رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : شنبه به ‌جای پنج‌شنبه

شنبه به ‌جای پنج‌شنبه

مجلسی‌ها سرانجام روز گذشته به تعطیلی شنبه‌ها در کشور رای مثبت دادند

بهارستانی‌ها در آخرین روزهای حضورشان در مجلس یازدهم و در غیاب محمدباقر قالیباف، رئیس پارلمان بالاخره پس از مدت‌ها بحث بر سر ۲ روز تعطیلی آخر هفته به تعطیلی شنبه‌ها در صحن علنی رای مثبت دادند. حال باید منتظر ماند و دید که تا ۱۰ روز آینده آیا شورای نگهبان با تایید آن، شنبه‌ها را برای اولین بار در جمهوری اسلامی تعطیل رسمی خواهد کرد یا خیر؟
تصمیم‌گیری در جایگزین کردن تعطیلی شنبه به‌ جای پنج‌شنبه‌ها یک تصمیم مهم جهانی برای ایران است ضمن اینکه با توجه به وضعیت دشوار اقتصادی کشور باید کاری برای تحول انجام داد که این ‌بار مجلس به آن عمل کرد. زیرا ما جزو اندک کشورهایی هستیم که بنا به تعطیلی روزهای شنبه در دنیا عملاً از لحاظ اقتصادی این روز را بلااستفاده گذاشته بودیم. بنابراین طبق گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری‌ که مربوط به تغییر تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به شنبه است در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با تعطیلی شنبه‌ها طبق مصوبه کمیسیون اجتماعی موافقت کردند.
در همین راستا ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی با اشاره به استفتا از دفاتر ۳ مرجع تقلید همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تعطیلی شنبه‌ها، گفت: هر سه مرجع تقلید همچنین دفتر رهبر انقلاب با تعطیلی شنبه‌ها مشکلی نداشتند. این مساله به معنای آن است که این مصوبه از نظر شرعی مشکل ندارد. از این‌رو انتظار این است که شورای نگهبان نسبت به این مصوبه، نه از نظر قانونی و نه از نظر شرعی ایرادی وارد نکند. وی تاکید کرد: اگر شورای نگهبان طی ۱۰ روز آینده این مصوبه را تایید کند و رئیس مجلس ابلاغ کند، تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال باید اجرایی شود.
این درحالی است که روز گذشته نیز اکانت منتسب به آیت‌الله جوادی‌آملی پاسخ ایشان به سوال نمایندگان مجلس درباره تعطیلی روز شنبه نوشت: «از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار و دادوستدهای اقتصادی جهانی است و موثر در حل برخی از مشکلان اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه به مخالفین نیست بلکه تعامل است لذا تعطیلی روز شنبه علاوه بر روز جمعه، مانعی ندارد».

پس از آنکه نمایندگان مجلس ضمن استماع نظر موافقان و مخالفان پیرامون تعطیلی پنج‌شنبه با پیشنهاد تعطیلی پنج‌شنبه‌ها مخالفت کردند و براساس تصمیم اتخاذ شده و در صورت تایید شورای نگهبان، روزهای تعطیل ایران به جمعه و شنبه منتقل خواهد شد، درباره تعطیلات جمعه و شنبه، میرتاج‌الدینی پیشنهاد تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه را مطرح کرد که پس از نظر موافقان و مخالفان، این پیشنهاد با ۷۵ موافق، ۱۳۲ مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۷ رد شد.‌‌
پیش از رای‌گیری محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مردم تبریز پیشنهاد پابرجا ماندن تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را مطرح کرد و گفت: نیمه‌تعطیل بودن پنج‌شنبه در کشور ما نهادینه شده و قرار نیست با یک لایحه، تعطیلی پنج‌شنبه را حذف کنیم و قطعاً تعطیلی و نیمه‌تعطیلی پنج‌شنبه باقی خواهد ماند و اگر شنبه هم به تعطیلات اضافه شود، سه روز در هفته تعطیل است و عملاً کشور از فعالیت برای مسائل مختلف اقتصادی خارج می‌شود.‌‌
محسن پیرهادی، نماینده تهران هم در مخالفت با پیشنهاد میرتاج‌الدینی اعلام کرد: اگر پنج‌شنبه تعطیل شود فقط ۴ روز بین ایران اسلامی با سایر کشورها مراودات تجاری خواهیم داشت. از طرفی ۳۶ تشکل اقتصادی مجلس درخواست دادند که تعطیلی پنج‌شنبه به شنبه منتقل شود و افرادی که مخالف این موضوع هستند، اقتصادی نیستند اما علی‌اکبر علیزاده، نماینده اصولگرای پارلمان با پیشنهاد میرتاج‌الدینی موافق بود. او دلیل موافقتش را این طور عنوان کرد که برخی از جریان رسانه‌ای دنبال این موضوع هستند و اگر به فکر دین مردم هستید، پنج‌شنبه‌ها باید تعطیل شود؛ در غیر این صورت نمایندگان مجلس هر کاری که دوست دارند، انجام می‌دهند. تعطیلی شنبه هیچ ارتزاقی برای کشور ایجاد نخواهد کرد. در ادامه عباس گودرزی دیگر نماینده اصولگرا در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: همکار ما در مجلس به سایر نمایندگان توهین کردند. درحالی که ما به ثبت رسوم ملت متمدن ایران اسلامی باید بها بدهیم. از طرفی طبق نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس اکثر مردم موافق این تغییر هستند. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برآیند این تصمیم را اقتدار نظام جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد: از سال ۲۰۰۸ بیشتر حوزه‌های خلیج‌فارس و حتی افغانستان، تعطیلی روزهای هفته خود را از پنج‌شنبه به شنبه تغییر دادند. همچنین سهم اقتصاد ایران در جهان فقط ۴‌/۰ درصد است و نباید اجازه دهیم، اقتصاد کشور بیش از این آسیب ببیند.
در ادامه محمدرضا میرتاج‌الدینی پیشنهاد داد: طبق لایحه دولت مبنی بر اینکه همان ۵ روز کاری که دولت در لایحه در نظر گرفته، مصوب شود و ۲ روز تعطیلی به انتخاب دولت گذاشته شود را مطرح کرد. سیدکریم حسینی، نماینده اهواز در مجلس در مخالفت با این پیشنهاد اظهار کرد: نظر کارشناسان اقتصادی بر نظر سایرین مقدم است و کمیسیون اقتصادی در نشست با همه فعالان اقتصادی شنبه را برای تعطیلی در نظر گرفتند و نظر برخی از همکاران که باید پنج‌شنبه به دلیل مسائل دینی تعطیل شود، مردود است. وی افزود: از آنجا که مشکلی اصلی کشور مسائل اقتصادی است باید به نظر کارشناسان احترام گذاشته شود تا در رشد و بهبود شرایط اقتصادی کشور اثرگذار شویم.
محسن زنگنه در موافقت با این پیشنهاد اظهار کرد: در مورد اقتصاد باید به این موضوع توجه شود که حتی یک شرکت وجود ندارد که با غرب یا اروپا به صورت مستقیم ارتباط اقتصادی انجام دهد و ارتباط آنها از طریق دفاتر آنها در دوبی و عمان انجام می‌شود. از طرفی گمرکات و بنادر در کشور شبانه‌روزی هستند و کل مراودات کشور با غرب حدود ۳ درصد است. سخنگوی کمیسیون جهش تولید مجلس افزود: مسائل اقتصادی و اجتماعی با امور فرهنگی درهم‌تنیده و حتی فرهنگ و اجتماع غرب با اقتصاد گره خورده است. میرتاج‌الدینی هم پیشنهاد داد که اختیار اینکه کدام روز هفته تعطیل باشد را به دولت واگذار کنیم تا همراه با برخی ملاحظات در این باره تصمیم‌گیری کند. علیرضا سلیمی در اخطار قانون اساسی گفت: تعطیلی رسمی کشور روز جمعه است و پنج‌شنبه‌ها نیمه‌تعطیل می‌شود و اگر شنبه تعطیل شود مخالف اصل ۱۷ قانون اساسی است. در اصل ۶۷ قانون اساسی نیز به قسم نمایندگان اشاره شده و طبق قانون تعطیلات فقط یک روز در هفته است.
عبدالرضا مصری که ریاست صحن مجلس را در غیاب قالیباف بر عهده داشت در پاسخ به تذکر سلیمی گفت: اخطار شما وارد نیست چراکه در اصل ۱۷ تعطیلی رسمی روز جمعه است و در لایحه دولت و مصوبه کمیسیون به تعطیلی رسمی اشاره نشده است. در لایحه دولت ۵ روز کاری در هفته در نظر گرفته و در لایحه دولت تعطیل رسمی اضافه نشده است.

طبق ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری که روز گذشته به تصویب پارلمان رسید، ساعات کار کارمندان دولت ۴۴ ساعت در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان و تصویب هیات وزیران تعیین می‌شود و تغییر ساعت کار کارمندان در موارد ضروری با رعایت سقف مذکور با دستگاه ذی‌ربط است. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیات علمی از ساعات موظف در طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل ذی‌ربط تعیین خواهد شد. ساعت کار هفتگی شاغلان موضوع «قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت» با توجه به صعوبت کار، سابقه خدمت و کار در نوبت کاری‌های غیرمتعارف به تناسب در هفته حداکثر تا ۸ ساعت تقلیل می‌یابد.
طبق تبصره‌های یاد شده همچنین کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک‌چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر ۱۱ ساعت) تقلیل دهند. دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در موارد خاص با موافقت هیات وزیران و رعایت سقف ساعات کار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای و فصلی ساعات کار خود را به ترتیب دیگری تنظیم کنند. لذا بر همین اساس تمامی دستگاه‌های اجرایی استانی موظفند ساعات کار خود را در ۶ روز هفته تنظیم کنند.‌

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

اسم رمز؛ وفاق!

سخنان “عارف” درباره انتصابات استانی گروه سیاسی: همانطور که مسعود پزشکیان دولت…

۳ آبان ۱۴۰۳

شهید راه قدس

حزب‌الله شهادت “سیدهاشم صفی‌الدین”، رئیس شورای اجرایی مقاومت لبنان را تایید کرد…

۳ آبان ۱۴۰۳

تاملی بر بریکس

چرا پیمان‌های منطقه‌ای صرفاً می‌توانند ابزار کمکی باشند؟ به قلم؛ نعمت‌الله ایزدی؛…

۳ آبان ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید