رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > فرهنگ : وفاق در فرهنگ؟

وفاق در فرهنگ؟

درباره معاون فرهنگی جدید وزارت ارشاد

آئین تکریم و معارفۀ عبدالحسین کلانتری به عنوان معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شنبه ۲۸ مهر با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزۀ وزارتی، نیکنام حسینی‌پور مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد و جمعی از مدیران معاونت امور فرهنگی در این نشست حضور داشتند. در این مراسم از خدمات و تلاش‌های یاسر احمدوند تقدیر و عبدالحسین کلانتری به عنوان معاون امور فرهنگیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد.
عبدالحسین کلانتری، متولد سال ۱۳۵۶ در ساری، دارای دکتری تخصصی جامعه‌شناسی از دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیأت علمی و دانشیار دانشگاه تهران است. کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم بوده است. از جمله سوابق مدیریتی و علمی کلانتری می‌توان به مشاور عالی رئیس پردیس و عضو هیأت رئیسۀ پردیس البرز دانشگاه تهران، سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی، نمایندۀ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در هیأت نظارت بر مطبوعات، عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، نمایندۀ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ستاد ساماندهی امور جوانان عضو کمیسیون هماهنگی و اجرایی ستاد راهبری علوم و فناوری‌های شناختی، نمایندۀ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس کمیسیون دائمی هیأت امنای موزۀ ملی علوم و فناوری ج.ا.ا، رئیس کمیسیون دائمی هیأت امنای موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، مدیرکل پژوهش‌های رادیو و معاون آموزش و پژوهش دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران اشاره کرد.

از زنگنه تا احمدوند
در زمان ناصر میناچی (وزیر ارشاد دولت موقت) وزارت ارشاد، معاون فرهنگی نداشت بنابراین نخستین معاون فرهنگی وزارت ارشاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، بیژن زنگنه بود که در این دوره سکان وزارت ارشاد را عباس دوزدوزانی در دست داشت. البته در دوره عبدالمجید معادیخواه نیز بیژن زنگنه، معاون فرهنگی بود. در دوره‌ای که سیدمحمد خاتمی وزیر ارشاد بود به ترتیب محمدجواد فریدزاده، صباح زنگنه و احمد مسجدجامعی سمت معاونت فرهنگی را برعهده داشتند. در زمان وزارت علی لاریجانی هم احمد مسجدجامعی معاون فرهنگی بود. احمد مسجدجامعی در دوره وزارت مصطفی میرسلیم هم در معاونت فرهنگی باقی ماند. البته در این دوره علیرضا برازش نیز مدتی معاون فرهنگی بود. عطاالله مهاجرانی نیز احمد مسجدجامعی را به عنوان معاون فرهنگی خود انتخاب کرد و احمد مسجدجامعی وزیر نیز سکان معاونت را به علی‌اصغر رمضان‌پور و بعد محمدعلی شعاعی سپرد. محسن پرویز هم معاون انتخابی محمدحسین صفارهرندی بود. در زمان تصدی سیدمحمد حسینی بر مسند وزارت، بهمن دری و علی‌ اسماعیلی معاونان فرهنگی او بودند. علی جنتی و سیدرضا صالحی‌امیری نیز عباس صالحی را به عنوان معاون فرهنگی در کنار خود داشتند. زمانی که سیدعباس صالحی به وزارت رسید، محسن جوادی معاون فرهنگی او بود و محمد مهدی اسماعیلی نیز سکوی معاونت فرهنگی را به یاسر احمدوند سپرد که تا دیروز در این سمت قرار داشت.

معاون فرهنگی سیزدهم و چهاردهم
از چندی پیش که احتمال حضور عبدالحسین کلاتتری به عنوان معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد داده می‌شد، انتقادات فراوانی نسبت به این انتخاب بیان شده که بیشتر ناظر به حضور او در معاونت فرهنگی وزارت علوم دولت سیزدهم است. البته منتقدان غیر از کلیاتی دربارۀ مشکلاتی که برای برخی دانشجویان و تعدادی از اساتید به‌وجود آمده به مورد مشخص و روشنی اشاره نکرده‌اند که مسئولیت آن مستقیم به کلانتری مربوط باشد. کلانتری آبان ۱۴۰۱ در نشست نمایندگان وزارت علوم در هیأت‌های نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان دانشگاه‌های سراسر کشور با اشارۀ به فضای آن زمان دانشگاه‌ها گفته بود: «باید اعتراض را به رسمیت شناخت اما فراتر از این نیز فرصت‌های قانونی جدیدی برای رسمیت دادن به حق اعتراض دانشجویان در حال بررسی و نهایی شدن است. البته اعتراضات را باید به گونه‌ای مدیریت کرد که مخل فرآیندهای جاری دانشگاه نباشد و مرز مشخصی با اغتشاش داشته باشد و فرآیندهای آموزشی، پژوهشی و فناورانه خدماتی و رفاهی را مختل نکند.» این موضع در فضای آن زمان نشان می‌دهد که نمی‌توان او را جزو مدیران رادیکال دولت وقت دانست و برای ارزیابی عملکرد او در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هم باید فرصت داد و پس از چند ماه، نتیجۀ مدیریت او و نوع تعامل و ارتباطش با اهالی فرهنگ را دید و بعد دربارۀ آن داوری کرد.

sazandegi

پست های مرتبط

زوج هنری جدید

درباره فیلم “زودپز” در میان خیل عظیم آثار کمدی که این روزها…

رویای خلاقانه سنوار

درباره رمان “خار و میخک” یحیی السنوار شهادت یحیی سنوار، رهبر حماس…

۳۰ مهر ۱۴۰۳

تجدید نظر؟

بررسی تک‌تک موارد ممنوع‌الکاری هنرمندان سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی…

دیدگاهتان را بنویسید