وزارت آموزشوپرورش طی ۷۲ ساعت توانایی صدور کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی دانشآموزان را نداشت
قائزه مومنی، گروه اجتماعی
امتحانات درحالی از امروز شروع شد که به دلیل اختلال در سامانههای وزارت آموزشوپرورش بسیاری از دانشآموزان متقاضی شرکت در امتحانات نهایی موفق به دریافت کارت ورود جلسه نشدند. کارت ورود به جلسه علاوه بر احراز هویت دانشآموزان، حاوی اطلاعات محل آزمون است. به همین دلیل نداشتن کارت ورود به جلسه آزمون، بسیاری از دانشآموزان را نگران کرده است.
درحالی که قرار بود توزیع کارت امتحانات نهایی از ساعت ۲۲ روز چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت آغاز شود اما به دلیل اختلال در سامانه آموزشوپرورش به آدرس my.medu.ir این کار به عصر روز پنجشنبه، ۲۷ اردیبهشت موکول شد. بعد از آن هم ماجرا به جمعه موکول شد اما در نهایت اتفاق ویژهای نیفتاد و آموزشوپرورش اعلام کرد که دانشآموزان با شناسامه بیایند!
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اعلام کرد که در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، در همه پایههای تحصیلی دوره دوم متوسطه نظری، امتحان نهایی برگزار خواهد شد. درحالی که طبق مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، امتحانات نهایی از امسال در سه پایه دوره متوسطه دوم برگزار میشود و همین موضوع استرس بسیاری را به دانشآموزان تحمیل کرده است، اشکالات سامانههای آموزشوپرورش و موفق نشدن برای دریافت کارت امتحانات، استرس آنها را مضاعف کرده است.
متاسفانه با وجود انتقادات بسیار نسبت به روند توزیع کارت امتحانات نهایی، وزارت آموزشوپرورش صرفاً به صدور ۲ اطلاعیه و تغییر زمان دریافت کارت امتحانات و بعد اعلام جایگزین بسنده کرده است و مسئولان این وزارتخانه درباره چرایی اخلال در سامانه و رفع دلنگرانی والدین و دانشآموزان اقدامی نکردهاند.
البته این نخستین بار نیست که در زمان تراکم برای ورود به سامانه، پرتال وزارت آموزشوپرورش مختل میشود؛ همزمان با گسترش دولت الکترونیک و از زمانی که بسیاری از فرآیندهای آموزشی متمرکز شده و خدمات آموزشی در پرتال آموزشوپرورش ارائه میشود؛ در برخی مواقع، بهخصوص در زمانی که متقاضیان ورود به سایت بالا میرود؛ پرتال وزارت آموزشوپرورش با اختلال مواجه میشود و معلوم هم نیست این اختلالات چه زمانی برای همیشه برطرف خواهد شد.
همزمان برخی والدین از اشکالات بسیار سامانه مشاهده سوابق تحصیلی و درخواست ترمیم نمرات سخن میگویند که با چندین بار مراجعه، خطای سامانه و پیام عدم واریز پول آن هم در شرایطی که هزینه مرتبط را واریز کرده بودند، خبر میدهند. به گفته آنها؛ ابتدا اعلام کردند ثبتنام برای ترمیم نمرات از اول اردیبهشت آغاز میشود، هر روز به سامانه مراجعه میکردیم، اما خبری نبود در نهایت با تاخیر دو هفتهای فرآیند آغاز شد، اما آموزشوپرورش هیچ اطلاعرسانی را انجام نداد تا حداقل به داوطلبان اطلاعرسانی کند که سامانه دارای اختلال است.
این شهروند از اهواز اضافه کرد: وقتی هم سامانه فعال شد، اشکالات و خطای بسیاری دارد بنده برای ۵ درس درخواست ترمیم داشتم، اما چون سامانه خطا داشت و اعلام میکرد واریز انجام نشده است، دو بار واریزی را انجام دادم و دو بار پول از حسابم کسر شد.
به گفته او؛ بارها با شماره تماسهای اعلام شده در سامانه و بخشهای مختلف وزارت آموزشوپرورش تماس گرفتم، اما متاسفانه اصلاً تماسها را پاسخ نمیدهند.
با شناسنامه بیایند
مجتبی یوسفی، عضو هیاترئیسه مجلس شورای اسلامی در اعتراض به عدم صدور کارت امتحانات نهایی از سوی وزارت آموزشوپرورش و در انتقاد از عملکرد این وزارتخانه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ضعف و ناتوانی اساسیترین وزارت، یعنی آموزشوپرورش عیان بود، عیانتر شد. وزارتخانهای که از صدور یک کارت عادی امتحانات، عاجز است و چند ساعت قبل از امتحانات هم خبری از جوابگویی سایت نیست، دچار بیتدبیری است که باید پاسخگوی خانواده میلیونها دانشآموز و ما نمایندگان باشد».
همزمان اما محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش روز جمعه گفته بود: دانشآموزان نگران دریافت کارت ورود به جلسه آزمون نباشند و برای امتحانات آماده شوند. او با بیان اینکه امکان دریافت کارت ورود به جلسه تا یک ساعت قبل آزمون وجود دارد، گفت: اگر دانشآموزی نتواند کارت ورود به جلسه خود را دریافت کند راهحل جایگزین برای احراز هویت پیشبینی شده است.
بنا به گفته مسئولان وزارت آموزشوپرورش امکان دریافت آدرس محل حوزه امتحانات از طریق مدرسه و واحدهای سنجش مناطق وجود دارد و اگر دانشآموزی به هر دلیلی نتواند کارت ورود به جلسه خود را دریافت کند امکان احراز هویت با کارت شناسایی معتبر وجود دارد. با این حال، بسیاری از دانشآموزان از اینکه باید چند روز مانده به امتحانات نهایی دغدغه گرفتن کارت ورود به جلسه را داشته باشند، ناراحت و نگران هستند. دغدغه اصلی دانشآموزان، نه مساله احراز هویت که بیاطلاعی از محل حوزه امتحانی است. خصوصاً حوزههای آزمون برای متقاضیان آزمون ترمیم معدل که در نقاط دورتری از محل سکونتشان قرار است آزمون دهند. با این حال، وزارت آموزشوپرورش در اطلاعیهای که بامداد روز شنبه منتشر کرد؛ مدرسه و ادارات آموزشوپرورش را محل اطلاع از حوزه آزمون دانشآموزان معرفی کرد. در این اطلاعیه آمده است که «دانشآموزانی که موفق به دریافت کارت ورود به جلسه نشدهاند، از طریق مدرسه محل تحصیل خود از آدرس حوزه آزمون خود مطلع خواهند شد. بدیهی است این گروه از دانش آموزان صرفاً با ارائه شناسنامه میتوانند در جلسه آزمون حضور یابند».
همچنین در ادامه آمده که «آن گروه از متقاضیان ایجاد و ترمیم سابقه تحصیلی که موفق به دریافت کارت ورود به جلسه نشدهاند با مراجعه به ادارات آموزشوپرورش مناطق، از محل حوزه آزمون خود مطلع خواهند شد و با ارائه مدرک شناسایی معتبر و عکسدار در حوزه حضور مییابند».
ارادهای وجود ندارد
محمدرضا نیکنژاد، کارشناس آموزشی در گفتوگو با «سازندگی» درباره اختلال سامانه صدور کارت امتحان نهایی میگوید: وزیر آموزشوپرورش بهتازگی و همزمان با بروز اختلال وسیع در صدور کارت آزمون امتحانات نهایی با روزنامه ایران مصاحبهای داشته و اعلام کردند که در نظام آموزشی شتاب ایجاد کنند، شاید اصلاً لازم نباشد که آقای وزیر شتاب ایجاد کند، شاید لازم باشد همان کارکردهای معمولی و اصلی به درستی انجام شود و به سراغ کارهای خارقالعاده نروند.
او ادامه میدهد: در مصاحبههایم بارها گفتم که برخی اقدامات و حواشی گویی در رفتن از کارهای اصلی وزارتخانه است. وزارتخانه آموزشوپرورش یکسری مشکلات اساسی دارد، از رتبهبندی معلمان گرفته تا کتب درسی، کیفیت مدارس، گرانی خدمات آموزشی با کیفیت و بیانگیزگی در معلمان. حالا برخی اقدامات محیرالعقول صرفاً برای این است که سر زبانها بیفتند. مثل زمانی که گفتند میخواهیم کتب درسی را تفکیک جنسیتی کنیم. اما وقتی نوبت به سایتی میرسد که باید کارت ورود به جلسه بچهها را بدهد تا آنها با آرامش زمان خود را صرف درس خواندن بکنند، آن هم امتحاناتی که در کنکور آنها که بهنوعی سرنوشتشان است، باید درگیر گرفتن کارت ورود به جلسه باشند و ۴۸ ساعت سامانه را بالا و پایین کنند تا در نهایت هم بگویند لازم نیست کارت بیاورید و با شناسنامه بیایند.
به گفته این کارشناس؛ ضعفهای وزارت آموزشوپرورش و وزیر فعلی بر همه عیان است اما مهم این است که ارادهای برای حل این مشکلات وجود داشته باشد که نیست. در هر کشوری اولویت و توجه به نظام آموزشی، بهویژه مدارس است، زیرا آینده کشور به دست همین دانشآموزان ساخته میشود و آرامش آنها و معلمان از همه چیز مهمتر است، اما حتماً در اینجا ارادهای برای این مشکلات و بهکارگیری یک وزیر توانمند که همه ارکان نظام به کمک او بیایند تا این مشکلات به صورت ریشهای حل بشود، وجود ندارد.