فیلم سینمایی فسیل تمام رکوردها را شکست و انتظار میرود به فروش ۱۰۰ میلیارد تومانی دست پیدا کند
با فروش ۶۰ میلیاردی «فسیل» در کمتر از یک ماه، این فیلم بهترین فرصت را برای عبور از فیلم رکوردشکن «انفرادی» در اختیار دارد. فسیل قبل از شروع رسمی اکران عید فطر امسال، بیشترین تعداد سالن را در اختیار دارد و با شیب صعودی که فروش فیلم همچنان طی میکند، بعید نیست حتی با آمدن فیلمهای جدید از عید فطر تعدادی از سانسهای فیلمهایی که فروش پایینتری دارند هم به این فیلم اختصاص داده شود.
این نکته را باید در نظر گرفت که همزمانی هفته چهارم اکران نوروز با ایام عزاداری ماه رمضان و شبهای احیا سبب شد تا سالن.های سینماف فیلمی را نمایش ندهند و اگر تعطیلی سینماها نبود شاید با ادامه روند فروش روزی متوسط دو و نیم میلیاردی «فسیل» این فیلم تاکنون فروش ۷۰ میلیارد را رد کرده بود. سال گذشته فیلم انفرادی در حالی ۷۷ میلیاردی شد که در ماه اول زیر ۳۰ میلیارد تومان و تا ماه پنجم (شهریور ۱۴۰۱) ۶۰ میلیارد تومان فروخته بود. با این حال، ابن فیلم به دلیل اوضاع اجتماعی و نبود فیلمهای تازه برای اکران تا پایان سال به طور رسمی روی پرده بود. اگر روند فروش فعلی فسیل حفظ شود، فروش ۱۰۰ میلیاردی تا خرداد ماه دور از دسترس نخواهد بود. در جدول پرفروشترین فیلمهای سینمای ایران (از نظر رقم فروش به تومان) به ترتیب فیلمهای: انفرادی با ۷۷ میلیارد، «فسیل» با ۶۰ میلیارد (تاکنون)، «دینامیت» با ۵۹ میلیارد، «بخارست» با ۵۲ میلیارد، «سنگبند» و «گشت ارشاد» با ۴۲ میلیارد جز رکوردداران محسوب میشوند.
این در حالی است که از نظر تعداد بیننده، فارغ از قیمت بلیت، فیلم عقابها / ساموئل خاچیکیان / ۶۴ همچنان لقب پرمخاطبترین فیلم تاریخ سینمای ایران را با رقم تقریبی ۸ تا ۹ میلیون تماشاگر به خود اختصاص داده و «فسیل» که شانس زیادی برای عبور از رکورد «انفرادی» دارد، تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۵۰ بلیت فروخته است. همچنین بر اساس آمار ثبت شده فیلمهای عقابها، مردعوضی، اخراجیها ۲ و کلاه قرمزی و پسرخاله با پنج سال حفظ رکورد خود، بیشترین طول زمان حفظ رکورد پرفروشترین فیلم را دارا هستند.
فسیل به کارگردانی کریم امینی و نویسندگی حمزه صالحی ساخته شد. سیدابراهیم عامریان که پیش از این آثاری همچون انفرادی و دینامیت را تهیهکنندگی کرده بود در کنار امینی بهعنوان تهیهکننده حضور دارد. فیلم داستان سه خواننده در دهه ۵۰ را روایت میکند که گروهی با هم تشکیل داده و در پی کسب شهرت هستند اما روزگار آنها را با چالشهایی روبهرو میکند که باید با آن کنار بیایند.
فروش «فسیل» در حالی نجومی شده است که بازیگران فیلمهای پرفروش مانند رضا عطاران در آن بازی ندارند. هر چند بهرام افشاری تا اندازهای میتواند یکی از دلایل فروش بالای فیلم باشد اما حضور این بازیگر آنقدرها در رکوردشکنی «فسیل» موثر نیست و نمیتوان فروش ۶۰ میلیاردی آن را وابسته به حضور این بازیگر دانست. مهمترین عامل در فروش بالای فیلم، قصه خوب، فضاسازی درست و کارگردانی قابل قبول فیلم است که این فیلم را تبدیل به داستانی قابل باور برای تماشاگر میکند. مخاطب سینما بهخوبی قصه فیلم را میپذیرد و با شباهتهایی که کاراکترها با خوانندگان پیش از انقلاب دارند داستان و وقایعی که در فیلم اتفاق میافتد برای تماشاگر پذیرفته و ملموس است. کریم امینی پیش از این دو فیلم «دشمن زن» و «گربه سیاه» را کارگردانی کرده و فیلم «شهر هرت» با تهیهکنندگی محمدحسین فرحبخش را در نوبت اکران دارد که احتمالاً این فیلم هم از خرداد ماه یا اوایل تابستان روی پرده خواهد رفت. امینی بهتازگی پروانه ساخت فیلم «جلبک» را هم دریافت کرده. فروش بالای «فسیل» متضمن ادامه کار این کارگردان جوان سینماست و احتمالاً او سالهای پرکاری را پیشرو دارد و اگر «شهر هرت» او هم فروش قابل قبولی داشته باشد، میتوان او را که زمانی دستیار مسعود اطیابی، کارگردان «انفرادی»، «دینامیت»، «تگزاس» و... بوده و کمدیساز بفروش سینمای ایران است، نفر دوم سازنده فیلمهای پرفروش سینمای ایران دانست.
دیدگاه خود را بنویسید