رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > فرهنگ : شفاف‌سازی کنید

شفاف‌سازی کنید

انجمن تهیه‌کنندگان مستقل به و زیر ارشاد نامه نوشت

 

آنقدر مدیران وزارت ارشاد در ارائه گزارش‌های مالی و شفاف‌سازی در زمینه هزینه‌کرد‌ها کوتاهی کردند که انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران با ارسال نامه‌ای به وزیر خواستار شفاف‌سازی در‌این‌باره شد.

در بخشی از این نامه آمده است:

«با عنایت به روزهای پایانی دوره وزارت حضرتعالی مقتضی است؛ به مدیران محترم زیر مجموعه دستور فرمایید به روال دوره قبل، نسبت به ارائه گزارش شفاف مالی در کلیه بخش ها بخصوص سازمان سینمایی اقدام نمایند.
بدون شک شفاف‌سازی عملکرد مالی بنیادها وبخشهای زیر مجموعه خصوصا بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سینما شهر، صندوق اعتباری هنر و …از جمله اعلام و انتشار اسامی تولیدات با قید میزان مشارکت دولت، میزان دریافتی افراد و مدیران پروژه ها، هزینه های مترتب بر حضور مدیران و نمایندگان زیرمجموعه ها در رویدادها و فستیوال های بین المللی،جهانی، یادگاری مهم از دوران وزارت حضرتعالی خواهد بود.
جناب وزیر؛ این شفاف سازی برای شما که  علاقه مند به ایفای نقش در سپهر سیاسی آینده ایران هستید، بسیار راهگشا خواهد بود.

این درحالی است که در دوران مدیریت حسین انتظامی بر سازمان سینمایی در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، ادامه جزئیات بودجه سازمان سینمایی و لیست حمایت از موسسات زیر مجموعه، یعنی بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، موسسه رسانه های تصویری، موزه سینما و موسسه هنر و تجربه به تفکیک سال منتشر و در دسترس همه قرار می‌‌‌گرفت. در همین راستا بود که بسیاری از فیلمسازان که خود را تا آن روز مستقل می‌نامیدند و چنین ادعا می‌‌‌کردند که هیچ حمایتی از دستگاه‌های دولتی دریافت نکردند، نام‌شان در این لیست‌ها دیده می‌شد و روشن می‌شد که آنها هم از مواهب وام‌های دولتی برخوردار شدند، بدون اینکه هیچ وقت این واقعیت را برملا کنند. اما در نهایت با همه این تلاش‌هایی که در دوران مسئولیت حسین انتظامی صورت گرفت به یک‌باره فرآیند تحقق این رویای شفاف‌سازی در سینمای ایران متوقف شد تا این کار به یک فرهنگ و رویه ثابت تبدیل نشود!
با آنکه پیش از این گزارش مالی انجمن سینمای جوانان ایران، بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، موزه سینما، گروه هنر و تجربه و موسسه سینماشهر به طور مرتب اعلام و در سایت این مجموعه‌ها بارگذاری می‌شد و در اختیار رسانه‌ها هم قرار می‌گرفت اما حالا با مراجعه به سایت سازمان سینمایی با گزارش‌هایی از سال ۱۴۰۰ مواجه می‌شوید آن هم مربوط به ماه‌های پیش از روی کار آمدن محمد خزاعی، رئیس فعلی سازمان سینمایی.
حال باید دید وزیر ارشاد به همراه مدیران زیرمجموعه‌اش در این ماه‌های پایانی فعالیت‌شان، تمایلی به شفاف‌سازی مالی و در دیگر بخش‌ها دارند یا اینکه گزارش‌های سال ۱۴۰۰ آخرین تلاش‌ها در این زمینه خواهد بود که همچنان بر سایت سازمان سینمایی نقش بسته است.

sazandegi

پست های مرتبط

تاثیرپذیری از کیارستمی

نشست “نوری بیلگه جیلان” در تهران دومین روز از مسترکلاس «شکوه سینما»…

تنهای تنها

درباره کتاب “تنهایی استراتژیک ایران” ‌این روزها که ایران در معرض تهدیدات…

۱ آبان ۱۴۰۳

زوج هنری جدید

درباره فیلم “زودپز” در میان خیل عظیم آثار کمدی که این روزها…

دیدگاهتان را بنویسید