“محمدرضا باهنر”، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، از خسارات جنگ ۴۰روزه سخن گفته است. او میگوید: طبقه متوسط به طبقه فرودست سقوط کرده و حقوق ۵۰میلیونتومانی نیز این روزها، کفاف یک زندگی سهنفره را نمیدهد؛ چراکه ظرف ۸سال گذشته ۱۰۰۰درصد تورم داشتهایم. “سازندگی” به بررسی این موضوع پرداخته است
گروه سیاسی: محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تازهترین اظهاراتش از خسارتهایی سخن گفته که به زعم او فراتر از ویرانیهای فیزیکی است. او معتقد است، هزینههای جنگ برای ایران تنها به خسارتهای فیزیکی محدود نبوده و میگوید، کشور دستکم ۲۰۰ میلیارد دلار از نظر اقتصادی و توسعهای عقب افتاده است. باهنر تأکید میکند، تورم ۸ سال گذشته نیز باعث شده که قیمت کالاها به طور متوسط ۱۰ برابر شود؛ وضعیتی که به گفته او، معادل حدود هزار درصد تورم مرکب است.
باهنر در گفتوگو با پایگاه خبری جماران با اشاره به هزینههای جنگ و تحریم اظهار کرد:«در برآوردهای اولیه گفته میشود حدود ۳۰ میلیارد دلار خسارت فیزیکی دیدهایم؛ خانهها تخریب شدهاند و بخشهایی از زیرساختها آسیب دیده است. برخی نیز عدمالنفعها را محاسبه میکنند و میگویند حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار کشور ما عقب افتاد. در جنگ نقلونبات پخش نمیکنند اما بهرغم همه این هزینههایی که به ما تحمیل شده، دشمن نتوانسته به هیچیک از اهدافش برسد».
تورم مرکب و کوچک شدن طبقه متوسط
او همچنین تأکید کرد:«قبل از این حملات هم یک سری مشکلات جدی اقتصادی در کشور داشتیم. شاید ۸ سال پشت سر هم تورم ۴۰ درصدی داشتیم. این ۸ سال تورم ۴۰ درصدی، ممکن است بعضیها بگویند ۳۲۰ درصد میشود درحالی که چون مرکب است، من محاسبه دقیق کردهام و ۱۰۰۰ درصد میشود. یعنی ظرف ۸ سال گذشته به طور متوسط قیمت کالاها در کشور ما ۱۰ برابر بیشتر شده است. بخش عظیمی از طبقه متوسط اقتصادی ما به طبقه فرودست رفتهاند و امروز وضعیتی دارند که متأسفانه حقوق آنها گاهی به دهم یا دوازدهم ماه هم نمیرسد. امروز در تهران اگر کسی اجارهنشین باشد، یک خانواده سه نفره با ماهیانه ۵۰ میلیون تومان درآمد هم نمیتواند زندگی کند».
باهنر با اشاره به وضعیت اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشور گفت:«امکانات وسیعی وجود دارد که هم دشمن سفّاک مانع شده و هم یک سری بروکراسیهای داخلی اجازه بهرهبرداری نمیدهد. ما در ذخایر نفت کشور سوم، در گاز دوم و در مجموع نفتوگاز اول هستیم اما فناوریهای جدید باید استفاده شود. کشورهای همسایه ظرف این یک سال متوجه شدند که اگر بخواهند امنیتشان را فقط به آمریکا بسپارند این بلاها سرشان میآید؛ آمریکا حداکثر سوءاستفاده را از مناطق اینها دارد و بعد هم که خوردند، رهایشان میکند. باید با کشورهای همسایه مذاکره کنیم تا خودمان امنیت منطقه را حفظ کنیم و تعامل و ارتباط اقتصادی داشته باشیم».
او ادامه داد:«ما در ساحت اقتصاد، سیاست، فرهنگ و حتی دیپلماسی مشکلات جدی داریم که از همه آنها میتوانیم با تدبیر، هماهنگی و همدلی عبور کنیم. طی یک سال گذشته مثلت نیروهای مسلح، دیپلماسی و مردم به وجود آمد و ثابت کردند که هر دستی به تجاوز علیه ایران بلند شود را قطع میکنیم. تمام امکانات نظامی ما پدافندی است و آفندی نیست؛ در ۵۰ سال اخیر شروعکننده هیچ جنگی نبودهایم اما اگر کسی حمله کرده، او را پشیمان کردهایم». باهنر درباره جایگاه تنگه هرمز نیز گفت: «تنگه هرمز صدها سال متعلق به ایران بود اما ایران نمیخواست از این موقعیت بالقوه استفاده حکومتی کند. این داستان جا افتاده که تنگه هرمز یک آبراه بینالمللی نیست؛ دو مالک دارد که یکی کشور عمان و دیگری ایران است. این دو کشور هستند که مدیریت میکنند چه چیزی از تنگه هرمز عبور کند و چه زمانی عبور کند و چه زمانی عبور نکند. کسانی که میخواهند عبور کنند باید هزینههای حفظ امنیت تنگه هرمز را هم بدهند».
مذاکرهکنندگان باید کارهای استشهادی کنند
از مهمترین محورهای گفتوگوی باهنر، دفاع او از روند مذاکرات بود. او با اشاره به اینکه نیروهای مسلح، دستگاه دیپلماسی و مردم سه ضلع اصلی مدیریت شرایط کنونی هستند، گفت همه این مجموعهها در چارچوب سیاستهای کلان کشور فعالیت میکنند. باهنر با بیان اینکه مذاکرهکنندگان در شرایط حساسی قرار دارند، اظهار کرد:«امروز مذاکرهکنندگان باید کارهای استشهادی کنند.» به گفته او، ممکن است تیم مذاکرهکننده به دلیل تصمیمات خود با انتقادهای تند نیز مواجه شود اما این موضوع نباید مانع ادامه مسیر دیپلماسی باشد.
باهنر با تأکید بر اینکه هیچ جنگی در جهان ابدی نیست، گفت پایان هر درگیری در نهایت به نوعی تفاهم یا توافق منتهی میشود. با این حال او نسبت به اعتماد به طرف مقابل هشدار داد و تصریح کرد که رقیب ایران قابل اعتماد نیست؛ بنابراین باید هم توان بازدارندگی نظامی حفظ شود و هم مسیر مذاکره ادامه پیدا کند. او در همین زمینه با اشاره به نقش شهید قاسم سلیمانی گفت همانگونه که وی در میدان نظامی، فرماندهای مقتدر بود، در عرصه مذاکره نیز با منطق و قدرت عمل میکرد و همین الگو میتواند، نشان دهد که میدان و دیپلماسی در تقابل با یکدیگر نیستند بلکه مکمل هم هستند.
هشدار نسبت به تندروی و دوقطبیسازی
باهنر بخش دیگری از سخنان خود را به فضای داخلی کشور اختصاص داده و نسبت به افزایش شکافهای سیاسی هشدار داد. او گفت دشمن از ابتدای انقلاب تلاش کرده، جامعه ایران را به گروههای مختلف تقسیم کند و از اختلافات داخلی بهره ببرد. به گفته او، گاهی برخی افراد که خود را دلسوز کشور میدانند، ناخواسته مطالباتی را مطرح میکنند که در نهایت در راستای اهداف دشمن قرار میگیرد. باهنر تصریح کرد:«گاهی دشمن با سه، چهار یا پنج واسطه اهداف خودش را از زبان یک سری آدمهای ظاهراً دلسوز بیان میکند». او همچنین از تندروی در هر دو سوی فضای سیاسی انتقاد کرد و گفت، طرح مطالباتی که امکان تحقق ندارند یا بیان شعارهای افراطی، میتواند قدرت چانهزنی کشور را در عرصه بینالمللی کاهش دهد.
باهنر مهمترین دستاورد یک سال گذشته را انسجام و وحدت ملی دانست و تأکید کرد، حفظ این سرمایه اجتماعی باید در اولویت همه جریانهای سیاسی، رسانهها، تریبونهای رسمی و چهرههای اثرگذار قرار گیرد. او با اشاره به نقش صداوسیما، ائمه جمعه، هیأتهای مذهبی و سخنرانان مذهبی گفت همه این ظرفیتها باید در جهت تقویت وحدت ملی حرکت کنند و از دامن زدن به اختلافات بپرهیزند. به اعتقاد او، نیروهای مسلح نیز در چارچوب تصمیمات کلان کشور عمل میکنند و هیچ اقدام مستقلی خارج از ساختار تصمیمگیری انجام نمیشود؛ همانگونه که دستگاه دیپلماسی نیز سیاستهای خود را در همین چارچوب دنبال میکند. باهنر در پایان با ابراز امیدواری نسبت به آینده کشور، تحقق این چشمانداز را به دو شرط وابسته دانست؛ نخست، تداوم حضور و همراهی مردم و دوم، پرهیز مسئولان و جریانهای سیاسی از افزایش بیدلیل انتظارات و مطالبات عمومی؛ زیرا به باور او، حفظ انسجام ملی و مدیریت واقعبینانه مطالبات، مهمترین پیشنیاز عبور از شرایط کنونی است.

