امروز ۸ کیلومتر آزادراه رودبار- منجیل با حضور رئیسجمهور، وزیر راه و شهرسازی و مقامات استانی و محلی افتتاح میشود. به گزارش ایلنا، این افتتاح این مسیر هرچند گلوگاه بازکن، اما ناقص است. چراکه تنها یک باند رفت به افتتاح میرسد و فقط گلوگاه ترافیکی مسیر رفت را باز میکند و این آزادراه ۸ کیلومتری که فردا که با دست رئیسجمهوری به افتتاح میرسد، باند برگشت ندارد.
قرار بر این است که مسیر برگشت این آزادراه همان مسیر قبلی از شهر رودبار و منجیل باشد، بنابراین هر چند مسافران در مسیر رفت با ترافیک مواجه نمیشوند اما در مسیر برگشت در جاده قدیم داخل شهر به بنبست ترافیکی میخورند. البته بدیهی است که ایام عید که زمانهای برگشت در روزهای تعطیلات توزیع میشود، به مشکل مضاعف ترافیکی مسیر برگشت در جاده قدیم مواجه نمیشویم اما در ایام دیگر ترافیک مسیر برگشت گلوگاهی برای مسافران خواهد بود.
البته طبق اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازی، باند برگشت از مسیر داخل شهر منجیل- رودبار موقتی است و پس از عید نوروز ساخت مسیر برگشت در مجاورت مسیر باند رفت آزادراه جدید شروع میشود. مسیر برگشت طراحی و تصویب شده و در صورت تامین مالی، عملیات اجرای آن شروع میشود که به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
اما یکی از ابهامات مطرح شده برای این افتتاح ناقص و بدون باند برگشت این آزادراه، سرنوشت کسبوکار مردم رودبار و منجیل است که بخشی از مردم این منطقه از فروش زیتون به مسافران ارتزاق میکنند، به طوری که بیش از ۲۵۰ مغازه و غرفه فروش زیتون و فرآوردهها و محصولات جانبی آن، در مسیر جاده رودبار- منجیل از داخل شهر فعال هستند و تنها منبع درآمدی آنها فروش محصولات به مسافران است. یکی از دلایل تاخیر در ساخت آزادراه رودبار- منجیل هم مقاومت بومیان این منطقه بوده، چراکه از حمایت حاکمیت از آنها برای بقای کسبوکار خود اطمینان ندارند.