رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : برجام یعنی اشتغال

برجام یعنی اشتغال

رئیس‌جمهور در اولین کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد:

⭕️برجام یعنی اشتغال

 

۲۵ نکته کنفرانس مطبوعاتی رئیس‌جمهور:

روابط‌مان را با دنیا اصلاح کنیم برای حل ‌FATF و رفع تحریم‌ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام، نامه می‌نویسم اسرائیل می‌خواهد ایران را به جنگ بکشاند برای رفع تحریم‌ها هر راهی را می‌رویم به دنبال رفع فیلترینگ هستیم ما صلح‌طلب هستیم آمریکا برادری‌اش را ثابت کند ما با آمریکا دشمنی نداریم. با آمریکا‌یی‌ها برادریم پای حرف‌هایی که با مردم زدم، هستم قرار نیست آدم‌ها را به خاطر اشتباهات گذشته، کنار بگذاریم هر کسی در این کشور خیال می‌کند، حق با اوست چه کسی گفته حق با شماست و با طرف مقابل شما نیست؟ پروژه من بازگشت امید به مردم است من را به جرم عدم التزام به اسلام ردصلاحیت کردند مملکت مال همه مردم است. ایران برای همه است مشکل آقای کروبی حل شده،‌مشکل میرحسین هم حل می‌شود به دنبال بهبود روابط با همسایگان هستیم موشکی را که یمن در حمله به اسرائیل استفاده کرد ما ندادیم اکثر شهرهای بزرگ دنیا کنار دریاست. باید تراکم را به آن سمت بکشیم جلوی پرونده‌سازی علیه منتقدان را می‌گیریم اخراج، تبعید، زور، دعوا و پرونده‌سازی علیه منتقدان کار درستی نیست به دنبال جلوگیری از رانت، رشوه، زمین‌خواری و قاچاق با استفاده از قانون یکپارچه مالیات‌های مستقیم هستیم روسیه ارتباط راهبردی با ما دارد قرار نبود گشت ارشاد مردم را اذیت کند از زمانی که من آمده‌ام به روسیه سلاحی نداده‌ایم

 

اولین نشست خبری رئیس‌جمهور پزشکیان با حضور چهره‌هایی مانند عباس عراقچی (وزیر امورخارجه)، عباس صالحی، (وزیر ارشاد) و عبدالناصر همتی (وزیر اقتصاد)، روز گذشته در سالن اجلاس سران برگزار شد و این درحالی است که این‌ بار علاوه بر خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و تلویزیون، مجلات و نشریات هم دعوت شده بودند. رسانه‌های خارجی و داخلی زیاد بودند و همگی از پزشکیان سوال داشتند، لذا بنا بر این شد که برای برقراری عدالت (به گفته تیم رسانه‌ای رئیس‌جمهور)‌، سوال خبرنگاران پس از ثبت، داخل گلدانی ریخته شود و به قید قرعه پشت تریبون بروند و سوال کنند. این شد که نوبت به بسیاری از رسانه‌ها نرسید و سازندگی هم نتوانست سوال خود از رئیس‌جمهور را بپرسد. پرسش خطاب به رئیس‌جمهور این بود: «‌شاه‌بیت سخنان شما در دوران انتخابات این بود که حزبی نیستید. حزبی بودن را تخفیف خود می‌دانستید و به آن افتخار می‌کردید. درحالی که شما با حمایت احزاب اصلاح‌طلب و جریان تحول‌خواه اصلاحات به جامعه معرفی شدید و با حمایت این احزاب و چهره‌های سیاسی به ریاست‌جمهوری رسیدید. چرا حزب‌گرایی را نفی می‌کنید. قریب به اکثریت رؤسای‌جمهور و رؤسای مجلس عموماً توسط احزاب به مردم معرفی و حمایت شدند و وزرا عموماً چهره‌های سیاسی و حزبی بودند. چرا جنابعالی حزب‌گریز هستید، درحالی که شعارتان وفاق است که یک شعار سراسر حزبی است. ریشه این بدبینی به احزاب چیست و چرا به جای حمایت از احزاب در نفی آن هستید». به هر حال با اینکه دیروز، سازندگی فرصت این را نداشت که سخنان آقای پزشکیان برای سوال اختصاصی‌اش را بشنود اما به گفته مجری برنامه قرار است بعداً به صورت مکتوب برای ما که نام‌مان در قرعه درنیامد، فرستاده شود. باید منتظر ماند و دید!

