رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : وضعیت اضطرار و بازسازی کابینه

وضعیت اضطرار و بازسازی کابینه

متاسفانه شاهد تصمیم‌گیری‌های کُند و متناقض در دولت هستیم
به‌قلم؛ جهانبخش خانجانی؛ عضو شورای مرکزی و رئیس کمیته اجتماعی حزب کارگزاران سازندگی ایران

دولت امروز در بحرانی جدی گرفتار است؛ بحرانی که ریشه آن نه در کمبود منابع بلکه در ناکارآمدی مدیریتی، تصمیم‌گیری‌های پراکنده و فقدان معماری حکمرانی است. کابینه و تیم‌های میانی بسیاری از وزارتخانه‌ها، توان اجرای برنامه‌ها را ندارند و همین ناهماهنگی، هزینه ناکارآمدی را مستقیماً بر دوش رئیس‌جمهور و مردم گذاشته است. تنها راه عبور از این بحران، بازسازی کابینه بر مبنای شایستگی و کارآمدی است؛ نه بر اساس توازن سیاسی یا معامله جناحی. ارزیابی ۳۶۰ درجه وزرا و معاونان، تغییر ۴ تا ۶ وزارتخانه کلیدی و سازمان‌های پرحجم و جذب تکنوکرات‌های مستقل، می‌تواند مسیر اعتمادسازی و پیشرفت واقعی را هموار کند.
متاسفانه باید گفت شاهد تصمیم‌گیری‌های کند و متناقض در دولت هستیم؛ این یعنی دولت فاقد یک نظام تصمیم‌گیری منسجم است. ایجاد شورای راهبری با حضور متخصصان مستقل، چند وزیر کلیدی و یک تیم حرفه‌ای افکارسنجی همراه با برنامه‌های ۱۰۰ روزه و ۲۰۰‌ روزه با شاخص‌های کلیدی عملکرد روشن و تشکیل «اتاق فرمان» ویژه برای مدیریت بحران‌های اصلی دولت را چابک، پاسخگو و قابل اعتمادتر می‌کند. نظارت ماهانه رئیس‌جمهور بر این برنامه‌ها و ارائه گزارش‌های شفاف به جامعه، می‌تواند وعده «پیشرفت ملموس» را از سطح شعار به واقعیت نزدیک کند.
اقتصاد در وضعیت اضطراری است و مردم انتظار دارند هرگونه تغییر، در زندگی روزمره‌شان قابل لمس باشد. یک برنامه ثبات‌بخشی ۳ ‌ماهه برای مهار نوسانات ارز، توقف تصمیم‌های ناگهانی و آغاز اصلاحات ساختاری- از جمله کوچک‌سازی شرکت‌های دولتی، اصلاح نظام مالیاتی، تسهیل سرمایه‌گذاری و اقدامات فوری برای کنترل قیمت کالاهای اساسی- هم سرمایه اجتماعی را بازسازی می‌کند و هم اعتماد عمومی را تقویت خواهد کرد.
پیام‌رسانی دولت نیز نیازمند بازتعریف فوری است. پیام‌های پراکنده و نسنجیده طی ماه‌های گذشته هزینه‌های غیرقابل جبرانی بر دوش دولت گذاشته است. ایجاد یک مرکز واحد ارتباطات، پرهیز از پخش زنده و اظهارنظرهای لحظه‌ای بدون هماهنگی، راه‌اندازی گزارش هفتگی شفاف و کوتاه رئیس‌جمهور و استفاده از چهره‌های حرفه‌ای رسانه‌ای، می‌تواند جنجال‌ها را کاهش داده و اعتماد عمومی را بازسازی کند. همزمان، بازسازی رابطه با نخبگان، دانشگاهیان و بدنه اجتماعی از طریق تشکیل «شورای اجتماعی ملی» و ایجاد «دفتر مشارکت اجتماعی» در دولت، مسیر بهره‌گیری از خرد جمعی و اعتمادسازی بلندمدت را هموار خواهد کرد.

تعامل با نهادهای قدرت نیز باید هوشمند، برنامه‌محور و مبتنی بر خطوط قرمز مشترک باشد تا دولت از «مسئول بی‌اختیار» به «مدیر توانمند» تبدیل شود. ارائه بسته‌های اصلاحی روشن در حوزه امنیت انرژی، محیط کسب‌وکار و حکمرانی دیجیتال و تضمین آزادی عمل دولت در اجرای برنامه‌های رفاهی، اقتصادی و اجتماعی، شرط اثرگذاری واقعی است. وعده‌های انتخاباتی نیز باید اولویت‌بندی شوند: تمرکز بر ثبات اقتصادی، شفافیت و بهبود فضای کسب‌وکار در سال دوم و حرکت به سمت اصلاح ساختار بودجه، توسعه منطقه‌ای و توجه جدی به محیط‌زیست در میان‌مدت، امکان تحقق واقعی وعده‌ها را فراهم و حس پیشرفت ملموس را به مردم منتقل می‌کند.
تحول واقعی حکمرانی از کارآمدی آغاز می‌شود، نه از شعار. بازسازی کابینه، بازطراحی نظام تصمیم‌گیری، اصلاح سیاست‌های اقتصادی و رسانه‌ای، بازسازی سرمایه اجتماعی و تعامل هوشمندانه با نهادهای قدرت، تنها مسیر رسیدن به دولتی پاسخگو و مقتدر است. اگر امروز این فرصت تاریخی از دست برود، هزینه آن مستقیماً بر مردم و بر سرمایه اجتماعی کشور تحمیل خواهد شد. زمان اقدام فرا رسیده و هیچ تأخیری جایز نیست. به امید ایرانی آباد و سربلند.

sazandegi

پست های مرتبط

رویارویی در وین

غربی‌ها دست به کار شدند همزمان با آغاز نشست تازه شورای حکام…

۲۵ آبان ۱۴۰۴

در مسیر عقلانیت سیاسی

نگاهی به انتخابات پارلمانی عراق به‌قلم؛ فریدون مجلسی؛ تحلیلگر مسائل بین‌الملل ششمین…

۲۲ آبان ۱۴۰۴

علامه در یونسکو

بایزید بسطامی و علامه طباطبایی در فهرست بزرگداشت‌های یونسکو قرار گرفتند بایزید…

۱۳ آبان ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید