Page 6 - 27-08-1403-1837 Sazandegi
P. 6
تحلیل تحولات اقتصادیتوسعه سال هفتم شماره 1837 06
یکشنبه 27آبان 1403
ادامه تیتر یک دیدگاه :تحلیل اقتصادی
نجات بانکها از ورشکستگی پیششرطهای رفع ناترازی بانکها
موجــود در حال حاضر ۹۲درصد از تامین مالی از طریق نظام واگذاریهــا گرفتیم و هم اعتماد را از خریــداران این بنگاهها منظــور از ناترازی این اســت که در وهله اول یک شــکاف ناترازی بانکها چه اثری بر اقتصاد میگذارد؟
بانکی اجرایی م یشــود ۷درصد از بازار سرمایه و یک درصد بنابراین باید در این حوزه نگاهها اصلاح شود. بین دارایی و بدهی بانکها وجود دارد .یعنی در ســمت چپ
از ســایر بخ شها و این میزان فشار تامین مالی بر عهده بانک ترازنامه یکســری بدهیهایی داریم که قطعی هستند در حالی فرشاد حیدری
ها نشان م یدهد که در سایر بخ شها خوب کار نشده است. وزیر امور اقتصــادی و دارایی نیز در این همایش گفت :در که در ســمت راســت ترازنامه یعنی ســمت داراییهای نظام
وی بــه استانداردســازی نظام بانکی اشــاره کرد و گفت: 3دهه گذشته ،متوسط رشد اقتصاد ما بیشتر از 3درصد نبوده بانکی به آن اندازه دارایی وجــود ندارد .بنابراین وقتی ترازنامه معاون سابق نظارتی بانک مرکزی
اولین بحث در نظام بانکی این است که خود بانکها صاحب اســت .مشــکلاتی که در زمینه عرضه و تقاضا وجود دارد به را ارزیابی واقعی میکنیم از ســه جنبه دارایی ،بدهی و حقوق
استاندارد باشند اگر بانکها از کفایت سرمایه مناسب برخوردار ویژه در زمینه درآمدهای ارزی و اعتبارات بانکی ،باعث بروز صاحبان ســهام میبینیم ،تراز خود را نشان نم یدهد بنابراین ناتــرازی تاثیر منفــی بزرگی بــر اقتصــاد و تامین مالی
این شــکاف مشهود است .پس اولین جنبه ناترازی از شکاف بنگاههای بزرگ دارد .تعریف ســنتی بانک این است که آنها
نباشند و طلبکار باشند ،تامین مال ی تور مزا خواهند بود. مشکلاتی در تولید و اقتصاد کشور شده است. دارایی و بدهی به چشم میآید .دومین جنبه ناترازی مربوط به واسطهگری مالی میکنند .وقتی بانکها در واقع ناتراز باشند
وی گفت :یکی از موضوعات مهمی که باید به آن پرداخت عبدالناصــر همتی افــزود :شــرایط بیثباتــی در فضای باجنرکیاینکفساودفوهززییاننه اهاسـراـنمت.ییدعهنــیدسووددآرونرتییجوه بدارنآمدکزهایایعنمظداتًًما این فرآیند معیوب اســت .اثرات دیگر ناترازی این اســت که
این است که چه کنیم ،بانک ها بتوانند تامین مالی غیرتورمی اقتصادی ،اولین مانع بر سر راه تولید و رشد اقتصادی است و با زیان روب هرو هستند .سومین ناترازی که دستهبندی میشود توان تســهیلا تدهی و وامدهی بانکهــا را تضعیف میکند و
کنند؟ بر اساس آمار موجود در 6ماهه گذشته ۱۲۰۰همت خلق باید تلاش کنیم تا نااطمینانی و بیثباتی را کاهش دهیم .یکی از در حوزه جریان نقدینگی اســت .جریان نقدینگی بانکها به بازنده این مورد متقاضیهای تســهیلات هستند .کارآفرینان
نقدینگی جدید داشــتیم که از این مقــدار ۵۰درصد در چرخه متغیرهای کلان اقتصادی که با آن مواجه هستیم ،تورم است که شکلی است که پاسخگوی نیاز بانک و مشتریان نیست .این یا کســانی کــه بخواهنــد وام بگیرند نیز از این روند آســیب
تامیــن مالی نظام تولید بوده اســت .در حال حاضر در حدود در حال حاضر در ســطح بالایی قرار دارد .هر اقدام اقتصادی هم ناشی از عدم تطابق سررسید داراییها و بدهیهاست .یعنی میبیننــد .اقتصادی کــردن بانکها از پیششــرطهای رفع
۲۳درصد از تامین مالی نظام بانکی مربوط به مســئولیتهای برای مقابله با تورم با توجه به ســاختار نامناســب اقتصادی ما سپردهای را جمع میکنیم و تسهیلات بلندمدت قابل تمدید ناترازی بانکهاست .مهمترین تغییر این است که دولت باید
اجتماعی اســت .رئیس کل بانک مرکزی در ادامه ســخنان و شاید به عبارتی مادا مالعمر پرداخت میکنیم .این تسهیلات از بانکها خارج شــود .این خارج شــدن میتواند بهصورت
خود افزود :اگر بخواهیم فعالیت بانکها در بحث تامین مالی میتواند منجر به توقف رشد شود. دیگر برنمیگردد و پشــت ســر هم انباشــت میشود و عمده مالکیتی و دخالتهای غیراصولی باشــد .نــه اینکه دخالت
موفق باشد باید ناتراز یها رفع شود و نسبت کفایت سرمایه ۸ وزیر اقتصاد تاکید کرد :افزایش نقدینگی از ســوی بانک تسهیلات هم امهال م یشــود .دلیل هم این است که مشتری نکنــد ،بلکه به صورت ناظــر در همه جاهای دنیــا در واقع
درصدی برای بانکها محقق شود که این موضوع مستلزم۱۱۰۰ مرکزی میتواند به تورم منجر شود و برای جلوگیری از این امر نمیتوانــد بازپرداخت را انجام دهد بنابراین تســهیلات امهال دولتها دخالت میکنند .بهخصوص بانکهای مرکزی باید
باید نقدینگی کاهش یابد.این کاهش نقدینگی نیازمندمحدود میشــود .در نتیجه نظام بانکی در حوزه دارایی -بدهی ،حوزه این مسئله را رعایت کنند .ولی دخالتهایی که دولت دارد به
هزار میلیارد تومان منابع است. کردن ترازنامهها و خطوط اعتباری است .همچنین عدم رشد درآمد-هزین های و در حوزه نقدینگی (جریان وجوه نقد) دچار صورت مالکیت و نرخگذاری اســت .بنابراین هر عملیاتی که
رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد :در سالهای گذشته سهم درآمد ارزی ناشــی از فــروش نفت و عدم رشــد اقتصادی، بانک بخواهد به صورت اقتصادی انجام دهد ،مختل میشود.
تامین مالی خانوار از تامین مالی شبکه بانکی به طور میانگین ناترازی است. وقتی هم که بانک اقتصادی عمل نکند ،محاســبات سود و
حدود ۱۴درصد بوده؛ اما ه ماکنون به بالای ۲۳درصد رسیده چالشهای بیشتری را ایجاد کرده است. زیان اقتصادی درســت درنمیآید و باعث ناترازی میشــود.
اســت ،البته نتیجه این شده که مردم دسترسی بهتری به منابع همتی بیان کــرد :نباید به درآمدهای نفتــی به عنوان تنها Wمعمای پیچیده شاید بتوان گفت ریشه اصلی ناترازی در بانکها این دخالت
مالی داشته باشــند؛ ولی این بر عهده دولت بوده که بر شبکه منبع رشد اقتصادی تکیه کرد و باید به دنبال ابزارهای دیگری دولتی اســت .گذار از بنگاهداری به بنگاهســازی به اصطلاح
مانند ســرمایه فیزیکی ،نهادی و اجتماعی برای بهبود محیط رفتار متغیرهای کلان اقتصاد ایران در شرایط کنونی نشان از واژه لوکسی است .اگر بنگاهداری درست انجام شود ،اشکالی
بانکی تحمیل شده است. ظهور معمایی دارد که برای اتخاذ رویکرد صحیح در سیاست ندارد ولی مســاله این اســت که بانک نمیتوانــد بنگاهداری
وی افزود :اگر تامین مالی به گون های باشد که رشد نقدینگی کس بوکار و اصلاحات اقتصادی بود. پولی و نظارتی بانک مرکزی نیازمند تبیینی روشن و قانعکننده درست انجام دهد .بنگاهسازی اگر به این معنی باشد که بنگاه
افزایش پیدا کند ،اثرات تورمی خواهد داشت و این تورم اقتصاد وزیر اقتصاد از بانک مرکزی خواســت تا محدودیتهای است« .افزایش نرخ رشــد نقدینگی»« ،کاهش معنادار نرخ جدید تاسیسشده را حمایت کنند ،میتواند قابل تامل باشد.
کشــور را مختل میکند .محاسبات ما در بانک مرکزی نشان موجود در تســهیلا تدهی بانکها را بررســی کنــد زیرا این تورم» و «چسبندگی نرخ ســود بانکی» سه ضلع این معما را بانکها نباید بنگاه جدید بســازند ولی اگر بنگاههای موجود
م یدهد که ه ماکنون بخشی زیادی از تامین مالی شبکه بانکی محدودیتها به مشکلات موجود دامن م یزند و باعث افزایش تشــکیل م یدهند که در آن از یکسو واگرایی تاریخی بین نرخ را بتوانند درســت تامین مالی کنند یعنی بانک وظیفه اصلی و
از طریق پایه پولی انجام میشود که تداوم این مساله بر تورم اثر اضافه برداشــتها م یشــود .وی همچنین به ضرورت ایجاد ســود اسمی و نرخ تورم و از ســوی دیگر واگرایی تاریخی بین سنتی خود را درست انجام داده است ،و به نوعی بنگاهسازی
گشــایش برای بخشهای مولد و پیشران اقتصاد اشاره کرد و نرخ رشد نقدینگی و نرخ تورم بروز یافته است .این مطالعه در کردهاست .اگر بانک بتواند با تامین مالی بنگاهی را به صورت
منفی میگذارد. گفت :بانکها باید از بنگاهداری خارج شوند و به تأمین مالی پی طراحی الگویی است که اقتصاد خرد بانکها را به اقتصاد
پروژههای اقتصادی بپردازند .همچنین داراییها و تســهیلات کلان پیونــد زده و تبیینی برای معمای یادشــده ،فراهم آورد. اقتصادی اداره کند ،این مفیدترین حالت است.
Wتخصصی شدن بان کها بانکها باید مدیریت و بهینهســازی شوند .همتی با تاکید بر اقتصاد خرد بانکها در صورتهای مالی منعکس میشــود بنگاهسازی اگر به این معنی باشد که بنگاههایی وجود دارند
ضرورت اصلاح مدل کســ بوکار بانکها گفت :بانکها به که معیارهــای اندازهگیری و شــناخت اقلام آن تابع اصول و که نیاز بــه حمایت و نظارت دارند تا بتوانند کار تولید را انجام
فرزین با اشاره به این موضوع که در برنام ههای آتی ۷دسته جای تأســیس شــرکتهای تولیدی به ســمت ارائه خدمات استانداردهای حسابداری است .بنابراین الگوی مورد نظر باید دهند ،بله ،این منطقی است .اما اگر قرار است دوباره به اسم
بانک تخصصی در نظر گرفت هایم تا هر بانک کار تخصصی خود مشــاورهای و تأمین مالــی بروند و درآمدهای غیرمشــاع را توانایی برقراری ارتباط بین مفاهیم و تکنیکهای حسابداری نبینگساـهـسـتـ.انزبایی،دبلنزگوامهًًادابنرگیاهکننجددیدخییر،تاچسنیینسمشسوالدهبالیکهمباطیلدو بهب
را انجام دهد ،گفت :این موضوع در قانون برنامه دیده شده و در افزایش دهند .این تغییر در مدل کســ بوکار میتواند به بهبود با مفاهیم اقتصاد را داشته باشد و ارقام ترازنامه نظام بانکی را با بنگاههایی که وجود دارند کمک شود ،تسهیلات دریافت کنند
حال آماده کردن شرایط برای تخصصی شدن بان کها هستیم و تا بتوانند فعالیت کنند .این بنگاهسازی خوب است .نه اینکه
سودآوری بانکها کمک کند. مقادیر متغیرهای اقتصاد کلان مرتبط کند. بلزخووماًًاهیکـمـم بککگنونییدهمنبانخواهکهداببوندگ.ادهرهاعیینجحدایلد بکهسبـاـیادزنمد.حادیوندیکارت
این مساله در دستور کار بانک مرکزی است. وزیــر اقتصاد در پایان ســخنان خود گفــت :هدف اصلی ایجاد نکنیم باید به محاسبات سود و زیان اقتصادی نیز نگاه
فرزیــن بیان کرد :قانون جدید بانک مرکزی که در مجلس وزارت اقتصاد خروج از تله رشــد میانگین ســه درصدی در Wعذر و بهانه نظام بانکی کنیم .اگر تمام عملیات بانکی مبتنی بر سود و زیان اقتصادی
نیز تصویب شــده در بخش نظارتــی مباحث کاملی را در نظر سه دهه گذشته است.در این راستا باید رشد غیرتورمی محقق
گرفته اســت .البتــه برخی از خلأهای این قانــون مثل حوزه شــود و امیدوارم در سالهای آینده شاهد رشد اقتصادی قابل در«همای شتامینمالیتولید،ازبنگاهداریبهبنگاهسازی» باشد مفید است در غیر این صورت مضر خواهد بود.
فیصله یا گزیــر باید در قانون بانکداری در نظر گرفته شــود. محمدباقر قالیباف ،رئیس مجلس شــورای اسلامی گفت :با رفع ناترازی فقط در اختیار بانکها نیســت .بانکها اگر
در حال حاضر با قانــون جدید بانک مرکزی اختیارات بانک توجهی باشیم. توجه به اینکه امروز بانکهای ما ســهم بزرگی در تامین مالی بخواهنــد برای ناترازی خودشــان اقدام کنند باید به ســمت
مرکزی برای مقابله با ناترازی شبکه بانکی افزایش یافته است. عبدالناصــر همتی گفــت :افزایش درآمد ارزی ناشــی از و اقتصاد کلان کشــور دارند به همین دلیل نظام بانکی هم در چابکســازی پیش بروند .در واقع بانکها باید شرکتهای
وی در پایان افزود :قرار است بانک توسع های توسط وزارت فروش نفت خیلــی نداریم یعنی وقتی ایــن درآمد بالا نرود، موفقیت و هم در عدم موفقیت این مقوله پیشتاز است .رییس زیرمجموعه خودشــان را بهینه کنند و بخشی را واگذار کنند
امور اقتصادی و دارایی تاسیس شود که در این باره با همکاری رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت .همتی افزود :در طول دو مجلس شــورای اسلامی گفت :در امر بنگاهســازی بانکها و تغییــر مدیریتی و ســاختار بدهند تا بتوانند چاب کســازی
وزارت اقتصاد در حال تاسیس بانک توسع های هستیم .بانک سال گذشته رشد اقتصادی ۴درصد بود و دوباره برگشت روی موفقیتهای داشتند اما در امر واگذاری بنگاهها با چالشهایی کنند .بانکها باید داراییهایی را که حبس کردهاند آزاد کنند.
توسع های م یتواند بنگاهداری داشــته باشد .بانک تجاری به روب هرو هســتند چراکــه اولا شــجاعت را از مدیــران برای ممکن است حجم بزرگی از دارایی در تملک بانکها باشد که
هیچ وجه نباید بنگاهداری کند همین طور بانک قر ضالحسنه حدود 2درصد و ۲.۵درصد نهایت 3درصد بشود. ســود کمی ایجاد میکند یا زیان م یدهد .باید این داراییها به
نیز نم یتواند کار بنــگاهداری را انجام دهد بنابراین بان کها در رییس کل بانک مرکزی نیز گفت همه م یدانیم که معضل سمت تجمیع ســاختاری حرکت کنند .این کار بان کها را به
اساسی و تنگنای اساسی در کشــور تامین مالی است .یعنی سمت اقتصادی شــدن پیش میبرد و سیر صعودی برای آنها
حوزههای خاص فعالیت خواهند کرد. اگر نتوانیم تنگنای اساســی تامین مالی را در کشور حل کنیم، ایجاد میکند و باعث ایجاد نقدینگی و ســبب بهبود عملیات
نخواهیم توانســت به رشــد مورد نظر برســیم .بر اساس آمار بانکی میشود .با توجه به شــرایط فعلی اقتصاد پیشبینی از
آینده تامیــن مالی تولید با رویکرد کلمه بنگاهســازی آنچنان
موفــق نخواهد بود .تا زمانی که دولت نقش اصولی خود را در
اقتصــاد و نظام بانکی تعریف نکند؛ یعنی بیاید به جای اینکه
مالک باشــد یا دخالتهای غیراصولی کند ،ناظر باشد ،این
موارد را اصلاح نکند و خود را کنار نگذارد و بیشتر نقش ناظر
و حاکمیتی نداشته باشــد ،این اتفاق نخواهد افتاد و ناترازی
مدیریتنمیشود.سیاستهایکلاناقتصادیکشورمیتواند
زمینه مثبت و منفی برای تشویق بانکها به بنگاهسازی فراهم
کند .بانکها برای پوشش تورم به سمت نگهداری بنگاهداری
م یرونــد که این کار در واقع اثــرات منفی بر جای م یگذارد.
اثر مثبت بانکها در تغییر رویه بنگاهداری به بنگاهســازی به
این معناســت که باید نرخهای واقعــی و دخالتها اصولی و
نظارتی باشد .در این صورت بانکها به شرایط اقتصادی نگاه
میکنند و بر اساس آنها تصمیم درست میگیرند و ممکن است
به یکسری بنگاه جواب مثبت یا منفی بدهند.