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر بتوانیم FATF و برجام را حل کرده و روابط‌مان را با دنیا اصلاح کنیم، می‌توانیم به اهداف چشم‌انداز برسیم، گفت: برای رفع تحریم‌ها و FATF به مجمع تشخیص مصلحت نظام، نامه خواهم نوشت. مسعود پزشکیان گفت: تمام تلاش خود را کرده‌ایم که با وفاق جلو بیاییم. با این نگاه نیامدیم که یک جناح و یک دسته بیاید، دنبال افرادی رفتیم که تجربه و سابقه داشته و اثرگذاری داشته باشند. باید از مجلس قدردانی کنیم که همکاری کرد، رهبر معظم انقلاب هم بسیار کمک کردند و نتیجه این شد که دولتی داریم براساس این چارچوب. با همین نگاه ادامه خواهیم داد، تلاش می‌کنیم این نگاه را نهادینه کنیم.

برنامه برای رفع تحریم‌ها و FAFT
پزشکیان در پاسخ به این سوال که دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند؟ گفت: در رابطه با رفع تحریم‌ها ما چاره‌ای نداریم جز اینکه بحث FATF را حل کنیم. نامه‌ای هم به تشخیص مصلحت حتماً خواهم نوشت برای اینکه دوباره بحث FATF را به جریان بگذارند تا بتوانیم حلش کنیم و باید حل شود. وی با بیان اینکه در رابطه با مسائل خارجی تلاش می‌کنیم، ارتباطاتمان را در اول و با اولویت با کشورهای همسایه بهبود ببخشیم، اظهار کرد: در سفری هم که به عراق و اقلیم کردستان عراق و بصره و خود بغداد داشتیم با مسئولان آنجا صحبت کردیم. بیشتر این نگاه را داشتند که برنامه‌های راهبردی با آنها بنویسیم و پروژه‌های مشترکی با هم داشته باشیم. رئیس‌جمهور افزود: همین کار را می‌تونیم با پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه و کشورهای همسایه دیگری که داریم، داشته باشیم و طبیعتاً همان چیزی که گفتید کاملاً درست است، لازمه رشد ایجاد بازار آزادی است که بتوانیم ارتباطات و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را ایجاد کنیم. دیپلماسی خارجی را بر مبنای عزت و حکمت و مصلحت حتماً پیش می‌بریم.

چگونگی رونق تولید
پزشکیان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برنامه‌های دولت چهاردهم در زمینه رونق تولید و دستیابی به رشد اقتصادی ۸‌ درصدی (براساس برنامه هفتم و سیاست‌های کلی نظام و رهبری) همچنین رفع مشکلات مرتبط با ناترازی انرژی ازجمله بنزین و برق با توجه به حساسیت مردم و اثر مستقیم هرگونه اقدام در این حوزه بر وضعیت زندگی و سفره مردم چیست؟ گفت: در رابطه با رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است. اکثر تولیدکنندگان در رابطه با FATF با مشکلاتی مواجه هستند و باید در این زمینه تسهیل‌گری کنیم و از نظر کارشناسان برای حل مشکلات کشور نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در رابطه با ناترازی امکان ادامه وضعیت اقتصادی کشور با این روند روزبه‌روز بدتر می‌شود. در حوزه انرژی، پولی و محیط زیست ناترازی داریم و اگر رها کنیم روزبه‌روز وضعیت بدتر می‌شود، گفت: از شما رسانه‌ها می‌خواهیم برای حل ناترازی‌های کشور به ما کمک کنید و ایده دهید. اگر بگوییم به ناترازی دست نزنید، صدا بلند می‌شود و امکان برون‌رفت از این مشکلات وجود نخواهد داشت.

رابطه برجام و اشتغال
پزشکیان با بیان اینکه باید جنگ و دعوا و طمع نسبت به یکدیگر را کنار بگذاریم و دست‌به‌‌دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم، گفت: اگر بتوانیم در قدم اول در داخل مشکلاتان را حل کنیم، آن زمان می‌توانیم اعتماد و اطمینان را برای سرمایه‌گذاران، نخبگان و تولید‌کنندگان ایجاد کنیم بنابراین باید بستر را برای کار آنها ایجاد کنیم. مساله FATF و مساله برجام و هرگونه ارتباط با دنیا را باید حل کنیم، اشتغال و سرمایه‌گذاری در کشور به وجود بیاید نه‌تنها می‌توانیم معضلات را حل کنیم، می‌توانیم خود را به چشم‌اندازهای رهبر معظم انقلاب برسانیم. اولویت اول ما پیدا کردن نگاه و زبان مشترک است؛ دوم باید این نگاه و زبان در چشم‌اندازها، سیاست‌ها و نگاه و برنامه‌ها شکل بگیرد و سوم عملیاتی و طراحی کردن سیستم برای اجراست که به همه دستگاه‌ها ابلاغ کردیم که برای این منظور برنامه بنویسند.

‌غرب می‌داند که ایران نمی‌تواند به یمن موشک ارسال کند
پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره که پرسید «کارشناسان بر این باورند که ایران موشک‌های هایپرسونیک به انصارالله یمن داده است یا تکنولوژی را به آنان انتقال داده است؛ آیا در بحبوبه جنگ غزه و اسرائیل، آزمایش موشک هایپرسونیک از یمن علیه غزه انجام داده است؟» گفت: رفتن نیروی انسانی به یمن با یک هفته تاخیر انجام خواهد شد؛ موشک چطور به آنجا رفته و آنها ندیده‌اند. ما در ایران از نوع موشک هایپرسونیک که انصارالله یمن علیه اسرائیل به کار گرفته است، نداریم. اینکه یمنی‌ها توان مقاومت پیدا کرده‌اند، کار یک روز، یک هفته و یک سال و دو سال نیست. به دست آوردن این تکنولوژی در یک سال جنگ نیز غیرممکن است. اینکه ما با هم هماهنگ هستیم و به یکدیگر کمک می‌کنیم، به اسرائیل که نسل‌کشی می‌کند، اعتراض می‌کنیم و نگاه مشترکی داریم. پزشکیان درخصوص استفاده از نیروهای جوان گفت: به وزرا گفته‌ایم تا از نخبگان و دانشجویان و افراد جوان در کنار خود استفاده کنند. همچنین قول می‌دهم از خواهران و زنان و مذاهب و قومیت‌ها براساس شایستگی استفاده کنیم.

باید توسعه را به جایی ببریم که امکان توسعه در آن وجود دارد
پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره انتقال پایتخت از تهران و عدم امکان ساخت مسکن جدید در تهران، گفت: بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی برای حل معضلات مسکن در تهران و ایجاد توسعه باید بین منابع و مصارف نیازها و داشته‌ها تعادل ایجاد کرد. اگر منابع را نبینیم و مصرف را بالا ببریم قطعاً یک روز نابود خواهیم شد. نشست زمین در تهران از نظر محیط زیستی وحشتناک است. آب‌های زیرزمینی رو به اتمام است و تمام سدهایی که در اطراف تهران است در صورت کاهش بارندگی تمام خواهد شد. بر همین اساس باید توسعه را به جایی ببریم که امکان توسعه در آن وجود دارد. اکثر شهرهای بزرگ دنیا کنار دریاست. ما یک امکان بزرگ در کنار خلیج‌فارس داریم که بسیاری از کشورها، حسرت آن را می‌کشند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید تراکم را به سمتی بکشانیم که در آنها امکان ماندن وجود دارد، اظهار کرد: باید تعادلی بین زیست‌محیط و ادامه زندگی به وجود بیاوریم. همچنین بیشتر کارخانه‌های اطراف تهران، ماده اولیه را از کنار خلیج‌فارس می‌آورند، آن را تبدیل کرده و دوباره به خلیج‌فارس ارسال می‌کنند که سبب افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شود. اینگونه نیست که بگوییم، ساخت‌وساز مسکن یک‌دفعه در تهران متوقف خواهد شد چراکه این یک معضل است. باید رسانه‌ها در این زمینه به ما کمک کنند. در غیر این صورت با ادامه این روند در همه حوزه‌ها به طرف فروپاشی می‌رویم.

قرار نیست به خاطر اشتباه آدم‌ها را کنار بزنیم
وی در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان درباره حضور افراد زاویه‌دار با مبانی انقلاب و نظام در پست‌های کلیدی می‌تواند موقعیت دولت را با خطر جدی مواجه کند، رهبری نیز در مورد انتصاب افراد زاویه‌دار و بدسابقه هشدار دادند اما متاسفانه شمار زیادی از فعالان فتنه در دولت شما پست و مقام گرفتند، آقای رئیس‌جمهور، آیا از این انتصابات خبر دارید؟ تصریح کرد: چیزی که شما می‌گویید فتنه، من با یک نگاهی در یک صف [به موضوعی] اعتراضی کرده‌ام، شما در صف دیگر اعتراض دیگری کردید؛ شما تصور می‌کنید حق با شماست، طرف مقابل تصور می‌کند حق با اوست. اینها تصورات است، هر کس تصور می‌کند حق با اوست. رئیس‌جمهور تاکید کرد: نگاه ما این است که همه در چارچوب چشم‌اندازی که رهبری تعیین کردند و سیاست‌های کلی‌ای که ابلاغ کردند، عمل خواهیم کرد. اگر کسی در گذشته براساس نگاهی که شما دارید و شاید حق هم با شما باشد، می‌خواهد الان کمک کند و آدم توانمندی هم است، به او بگوییم چون در گذشته فلان موضع را اتخاد کرده‌اید، چگونه می‌خواهیم وحدت کنیم و وفاق داشته باشیم؟ پزشکیان گفت: قرار نیست به خاطر اشتباه، آدم‌ها را کنار بزنیم. وفاق، یعنی بپذیریم عیب‌هایی داشته‌ایم، این عیب‌ها را نادیده می‌گیریم، می‌خواهیم براساس قانون و رهنمودهای مقام معظم رهبری عمل کنیم، اگر خلاف آن عمل کردند با آنها برخورد می‌کنیم.

جلوی پرونده‌سازی علیه منتقدان را می‌گیریم
پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و حمایت از برگزاری آنها، گفت: کرسی آزاداندیشی این نیست که اگر حرفی بزنیم، ضدانقلاب شویم و ما را از پست و شغلمان بیرون کنند. به دستور رهبر معظم انقلاب از کرسی‌های آزاداندیشی حمایت خواهیم کرد و جلوی پرونده‌سازی علیه منتقدان را خواهیم گرفت. اگر بلد نیستند جواب منتقد را بدهند نباید منتقد را اخراج کنند، باید خود را اصلاح کنند. با زور، دعوا، اخراج و تبعید، مملکت درست نمی‌شود؛ مملکت با گفت‌وگو درست می‌شود. در بررسی پرونده و برگرداندن دانشجویان اخراجی تاکید داریم. منظور این نیست که توطئه‌گر برگردد؛ توطئه‌گر باید توسط قوه قضائیه محاکمه شود.

ایران برای عده‌ای خاص نیست
پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار انصاف‌نیوز درباره ابرپروژه مورد نظر رئیس‌جمهور، گفت: ابرپروژه‌های مورد نظرم نرم‌افزاری و دیگری سخت‌افزاری است. آن که نرم‌افزاری است به وحدت و انسجام و وفاق ملی و ایجاد امید و مشارکت و دوباره به صحنه آوردن مردم برمی‌گردد تا جو ناامیدی که مردم تصور می‌کردند، مملکت برای عده‌ای خاص است و بقیه اگر خوششان نیامد، بلند شوند، بروند از این حالت خارج شوند. وی با بیان اینکه مملکت برای همه است، یادآور شد: اینگونه نیست که تصور کنیم، عقل کل ما هستیم و بقیه اگر خوششان نیامد، نباشند؛ البته این چیزی است که حل کردنش به این راحتی نیست و بحث‌های نرم‌افزاری از سخت‌افزاری پیچیده است؛ تغییرات نرم‌افزاری باید خود را در اندیشه و رفتار نشان دهد و تغییر رفتارها بعضاً به دهه‌ها می‌رسد. رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که برای من خیلی مهم است، این باور را در مردم ایجاد کنیم که با آنهاییم و مردم باید به ما کمک کنند که مملکت را درست کنیم، گفت: این یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ماست و دغدغه‌هایی که دوستان ما می‌گویند چرا فلان فرد را در فلان سمت گذاشته‌ای؟ باید بگویم همه اشتباه می‌کنیم و معصوم نیستیم اما هنر این است که عیب‌های هم را اصلاح و نقاط قوت را تقویت کنیم.

جلوگیری از رانت، فساد، رشوه، زمین‌خواری
پزشکیان درباره رانت، فساد، رشوه، زمین‌خواری و قاچاق گفت: عده‌ای را مسئول بررسی آنها کرده‌ایم و شنبه در این خصوص جلسه داریم. البته وقتی نایب‌رئیس مجلس بودم، این مباحث را پیگیری می‌کردم. اگر بتوانیم کد ملی، کد پستی و کد زمین و ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم را به هم وصل کنیم، هیچ کس نمی‌تواند به راحتی جنسی را قاچاق کند یا نمی‌تواند به راحتی رشوه بگیرد یا در حساب خویشاوندانش واریز کند. چون سیستم کاملا یکپارچه است و امکان تخلف وجود ندارد. آنچه مردم از آن گلایه دارند، رانت‌ها، رشوه‌ها و دزدی‌هاست که اگر حل شود، آرامش در مردم ایجاد و ثبات فکری و امنیتی نیز در جامعه ایجاد می‌شود. بر همین اساس به دنبال ایجاد شاهراه‌ها هستیم و اگر بتوانیم زیرساخت‌های حمل‌ونقلی را چنان ایجاد کنیم که به هم متصل شوند و ناترازی‌ها را اصلاح کنیم، «شق‌القمر» کرده‌ایم.

‌آمریکایی‌ها برادری خود را ثابت کنند
پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری عصر ایران درباره رفع فیلترینگ پیام‌رسان‌ها، گفت: درحال نوشتن برنامه‌ای هستیم که بتوانیم با جریانات ذی‌ربط درباره این روند مذاکره کنیم و موضوع در دستور کار است و پیگیر جمع‌بندی آن در شورای عالی امنیت ملی هستیم. بر همین اساس تلاش می‌کنیم تا موضوع سریع‌تر نهایی و اجرایی شود. وی همچنین درباره سفر قریب‌الوقوع خود به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: درحال برنامه‌ریزی سفر آمریکا هستیم و باید خود را برای حضور موثر در این نشست آماده کنیم تا بتوانیم از حقوق مردم کشورمان دفاع کنیم چراکه ما صلح‌طلب هستیم نه جنگ‌طلب. رئیس‌جمهور در ادامه درباره دیگر سوال خبرنگار عصر ایران مبنی بر احتمال دیدارش با رئیس‌جمهور آمریکا، تصریح کرد: آنها باید برادری خود را ثابت کنند تا ببینیم به تعهدات‌شان پایبند هستند یا نه؛ چون آنها همه راه‌ها را بر روی ما بسته‌اند. پزشکیان تاکید کرد: آمریکایی‌ها باید نشان دهند که با ما دشمنی ندارند؛ ما دور کشور آنها پایگاه نزدیم و آنها را تحریم نکردیم بلکه ما با مردم آمریکا برادریم.

موضع جدید رئیس‌جمهور درباره فعالیت گشت ارشاد
خبرنگار مجله اندیشه پویا ابتدا خطاب به پزشکیان، گفت: برای اینکه به اینجا برسم میان‌بر رفتم که گیر گشت ارشاد نیفتم. رئیس‌جمهور هم به او گفت که گشت ارشاد اذیت می‌کند؟ قرار نبود اذیت کنند. پیگیری می‌کنیم، ادامه ندهند. رئیس‌جمهور سپس در پاسخ به سوال این خبرنگار مبنی بر اینکه در مورد جلب اعتماد عمومی جامعه چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: قرار نیست وفاق فقط در بالا شکل بگیرد، باید آرامش و وحدت شکل بگیرد و اگر مشارکت مردم را نداشته باشیم به جایی نخواهیم رسید. بلکه همه باید کمک کنیم تا آرامش و انسجام در چارچوب قوانین نهادینه شود. پزشکیان با بیان اینکه احترام به فرهنگ‌های جامعه، نشانه توسعه‌یافتگی است، گفت: هنجار‌شکنی به معنای توسعه‌یافتگی نیست بلکه احترام متقابل یکی از اصول توسعه است و اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم به جایی نخواهیم رسید.

بستر را برای حضور زنان آماده می‌کنیم
پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار «زد.‌دی.‌اف» درخصوص گشت‌های ارشاد و مطالبات زنان، گفت: قرار شده در وزارت کشور آئین‌نامه‌هایی را تنظیم کنند و خودشان هم پیگیر روند قضیه هستند. از یک ‌طرف آنها ما را تحت فشار قرار می‌دهند و از طرف دیگر ما نباید اجازه دهیم این اتفاقات بیفتد. در ارتباط با بحث زنان آن چیزی که از دست ما برمی‌آید این است که در دولت سعی خواهیم کرد از زنان در جایگاه‌هایی که باید باشند، استفاده کنیم. در دولت ۴ نفر خانم هستند و فکر می‌کنم در هیچ دولتی ۴ نفر خانم نبوده‌اند. از قومیت‌ها هم هستند. به وزرا هم توصیه کرده‌ایم که حتماً در معاونت‌ها از زنان استفاده کنند. هر کاری از دستمان برآید برای اینکه بتوانیم بستر را برای حضور خواهران و زنان و دخترانمان آماده کنیم، این کار را خواهیم کرد.

هیچ سلاحی به روسیه نداده‌ایم
وی در پاسخ به سوال خبرنگار «نی کی ژاپن» درباره تحریم‌های اخیر غرب علیه ایران به بهانه ارسال موشک به روسیه و تلاش ژاپن برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا، گفت: ایران و روسیه با هم تبادل و کار می‌کنند؛ آنها ما را تحریم کردند ولی روسیه به ما کمک کرد. طبیعتاً ارتباطاتی با روسیه داریم. در گذشته، اینکه احتمال رد‌وبدل وجود داشته باشد، من وارد آن نمی‌شوم اما منعی وجود نداشت که چنین کارهایی بشود. یک بحث این است که چرا روسیه و اوکراین با هم وارد جنگ شده‌اند؟ اما آنچه با قاطعیت می‌شود گفت این است از زمانی که من آمده‌ام، چیزی به روسیه نداده‌ایم که غرب بخواهد ما را تحریم کند. ما می‌گوییم بیاییم صلح کنیم ولی آنها ما را تحریم می‌کنند؛ در گفت‌وگوهایی که داریم، تمام تلاشمان در منطقه این است که باید با هم صلح کنیم و صلح است که اجازه می‌دهد، کشورها با هم ارتباط برقرار کنند؛ هیچ کشوری با دعوا توسعه نمی‌یابد. این به ‌نفع ما، منطقه، اروپا و دنیا نیست. نمی‌خواهیم بجنگیم یا جنگی را در منطقه تقویت کنیم بلکه آنها هستند که این کار را می‌کنند. وی گفت: با روسیه ارتباط داریم و خواهم داشت؛ اما دیدگاه ما در همه جنگ‌ها این است که همه باید حریم خود را حفظ کنند؛ هیچ کشوری نباید به خاک کشور دیگری تجاوز کند؛ اما اینکه چرا روسیه این کار را کرده از اروپایی‌ها بپرسید که چرا ناتو می‌خواهد مرزهای خود را گسترش دهد؟ خودشان پیمان‌شکنی کرده‌اند، حالا به روسیه می‌گویند چرا پیمان‌شکنی کرده‌اید؟ ما از تلاش‌های میانجی‌گرایانه ژاپن استقبال می‌کنیم، از هر تلاشی که در دنیا آرامش ایجاد کند، استقبال می‌کنیم؛ به جای آنکه از فرصت زندگی در دنیا لذت ببریم، دولت‌ها به جان یکدیگر افتاده‌اند و این از زیاده‌خواهی نشأت می‌گیرد، درحالی که می‌توانیم از جهانی که در آن صلح است، لذت ببریم، همه‌اش جنگ شده است. این غرب است که دارد بمب اتم تولید می‌کند و سخت‌افزارهایی می‌سازند که انسان‌ها را به آتش می‌کشند؛ خودشان درست می‌کنند، بعد می‌گویند شما چرا درست کرده‌اید؟ خب چه کار کنیم؟ بگذاریم تا شما ما را بکشید؟

مشکل کروبی حل شده است
وی در پایان نخستین نشست دو ساعته خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به پرسشی درباره رفع حصر گفت: مشکل آقای کروبی حل است برای آن دیگری هم داریم کار می‌کنیم ولی دیگر نباید با نظام درافتاد. وی تاکید کرد: دیگر چه کار باید می‌کردیم. همین‌قدر که یک قدم برداشته شد، خوب است. آن قدم را هم بگذارید باشد.

sazandegi

پست های مرتبط

سیاست و ناسیاست

درباره کتاب جدید “سیدمصطفی تاج‌زاده”   تلقی هر فرد از سیاست نه‌تنها…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

زشت‌‌وزیبای آقازادگی

“محمد عطریان‌فر”   آقای علی ربیعی که از دوستان بسیار خوب ما…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

سنت‌شکنی

پس از ۴۴ سال یک جوان اهل تسنن به نام “آرش زره”…

۲۹ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید