رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : مناظره بدون رئیسی

مناظره بدون رئیسی

مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، شور انتخابات را بالا می‌برد؟

اول خرداد ماه ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری در سازمان صدا‌وسیما تشکیل شد. یعنی تنها یک روز پس از اعلام خبر سقوط بالگرد رئیس‌جمهور. فردی که برنده مناظره‌های آخر تلویزیون در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و درگذشت‌اش باعث شد که این مناظره‌ها یک سال زودتر از زمان مقرر و این بار بدون حضور او برگزار شود. اگر این اتفاق رخ نداده بود، رئیس این بار هم پای ثابت این جلسات مناظره بود و به احتمال زیاد بدون رقیب جدی، تبدیل به برنده این جلسات می‌شد. اما حالا مدیران صدا‌وسیما از همان اول خرداد در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری این جلسات هستند که می‌توان پیش‌بینی کرد، رقیبان سرسختی مقابل هم خواهند نشست و شاید مانند دوره قبل برنده این مناظره‌ها چندان قطعی و مشخص هم نباشد.
محمدعلی صائب، سرپرست معاونت سیاسی از سوی پیمان جبلی، رئیس صدا‌وسیما به ‌عنوان سمت سرپرست ستاد انتخابات رسانه ملی انتخاب شد.
به گفته جبلی اول خرداد ستاد انتخابات با حضور همه بخش‌های محتوایی، پشتیبانی و فنی اولین جلسه‌اش را تشکیل داد. سرپرست ستاد انتخابات منصوب شد و از همان روز با همه نهادهای برگزارکننده انتخابات در تعامل هستند. او می‌گوید: «فکر می‌کنم به زودی هم جلسه مشترک ما و هیات‌های اجرایی برگزار می‌شود. طبیعتاً انتخابات ریاست‌جمهوری با انتخابات مجلس شورای اسلامی متفاوت است و باید طراحی متفاوتی برای انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشیم. امیدواریم با این آمادگی که در همکاران وجود دارد و ضرورت ملی که همکاران ما احساس می‌کنند این وظیفه به بهترین شکل ممکن انجام شود».
رئیس صداوسیما با اشاره به برگزاری مناظره‌های ریاست‌جمهوری بیان کرد که این مناظره‌ها قرار است به شکلی موثرتر و به دور از آسیب‌هایی که در دوره‌های قبل وجود داشت، برگزار شود.
برگزاری مناظره‌ها به دلیل واکنش‌ها و برخورد نامزدها با یکدیگر تبدیل به چالشی بزرگ برای مدیران سیما می‌شود. با توجه به اینکه این مناظره‌های به طور زنده برگزار می‌شود امکان کنترل و پیش‌بینی بحث‌هایی که در می‌‌گیرد در بسیار موارد امکان‌پذیر نیست و از دست مجری برنامه هم کاری ساخته نخواهد بود چراکه نامزدها بنا را بر این می‌گذارند که با مطرح کردن بحث‌ها و اطلاعاتی تازه، رقیب را به چالش بکشند تا هم پیروز میدان باشند و هم اینکه بتوانند با ایجاد چنین بحث‌هایی در ذهن مخاطب به خوبی برای خود جا باز کرده و توجه همه را به خود جلب کنند. این جلسات همیشه مورد استقبال رسانه‌های خارجی هم قرار می‌‌گیرد و آنها آن طور که می‌خواهند از بحث‌های میان نامزدها سوءاستفاده می‌کنند. همین باعث گرفتاری‌هایی برای صداوسیما و مدیران آن می‌شود و بی‌دلیل نیست که جبلی تاکید می‌کند که این ‌بار مناظره‌ها باید به دور از آسیب‌های دوره‌های قبل برگزار شود. به‌خصوص اینکه این مناظره‌ها برای اولین بار به این صورت بدون حضور رئیس‌جمهور دوره قبل برگزار می‌شود.
جبلی در این ‌باره می‌گوید: این کار بسیار بسیار مهم و بزرگی است و نه‌فقط صداوسیما بلکه کشور بیش از چهار دهه است که این تجربه را نداشته است. با این حال ما وظیفه خود دانستیم که از زمان حداکثر استفاده را داشته باشیم؛ به‌ ویژه با توجه به تجربه بسیار خوبی که همکاران ما در انتخابات مجلس توانستند به دست بیاورند، آمادگی برای فعالیت در حوزه انتخابات و نقشی که صداوسیما باید ایفا کند نیز وجود دارد.
جبلی در پاسخ به برگزاری مناظره‌ها در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری توضیح می‌دهد: تمام برنامه‌ها را در این دوره از انتخابات برای چند هدف ازجمله شناخت دقیق از نامزدها، افزایش مشارکت، کمک به انتخاب اصلح و هر اتفاقی که صداوسیما می‌تواند در آن موثر باشد، بررسی می‌کنیم. تا بتوانیم کاری استثنایی انجام دهیم، یعنی کاری که باید ظرف یک سال انجام شود در ۵۰ روز به نتیجه برسانیم. پیمان جبلی، رئیس صداوسیما با اشاره به تدارک رسانه ملی برای انتخابات ریاست‌جمهوری در فرصتی ۵۰ روزه می‌گوید: شهادت آیت‌الله رئیسی یک فاجعه دردناک برای همه ما در کشور بود، در ساختار جمهوری اسلامی پیش‌بینی شده که در صورت فقدان رئیس‌جمهور قانوناً باید انتخابات برگزار شود و مهلت ۵۰ روزه برای انتخابات وجود دارد. همکاران ما هم عزم و اراده و جدیت لازم را دارند و هم شهادت آیت‌الله رئیسی این روحیه و انگیزه را در همکاران ما بیشتر کرده است تا ثابت کنیم به‌ عنوان جزیی از اجزای حاکمیت در جمهوری اسلامی حداکثر تلاش‌مان را خواهیم کرد که به برگزاری انتخابات پرشور کمک کنیم.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

جهاد خالد

درباره مناسبات ایران و مصر ششمین روز اکتبر سال ۱۹۸۱ خالد اسلامبولی…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

میل به جنگ

شدت حملات اسرائیل در لبنان گروه بین‌الملل: بسیاری از تحلیلگران و مفسران…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

فرصت طلایی

“محمد قوچانی”   دولت آقای پزشکیان دارای یک گفتمان سیاسی روشن و…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید