست.
وی با تاکید بر اینکه تامین زمین مناسب برای تامین مسکن جوانان، ایثارگران، کارگران و بخش‌های مختلف با استفاده از الحاق اراضی و اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی و ایجاد شهرهای جدید از اولویت‌های من خواهد بود، گفت: درخصوص آمار و ارقام الحاق اراضی در بازه مسئولیت اینجانب بیش از ۳۰ هزار هکتار الحاق به محدوده وفق قانون جهش تولید در جای‌جای این سرزمین صورت گرفته است. او گفت: باقی‌مانده مسکن مهر و پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن طبق قانون برنامه هفتم تکمیل خواهد شد. وجب به وجب کمیته‌های الحاق شده در کمیته‌های فنی و تخصصی مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته تا مشکلات بعدی را از لحاظ زیرساختی نداشته باشند.
همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس عصر دیروز در موافقت و مخالفت با برنامه‌های فرزانه صادق‌مالواجرد تنها زن وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت چهاردهم سخن گفتند. فرشاد ابراهیم‌پور، نماینده مردم ایذه خوزستان در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: امروز اینجا ایستاده‌ام برای حمایت نمادی از توانمندی و اراده‌ای که در دل این سرزمین ایستاده است. به این صدا گوش بسپارید، امروز نامی در برابر شما قرار دارد که نه انتخاب بلکه یک رسالت تاریخی است.
فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین در موافقت با وزیر پیشنهادی راه گفت: امروز خانم صادق به‌عنوان کسی که با ۸ وزیر کار کرده و با زیرمجموعه‌های این وزارتخانه‌ ارتباط کاری داشته، وزارتخانه را مثل خانه خود می‌شناسد و به آن اشراف دارد.
محمدتقی نقدعلی، نماینده اصولگرای پارلمان در مخالفت با وزیر شدن فرزانه صادق‌مالواجرد این دلیل را آورد که راهی جز توسعه و گسترش شهرها و اعطای زمین و آماده‌سازی زیرسازها برای ساخت مسکن ارزان‌قیمت وجود ندارد. در زمانی که تراکم نفر در هکتار حدود ۱۰۰ نفر بود، در بابک کرمان و میبد یزد ۲۵۰ نفر تعیین شده است، این یعنی سیاست انقباضی و تراکم. ما شما را انسانی متخصص و شریف می‌دانیم اما دغدغه‌مندیم، اگر جواب صریح ندهید، خدمت شما نخواهیم بود.
نکته قابل توجه این است که منان رئیسی، نماینده قم که قصد داشت در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت کند به وزیر شدن او تبریک گفت. «با توجه به ثبت‌نام تعداد بالای افراد موافق به خانم صادق بابت وزیر شدن‌شان تبریک می‌گویم! امیدوارم برایشان خوش‌یمن باشد».

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

سیاست و ناسیاست

درباره کتاب جدید “سیدمصطفی تاج‌زاده”   تلقی هر فرد از سیاست نه‌تنها…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

زشت‌‌وزیبای آقازادگی

“محمد عطریان‌فر”   آقای علی ربیعی که از دوستان بسیار خوب ما…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

سنت‌شکنی

پس از ۴۴ سال یک جوان اهل تسنن به نام “آرش زره”…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید