فشارهای سیاسی بر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ادامه دارد
واکنشها به بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت شهادت یحیی سنوار همچنان ادامه دارد. اما مخالفان مجمع مدرسین و محققین دست از انتقادات خود برنمیدارند و حتی اطلاعیه تسلیت را نیز بهانهای برای فشار بر اصلاحطلبان و معتدلین میشمارند. زیرا مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در میان اصلاحطلبان و اعتدالیون کشور جایگاهی ویژه دارد و در انتخابات و جریانات سیاسی همراه با اقدامات و بیانیهها و حمایتها با تندروها همراهیای نداشته است.
پس از گذشت حدود دو هفته از این پیام تسلیت، دو روز پیش نیز ویدئویی منتشر شد که نشان میداد چند زن تابلوی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم را پایین میکشند. بنیانگذاران اصلی این مجمع که بعد از سال ۱۳۷۶ راه افتاد و مشی اصلاحطلبی دارد، چهرههایی چون عباییخراسانی، موسویتبریزی، بیات زنجانی و … بودند و برخی چهرههای همسو به مرحوم منتظری نیز در آن فعال بودند و هستند.
آخرین واکنش دیگر هم مربوط به شیخ احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی است. مروی ابتدا توئیت اول خود علیه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه را پاک کرد و بلافاصله پس از از پاک کردن توئیت قبلیاش، توئیت جدیدی علیه اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم منتشر کرد. او نوشت:«بیانیه موسوم به محققین و مدرسین در رسمیت شناختن اسرائیل مایه تأسف است. روحانی که مساله دودولتی با اسرائیل را بیان میکند آیا آیه ۸۲ سوره مائده را خوانده است؟ آیا دین اجازه رسمیت شناختن غاصب را میدهد؟ این قبیل بیانیهها نشان از عدم درک مسائل سیاسی دارد و پذیرفتنی نیست». مروی دو روز قبل از این توئیت هم در دیدار اعضای کمیسیونهای تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان با انتقاد از بیانیه مجمع موسوم به محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی، گفته بود: «رژیم صهیونیستی دشمن بشریت و ضدمسلمانان و اسلام است، به رسمیت شناختن این رژیم آن هم از سوی جمعی حوزوی که خود را به اصطلاح پیرو خط امام میدانند، مایه تأسف است».
روز گذشته هم جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات در حمایت از مواضع مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نوشت: «موضع اخیر مجمع مدرسین و محققین حوزه قم در مورد تشکیل دولت مستقل فلسطینی و بازگشت اسرائیل به مرزهای ۱۹۶۷ در راستای موضع رسمی نظام جمهوری اسلامی است. همان موضعی که مرحوم امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت مرحوم رئیسی در سازمان ملل اتخاذ کرد. بنابراین کسانی که آن موقع سکوت کردند ولی اکنون با مجمع مدرسین مخالفت میکنند احتمالاً انگیزه دیگری دارند و میخواهند تشکل حوزوی حامی دولت پزشکیان را تخریب کنند». توئیتی که طبق روال همیشه با واکنش تند روزنامه کیهان مواجه شد که در بخشهایی از مقالهاش، سخنگوی جبهه اصلاحات را پادوی رژیم صهیونیستی خواند و مدعی شد: «سخنگوی جبهه اصلاحات در یک پریشانگویی آشکار با وجود اذعان به غاصب و اشغالگر بودن رژیم صهیونیستی مدعی شد باید طرح دو کشوری در سرزمینهای اشغالی را به رسمیت شناخت! میتوان باور کرد که سخنگوی کذایی صرفاً از سر نادانی و بیسوادی محض سخن گفته باشد و احتمالاً مراجع قضایی و امنیتی از طریق بازجویی وی بتوانند، سرنخهای مهمی درباره شبکه نفوذ دشمن پیدا کنند».
گویا طیف مخالف هنوز نتوانستهاند به طور کامل برای باختشان در انتخابات ریاستجمهوری عقدهگشایی کنند. بنابراین همین جمله در بیانیه مجمع مدرسین کافی بود تا حتی روحانیون اصلاحطلب و معتدل را برای هجمه به هر جریان فکری غیر از خودشان تحت فشار قرار دهند. زیرا دیگر کاملاً روشن است که تندروها هم خوب میدانند که حضور اصلاحطلبان بدونشک تاثیر بسزایی در جامعه دارد. آنها جریانی هستند که تلاش میکنند با حرکتهای اصلاحی هم مردم را کمی امیدوار میکنند و هم به شرایط موجود کمک کنند. اما رقابت منفی این اجازه را به تندروها نمیدهد که علاوه بر تسویهحسابهای شخصی و سیاسی کمی به فکر کشور باشند.
جنجال مخالفان
ماجرا از این قرار است که پس از ترور یحیی سنوار، مجمع مدرسین پیام تسلیتی صادر کرد که در خط پایانی آمده بود: «تنها راهحل صلح پایدار، تشکیل دو دولت مستقل و بازگشت اسرائیل به مرزهای قانونی است». حتی با اینکه این مجمع با فاصله کمی درباره پیام تسلیت توضیح داد: «در پیام تسلیت شهادت یحیی سنوار و محکومیت اقدام رژیم غاصب صهیونیستی، مطلبی بیان شده بود که واکنشهایی در پی داشته است. مجمع مدرسین و محققین بر این باور است، رژیم صهیونیستی غاصب و جنایتکار است و همواره بر جنایات و تجاوزات خود ادامه میدهد و به هیچ توافق و معاهدهای پایبند نیست. هدف مجمع هرگز تایید چنین رژیمی نبوده است». محمدتقی فاضلمیبدی از اعضای مجمع مدرسین هم چند روز پیش گفته بود: «ما که شمشیر نکشیده بودیم؛ ما با کسی دعوا نداشتیم. یک نظر خیلی جزیی در آخر یک بیانیه آمده است که تقریباً روشن است؛ یک نظری است که در همه دنیا الان مطرح است. گیرم این نظر غلط باشد و مورد قبول نباشد، بیایند مقاله بنویسند، جزوه بنویسند و در شبکههای مجازی آن را نقد کنند. امروز در شبکههای مجازی میدان برای نقد باز است. اینکه بیایید جنجال درست بکنید و پشت تریبون حرفهای تندی بزنید، این کار درستی نیست؛ روش حوزهها هم این نبوده است».
اما باز هم فایدهای نداشت و درحالی که سیدابوالفضل موسویان، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در پاسخ به هجمههای صورت گرفته علیه آنها در گفتوگو با جماران تاکید کرد: «هرگز به مخیلهمان هم خطور نمیکرد که از آن بیانیه چنین برداشت شود که ما این رژیم غاصب را مورد تایید قرار داده یا به رسمیت شناخته باشیم. این را مطرح کردند تا مجمع را خراب کنند، والا مجمع تا به حال در همه این سالها از روز قدس گرفته تا دیگر مناسبتهای مرتبط با فلسطین، همیشه در پیامهای خود علیه اسرائیل موضع گرفته و جنایاتش را محکوم کرده است».
ماجرا ادامه دارد
به هر حال بیشتر از ۱۵ روز از پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم میگذرد و داستان همچنان ادامه دارد. آنجایی که اساتید حوزه علمیه با صدور نامهای به آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه خواستار لغو مجوز تدریس اعضای مجمع موسوم به مدرسین و محققین شدند. شورای هماهنگی گروههای فرهنگی حوزه هم خواستار برخورد و لغو مجوز تدریس اعضای مجمع موسوم به مدرسین و محققین شد و مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ضمن محکومیت بیانیه دشمن شاد کن مجمع محققین و مدرسین، از دستگاه قضایی خواست که با برخورد قاطع، التیامبخش قلوب داغدار امت اسلام از وقاحت و ضلالت این گروه نابهخرد و ورشکستگان عقیدتی و سیاسی باشند. محسنیاژهای هم هفته گذشته طی سخنانی در نشست شورایعالی قوه قضائیه تلویحا اخطار داده بود: «برخی افراد که عنوان محقق و استاد حوزه را دارند، مبادرت به اقداماتی میکنند که خلاف امنیت است. به دادستان ویژه روحانیت قم نیز تاکید کردهام که چنانچه اصلاح و جبران از ناحیه تشکل مزبور صورت نگرفت، برخورد مقتضی در قبال آن اعمال شود».
روزنامه کیهان هم سنگ تمام گذاشت و با تندترین واژهها به مجمع مدرسین حمله کرد. حسین شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان، تندترین تعابیر برای برای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به کار ببرد و بنویسد: «این مجمع به خیال خود شقالقمر کرده و به عنوان یک راهحل! خواستار «بازگشت این رژیم به مرزهای قانونی پیش از تهاجم ۱۹۶۷ و تشکیل دولت مستقل فلسطین!» شدهاند که باید پرسید آیا نمیدانید که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ و بعد از قتلعام گسترده مردم فلسطین که با حمایت و کمکهای مالی و تسلیحاتی و نظامی قدرتهای استکباری صورت گرفته بود، جعل شده است؟! اگر میدانید، پیشنهاد «قانونی بودن!»
در این بین حتی افرادی مانند حجتالاسلام علیاصغر مجتهدزاده، مستشار بازنشسته دیوان عالی کشور و عضو بسیج اساتید حوزه علمیه قم در گفتوگویی با ارگان رسانهای نزدیک به جبهه پایداری در حوزه علمیه (رسا) خواستار منحل شدن مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم شد و اعلام کرد: «کمیسیون ماده ۱۰ احزاب زیر نظر وزارت کشور اعلام کرد؛ درخواست انحلال تشکل اصلاحطلب مجمع مدرسین و محققین حوزه را تصویب و برای صدور رای نهایی به دستگاه قضایی ارسال کرده اما از دهه ۸۰ تاکنون نتیجهای اعلام نشده است».
در پی این اطلاعیه، محمدکاظم انبارلویی، فعال سیاسی اصولگرا نیز یادداشتی را با عنوان «توهم دو دولت در فلسطین!» به جماران ارسال کرد که در قسمتی از این یادداشت چنین آمده است: «حضرات «مجمع» از کدام «دو دولت» و از کدام «مرزهای قانونی» اسرائیل یاد میکنند؟! طرف دیگر این گفتوگوها چه کسانی بودند. آنها هیچ نمایندگی از سوی ملت فلسطین نداشتند، نه یاسرعرفات، نه انورسادات و محمود عباس، نماینده مردم فلسطین نبودند و نیستند. اگر بودند مبارزان و مجاهدان کرانهغربی، حماس و جهاد اسلامی در غزه چهکارهاند؟!» همچنین دفتر تحکیم وحدت در واکنش به بیانیه اخیر مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درباره نحوه مواجهه با رژیم صهیونی نوشت: «به تأسی از امام به اطلاع این گروه سیاسی میرساند که اسرائیل شر مطلق است و امت اسلام تا ازاله کامل آن و برپایی حکومت فلسطینی از پای نخواهد نشست».