Page 7 - 27-08-1403-1837 Sazandegi
P. 7
07 سال هفتم شماره 1837 بررسی رویدادهای اجتماعیکوچه
یکشنبه 27آبان 1403
دیدگاه :یادداشت روز خّّیر کتابخانهساز
منطقی نیست! تقدیر از سیدافضل موسوی
7ساله شدن شوراها روز پنجشــنبه ۲۴آبــان و همزمان با برگــزاری آیین گرامیداشــت روز کتاب،
فرصت یا تهدید برای حکمرانی محلی کتابخوانی و کتابدار در مراســمی در تالار وحدت تهران با حضور رئیسجمهور و
وعزیمرومفریهدنرگسـوـاارلشـ۳ـ۰ا۴د۱ا مسعلارفمیی،وفاعزالماهنن بدرگسزیسدـهـیعدرافصهضکلتامبوخسواـنـوی وی بکهتابعنخوااننههاخ ّّییر
ریاض علی فرحانی برگزیده حوزه کتابخانههای عمومی در ســطح ملــی تقدیر به عمل آمد .مهندس
سیدافضل موسوی ،مدیر مسئول روزنامه سازندگی و عضو شورای مرکزی حزب
کارشناس شهری کارگزاران سازندگی ایران از خیرین و حامیان حوزه کتابخانهسازی و رییس هیات
مدیره انجمن خیرین کتابخانهســاز استان زنجان همچنین بازرس انجمن خیرین
طرح 7ســالهشدن شورای ششــم دوباره از سوی شورای
عالی اســتانها به مجلس ارائه شده است .به باور اکثر فعالان کتابخانهساز نهاد کتابخانههای عمومی کشور است.
اجتماعی ایــن پیگیریها برای تمدید دوره مدیریت شــهری،
بیشــتر به دلیل ســهمخواهی از فرصت انتخابــات زودهنگام تهران؛ شهر کمبودها
ریاستجمهوری است .بســیاری از فعالان سیاسی محلی به
بیان دیدگاه خود درباره این طرح و دلایل مخالفت اصلاحطلبان جعفر تشکریهاشمی در گف توگو با سازندگی از واقعیتهای ناوگان حم لونقل عمومی پایتخت میگوید
و حتی برخی اعضای کنونی شــوراهای شــهر با این موضوع
پرداختــه و تأکید کرده که افزایش دوره مســئولیت شــوراها، به خانه م یرســم .این وضعیت تهرانی اســت که این روزها در آن زندگی میکنیم ،آدمهای شبیه من در هوا آلوده است و هر روز با ســردردهای شدید روانه
تضییع حقوق مردم در انتخاب نمایندگانشــان اســت .به زعم شهر زیاد است و زمستان و پاییز اگر برای دیگران حال و هوای رمانتیک دارد برای آ نها و من یک تراژدی
نگارنده«اگرچه به لحاظ شکلی ،پیشنهاد تمدید دوره شوراها کامل اســت .در باب آخرین وضعیت توسعه حم لونقل عمومی ،آلودگی هوای تهران و آبگرفتگی با خانه م یشــوم .در صفهــای چندین متری منتظر فائزه مومنی
از سوی شــورای عالی استانها ممکن اســت ،قابل پذیرش جعفر تشکریهاشمی ،رئیس کمیسیون عمران و حم لونقل شورای شهر تهران به گف توگو نشستیم ،او اتوبوس و تاکســی م یایستم و یا در تراکم مسافران
باشد اما به لحاظ محتوایی،این اقدام زیر سؤال است ».زیرا به ضمن اشاره به برخی از اقدامات شهرداری تهران در حوزه توسعه حم لونقل عمومی در عین حا ل برخی گروه اجتماعی
اســتناد ماده ۲۲قانون انتخابات ریاستجمهوری و تبصره آن،
تأکید میکند که انتخابات شــوراهای اسلامی شهر و روستا و را ناکافی و ناقص م یداند و همزمان گلایههای جدی نسبت به عملکرد مدیران شهری دارد. مترو ،له میشــوم .اگر روز بارانی هم باشد چندان
ریاستجمهوریبایده مزمانبرگزارشودودرصورتانتخابات
زودهنگام ریاستجمهوری ،مجلس است که تصمیم به توقف برای من عاشــقانه نیست ،پاها و کفشهایم مدام وارد چالههای آب میشود ،برای دقایق طولانی منتظر
یا تمدید دوره شــوراها را میگیرد .از طرفی با اشاره به تعارض
منافع اعضای شورای عالی استانها به عنوان پیشنهاددهندگان وسیل هایمیشومکهمرابهایستگاهمتروویابعدازآنبهخانهبرساندودرنهایتباشمایلیخیسوگلی
این طرح ،این نکته مطرح خواهد شد که اعضای شورای عالی
استانهاخودذینفعهستندونمیتوانندب یطرفانهدربارهتمدید بارها گفتم برای حل مشــکلات آلودگی هوا باید چند اقدام به صورت را تدارک دیده باشند ،وجود ندارد!A درباره آخرین وضعیــت واگ نهای مترو گزارش م یدهید؟ تاA
دوره خود تصمیمگیری کنند .از جهت قانونی دیگر با اشاره به همزمان و پیوسته و نه کارهای نمایشی چند روزه انجام بدهیم .اول؛
اصل ۱۰۱قانون اساسی که وظایف شورای عالی استا نها را در بهبود کیفیت ســوخت چه برای خودروهــا و چه کارخانجات ،دوم؛ سرانجام طرح سوال شما از و نهای شهرداری به کجا رسید؟ وضعیت ایدهآل چقدر فاصله داریم و اقدامات شهرداری تهران در
راســتای جلوگیری از تبعیض و همکاری در برنام هریز یهای از رده خارج کردن خودروهای فرســوده و غیراستاندارد که در سطح نوسازی تاکس یهای فرســوده و مشکلات تاکسی برق یها حل این زمینه کافی بوده یا نه؟
عمرانی اســتانها تعیین کرده ،تهیه و ارائه چنین پیشنهادی با شهر تولید آلودگی میکنند ،سوم؛ حذف موتور سیکلتهای بنزینی و
وظایف این شورا مطابقت ندارد .به نظر بنده این اقدام در تضاد جایگزینیشان با موتورسیکلتهای برقی و چهارم؛ اجرای طرحهایی شدنیاست؟ در حال حاضر حدود 1500واگن داريم كه بخش اعظمی از آنها
با منافــع عمومی و اراده قانونگذار اســت و تعارض منافع در که منجر به کاهش تردد در محد ودههای مرکزی شهر بشوند مثل طرح شرایط تاکســیهای تهران خوب نیســت .سالهاست نوسازی در حال تعمیر هستند و حدود 1000هزار واگن در حال خدم ترسانی
این طرح بســیار جدی است و از مشروعیت و مقبولیت کافی LEZو طرح ترافیک که این روزها به خوبی اجرا نمیشوند و پنجم نشــدند و حدود ۵۰تا ۶۰درصد تاکسیها به سن فرسودگی رسیده و به مــردم تهران ،پرند و البر زاند .قطعا این تعداد برای خدم ترســانی
برخوردار نیست .بسیاری دیگر از فعالان اجتماعی به مشکلات و مهمتر از همه این موارد؛ توسعه حمل و نقل عمومی به گون های که نباید تردد کنند .اقداماتی برای برقیســازی انجام شد اما این کار هم دو دقیق های که متروی تهران برای آن طراحی شــده ،مناسب نیست
مدیریت شهری در کلانشهرها از جمله ترافیک ،آلودگی هوا شهروندان حق انتخاب برای رسیدن به محل کار و زندگیشان داشته با چالشهایی روب هرو شــد .اول اینکه قیمت بالای این خودروها و و ما حداقل به همین تعداد دیگر واگن نیاز داریم تا خطوط فعلی را به
و تراکمفروشی اشــاره کرده و با توجه به شرایط فعلی ،افزودن باشــند .اگر هماهنگی بین وزارت نفت ،صنعت ،شهرداری و وزارت عدم پرداخت سهم ۵۰درصدی ماده ۱۲به مالکان خودرو انجام نشده سرفاصله دو دقیق های برسانیم .با توجه به اینکه در این زمینه اقداماتی
مدت طولانی به دوره شورا را بیمورد دانسته است .کنشگران کشور برقرار شــود و این موضوعات بیشتر از اینکه بخواهد در سطح است .نه فقط برای ۱۷۵خودرویی که تاکنون تحویل داده بلکه برای از سوی دولت با پیگیریهای شــهرداری انجام شد که ۶۳۰واگن از
انتخاباتی معتقدند اگر تمدید دوره در حد کمتر از دو سال بود، گف توگو باشد ،تبدیل به یک کار عینی و عملیاتی شود ،قطعا راهحل حرکت گستردهتر باید بحث ماده ۱۲که از محل صرف هجویی سوخت طریق خرید خارجی و ساخت داخلی صورت بگیرد قطعا با رسیدن
شاید قابل دفاع م یبود اما تمدید آن تا 7سال منطقی نیست. برو نرفت از این مشــکلات است .کما اینکه شهرهای بزرگ دنیا این اســت و گفته شد ۵۰درصد ابتدای خرید خودرو باید پرداخت شود، این واگنها تحول قابل قبولی رخ خواهد و سر فاصل هها کاهش پیدا
مشکلات را داشته اما حل کردهاند .باید بدانیم این تصور غلطی است نیاز به پیگیری جدی دارد و شهرداری میگوید با دولت مذاکراتی کرده میکند که البته به معنی ســرفاصله دو دقیق های نیســت .اگر خطوط
که همزمان با رســیدن به فصل ســرما که روزها نیز کوتاه هستند ،با و قولهایی دادند اما تا حل شــدن آن ،یک چالش جدی خواهد بود. مثل 98،و 10اضافه شــود هم باید بیش از ایــن واگن اضافه کنیم.
پدیده وارونگی دما مواجه هستیم ،تراکم ماشینها زیاد است و به دلیل البته اگر این ۵۰درصد کمک هم پرداخت شود همچنان تاکسیهای طبق اعلام شــهرداری مراحل تحویل واگنهای چینی از اواخر سال
بارندگی ترافیک شدیدتر میشود ،به دنبال چاره بگردیم! من طی سه برقــی یک خودروی گران برای مالکان محســوب م یشــوند و باید جاری آغاز میشود اما طول دوره تحویل آنها نزدیک به 4سال زمان
سالگذشتهتاکیدکردمکهراهحلبرو نرفتازترافیکوآلودگیتهران خواهد برد و به صورت تدریجی وارد ناوگان میشوند .با این اوصاف
و دهها موضوع دیگر توســعه حمل و نقل عمومی است اما مطابق با تمهیداتی برای آن اندیشیده شودA. باید امیدوار بود که در ســال ۱۴۰۸به ناوگان موجود ۶۳۰واگن اضافه
آماری که پیش از این ارائه دادم ،هنوز با وضعیت آرمانی فاصله جدی شده باشــد .قرارداد ساخت 130واگن ساخت داخل نیز منعقد شده
داریم و امیدوارم که تلاشهایی که شــهرداری میکند منجر به نتیجه همزمان نبود جایگاه شــارژ کافی هم مشکلات زیادی برای که بــا مجموع این تعداد واگن ،تغییر محسوســی را در متروی تهران
مطلوب شود .باید مسیر ترددی تسهیل شود و آن وقت شهروندان در دارندگان این خودروها ایجاد کرده است ...
مقابل دو گزینه قرار خواهند داشــت ،اول حمل و نقل روان ،ارزان و شاهد خواهیم بودA.
یکپارچه و یا انتخاب خودروی شخص ی خودشان که پیامدهایی چون بله؛ مشــکل شــارژ تاکســ یهای برقی موضوع دیگری است و
آلودگی هوا و ترافیک به همراه خواهد داشــت .این کار در 6ماهه دوم باید جایگاههای شــارژ به وفور برای آنان تعبیه شــود .اما نباید همه رونداورهالوتعمیرواگ نهاچگونهپیشم یرود؟
ســال و به صورت دفعتی قابل انجام نیست و باید طیسالها انجام تخممرغها را در ســبد برقیســازی گذاشــت ،الان خودروهای با روند اورهال در کارخانه واگنسازی خوب است اما رسیدن قطعا
کیفیت از سوی ســازندگان داخلی به صورت مونتاژی با یوروی ۵و بسیار حائز اهمیت بوده و شهرداری تهران باید از طر یق شرکتهایی که
میشد و یا برنامه بلند مدت برای حل مساله در نظر گرفته شودA. ۶وجود دارد که اگر این خودروها هم در اختیار رانندگان قرار بگیرد، اقدام به خرید قطعات کردند ،پیگیر رســیدن قطعات باشد .همچنین
علاوه بر اینکه قیمت پایینتری دارند با مشــکل شارژ مواجه نیستند باید پرداخ تها تسهیل شود تا سازندگان ،تامینکنندگان و کارگرانی که
همزمانباشدتگرفتنبارندگ یها،میزانآ بگرفتگیمعابر و باید به عنوان یک راهگار برای نوســازی مدنظر باشــد .من بارها در شرکتهای متعدد در کار اورهال قطعات و یا کل مترو کار میکنند
بسیار ز یاد بود ،آیا نباید تدبیر جدی برای حل این موضوع اندیشیده از مسوولان شــهرداری خواهش کردم حالا که ناوگان به ۵۰درصد با مشــکل نقدینگی مواجه نشوند .در غیر این صورت اقداماتی که در
فرسودگی رســیده در انتظار خودرو برقی نباشــند و کسری ناوگان شرف انجام است ،خوب هست البته اگر نقدینگی و قطعات در اختیار
م یشد؟ به وســیله خودروی بنزینی تامین شــود .البته گویــی به توافقهایی قرار بگیرد و با دو شــیفته کردن کار اورهال ســرعت بگیرد ،قصوری
متاســفانه طی روزهای گذشــته و همزمان با بارندگ یها ،شاهد رســیدند .حدود ۴۰تا ۵۰هزار خودرو باید نوســازی بشوند و به هر در تعمیــرات وجود ندارد اما تامی ن امکانات و ســرعت بخشــیدن از
مشکل جدی آبگرفتگی هســتیم .این چالش پیش از آنکه نیازمند میزانی که به ســمت استفاده از خودروهای برقی برویم همچنان نیاز
اصلاح زیرســاختها و چارهاندیشــی برای کارهای پیچیده باشد با به خودروهای بنزینی است و یادمان باشد ،خودروهای بنزینی مطابق اولویتهایی است که باید شهرداری تهران مد نظر قرار بدهدA.
کارهای پیش پا افتاده حل میشــ ود .این کار هم بحث پاکســازی با استانداردهای روز آلودگی کمی دارند و نباید نگرانی زیادی در این
انهارو لایروبی که متاســفانه سیستم نظافت شــهر به گون های است مورد داشته باشیم و شهرداری تهران با انعقاد قرارداد با خودروسازان ازآخرینوضعیتاتوبو سهایتهرانبگویید؟آ نهاییکهدر
که برخی از این زبالهها و نخالهها وارد مجاری ســطحی ما شــده و گمرکماندهاندبالاخرهترخیصشدند؟
ما شــاهد اینگونه مشــکلات هســتیم .طبیعتا با نظافت و لایروبی داخلی ،امکان فراهم آوردن آن را مهیا کندA.
مستمر نهرها و کانالهای شهری ،شرایط بهبود پیدا میکند ،نه اینکه وسرانجامو نها؟ شــهر تهران باید بین ۷تا ۹هزار دســتگاه اتوبوس مطابق با طرح
بگوییم برنامه گذاشــتیم برای اول پاییز یا اول زمستان ،این اقدامات ایــن موضوع به صورت ســوال از شــهردار تهران مطرح شــد و جامعه ترافیک داشــته باشــد و برای افق طرح آن که سال ۱۴۰۴بوده
اول پاییز و زمستان برنم یدارد باید مستمرا پاکسازی بشوند تا شاهد شــهرداری هم به وجود چنین نقصی پی برده است .همچنان منتظر ۱۱هــزار اتوبوس پیشبینی شــده اما آنچه که در حــال حاضر فعال
اینگونه مشکلات نباشــیم .البته ممکن است نقاط محدودی هم که هستیم تا ببینیم ،اتفاق مثبتی م یافتد تا این ونها در اختیار شهروندان اســت ،حدود ۲هزار و ۴۰۰دســتگاه اســت .در این سه سال حدود
سبب آبگرفتی میشود ،وجود داشته باشد.گرچه این موارد هم باید با و مالکان ونهای فرسوده قرار بگیرد یا نه! اگر این موضوع حل شود، ۱۲۰۰دستگاه اضافه شده و قراردادهای دیگری هم شهرداری تهران با
نقشههای آبگرفتگی اصلاح شوند اما واقعیت این است که بیشترین نظر ما را تامین خواهد کرد اگر نه ما پیگیریهای لازم و حقوقی سازندگان داخلی وخارجی منعقد کرده است .پیشبینیمان این است
مشــکل ما ناشــی از وجود زباله ،نخاله و رســوبات در مسیر آیهای
سطحی از جوها تا کانالهای انتقال آب است .عباراتی چون غافلگیر را انجام خواهیم دادA. که ۳هزار دســتگاه اضافه شود به شــرط که این قراردادها با
شــدیم و یا نشدیم عبارات بیمعنا و تکراری شده و وظایف مشخصی هیچ مشکلی روب هرو نشوند! در واقع اقدامات انجام شده،
هست که مدیران مربوطه نباید برای لحظ های غفلت کنند تا مشکلاتی ایــن روزها آلودگی هوا امان مردم را بریده اســت مفید است اما تا زمانی که به ســرانجام نرسند ،فایدهای
مثــل آبگرفتگی روزهای گذشــته پیش نیایــد .در روزهای بارندگی وشــاخصکیفیتهوارویاعدادبالام ینشیند،آیا ندارند .دربــاره ترخیص خودروها نیز؛ مراحل ترخیص
متاسفانه شاهد بودیم که آبگرفتگی خیلی از نقاط شهر مردم را گرفتار طبق گفته رئیس شورا دیگر نباید دلخوش به بهبود خــودرو از گمــرک مراحل اســتانداردی دارد و اینطور
کرد .بعد از این هم ما تداوم بارشها را داریم ،امیدواریم این اتفاق بد را نیســت که یکجا کند باشــد و یکجا تند .برای ترخیص
شاهد نباشیم و این موضوع فقط با مسوولیتپذیری واحدهای مربوطه هوایتهرانباشیم؟ اتوبوسها باید استانداردهای لازم را از سازمان استاندارد،
مطلبی درباره دلخوش نبودن ندیدم اما معتقدم آلودگی سازمان محی طزیســت دریافت کرده باشند و با
در شهرداری قابل حل است. هوای تهران قابل رفع است واینطور نیست محکوم به ماندن این تاییدیهها اتوبوسها را ترخیص
در دود باشــیم ،مریض بشــویم و بگوییم همینه که کننــد .من اخبــار جدیدی از
هســت! راهحل دارد و کشــورهای دیگر ترخیص این خودروها ندارم
دنیا و شهرهای بزرگ با مجموع های از اما به نظر م یرسد هیچ منع
اقدامات بر این مشکل فائق آمدهاند و قانونی ،اگر از قبل الزامات
ما هم از این قاعده مســتثنا نیستیم،