اعتراض شورای شهر به شهردار تهران
دیروز اعضای شورای شهر تهران درحال بررسی متمم ۳۳ هزارمیلیاردی بودجه شهرداری تهران بودند. اعضای شورای شهر تهران در دو جلسه گذشته، آن هم بدون حضور خبرنگاران قسمتهایی از متمم بودجه سال جاری شهرداری تهران را بررسی کردند؛ متممی که به گفته اعضای منتقد زاکانی، عمده آن از محل «مازاد درآمد بر هزینه سال قبل»، «وصول مطالبات از محل اسناد دریافتنی» و «فروش داراییهای شهر و شهرداری» است. البته این متمم اول ۳۹ هزار میلیارد تومان بود و بعد در جلسات تخصصی کمیسیون برنامه و بودجه شورا به ۳۳ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. با این وجود اما برخی از اعضا دیروز و در جریان بررسی برخی از ردیفهای این متمم، معتقد بودند که اختصاص بودجه به تعدادی از حوزهها توجیه درست ندارد، آن هم وقتی که عملکرد این بخشها قابل قبول نبوده است. باید تاکید کرد که «متمم بودجه به مجموعه تغییرات و اصلاحاتی گفته میشود که بعد از تصویب بودجه اصلی، به آن اضافه میشود تا امکان پاسخگویی به نیازها و اولویتهای جدید در طول سال مالی را فراهم کند».
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران علاوه بر طرح ایرادات لایحه متمم بودجه امسال، اعلام کرد که شهرداری به حساب برخی از اشخاص بدون حساب و کتاب خاصی مبالغی در حدود ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان واریز کرده است. او در ابتدا در واکنش به تخصیص بودجههای عجیب به حوزه فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: در حوزه فرهنگی دو عدد بزرگ است، به نظرم نیاز به توضیح دارد و به شخصه با این افزایش مخالف هستم. یک عدد در سازمان فرهنگی است تحت عنوان تولید نمایشی سینمایی و تلویزیونی که اعتبار مصوب آن ۱۰۰ میلیارد بوده، شهرداری پیشنهاد ۱۶۰ میلیارد داده و کمیسیون با ۵۰ میلیارد آن موافقت کرده است، آیا گزارش و خروجیهای مشخصی از ۱۰۰میلیاردی که ما در بودجه مصوب تصویب کردیم وجود دارد که این افزایش را توجیه کند؟ با توجه به وجود سازمانهای تخصصی در این حوزه در کشور آیا این حجم ار سرمایهگذاری با اصل صرفهجویی و تمرکز بر ماموریتهای اصلی شهرداری واقعاً همخوانی دارد؟ او ادامه داد: یک عنوان برنامه هم در معاونت فرهنگی است تحت عنوان اجرای برنامههای قرارگاه تعلیم و تربیت که اعتبار مصوب آن ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است! ۱۷۰ میلیارد تومان در متمم پیشنهاد دادند که افزایش پیدا کند که کمیسیون با ۱۵۰ میلیارد آن موافقت کرده که به ۵۵۰ میلیارد تومان میرسد! نکته قابل تامل این است که بهرغم اختصاص ۴۰۰ میلیارد خروجیها و دستاوردهای ملموس و قابل اندازهگیری در تهران مشاهده نکردیم. با توجه به اینکه آموزشوپرورش متولی اصلی تعلیم و تربیت در کشور است افزایش ۳۷.۵ درصدی بودجه دقیقاً به کدام یک از بخشهای بودجه که در حیطه وظایف ذاتی شهرداری است، اختصاص پیدا میکند؟ در این زمینه با شهرداری مکاتباتی کردم و اگر پاسخ ندهند در صحن تذکر میدهم. گزارشهایی از محلهگردیهایم دارم که در قالب این اعتبار ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون به حساب شخصی افراد واریز شده است! شهرداری میگوید، من برای ملک فرسوده در مسیر اتوبوس پول ندارم! یک مرتبه برای برنامهای که نمیدانم چه تاثیری داشته، ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش دهیم. با این دو عنوان به جد مخالف هستم.
بدعت جدید
سیدجعفر تشکریهاشمی، دیگر عضو شورا هم گفت که شهرداری در متمم بودجه از شهرداریهای مناطق خواسته که هرکدام یک میلیارد تومان برای اجرای برنامههای فرهنگی در حرم حضرت عبدالعظیم و بهشتزهرا(س) در نظر بگیرند! او ضمن انتقاد از این اقدام که البته در ادامه با مخالفت اعضای شورا مواجه شد، گفت که «توزیع بودجه به این سبک نهتنها غیرمعمول است؛ بلکه میتواند بهعنوان یک بدعت در بودجهریزی شهری تلقی شود». او گفت که اینکه ما برای یک مکان مشخص بودجه فرهنگی تعریف کنیم صحیح نیست. هنگامی که من این ردیف را دیدم به یاد برنامه افق افتادم که به مهمانان خود کفن هدیه میداد و ما نیز در برنامههای فرهنگی خود فقط حضور در بهشتزهرا(س) را دیدهایم و گویی دیگر برنامههای فرهنگی جایگاهی ندارند. اینکه بودجه را جدا کرده و مختص این دو مکان کنیم موضوعیت ندارد.
تشکری این پرسش را مطرح کرد که «چه اقدام فرهنگی خاصی قرار است در بهشتزهرا انجام شود که به ۲۲ میلیارد تومان پول احتیاج دارد». رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دیگر ردیف پیشنهادی متمم بودجه گفت که «به هر منطقه اعلام شده که بخشی از بهشتزهرا را ساماندهی کند؛ مثلاً منطقه یک قطعه ۲۹ و منطقه ۳ قطعه ۲۷ را باید ساماندهی کند این شیوه توزیع بودجه و تقسیم وظایف به صورت غیرهماهنگ و سلیقهای، فاقد انسجام و برنامهریزی است». ناصر امانی هم در اینباره تاکید کرد که طبق قانون هرگونه ساختوساز در قطعه شهدا باید با مجوز و تاییدیه بنیاد شهید صورت بگیرد. من این موضوع را پیگیری کردم و متوجه شدم بنیاد شهید از این پروژه بیاطلاع است. داود گودرزی، معاون شهردار تهران در پاسخ به سخنان ناصر امانی گفت که چیزی که روی آن اصرار داریم مرمت و بهسازی معابر کنار قبور است. مدل آن چیزی که در قطعه ۵۰ درست شده است. هر چیزی غیر از بهسازی معابر را حذف کنید و من از این بابت از همه عذرخواهی میکنم؛ البته باید بگوییم یک حسینیه هم در کنار قطعه ۵۰ ساخته شده است که شهروندان در آن حسینیه حضور پیدا میکنند و واقعاً ساختوساز اینچنینی بسیار کمک میکند. بهسازی باید در بودجه سال قرار داده میشد و این کار انجام نشده است؛ اما امروز آمدیم که اجازه بگیریم این بودجه را در متمم لحاظ کنیم.
با این وجود اما اصرار برخی از اعضای شورای شهر در مخالفات با برخی اقدامات سازمان بهشتزهرا، سبب واکنش تند مهدی بابایی، از اعضای نزدیک به علیرضا زاکانی، شهردار تهران خطاب به اعضای منتقد شد. او در سخنان خود گفت که «حالا که مدیرعامل بهشتزهرا عذرخواهی کرده، دیگر نباید ایرادی گرفت!» همین واکنش برای دقایقی صحن شورا را ملتهب کرد. در نهایت اما اعضای شورا تخصیص ۱۰۰ میلیاردی به معاونت خدمات شهری برای بهسازی گلزار شهدا تصویب کردند.
پیامرسای پرحاشیه
اما یکی دیگر از حواشی امروز شورا مربوط به بررسی ردیف بودجه شرکت پیامرسای شهرداری تهران بود. شرکت پیامرسا در سال ۱۳۷۱ با هدف ارائه خدمات اجرایی، هنری و رسانهای از سوی شهرداری تهران و وابسته به مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران ایجاد شد. این روزها مهدی کاظمیقمی، مدیرعامل شرکت پیامرساست که چند وقت پیش به دلیل اهانت به اعضای شورای شهر از صحن شورا اخراج شد. او فرزند سردار کاظمیقمی، سفیر سابق ایران در عراق است که در دفاع از زاکانی، اقدامات پرحاشیه زیادی داشته است.
مهدی اقراریان دیگر عضو شورای شهر نیز در مورد ردیفهای پیشنهادات متممهای بودجه ۱۴۰۳ با بیان اینکه یکی از ردیفها متعلق به افزایش بودجه برای شرکت پیامرساست، درحالی که اقدامات این شرکت و رئیس آن برای ما جای ابهام دارد و معتقدم اضافه کردن هر عددی به شرکت پیامرسا که فعالیت آن دارای ابهامات است نباید صورت گیرد، گفت: با اضافه شدن بودجه برای خانه روزنامهنگاران و کندو و … که همگی متعلق به شرکت پیامرساست، مخالف هستیم. او با بیان اینکه برخی کد پروژهها با نام بهشتزهرا در سطح مناطق تقسیم شده است، تصریح کرد: برخی اقدامات فرهنگی با عناوین مختلف در سرفصلهای مختلف دیده شده است؛ بهگونهای که موصوعاتی همچون ساخت فیلم و… یا پول برای مرکز مطالعاتی که خروجی ندارد، پول دور ریختن است. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ۱۵۰ میلیارد تومان برای طرح آرمان پیشنهاد افزایش بودجه داشتند که اصلا مکانیسم کارکرد شهرداری برای ما ابهام دارد، تاکید کرد: ۵۰ میلیارد تومان سازمان فرهنگی درخواست تولید فیلم داشته، درحالی که سوال است که با این ۵۰ میلیارد تومان چند اتوبوس میتوان خرید؟ اقراریان در مورد کمک اعضای شورا به مساجد نیز با بیان اینکه من وقتی به مساجد میروم از من درخواست کمک میکنند و وقتی میگویم توان ندارم، میگویند پس چرا فلان عضو شورا آمد زود به ما کمک کردند؟ گفت: برخی از اعضا برای شهرداری تهران ممتاز و درجه یک هستند؛ اما برخی اعضا مثل من برای شهرداری درجه سوم است. وی با بیان اینکه چرا شهرداری فیلم بیبدن را ساخته؟ ادامه داد: شهرداری تهران باید فیلم در راستای اهداف و برنامههایش بسازد، نه اینکه فیلم خاص با عقاید خاص بسازد و برای آن ماموریتی که باید کار کند، پول خرج نکرده پس نباید پول مجدد بدهیم. این عضو شورای شهر با بیان اینکه الان زمان گزارش گرفتن از شهرداری تهران است، چراکه در طول سال به سوالات ما جواب نمیدهند، گفت: اگر قرار باشد شهرداری هر پیشنهادی میآورد ما هم آن را تصویب کنیم خب چه کاری است؟ همان اعضای خاص خودشان بودجه را بررسی کنند و تصویب کنند. در پی سخنان اقراریان، مهدی چمران خطاب به همه گفت: خواهش میکنم با کنایه و طعنه حرف نزنید.
ناصر امانی هم ضمن انتقاد از بیعدالتی از نحوه کمک شهرداری به مساجد گفت: مساجد را درجهبندی کردند و جالب است وقتی یک عضو زنگ میزند به شهرداری دوساعته ۲۰۰ میلیون تومان به حساب مسجد واریز میکنند؛ اما من هشت ماه است که برای کمک ۲۰میلیونی به یک مسجد نامهنگاری میکنم؛ اما حتی جواب هم نمیدهند. مساجدی که ما برای کمک معرفی میکنیم، میشود درجه ۲!
آن کار دیگر!
اما در جلسه عصر صحن علنی شورا، متمم بودجه معاونت خدمات شهری شهرداری تهران بررسی شد. حوزهای که انتقادات زیادی به عملکرد آن به دلیل وضعیت وخیم نظافت و نگهداشت شهر وارد است!
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در جلسه عصر صحن علنی شورای شهر تهران در واکنش به بررسی متمم بودجه معاونت خدمات شهری گفت: فلسفه بودجهریزی ارتباط مستقیم با عملکرد دارد، اگر هزار تومان از پول شهروندان تهرانی را به اقدامی اختصاص میدهیم توقعمان این است که آن خدمت، به درستی صورت بگیرد و مردم رضایت داشته باشند. با کمال تاسف در حوزه خدمات شهری در بسیاری از ماموریتها دچار عقبروی و پسترفت شدیم و هرچقدر هم که پول بریزیم چون شیوه اشتباه است و بنا کج گذاشته شده است، مشکل حل نمیشود. این روش جمعآوری دچار نقص است و درحال حاضر بدون اینکه اشکالات کار برطرف شود، درحال افزایش بودجه آن هستیم. او ادامه داد: در حوزه فضای سبز به استناد گزارشهای مستند و مصوری که از محلهگردیهایم تهیه کردم، هر محلهای که میرویم درختان درحال خشک شدن است. پیمانکاران رسیدگی لازم ندارند و به موقع آب نمیدهند، اطراف درخت را تمیز نکرده و در فصل مناسب هرس نمیکند. مهمتر از دادن بودجه، کار است! اگر پول قرار است به کارگر داده شود، خوب است، نه اینکه پول بدهیم به جیب پیمانکار برود. از طرف دیگر چرا براساس فهرست بهای سال ۱۴۰۱ با پیمانکاران در سال ۱۴۰۲ قرارداد بسته شده است؟