رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > اقتصاد : آزادسازی واردات خودرو

آزادسازی واردات خودرو

دولت یک میلیارد دلار اعتبار برای واردات خودرو اختصاص داد

 

عبدالناصر همتی در حساب شخصی‌اش در شبکه ایکس از باز شدن گره پیچ‌در پیچ بازار خودرو خبر داد و نوشت: «گره واردات خودرو را با تدبیر رئیس محترم جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم.»
محمدرضا فرزین نیز از تصمیم جدید دولت و بانک مرکزی برای تأمین اعتبار واردات خودرو خبر داد و اعلام کرد: یک میلیارد دلار برای واردات خودرو اختصاص دادیم. رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه «این یک سیاست مستمر است و تا پایان سال ادامه خواهیم داد» گفت: تخصیص ارز برای واردات خودرو در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین نوشت:«همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است.» اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی نشان می‌دهد که دولت دست‌کم به صورت ظاهری به دنبال حل مشکلاتی است که مانع واردات خودرو می‌شود.پیش از این مقامات دولت سیزدهم، پاسخ روشنی درباره واردت خودرو نمی‌دادند و مخالفت‌ها به سازمان‌های مختلف نسبت داده می‌شد. اما اکنون وزیر اقتصاد دولت چهاردهم به صراحت گفته که گره واردات به تامین ارز مرتبط است.
عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم بارها گفته بود که دولت مشکلی در تامین ارز ندارد و رئیس سازمات توسعه تجارت دولت سیزدهم نیز گفته بود «ارز به میزان کافی قابل تامین و تخصیص است و چنانچه مشکلی هم وجود داشته باشد از سوی وزارت صمت نیست و مرتبط با خود شرکت‌هاست». اکنون وزیر اقتصاد دولت چهاردهم با وعده تامین ارز ورود خارجی‌ها از باز شدن گره در هم تنیده واردات خبر داده و رییس کل بانک مرکزی نیز از تخصیص یک میلیارد دلار برای واردات. طبق آخرین آمار گمرک که روز گذشته منتشر شد ۲۰ هزار خودرو به ارزش ۳۹۰ میلیون دلار تا ۲۴ شهریور امسال وارد کشور شده است. هر چند هنوز اعلام نشده که تخصیص یک میلیارد دلار به واردات خودرو در چه بازه زمانی انجام خواهد شد اما مشخص است که دولت چهاردهم برای ساماندهی بازار خودرو، واردات را به طور جدی در دستور کار قرار داده است.
به نظر می‌رسد، دولت چهاردهم سیاست‌های متفاوتی از دولت سیزدهم در پیش گرفته است. از جمله اینکه ترجیح دولت قبل این بود که به مونتاژ خودرو، ارز تحصیص دهد تا واردات اما دولت چهاردهم ترجیح می‌دهد به واردات ارز تخصیص دهد.
تحلیلگران معتقدند، تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو سوپرایز دولت چهاردهم برای بازار خودرو در سال جاری است؛ موضوعی که رییس کل بانک مرکزی به آن اشاره کرد و از مشخص شدن ارز تخصیص یافته برای ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز در سال جاری خبر داد. تصویب تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو برای سال جاری در حالی هدف‌گذاری شده که جدیدترین آمار منتشر شده توسط گمرک از اختصاص ۳۹۰ میلیون دلار ارز به واردات خودرو تا ۲۴ شهریور امسال حکایت دارد. به گزارش اقتصادنیوز،‌ آن‌طور که گمرک اعلام کرده با این مبلغ حول و حوش ۲۰ هزار دستگاه خودرو وارد شده است. بنابراین چنانچه دولت تا پایان سال جاری به هدف‌گذاری خود برای تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو وفادار بماند شاهد خواهیم بود که حدود ۶۱۰ میلیون دلار دیگر ارز در اختیار شرکت‌های واردکننده قرار خواهد گرفت. به گزارش اقتصادنیوز،‌ آن‌طور که گمرک اعلام کرده با این مبلغ حول و حوش ۲۰ هزار دستگاه خودرو وارد شده است. بنابراین چنانچه دولت تا پایان سال جاری به هدف‌گذاری خود برای تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو وفادار بماند شاهد خواهیم بود که حدود ۶۱۰ میلیون دلار دیگر ارز در اختیار شرکت‌های واردکننده قرار خواهد گرفت. چنانچه این اتفاق نهایی شود با توجه به سقف قیمت در نظر گرفته شده برای ورود خودرو به کشور بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودرو به بازار وارد خواهد شد. دولت چهاردهم در حالی تخصیص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو را در برنامه دارد که پیش‌تر و در زمان تصویب آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو در دولت سیزدهم‌ همین مبلغ برای واردات خودرو طی یک سال در نظر گرفته شد. اما خروجی ارز تخصیص یافته در بازه یک و سال‌ونیم بعد از آزاد شدن واردات خودرو در دولت سیزدهم حدود ۲۲۵ میلیون دلار بود. به عبارت دیگر دولت سیزدهم حدود ۲۲ درصد از هدف‌گذاری خود برای تامین ارز واردات خودرو را تا پایان ۱۴۰۲ عملیاتی کرد. اما برخی بررسی‌ها از ارز اختصاص یافته به واردات خودرو در سال جاری تا حوالی نیمه اول ۱۴۰۳ حدود ۳۹۰ میلیون تومان اعلام شده است. بنابراین شاهد هستیم حدود ۳۹ درصد ارز برای ورود محصولات برندهای جهانی خودروساز اختصاص یافته و دولت چهاردهم در نیمه دوم باید حدود ۶۰ درصد باقی مانده از هدف‌گذاری خود برای تامین ارز واردات خودرو را عملیاتی کند. تیراژ واردات خودرو در سال گذشته حول و حوش ۱۱ هزار دستگاه بود،‌ این در حالی است که امسال تا نزدیکی‌های پایان نیمه اول حدود ۲۰ هزار دستگاه انواع محصولات تولیدی برندهای بین‌المللی خودروساز به صورت قطعی از گمرک ترخیص شده است. به عبارت دیگر شاهد رشد حدود ۸۰ درصدی واردات خودرو در بازه زمانی مورد بررسی بودیم. رونمایی از ارز تخصیص یافته برای واردات خودرو در سال جاری سیگنال مهمی برای بازار خودرو است و می‌تواند این سیگنال روی قیمت‌های بازاری خودرو تاثیر گذاشته و نمودار قیمت را پایین بکشد. به گزارش اقتصادنیوز، آنچه برای بازار خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است بحث تداوم واردات خودرو است، مساله‌ای که به نظر می‌رسد دولت چهاردهم هم به آن وفادار است. به نظر می‌رسد صحبت‌های وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی تا حدی خیال بازار خودرو را بابت ادامه روند واردات خودرو حداقل تا پایان سال جاری راحت کرد.

اثر انتظارات
انتظارات تورمی، پیش‌بینی ذهنی افراد از نرخ تورم در آینده است. این موضوع نقشی اساسی در رفتار اقتصادی خانوارها، بنگاه‌ها و سیاست‌گذاران ایفا می‌کند. افراد بر اساس انتظارات تورمی خود، در مورد مصرف، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری خود تصمیم می‌گیرند. به عنوان مثال، اگر انتظار تورم بالایی داشته باشند، ممکن است تمایل به مصرف بیشتر در حال حاضر و سرمایه‌گذاری کمتر داشته باشند. بانک‌های مرکزی از سیاست‌های پولی برای کنترل تورم استفاده می‌کنند. انتظارات تورمی در تعیین اثربخشی این سیاست‌ها، نقش مهمی دارد. عدم ثبات در انتظارات تورمی می‌تواند به بی‌ثباتی در اقتصاد و نوسانات شدید در قیمت‌ها و نرخ‌های سود منجر شود.
افراد اغلب انتظارات تورمی خود را بر اساس نرخ تورم در گذشته شکل می‌دهند. وضعیت فعلی اقتصاد مانند نرخ بیکاری، نرخ رشد و سیاست‌های مالی می‌تواند بر انتظارات تورمی تاثیر بگذارد. اظهارات مقامات دولتی، تحلیلگران اقتصادی و رسانه‌ها می‌توانند بر انتظارات تورمی مردم تاثیر بگذارند.
کاهش انتظارات تورمی می‌تواند به کاهش تقاضا و در نهایت افت قیمت‌ها منجر شود. شاید در مکالمه‌های روزمره خود متوجه شده باشید که انتظارات تورمی در مردم ایران همواره در حال افزایش است. اما در کمال تعجب اگر به سراغ فعالان بازار خودرو بروید از آنها می‌شنوید که انتظارات تورمی در بازار خودرو نزدیک به یک سال است که رو به کاهش است. شاید کلید اصلی این کاهش انتظارات تورمی در واردات و اخبار مربوط به آن باشد. هنوز بعد از گذشت بیش از یک سال از مطرح شدن این ایده، برخی از مردم انتظار شروع واردات خودروهای دست دوم را می‌کشند و فکر می‌کنند که به زودی خودروهای چهار یا پنج‌ میلیاردی قدیمی بازار با قیمتی حدود یک میلیارد به بازار ایران می‌رسند. حتی اگر چنین رویاپردازی‌هایی نکنند هم منتظر ورود بیشتر خودروهای وارداتی با همین قیمت‌های گزاف در دولت جدید هستند. در چنین شرایطی که عمده مردم در عمل نشان می‌دهند که آینده قرار است شیرین‌تر از حال باشد، انتظارات تورمی رو به کاهش رفته و قیمت نیز گوش به فرمان او حرکت می‌کند.
اما باید توجه کرد که هنوز برای قاطعانه صحبت کردن در مورد تداوم این روند کاهشی قیمت خودرو زود است. بسیاری از کارشناسان معتقدند عوامل مقطعی مانند کاهش نرخ ارز یا کاهش انتظارات تورمی، نقش اصلی را در افت اخیر قیمت‌ها داشته‌اند و ممکن است با تغییر این شرایط، قیمت‌ها دوباره افزایش یابند. بسیاری از فعالان بازار، زمان تغییر این اوضاع را انتخابات پیش‌روی ایالات‌متحده آمریکا می‌دانند. جدای از آن در صورتی که مردم متوجه شوند دولت جدید قرار نیست در حجم یا شیوه واردات تغییری ایجاد کند هم شاهد واکنش بازار خواهیم بود. گذشته از آن همان‌طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، بازار خودرو به شدت متاثر از بازار ارز است. شاید واردات بهتر شود، عرضه بیشتر شود و در کل اوضاع بازار خودرو خوب پیش رود اما به محض اینکه عاملی قیمت دلار را تکان دهد، بازار خودرو هم پشت سر آن به حرکت می‌افتد. برخی کارشناسان معتقدند، ایران کشوری استثنایی از نظر مساله خودرو است و احتمالاً استثنایی باقی خواهد ماند.

sazandegi

پست های مرتبط

رخنه چپ در انقلاب

سازندگی بررسی می‌کند: چپ‌ها چه بلایی بر سر اقتصاد و توسعه ایران…

۲۶ شهریور ۱۴۰۳

رنگ امید به اقتصاد

چرا باید از انتصاب‌های “عبدالناصر همتی” دفاع کرد؟ مدیران مدعی یکی‌یکی از…

۲۱ شهریور ۱۴۰۳

بورس بدون عشقی

“مجید عشقی” استعفا کرد مجید عشقی روز گذشته تحت فشار رسانه‌ای از…

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید