چرا نوسازی ناوگان حملونقل یک ضرورت ملی است؟
به قلم؛ مهدی اسمیزاده؛ مدیرعامل شرکتهای گروه آیسان

ایران امروز در نقطهای حساس از نظر توازن انرژی قرار دارد. رشد فزاینده مصرف سوخت، فشار بر شبکههای تأمین انرژی و فرسودگی ناوگان حملونقل شهری و بینشهری نیاز به یک تحول ساختاری و سریع را اجتنابناپذیر کرده است. در این میان طرح ملی نوسازی ناوگان حملونقل نه فقط بهعنوان یک پروژه اجرایی بلکه بهعنوان برنامهای کلان برای کاهش ناترازی انرژی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان آغاز شده است. در طراحی و اجرای این طرح، تلاش شد با رویکردی تلفیقی از منابع داخلی و ظرفیتهای بینالمللی، سرمایهای چشمگیر جذب شود. اکنون بیش از ۸ میلیارد دلار سرمایهگذاری خارجی برای توسعه ناوگان جادهای، حملونقل عمومی، لجستیک و خودروهای پاک به کشور تزریق خواهد شد. طرح بر سه محور کلیدی استوار است:
۱- نوسازی ناوگان باری و مسافری بینشهری
۲- جایگزینی موتورسیکلتهای کاربراتوری با نمونههای برقی
۳- توسعه ناوگان تاکسیها و خودروهای شهری پاک
در کنار این منابع مالی، سازوکارهایی همچون تسهیلات بانکی، معافیتهای گمرکی، مشوقهای مالیاتی و بستههای حمایتی برای مشارکت بخش خصوصی و مردم نیز طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود این تحول با مشارکت جمعی و بهرهوری حداکثری همراه خواهد بود. فاز نخست عملیات اجرایی از همین ماه در چند استان پایلوت آغاز میشود. ورود نخستین تجهیزات و آغاز نوسازی ناوگان، گام نخست در مسیری است که هدف آن نهفقط کاهش مصرف سوخت که دستیابی به حملونقل هوشمند، کممصرف و دوستدار محیطزیست است. امید دارم این مسیر، الگویی موفق برای توسعه پایدار و ارتقای فناوری حملونقل کشور باشد. ما با هم میتوانیم، آیندهای بسازیم که در آن نفس کشیدن آسانتر، سفر ایمنتر و زندگی شهری پاکتر باشد.

