رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > فرهنگ : عملیات رسانه‌ای برای خبر هولناک

عملیات رسانه‌ای برای خبر هولناک

تغییر همزمان برنامه‌های تلویزیون، نشان از وقوع اتفاقی تلخ داشت

بلافاصله پس از حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه در بیروت، در حالی که تازه اخبار این تهاجم از بخش‌های خبری روی آنتن رفته بود، برنامه‌های عادی شبکه‌‌های مختلف قطع و شبکه‌های تلویزیونی اقدام به پخش برنامه‌هایی زنده در جهت پوشش این رخداد کردند. شدت انفجارها به حدی بود که تا ساعت‌ها پس از این حمله در تصاویر زنده‌ای که از شبکه خبر پخش می‌شد، دود و غبار ناشی از این حملات در آسمان ضاحیه به چشم می‌خورد. تغییر ناگهانی برنامه‌های تلویزیون، خبر از اتفاقی مهم می‌داد و با اینکه هیچ اخبار تایید ‌شده‌ای درباره شهادت سران حزب‌الله وجود نداشت و تنها رسانه‌های صهیونیستی، گمانه‌زنی‌هایی را مطرح می‌کردند اما همین تغییر برنامه‌ها نشان از این داشت که اخبار مهم و تلخی در پیش است. رسانه‌های داخلی و خارجی مدام اخبار ضد‌ونقیضی را منتشر می‌کردند که هیچ یک از آنها تایید نمی‌شد اما در گروه‌ها و کانال‌های فضای مجازی، بحث بر سر افرادی که به شهادت رسیدند، بالا گرفته بود. اخباری که در این فضا منتشر می‌شد، بیشتر حول شهادت سیدحسن نصر‌الله و دیگر مقامات ارشد جبهه مقاومت بود و در لابه‌لای این اخبار به شهادت سرداران ایرانی حاضر در لبنان هم اشاره می‌شد.
در واقع حجم این اخبار به اندازه‌ای بود که انفجارهای ضاحیه و میزان خرابی و‌ آوار ناشی از این انفجارها تحت‌الشعاع اخبار تایید ‌نشده، قرار گرفته بود. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی هشدار داده بود که به این منطقه دوباره حمله خواهد کرد و اهدافی را هم برای خود مشخص کرده بود. این واکنش تا اندازه‌‌ای نشان از این داشت که صهیونیست‌ها به اهدافی که مدنظرشان بوده، دست پیدا نکردند و همین مایه امیدواری بود تا اخباری که درباره شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان منتشر می‌کنند، واقعیت نداشته و آنها هنوز به دنبال به شهادت رساندن او و همراهانش هستند.
اما اینکه بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی به صورت همزمان برنامه‌های خود را تغییر دادند، نشان می‌داد که اتفاق بدی رخ داده است که هنوز نمی‌توان آن را تایید یا تکذیب کرد.
در شبکه یک پس از پخش سریال «طوبی» برنامه «جریان» با موضوعات شعر مقاومت همچنین پوشش و تحلیل اتفاقات آن شب به صورت زنده از شبکه یک سیما پخش شد. شبکه دو سیما از لحظات اولیه از ساعت ۲۳ تا ۲:۳۰ بامداد با گفت‌وگوهای ویژه تلفنی با کارشناسان همچنین گفت‌وگو با علی صفری، خبرنگار اعزامی به بیروت با اجرای سحر دانشور و پخش نماهنگ‌های مختلف مخاطبان را در جریان لحظه‌ای اتفاقات قرار می‌داد. شبکه سه در برنامه «سیاست خارجی» با بررسی حوادث اخیر لبنان و حملات رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه در بیروت با حضور کارشناسان و ارتباط زنده با مهمانان خارجی به جوانب مختلف حمله اسرائیل به بیروت پرداخت که گفته‌های مجری این برنامه در فضای مجازی واکنش‌های بسیاری را برانگیخت تا جایی که مجری برنامه هم به این واکنش‌ها پاسخ داد و بر گفته‌های خود دوباره تاکید کرد. شبکه چهار در راستای این موضوع، برنامه زنده توفان‌الاقصی را در ساعت ۲۲:۳۰ پخش کرد. شبکه قرآن برنامه‌ای به صورت زنده و مستقیم از شهر قم و حرم حضرت معصومه‌(س) روی آنتن برد. شبکه خبر یک و دو هم که طبق روال با پخش تصاویر زنده از ضاحیه به پوشش اتفاقات در این منطقه و تحلیل و بررسی آنها می‌پرداخت. ساعت ۲۴ جمعه‌شب درحالی که در شبکه نمایش، برنامه سینمایی «هفت» به طور زنده درحال پخش بود، بهروز افخمی مجری این برنامه از تماشاگران خواست به تجمع مردمی که از ساعت ۳۰ دقیقه بامداد در میدان فلسطین برگزار می‌شود، بپیوندند.
این تغییر برنامه‌ها تا روز گذشته هم ادامه داشت به‌ طوری که تماشاگران تلویزیون را به این نتیجه رساند که خبر ناگواری در راه است و لباس مشکی مجریان خبر بخش نیمروزی شبکه یک سیما دیگر تقریباً جای شک‌وشبهه‌ای درباره خبر شهادت سران حزب‌الله باقی نگذاشته بود. حدود یک ساعت پس از آغاز بخش خبری نیمروزی شبکه یک سیما، بیانیه حزب‌الله درباره شهادت سیدحسن نصر‌الله منتشر شد که با پخش آن معلوم شد که تغییر برنامه‌‌ها به طور همزمان و در نهایت پوشش اجراکنندگان بی‌دلیل نبوده و عملیات رسانه‌ای صدا‌وسیما به خاطر اخباری بود که احتمال به قطعیت رسیدن آن بیش از هر زمان دیگری بوده است.
حالا با به شهادت رسیدن دبیرکل حزب‌الله لبنان تغییرات بیشتری در برنامه‌های تلویزیون رخ خواهد داد. شبکه مستند با پخش مستندهایی جهت محکوم کردن حادثه تروریستی دیشب، مستندهای «تنبیه»، «هبرون بدون روتوش»، «قله‌های برفی»، «سید ذوالفقار»، «ارابه عنکبوت»، «قنیطره مثلث آتش»، «وعده»، «غزه مبارزه برای آزادی»، «سلاح و معامله»، «داستان سمیر»، «سرزمین مادری»، «منهای ۷۵»، «مرزهای مقاومت (باکس ناشنوایان)»، «معادله نصر»، «عماد»، «مسجدالاقصی» و «بیشه شیران» را در جدول پخش خود جانمایی کرده است.
پنج مستند مرتبط با مردم مظلوم فلسطین و لبنان نیز در جدول پخش شبکه جام‌جم قرار گرفته است.
ویژه‌برنامه «به افق فلسطین» با موضوع حوادث اخیر لبنان و حملات رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه در بیروت روی آنتن شبکه افق می‌رود. این برنامه به صورت یکسره با حضور کارشناسان مختلف پخش می‌شود. شبکه چهارم سیما ویژه برنامه‌های خبری – تحلیلی نیم‌ساعته را در فواصل برنامه‌ها تحت عنوان «وضعیت جنگی» به صورت زنده در ساعت‌های ۴، ۸:۳۰، ۱۰، ۱۲، ۱۴:۳۰، ۱۷:۳۰، و ۲۰:۳۰ به روی آنتن می‌برد و شبکه‌های یک، دو و سه هم برنامه‌های زنده تحلیلی را درباره این اتفاق روی آنتن خود خواهند برد.

sazandegi

پست های مرتبط

یک سازمان پرحاشیه

درباره انتخاب رئیس سازمان سینمایی تازه‌ترین خبرها از وزارت ارشاد، حکایت از…

۱۰ مهر ۱۴۰۳

مکر عقل و فریب تاریخ

“رضا داوری‌اردکانی” پرسیده‌اند این مکر عقل و فریب تاریخ که هگل و…

۹ مهر ۱۴۰۳

نویسنده توده‌ای

“فریدون تنکابنی” درگذشت فریدون تنکابنی، نویسنده و طنزپرداز سرشناس و از موسسان…

۹ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید