مواجهه لفظی وزیر علوم و رئیس دانشگاه شهید بهشتی بر سر ضعف امکانات رفاهی دانشجویان
گروه اجتماعی: دیروز شبکههای اجتماعی فیلمی را منتشر کردند که در آن حسین سیماییصراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت مسعود پزشکیان به صورت سرزده وارد خوابگاه دختران دانشگاه شهید بهشتی شد و مدیریت دانشگاه را مورد سرزنش قرار داد. دلیل حضور وزیر نبود آب و شرایط نامناسب رفاهی بود. او در جمع دانشجویان خطاب به مسئولان گفت که کمبود آب و امکانات اولیه نتیجه «سوءمدیریت» و کوتاهی مسئولان دانشگاه است و اعلام کرد، وضعیت را از نزدیک پیگیری خواهد کرد. در مقابل، سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی که در صحنه حاضر بود، پاسخ داد که وزارت علوم مقصر اصلی است زیرا اعتبار لازم برای تعمیر تأسیسات و تأمین آب را اختصاص نداده است؛ این پاسخ موجب درگیری لفظی و جدل میان دو طرف شد. همزمان دانشجویان از نبود آب آشامیدنی و وضعیت نامطلوب سرویسها شکایت میکردند.
حسین سیماییصراف ۵۶ ساله، وکیل، سیاستمدار و استاد دانشگاه است. او در دولت حسن روحانی دبیر هیات دولت بود و پیش از انتخاب به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت مسعود پزشکیان در مرداد ۱۴۰۳ «دبیر هیات دولت» و معاون امور حقوقی و مجلس وزارت علوم بود. بر اساس گزارشهای مؤسسه مطالعاتی رسانه، وی در وزارت علوم مسئولیتهای مختلفی داشته و سابقه اجرایی قابل توجهی دارد. وی عضو هیچ حزب سیاسی نیست و سابقه آموزشی و پژوهشی دارد.
حضور سیماییصراف در کابینه پزشکـیان به عنوان یک حقوقدان و دانشگاهی، انتظار اصلاحات در نظام آموزش عالی را ایجاد کرد. او در اولین اظهاراتش بر «بازگرداندن کرامت دانشگاه» تأکید کرد و وعده داد که دانشجویان و اساتید محروم شده از تحصیل و تدریس به دانشگاهها بازگردند. همچنین از برنامه سه ساله شدن دوره کارشناسی، استفاده از ظرفیت استادان مهاجر و کوتاه کردن روندهای اداری سخن گفت و اعلام کرد با وجود مقاومتها، مصمم به اجرای این طرحهاست.
این اولین بار نیست که سیماییصراف به وضعیت دانشجویان خوابگاهی رسیدگی جدی کرده است. در بهمن سال گذشته امیرمحمد خالقی، دانشجوی ۱۹ساله رشته مدیریت کسبوکار دانشگاه تهران، هنگام بازگشت از دانشگاه به خوابگاه در حوالی کوی دانشگاه توسط دو سارق با چاقو مورد حمله قرار گرفت و بر اثر «جراحت شدید ناحیه تنفسی» جان باخت. این حادثه موجی از اعتراض دانشجویان به نبود امنیت در خوابگاهها را به دنبال داشت. سیماییصراف در جلسهای با مسئولان دانشگاه تهران و دانشجویان ضمن عذرخواهی رسمی از خانواده خالقی و مردم، گفت هیچ دانشجویی بازداشت نشده است و قول داد به طور جدی پیگیر پرونده قتل باشد. او همچنین دستور داد، تجهیزات نظارتی مانند دوربینهای مداربسته و کیوسکهای پلیس در اطراف خوابگاههای دانشگاه تهران نصب شود. او بعدها در ماجرای سرقت از دانشجوی دختر دانشگاه شهید بهشتی نیز مدام بر حفظ امنیت محیط اطراف خوابگاهها تاکید کرد.
بازگشت دانشجویان و لغو محرومیتها
یکی از وعدههای اصلی سیماییصراف پس از آغاز به کار بازگرداندن دانشجویانی بود که در پی اعتراضات ۱۴۰۱ از تحصیل محروم شده بودند. او بارها اعلام کرد که هیچ دانشجویی نباید از تحصیل باز بماند و گفت همه پروندهها مورد بازنگری قرار میگیرند. او در نهایت در آخرین نشست خبری خود همچنین دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که؛ به تمام پروندههای دانشجویانی که از تحصیل محروم شده بودند، رسیدگی شده و همه آنان به دانشگاه بازگشتهاند. همچنین تصریح کرد اگر دانشجویی فکر میکند مشمول این بازنگری بوده اما همچنان از تحصیل محروم است باید به سازمان امور دانشجویان مراجعه کند. این موضع در سخنان دیگر مدیران او نیز تکرار شده است؛ نماینده وزارت علوم در مهر ۱۴۰۳ اعلام کرد که دانشجویان ممنوعالورود به دانشگاهها به کلاسها بازگشتهاند و برخی پروندههای انضباطی بسته شده است.
بازگشت اساتید و برکناری مدیران تندرو
دومین چالش جدی، بازگرداندن استادان اخراجی پس از اعتراضات ۱۴۰۱ بود. یکی از آنها شریفیزارجی، استاد زیست اطلاعات دانشگاه شریف بود که به دلیل حمایت از دانشجویان معترض، اخراج شده بود اعلام کرد پس از یک سال به کار بازگشته است. در ادامه سایر استادهای اخراجی نیز به کلاس درس بازگشتند. او همچنین مدیر تندروی دانشگاه علامه طباطبایی را به دلیل بیان اظهارات توهینآمیز درباره مهسا امینی برکنار کرد. این اقدام پیام آشکاری بود مبنی بر اینکه وزارت علوم به رفتارهای حذفی دستگاههای قبلی پایبند نیست و میخواهد، چهرهای معتدلتر از خود نشان دهد.
اصلاح ساختار آموزش عالی
سیماییصراف علاوه بر مدیریت بحرانها، برنامههای اصلاحی دیگری نیز مطرح کرده است. او پیشنهاد ۳ ساله شدن دوره کارشناسی را از جمله اصلاحات سخت اما ضروری دانست و گفت بیش از ۲ هزار رشته وجود دارد و اجرای این طرح زمانبر است اما برای تقویت کیفیت آموزش باید مقاومتها را تحمل کرد .

