رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : عبدالله در خانه

عبدالله در خانه

“مومنی” آزاد شد

فضل‌الله مومنی، برادر عبدالله مومنی، فعال سیاسی زندانی با تایید خبر آزادی برادرش اظهار کرد: «در قانون برای اتهام اعلامی علیه عبدالله مومنی ۶ ماه تا یک سال حبس در نظر گرفته شده اما تاکید قانون بر این است که در صورت صدور حکم حداکثر حبس برای فرد، دلیل آن باید ذکر شود، شعبه بدوی اما این کار را نکرده بود و به دنبال اعاده دادرسی صورت گرفته، دیوان عالی کشور اقدام به نقض حکم و ارجاع پرونده به شعبه هم‌عرض کرد». او تصریح کرد: «این شعبه هم متاسفانه حاضر به تمکین از نظر دیوان عالی کشور نشد. به دنبال این موضوع اعاده دادرسی دیگری صورت گرفت و این بار پرونده به شعبه ثالث ارجاع شد. این شعبه با پذیرش نظر دیوان با توجه به مدت‌زمان حبس عبدالله مومنی، حکم آزادی او را صادر کرد و پرونده مختومه شد. به دنبال این حکم برادرم امروز از زندان آزاد شد».
عبدالله مومنی، فعال سیاسی و حقوق بشری در دورانی که جریان اصلاحات روی بورس بود و طرفدارانی داشت بیش از هر زمانی دیده می‌شد و فعالیت می‌کرد اما بعد از سال ۸۸ نام او روزبه‌روز در لوح فعالان سیاسی کشور کم‌رنگ‌تر می‌شد و هرچه بیشتر از یاد‌ها می‌رفت. او سال‌ها خود را متعلق به جریان اصلاح‌طلبی دانسته و بر طبل رفرم کوبیده است اما بالاخره در پاییز ۱۴۰۱ گفت، اصلاح‌طلبی به بن‌بست رسیده است.
مومنی از سال ۱۴۰۱ به بعد فاصله خود با جریان اصلاح‌طلب دوم خردادی را افزایش داد و با این حال باز هم در لیست بازداشتی‌ها قرار گرفت. او در یادداشتی درباره فعالیت‌های تحکیم وحدت و بن‌بست اصلاحات نوشته بود: «امروز اصلاح‌طلبی دوم خردادی پس از ربع‌قرن به پایان خود سلام کرده و به بن‌بست رسیده است اما واکاوی دقیق روند تجربه‌های این ربع‌قرن و بازخوانی انتقادی آن، جز حسرت و آه، می‌تواند نقشه ‌راهی برای گشودن راه دموکراسی‌خواهی نیز بیافریند».
مهم‌ترین دوران فعالیت سیاسی عبدالله مومنی حضورش به‌عنوان فعال دانشجویی در تشکیلات تحکیم وحدت و ریاست دفتر تحکیم وحدت و سخنگویی ادوار تحکیم وحدت بوده است. او بارها به خاطر فعالیت‌های سیاسی‌اش به تحمل زندان محکوم شد. آخرین بازداشت عبدالله مومنی، هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اتفاق افتاد. بعد از فعالیت‌های او در امتداد جنبش سبز و ۵ سالی که به زندان محکوم شده بود، سال گذشته نخستین بار بود که مجدداً بازداشت می‌شود و هنوز از دلایل بازداشت او اطلاعی در دست نیست. هرچند بالاخره پس از حدود یک سال، دیروز از زندان آزاد شد. مومنی یکی از اعضای ستاد کروبی و از حامیان او در انتخابات سال ۸۸ بود. این مهم‌ترین فعالیت ستادی و انتخاباتی است که او در کارنامه خود ثبت کرده. او انتخاب کروبی را برابر با انتخاب دموکراسی و حقوق بشر می‌دانست. این فعالیت ستادی برای او بسیار گران تمام شد و به ۶ سال حبس محکوم که با وجود ۲۳ ماه حکم تعلیقی قبلی، حکم بیش از ۷ سال شد که ۵ سال از آن اجرایی بود و در تمام این ۵ سال تنها یک ‌بار به مرخصی آمد و چهار سال از آن را بدون هیچ‌گونه مرخصی در زندان به سر برد.‌
او سال ۸۲ هم بازداشت شد و به گزارش رویداد ۲۴ متاثر از نگاه چپ حاکم بر دانشگاه در اعتراض به خصوصی‌سازی در دانشگاه‌ها بود. خیلی از دانشجویان توان پرداخت شهریه‌ها را نداشتند و این علتی بود که آن زمان دانشجویان به اعتراض روی آورده بودند. مومنی پس از آزادی موقت از بازداشت سال ۸۲ از اعمال خشونت و شکنجه در ایام بازداشتش گفته بود.

sazandegi

پست های مرتبط

سیاست و ناسیاست

درباره کتاب جدید “سیدمصطفی تاج‌زاده”   تلقی هر فرد از سیاست نه‌تنها…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

زشت‌‌وزیبای آقازادگی

“محمد عطریان‌فر”   آقای علی ربیعی که از دوستان بسیار خوب ما…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

سنت‌شکنی

پس از ۴۴ سال یک جوان اهل تسنن به نام “آرش زره”…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید