Page 1 - 10-02-1404-1956 Sazandegi
P. 1

‫پیروزی لیبرالها‬                                                                ‫روزنامه کارگزاران سازندگیایران چهارشنبه ‪ 10‬اردیبهشت ‪ 2 1404‬ذیالقعده ‪ 30 1446‬آوریل ‪2025‬‬                                     ‫سال ‪‌ 8‬شماره ‪ 8 1956‬صفحه ‌ ‪10‬هزارتومان‬

‫مارککارنینخس ‌توزیرجدیدکاناداشد‬                                                 ‫‪ 7‬افزایش اتباع بیگانه در ایران‬                                                            ‫‪ 5‬فرهادی در حاشیه‬                ‫‪ 4‬شوالیه خیالپرداز درستکار‬
                                                                                                                                                                                                                 ‫کافه خطابهای برای ماریو بارگاس یوسا‬
‫‪3‬‬                                                                                ‫کوچه حضور ‪ 6‬میلیون و ‪ 100‬هزار تبعه خارجی‬                                               ‫تماشا شکایت جدید علیه اصغر فرهادی‬

‫افق‬

                          ‫یادداشت روز‬                                           ‫فرزانه صادقمالواجرد‪ ،‬وزیر را ‌هوشهرسازی‪ ،‬یکی دیگر از مقامات دولت است که از او ب ‌ه عنوان خاطی در تراژدی‬
                                                                                ‫بندر شهید رجایی نام برده میشود‪ .‬وزیری که با آزمو ‌نوخطا و جابهجایی مدیران‪ ،‬این وزارتخانه را اداره میکند‬
             ‫نگرانی اصلی‬
                                                                                                             ‫سازندگی به نقش او در این فاجعه پرداخته است‬
‫همکاری پلیس با دیگر نهادهای خدمات عمومی‬
           ‫باید با نگاه تخصصی و برای ارتقای‬
                       ‫امنیت شهروندی باشد‬

                            ‫صالح نقرهکار‬

                            ‫حقوقدان‬

‫در تحلیــل تفاهمنامه اخیــر نیروی انتظامــی و وزارت‬
‫آموز ‌شوپرورش بایــد از زاوی ‌های متفاوت به این موضوع‬
‫پرداخته شــود‪ .‬پلیس باید با نگاه جامعهمحور و متوجه به‬
‫آثار اجتماعی فعالیتهای امنیتی خود‪ ،‬در راستای ارتقای‬
‫نظم عمومی و حاکمیت قانون‪ ،‬به مســائل آموزشی وارد‬
‫شود‪ .‬پلیس باید در این فضا به امنیت انسانی توجه کند و‬
‫پازردمانخظترهتوخنهصصصرفیًًاباهزمیساکئرلومیدکاررد اسمنویتمیحیو پطلیهاسییآ‪.‬موزشی‬
‫میتوان ایــن تفاهمنامه را از منظر حــق بر امنیت‪ ،‬با‬
‫نگاه تخصصی در فضای آموزشــی‪ ،‬بررسی کرد‪ .‬این نگاه‬
‫میتواند به بهبود امنیت کودکان و جلوگیری از جرایم علیه‬
‫آنهــا در مدارس و محی ‌طهای آموزشــی کمک کند‪ .‬اگر‬
‫پلیس بتواند در این فضا با رعایت مواز ین و اصول حقوقی‪،‬‬
‫وظیفه خود را ب ‌ه درستی انجام دهد‪ ،‬میتواند نقش موثری‬
‫و حقوق انسانی داشته باشد‪.‬‬   ‫اارتقصاــیوًاا ًلمنتیفاتهمشناهمرهونهادییی‬  ‫در‬
‫کــه بین فراجــا و نهادهای‬
‫مختلف منعقد میشــود مانند بهزیستی‪ ،‬کانونهای وکلا‬
‫یا مجموعههایی که در ارتباط با فرهنگ و رســانه و سایر‬
‫خدمات شــهروندی هســتند باید با نــگاه حفظ امنیت‬                                                                           ‫سعید خوشبین‬
‫شــهروندی و نقش پلیس در ارتقای امنیت شهروندی در‬
                                                                                                                                       ‫گروه اقتصاد‬

‫سطوح مختلف مورد توجه قرار گیرد‪.‬‬                                                 ‫نمیشــود تــراژدی بندر شــهید رجایی را بــدون توجه‬
‫بحث کنتــرل ورود پلیس به این مراکز همیشــه مورد‬
‫توجه بوده اســت‪ .‬اما به این معنا نیســت کــه ما در این‬                          ‫بــه نقش ســازمان بنــادر و دریانوردی مــرور کرد‪ .‬این‬
                                                                                ‫سازمان که پیشین ‌هاش به ســال ‪ 1229‬برمیگردد‪ ،‬وظیفه‬
‫محیطها از نگاه امنیت محور و توجه به یک فضای مبتنی‬                               ‫اعمال حاکمیت دولت در ســواحل و بندرها را بر عهده‬
‫بر استانداردهای حق بر آموزش بیتوجه باشیم‪ .‬پلیس باید‬
‫در هر محیطی با رعایت قواعد و استانداردهای خود ورود‬                              ‫کردیم‪،‬‬  ‫فاجعه بندرعباس مشــاهده‬    ‫دظاارهد ارًًاماـیـانچسنـانـاکزهمادنر‬
‫کند‪ .‬در این فضای فرهنگی و آموزشــی‪ ،‬رعایت اصول و‬                                ‫وزارت‬   ‫هیچ اختیاری از خود ندارد‪.‬‬
                                                                                ‫را‌هوشهرســازی هم کــه بهعنوان نهاد ناظر بر ســازمان‬
‫موازین حقوق شــهروندی باید در اولویت باشد و پلیس‬                                ‫بهنامدارهنوگدرییفانعوالریدتی‪،‬هامیسبئنوالدیر رتا بسریاعسهدتهگداذاررد‪،‬یظ‪،‬انهظرًًاانرقتشو‬
‫باید رفتار خود را متناسب با آن تنظیم کند‪.‬‬
‫نباید این تفاهمنامه به «پلیسی شدن» مدارس منتهی‬
‫شود‪ .‬البته نگاه بدبینانه به این تفاهمنامه خطرناک خواهد‬                          ‫خود را فراموش کــرده و بندرها را به حال خود رها کرده‬
                                                                                                                           ‫است‪.‬‬
‫بود‪ ،‬باید بهجــای نیمهخالی لیوان که به دخالت در حریم‬                            ‫در حادثه انفجار بندر شــهید رجایی باید به طور ویژه‬
‫خصوصی و پلیسی شدن مدارس اشــاره دارد‪ ،‬به نیمه پر‬
‫آن توجــه کنیم‪ .‬نگاه باید جامعهمحور باشــد و بهگون ‌های‬                         ‫به نقش وزارت را‌هوشهرســازی هم توجه کرد‪ .‬این حادثه‬
                                                                                ‫در یکی از زونهای بندر رخ داد و چندین کشته و صدها‬
‫طراحی شــود که از حقوق بنیادین افراد‪ ،‬ب ‌هویژه کودکان و‬                         ‫زخمی بهجا گذاشت اما وزیر را ‌هوشهرسازی از این خرسند‬
                            ‫نوجوانان‪ ،‬محافظت کند‪.‬‬
‫دربــاره نقض حقوق کودکان در رســانهها و فضای‬                                    ‫است که سایر بخشهای بندر همچنان فعال باق ‌ی مانده‬
                                                                                ‫است‪ .‬خانم فرزانه صادق مدعی است که وزارتخانه تحت‬
‫عمومی باید گفت کــه این رویکرد پلیــس میتواند به‬                                ‫نظر او بلافاصله پس از حادثه‪ ،‬گروههای واکنش سریع و‬
‫کاهش جــرم علیه کودکان کمک کنــد‪ .‬او بر این نکته‬
‫تاکید دارد که پلیس بایــد رویکردی تخصصی در پیش‬                                  ‫ارزیاب به محل اعزام کرده و ســعید رسولی‪ ،‬معاون وزیر‬
                                                                                ‫و سرپرست ســازمان بنادر و دریانوردی برای نظارت بر‬
‫بگیرد و با همکاری با نهادهای فرهنگی و آموزشــی در‬                               ‫عملیات امداد و بررسی وضعیت به بندرعباس اعزام شده‬
‫راستای پیشگیری از وقوع جرم علیه کودکان در مدارس‪،‬‬
‫اقدام کند‪ .‬با اشــاره به اســتانداردهای ورود پلیس به‬                            ‫اما نگفت که چه کسی پاسخگوی خانوادههایی است که‬
                                                                                ‫خاکسترعزیزانخودراازمیانآه ‌نپار‌ههابیرونمیکشند‪.‬‬
‫محی ‌طهایآموزشیوفرهنگی‪،‬بایدگفتکهاینحضور‬                                         ‫به این ترتیب اگر قرار است برای حادثه اخیر سه مقصر پیدا‬
‫نباید امنیتی باشد‪ .‬در این فضا‪ ،‬پلیس باید رفتار خود را‬
‫متناسب با فضای فرهنگی و آموزشی محیط تنظیم کند‪.‬‬                                  ‫کرد‪ ،‬بدو ‌نشک یکی از آنها خانم فرزانه صادق است که‬
                                                                                ‫در ماههای گذشته با آزمو ‌نوخطا وزارتخانه را اداره کرده‬
‫پلیس باید با رعایت این اســتانداردها و براســاس نگاه‬                            ‫اســت‪ .‬برخی نمایندگان مجلس‪ ،‬ازجمله ســیدمرتضی‬
‫فرهنگی‪ ،‬وارد مدارس شود تا از یکی از مهمترین حقوق‬
‫شهروندان‪ ،‬یعنی حق بر امنیت‪ ،‬دفاع کند‪.‬‬                                           ‫محمودی‪ ،‬نماینده هیــات اعزامی به بندرعباس‪ ،‬قصور‬
                                                                                ‫این وزارتخانه و ســازمان بنــادر و دریانوردی را در وقوع‬
‫همکاری پلیس با دیگر نهادهای خدمات عمومی‬                                         ‫حادثه محتمــل م ‌یدانند‪ .‬این انتقادها شــامل انتصاب‬
‫باید با نگاه تخصصی و برای ارتقای امنیت شهروندی‬
‫باشــد‪ .‬تفاهمنامههای پلیــس و نهادهای مختلف‬                                     ‫مدیران فاقد تجربه مرتبــط‪ ،‬واگذاری غیرمنطقی برخی‬
                                                                                ‫مســئولیتها مانند مدیریت ســازمان بنادر هرمزگان به‬
‫باید بــا توجه به اصول حقوق شــهروندی و رعایت‬                                   ‫راهآهن و بیتوجهی به استانداردهای دپوی مواد خطرناکی‬
‫آزادیهای فردی و اجتماعی تنظیم شوند تا از هرگونه‬
‫نقض حقوق شهروندان جلوگیری شود‪ .‬در نهایت‪،‬‬                                        ‫مانند گوگرد بوده اســت‪ .‬سخنگوی دولت تاکید کرده که‬
                                                                                ‫بررسی دقیق علل حادثه زمانبر است و از گمان ‌هزنیهای‬
‫پلیس باید در هــر فضا و محیطی با رعایت قواعد و‬                                  ‫زودهنگام باید پرهیز شــود‪ .‬تا زمان تکمیل تحقیقات‪،‬‬
‫استانداردهای خاص خود وارد شود و در این مسیر‪،‬‬
‫هیــچگاه نباید اجازه داده شــود کــه نقض حقوق یا‬                                ‫نقش دقیق وزارت را‌هوشهرسازی در این حادثه به‬
                                                                                ‫صورت قطعی مشخص نیســت اما این وزارتخانه‬
‫آزادیهای فردی رخ دهد‪.‬‬                                                           ‫به دلیل مسئولیت نظارتی و مدیریتی خود در کانون‬
‫تعامل پلیس و وزارت آموز ‌شوپرورش در صورتی‬
‫کــه با رعایت حقوق شــهروندی و اســتانداردهای‬                                                                              ‫توجه قرار دارد‪.‬‬
                                                                                ‫ادامه در صفحه‪6‬‬
‫حقوق بشری همراه باشد‪ ،‬میتواند به عنوان یک الگو‬
‫برای تعاملات بیننهادی در خدمات عمومی و ارتقای‬
‫امنیت اجتماعی عمل کند‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6