مالک کمپانی فروش موبایلهای آیفون با پولهای مردم از ایران فرار کرد
گروه اجتماعی
گزارشها حاکی از آن است که مالک شرکت «کوروشکمپانی» از ایران فرار کرده است. این شرکت مدعی شده بود که آیفون ۱۳ را به قیمت ۲۰ میلیون تومان به فروش میرساند و شهروندان میتوانند ۶۰ روز پس از ثبت خرید، موبایلهای خود را دریافت کنند. رسانهها تایید کردهاند تاجری که تا چندی پیش انتقاد به او «تشویش اذهان عمومی و کار رسانههای معاند» عنوان میشد، پس از مواجهه با اتهام کلاهبرداری از کشور گریخته است. پایگاه خبری تابناک با انتشار ویدئویی مدعی شد که امیرحسین شریفیان، مدیر کوروشکمپانی از ایران گریخته و پس از متواری شدن به دوبی رفته است. این رسانه نوشته که تصاویری از او با زنان در استخری در دوبی ثبت شده است.
خبرگزاری تسنیم نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که پدر امیرحسین شریفیان بازداشت شده است. تسنیم به نقل از منابع خود پدر فرد متواری را همدست مالک کوروشکمپانی معرفی کرده و اعلام کرده است که این فرد دستگیر و تحویل مقام قضایی شده است. این خبرگزاری به نقل از منبع خود نوشته است: «مالک اصلی پیشتر،قبل از اینکه هرگونه پرونده انتظامی یا قضایی برای آن تشکیل شود، متواری بوده و از او ردی در دسترس نبوده است».
کوروشکمپانی درحالی مدعی فروش آیفون سیزده ۲۰ میلیون تومانی شده است که این محصول بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان در بازار تهران به فروش میرسد. این شرکت مدعی بود این محصول را از طریق حذف واسطهها به این قیمت رسانده در صورتی که این سری از موبایلها با قیمت جهانی ۷۰۰ دلار عرضه میشود و بدون هزینههای اضافی، قیمت آن چیزی حدود ۳۸ میلیون تومان است.
گزارشها همچنین حاکی از آن است که دفتر این شرکت نیز شبانه تخلیه شده است. این شرکت با استفاده از شخصیتهای معروف و تبلیغات در برخی سایتها توانسته بود، اعتماد شهروندان را جلب کند. صفحات اینستاگرام رضا شفیعیجم، سیدجواد هاشمی، یوسف صیادی، یوسف تیموری، خواهران منصوریان، اکبر عبدی، ساعی، امین فردین، بهرنگ علوی، الهام پاوهنژاد، محسن ابراهیمزاده، نیوشا ضیغمی، نیما شاهرخشاهی، کنعانیزاده و منوچهر هادی طی این مدت تبلیغات مربوط به کوروشکمپانی را منتشر کرده بودند.
پایگاه خبری تابناک و خبرگزاریهای رکنا و برنا نیز در ماههای گذشته مطالبی منتشر کرده بودند و براساس آن مدعی بودند که این شرکت حتی یک شاکی هم ندارد و موبایلهای خریداران به آنها تحویل داده شده است.
برنا پیش از این، اتهامات علیه این شرکت را حاصل تلاش «شبکههای معاند» و «تشویش اذهان عمومی» عنوان کرده و نوشته بود: «با توجه به رکوردشکنی برند کوروشکمپانی در زمینه فروش گوشیهای تلفن همراه و استقبال عموم مردم از تسهیلات خرید بینظیر این کمپانی، خبری با هدف تخریب این برند در اذهان عمومی و آسیبرسانی به روند رشد و موفقیت آن توسط شبکههای معاند منتشر شده با این مضمون که کوروشکمپانی به تعهدات خود در برابر مشتریان خود عمل نمیکند».
پیش از این اتفاق نیز مغازه این شرکت یک بار پلمب شده بود. مالک کوروشکمپانی پس از بسته شدن مغازهاش مدعی شده بود که حاضر است در صورت باز نشدن مغازهاش گوشیهای خریداران را در پارکینگ خانهاش به آنها تحویل دهد و علت پلمب این مغازه نه کلاهبرداری بلکه مسائل دیگری بوده است.
در دورانی که مغازه این شرکت پلمب بود همچنان درگاه خرید این مجموعه فعال بوده و امکان خرید از وبسایت کوروشکمپانی وجود داشت.
خبرگزاری ایرنا پس از آنکه مشخص شد این فرد از کشور گریخته است، نوشت که «فروش موبایل آن هم نصف قیمت بازار این شائبه را ایجاد میکند که شرکت مذکور روش «شرکتهای پانزی» را در پیش گرفته است». این مدل شرکتها با استفاده از یک سرمایه گسترده از سوی مردم فعالیت خود را آغاز میکنند و با جمع شدن سرمایه به آرامی شروع به انجام تعهدات خود میکنند و این کار تا جایی که سرمایه مردم به این شرکت وارد میشود، ادامه مییابد و درنهایت منجر به جایگزینی صاحب شرکت یا بسته شدن و اعلام ورشکستگی آن میشود.
کوروشکمپانی نیز در ماههای گذشته نتوانسته بود از عهده تعهدات خود برآید و به همین دلیل برخی از شهروندانی که آیفون ۱۳ را پیشخرید کرده و محصولی دریافت نکرده بودند به یکی از کلانتریهای غرب تهران رفته و از این شرکت طرح شکایت کرد.
اتهام سلبریتیها
در ادامه ماجرای فرار مالک کوروشکمپانی حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفته به اتهامهای سلبریتیهایی که اقدام به تبلیغ برای شرکت «کوروشکمپانی» کردهاند، رسیدگی خواهد شد.
یکی از مالباختگان این شرکت در گفتوگو با رسانهها گفته که شرکت وعده داده بود، ظرف ۳۵ تا ۴۵ روز کاری گوشیهای تلفن همراه خریداری شده را به ما تحویل بدهد اما از مهرماه تاکنون هیچ گوشی تلفنی تحویل داده نشده و صاحبان شرکت گریختهاند.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با اشاره به اینکه متهم اصلی این پرونده قبل از تشکیل پرونده متواری شده، گفت: «با اقدامات صورت گرفته یکی از اعضای اصلی این شرکت بازداشت و دو نفر دیگر تحت تعقیب هستند و با هماهنگی دستگاه قضایی تمام اموال متهم اصلی پرونده توقیف شد».
رحیمی با اشاره به اینکه برخی افراد سرشناس و شناخته شده، اقدام به تبلیغ برای این شرکت کردهاند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد از افرادی که اقدام به ثبتنام گوشی از این شرکت کردهاند، خواسته برای تشکیل پرونده به پلیس امنیت اقتصادی فراجا مراجعه کنند.
در این میان گروهی از مالباختگان و کاربران شبکههای اجتماعی، صفحاتی را در فضای مجازی علیه این چهرههای سرشناس که در تبلیغات کوروشکمپانی شرکت داشتند، راهاندازی کردهاند. به دنبال راهاندازی این صفحهها و بالا گرفتن انتقادات، برخی از این چهرهها به این موضوع واکنش نشان دادند.
محسن افشانی، بازیگر با انتشار ویدئویی در واکنش به این موضوع گفت که اگر مدیر این شرکت متواری شده به ما که تبلیغش را کرده بودیم، ربطی ندارد. الهام حمیدی، بازیگر بابت تبلیغ این شرکت از مردم ایران عذرخواهی و تاکید کرد که فریب خورده است.
پیگیریها نشان میدهد این شرکت که خود را نخستین شرکت نمایندگی واردات و تعمیرات اپل با گارانتی معرفی کرده بود، صفحه خود را در فضای مجازی بسته و تارنمای آن در اینترنت نیز از دسترس خارج شده است.
همزمان با این موضوع نیز جمعی از مردم کارزاری برای رسیدگی به پرونده کوروشکمپانی و جلوگیری از کلاهبرداریهای مشابه راه انداختند. در این بیانیه آمده: «همانطور که مستحضرید، متاسفانه مدیران یکی از شرکتهای پیشفروشکننده گوشی موبایل آیفون با قیمت پایین (کوروشکمپانی) که بهرغم هشدار کارشناسان و با تبلیغات زیاد موجب جلب اعتماد بسیاری از هموطنان شده بود، متواری شدهاند».
در ادامه اشاره شده که در این بین جای خالی نظارت جدیتر بر فعالیت اینگونه شرکتها که کالا را نصف قیمت آن در بازار و حتی بسیار پایینتر از قیمت خرید جهانی آن! پیشفروش میکنند، احساس میشود. لذا ما در مرحله اول از قوه قضائیه و دیگر ارگانهای ذیربط درخواست داریم ضمن پیگیری جدی و سریع پرونده شرکت مذکور به بررسی دقیق فعالیت دیگر شرکتهای مشابه که شائبه فروش به «شیوه پانزی» در آنها وجود دارد، پرداخته و افراد سرشناس که به تبلیغ اینگونه شرکتها میپردازند را ملزم به توجه و تحقیق بیشتر در مورد آنها نمایند. اما در کنار این موضوع، هماکنون شرکتها و فروشگاههای دیگری نیز گوشیهای موبایل آیفون سری ۱۴ و ۱۵ را با شرط آنتندهی دائمی با ترفندهای مختلف و قیمت بالاتر به فروش میرسانند که در صورت بروز مشکلات بعدی احتمالاً مشتریان آنان نیز دستشان برای شکایت به جایی نخواهد رسید».
قطعا کوروشکمپانی آخرین دست از این شرکتهای «پانزی» نیست. گرچه شرکتها و کمپانیهای معتبری هم در فضای مجازی و واقعی هستند که خوشنام بوده و واقعاً به وعدههایشان عمل میکنند اما آنچه به نظر منطقی است این است که علاوه بر مسئولیت مراجع مسئول و پلیس فتا در نظارت بر محتوای فضاهای مجازی خود مردم هم باید پیش از هرچیز با بالا بردن آگاهی خود از قوانین خرید مراقب باشند تا فریب تبلیغات اینچنینی و حضور فلان چهره و شخصیت را نخورند تا طعمه کلاهبردارها نشوند.
در کنار این چهرههای معروف و مشهور نیز باید مراقب محبوبیت خود به عنوان سرمایهای ارزشمند بوده و پیش از آنکه هر تبلیغی را بپذیرند، احتیاط و توجه کنند که هر گفتهای از سوی آنها به مثابه مهر تاییدی بر ادعای شرکتهاست و مهمتر از آن بازی با اعتماد مردمی است که سالها طرفدار آنها بوده و به واسطه همین مردم به محبوبیت و شهرت رسیدهاند.