رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : شلیک به ضاحیه

شلیک به ضاحیه

شهادت ۱۵ نفر از فرماندهان حزب‌الله

 

گروه بین‌الملل: عصر جمعه منابع خبری منطقه‌ای اعلام کردند که جنگنده‌های اسرائیل به جنوب پایتخت لبنان حمله کرده‌اند. الجزیره در خبر خود اعلام کرد، صدای انفجارهایی در محله الجاموس در ضاحیه جنوبی بیروت شنیده شده و خبرنگار تلویزیون العربی هم مدعی شد که یک پهپاد اسرائیلی موشک‌هایی را به ساختمانی در منطقه الصفیر در ضاحیه جنوبی بیروت شلیک کرده است. همچنین شبکه المیادین نیز اعلام کرد که انفجار در ناحیه ضاحیه پس از شلیک چند موشک از یک پهپاد اسرائیل شنیده شد که همراه با ستونی از دود بوده است. خبرگزاری ملی لبنان نیز در مورد این حملات نوشت که تجاوز هوایی به جنوب بیروت با جنگنده اف-۳۵ و با ۲ فروند موشک به ساختمانی در منطقه الجاموس در ضاحیه رخ داده است. در این راستا فراس الابیض، وزیر بهداشت لبنان (شنبه) در نشست خبری اعلام کرد که شمار کشته‌ها در انفجار دستگاه‌های ارتباطی و حمله به جنوب بیروت مجموعاً به ۷۰ نفر رسیده همچنین شمار کشته‌ها در حملات اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت به ۳۱ نفر رسیده است که ۳ نفر از آنها کودک و ۷ نفر دیگر زن هستند. وزیر بهداشت لبنان همچنین شمار زخمی‌ها را نیز ۶۸ نفر اعلام کرد که به گفته وی آنها به ۱۲ بیمارستان اعزام شده‌اند و حال ۲ نفر از آنها وخیم گزارش شده است. وی اضافه کرد که با توجه به وجود پیکرهای متلاشی شده و پایان نیافتن کار آواربرداری، آمار کشته‌های این حملات اسرائیل رو به افزایش است. الابیض بیان کرد که ۷۷۰ مجروح انفجار تجهیزات ارتباطی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز در بیمارستان‌های لبنان بستری هستند که ۱۵۲ نفر از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر هستند.
در این راستا حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای شهادت ابراهیم عقیل (حاج عبدالقادر)، فرمانده یگان رضوان خود در حمله به ضاحیه جنوبی توسط اسرائیل را تایید کرد. همچنین منابع عربی اعلام کردند که علاوه بر ابرهیم عقیل ۱۴ نفر از فرماندهان حزب‌الله لبنان اعم از: احمد محمود وهبی، محمود ياسين حمد، سامر حلاوی، حسن حسین ماضی، محمد احمد رضا، محمد قاسم العطار، أحمد سمیر ديب، عبدالله عباس حجازی، عارف احمد الرز، حسن علی حسين، عباس سامی مسلمانی، حسين احمد حدرج، حسن یوسف عبدالساتر و مهدی مسلم جمول در این حمله هوایی اسرائیل هدف قرار گرفته‌اند.

ابراهیم عقیل که بود؟
اینکه چرا اسرائیل و رسانه‌های آن به انضمام مطبوعات و رسانه‌های غربی در مورد این عملیات در حال موج‌سواری بر افکار عمومی خود هستند به این دلیل است که ابراهیم عقیل یکی از فرماندهان ارشد نظامی حزب‌الله به ‌شمار می‌رفت. به گزارش تسنیم، ابراهیم عقیل متولد ۲۴ دسامبر ۱۹۶۲ در شهر بدنایل در بقاع بود و یکی از نسل‌های بنیان‌گذار مقاومت اسلامی محسوب می‌شود و یکی از فرماندهان بزرگ عملیات‌های نظامی در جریان تقابل با تجاوز اسرائیل به بیروت در اوایل دهه ۸۰ میلادی به ‌شمار می‌رفت و مسئولیت آموزش مرکزی حزب‌الله را در اوایل دهه ۹۰ بر عهده گرفت. ابراهیم عقیل نقش مهمی در توسعه توانمندی‌های انسانی در تشکیلات مقاومت داشت و در اواسط دهه ۹۰ میلادی مسئولیت ستاد مقاومت اسلامی را عهده‌دار شد. او از سال ۱۹۹۷ تا بعد از آزادسازی لبنان، مسئولیت فرماندهی یگان عملیات جبل را بر عهده داشت و مستقیماً فرماندهی بسیاری از عملیات‌های پیشرفته مقاومت لبنان در آن دوره بر عهده شهید ابراهیم عقیل بود. ابراهیم عقیل زیربنای عملیات‌های مقاومت اسلامی لبنان ضداسرائیل را پایه‌گذاری کرد و از سال ۲۰۰۸ منصب معاون دبیرکل حزب‌الله در امور عملیاتی را بر عهده داشت و به عضویت شورای جهادی مقاومت لبنان درآمد. او همچنین یکی از فرماندهان حزب‌الله در جنگ جولای ۲۰۰۶ بود. رسانه‌های نظامی مقاومت اسلامی در لبنان اعلام کردند که او تا زمان شهادت خود بر تاسیس، توسعه و فرماندهی یگان رضوان مقاومت اسلامی لبنان نظارت داشت و یکی از فرماندهان بزرگ جهادی بود که عملیات‌ها ضد گروه‌های تروریستی در مرزهای شرقی لبنان و در القصیر، القلمون و سایر مناطق سوریه را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کرد.

اسرائیل به دنبال چیست؟
آنچه در مورد حمله اخیر جنگنده‌های اسرائیل به جنوب بیروت باید مورد نظر قرار بگیرد این است که باید توجه داشت این اقدام را باید در ادامه سلسله اقدامات اسرائیل علیه لبنان قلمداد کرد. از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که جنگ در غزه میان حماس و ارتش اسرائیل شروع شد، بسیاری از تحلیلگران نظامی و امنیتی اسرائیل و غرب بر این عقیده بودند که این روند صرفاً به غزه محدود خواهد شد اما واقعیت این است که ۶ جبهه (علاوه بر غزه) اعم از کرانه‌باختری، لبنان، سوریه، عراق، ایران و یمن در این مدت یک سال علیه اسرائیل گشود شد. برخی دیگر از مفسران امنیتی و نظامی اسرائیل هم عملیات اخیر یک اردنی در گذرگاه الکرامه (گذرگاه النبی) در مرز اردن و اسرائیل که به کشته شدن سه افسر اسرائیلی منجر شد را باز شدن جبهه هشتم علیه ساختار امنیتی و نظامی اسرائیل می‌دانند و بر همین اساس باید گفت که اسرائیل همین حالا در ۸ جبهه درگیر جنگ و تبادل آتش است.
آنچه باعث شده، جبهه لبنان و مرزهای جنوبی این کشور برای اسرائیل مهم‌تر از هر زمان دیگر قلمداد شود در حقیقت راهبردی است که نتانیاهو از سال پیش تاکنون آن را با محوریت غزه اجرایی کرده و هر روز هم در حال بندبازی بر همین مدار است. قبل از آنکه حملات هوایی اخیر اسرائیل به جنوب بیروت انجام شود شاهد انفجار دستگاه‌های ارتباطی در این کشور بودیم که این خود نشان می‌دهد، اسرائیل به شدت از ناحیه مرزهای شمالی راضی اشغالی احساس ضعف می‌کند. قبل از آن هم چندین و چند بار حزب‌الله لبنان مقرهای استراتژیک نظامی و اطلاعاتی اسرائیل را از طریق مرزهای جنوبی خود هدف قرار داده بود و طی یک هفته گذشته جمع‌بندی در اسرائیل این بود که باید به حزب‌الله در لبنان حمله شود اما ماحصل این وقایع این است که نتانیاهو به دنبال کم کردن بار فشارهای داخلی و خارجی از روی شانه خود است. باید توجه شود که شهرک‌هایی که اسرائیل در شمال اراضی تحت اشغال خود طی دهه‌های گذشته احداث کرده به دلیل تبادل آتش میان حزب‌الله و ارتش این کشور خالی از سکنه شده و این جماعت شهرک‌نشین مجبور به کوچ کردن از این مناطق شده‌اند که این موضوع برای نتانیاهو و کابینه وی یک بحران داخلی را رقم زده است.
از سوی دیگر بارها و بارها مقامات آمریکا و اروپا به دلیل نفوذ و منافعی که در لبنان به واسطه حضور مسیحیان در این کشور دارند به اسرائیل هشدار داده‌ بودند که نباید جنگ در مرزهای جنوبی لبنان گسترده شود اما اقداماتی که اسرائیل به‌خصوص طی یک هفته گذشته علیه خاک لبنان انجام داده به وضوح نشان می‌دهد که نتانیاهو و تیمش به هیچ پیام اخطار و تذکری از سوی غرب توجه نمی‌کنند. اینکه جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید (جمعه) ادعا می‌کند که آمریکا از برنامه اسرائیل برای حمله به یک ساختمان در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت مطلع نبوده صرفاً یک موضوع انحرافی از واشنگتن است اما در بطن خود نشان می‌دهد حتی مهماتی که علیه این ساختمان و نیروهای حزب‌الله استفاده شده، آمریکایی بوده است. نکته نهایی این است که اسرائیل درحالی دست به بمباران مناطق جنوبی بیروت و لبنان کرده که بسیاری از نظامیان در ارتش اسرائیل با وی و حتی یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل در مورد نحوه مدیریت جنگ در غزه و آینده این روند نظامی خونین اختلافات فاحش دارند. این اختلافات را اگر در کنار اقدامات نتانیاهو و درگیری در جبهه‌های مختلف قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که کابینه اسرائیل به دنبال آن است که همین روند را با اشکال مختلف تا روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیش ببرد.

sazandegi

پست های مرتبط

نیازمند تشکیل امت اسلامی هستیم

دیدار مسئولان نظام با رهبر انقلاب   همزمان با سالروز میلاد حضرت…

۳۱ شهریور ۱۴۰۳

فائزه در خانه

“فائزه هاشمی” آزاد شد و در کمتر از ۲۴ ساعت به جلسه…

۳۱ شهریور ۱۴۰۳

سفر سرنوشت‌ساز

عدم احیای برجام، نیاز به چارچوب گفت‌وگوی جدید را به ایران گوشزد…

۳۱ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید