Page 1 - 15-02-1404-1960 Sazandegi
P. 1
منتظر نظرات ایران دوشنبه 15اردیبهشت 7 1404ذیالقعده 5 1446می 2025 روزنامه کارگزاران سازندگیایران سال 8شماره 8 1960صفحه 10هزارتومان
آمادگی ترامپ برای شنیدن خواستههای ایران 3شﺒیﺨون به اسراﺋیﻞ 2فرزندانمان به فکر رفتن هستند 2اتﺤاد برای ﺣﻞ مﺸکلات جهان اسلام
رهنمود دیدار دستاندرکاران حج با رهبر انقلاب
دربارهفعالیتهایهست های صل حآمیز افق حمله انصارالله یمن به فرودگاه بنگوریون ایران ابراز نگرانی رئیسجمهور از مهاجرت جوانان
3
دیپلماسی
یادداشت روز برخی از اعضای شورای شهر تهران میگویند:
شهردار تهران در اداره شهر ،ناکام مانده است
جایخالیاستاندار زن
جدال اعضای شورا بر سر ماندن یا برکناری زاکانی
پیشنهادی برای بازسازی سرمایه اجتماعی به یک سریال هفتگی تبدیل شده است
شهربانو امانی جلســه دیروز صحن علنی شورای شــهر تهران با
تنش کمســابق های روب هرو شــد .طی این جلســه،
عضو شورای مرکزی فائزه مومنی
حزب کارگزاران سازندگی ایران
اعضای منتقد شــورا -همچون جعفر شــربیانی، گروه اجتماعی
پس از گذشــت بیــش از چهار دهــه از اســتقرار نظام
جمهــوری اسلامی ،زنــان ایرانی همچنان در بســیاری مهــدی اقراریــان و ناصــر امانی -با لحــن تند و
از ســطوح عالی اجرایی جایگاهی نیافت هاند که با ســهم مســتدل ،عملکرد دوره شهرداری علیرضا زاکانی را زیر ســوال بردند .آنان شهردار را «ناکام
واقعیشان از جامعه و ظرفیتهای حرف هایشان همتراز در اداره شهر» دانستند و از «سانسور رسان های صدای منتقدان» توسط «امپراتوری رسان های
باشــد .یکی از شــاخصترین و البته پرمناقشهترین این شــهرداری» سخن گفتند .آن هم در شرایطی که در چرخش عجیب به مطالبه قانونی ،رئیس
ســطوح ،مقام استانداری است؛ جایگاهی که هنوز هیچ شــورا ،مهدی چمران هفته گذشته از ارسال استفساری های به مجلس خبر داده بود که طی آن
زنی در تاریخ جمهوری اسلامی بر آن تکیه نزده اســت. آیا با تمدید ۱۰ماهه دوره شــورا ،شــهردار تهران نیاز به کســب رای اعتماد مجدد دارد یا نه!
این فقــدان نهتنها یک غفلت تاریخی بلکه نشــان های از درنهایت انتقادهای اعضای منتقد بالا گرفت که چمران مجبور شد ،اعضا را به «رعایت قانون
پافشــاری بر الگویــی ناکارآمد از مدیریت اســت که بر و آرامش» فراخواند .جعفر شــربیانی با انتقاد از سیاستهای شهرداری از «مدیریت فشل»
سخن گفت و ناصر امانی وضعیت پاکیزگی محلات را «ناامیدکننده» خواند .امانی با بیان اینکه
انحصار جنسیتی استوار مانده است. سیستم مدیریت شهری فرسوده است ،عملکرد شهرداری را ناکارآمد اعلام کرد .به گفته وی،
در جهان امروز ،حکمرانی خوب با شایستهسالاری، مدیریت فعلی نظافت شهر فاقد برنامه و مشی مشخص است .مهدی اقراریان به جابهجایی
عدالت و تنوع گره خورده است .نظامهای سیاس یای که پنج مدیر مترو ظرف سه سال اشاره کرد و هشدار داد این وضعیت نشان م یدهد که شهرداری
همچنان نگاههای تکبعدی و انحصاری را بر ســاختار برنام هریزی ثابتی ندارد .او گفت :مدیریت شهری محل آزمو نوخطا نیست و نقل و انتقالات
مدیریتــی خود حاکم نگه م یدارند ،دیــر یا زود با بحران پیاپی مدیریتی نشانه فقدان «مشی مشخص» است.
مشــروعیت و ناکارآمدی روب هرو میشوند .ایران امروز، ادامه در صفحه7
بیــش از هر زمان دیگری ،بــا پیچیدگیهای اقتصادی،
فرسایش اجتماعی ،شکافهای هویتی و کاهش سرمایه
عمومی مواجه اســت .در چنین بستری ،نمیتوان انتظار
داشــت که الگوهای مدیریتی گذشته ،بدون هیچ تحول
ساختاری همچنان کارآمد باشند.
استانداری ،یکی از عالیترین مناصب اجرایی کشور
در سطح استانهاســت؛ مقامی که در تقاطع حاکمیت
و جامعه قرار میگیرد و نقشــی کلیدی در تنظیم روابط
دولت با مردم ایفا میکند .اســتاندار بایــد نهتنها مدیر
توانمندی در عرصه اجرایی باشد بلکه بتواند با نهادهای
مدنی ،اقشــار مختلــف اجتماعی ،نخبــگان محلی و
جر یانهای سیاسی ارتباط موثر برقرار کند .چنین نقشی
نیازمند آ گاهی اجتماعی ،توان گف توگو ،درک همدلانه
و قدرت ایجــاد اعتماد اســت؛ ویژگیهایی که تجربه
حضور زنــان در عرصههای گوناگون مدیریتی ،بارها آن
را اثبات کرده است.
دولت چهاردهم با شعار وفاق ملی و عقلانیت سیاسی
روی کار آمده اســت .این شعار ،در کنار شرایط حساس
کنونی کشور ،فرصتی اســتثنایی برای بازتعریف ساختار
مدیریت سیاسی و اجرایی کشور فراهم آورده است .اگر
دولــت اراده جدی برای عبــور از وضعیت فعلی و ترمیم
شــکافهای اجتماعی دارد باید در میدان عمل نشــان
دهد که مروج تحول اســت ،نه استمرار .یکی از راههای
صادقان ه این نشــا ن دادن ،ورود زنان به مناصبی است که
تا امروز به دلایل غیرحرف های از آنها دریغ شده است.
حضــور زنــان در رأس مدیریت اســتانی ،نهتنها در
راستای عدالت جنسیتی و مشارکت برابر در قدرت است
بلکه از منظر کارآمدی نیز ضرورتی انکارناپذیر است .در
بسیاری از کشورهای توسعهیافته و حتی درحال توسعه،
تجربه نشــان داده که زنان در مدیریت محلی و منطق های
با شفافیت بیشــتر ،مشــارکتمحوری ،رفتار غیررانتی
و عقلانیــت تصمیمگیری ،موجب بهبود شــاخ صهای
حکمرانی شدهاند .ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.
زنان ایرانــی در عرصههای علمی ،اقتصادی ،فرهنگی و
سیاســی تواناییهای خود را نشــان دادهاند؛ اما ساختار
سیاسی هنوز آنها را به رسمیت نشناخته است.
در شرایطی که مردم با بحران معیشت ،ب یاعتمادی و
احساس حذف مواج هاند ،سپردن مسئولیتهای کلان به
زنان م یتواند ،پیام روشنی از سوی حاکمیت باشد :اینکه
دوره مدیریت انحصاری به پایان رسیده و دوران مشارکت
فراگیر آغاز شده اســت .این تغییر ،نهتنها به زنان اعتماد
م یدهد بلکه مــردان جامعه را نیز از تکــرار تجربههای
فرســوده مدیریتی رهایی میبخشد .از سوی دیگر ،نسل
جوانتر زنان که امروز در دانشگاهها ،تشکلها و فضاهای
مدنی فعا لانــد ،با دیدن چنین تحولاتــی انگیزه و امید
بیشتری برای حضور سازنده در جامعه پیدا خواهند کرد.
اگــر هدف دولت ،تحقق وفاق ملــی ،ارتقای اعتماد
عمومی و ترمیم رابطه دولت و ملت اســت ،این اهداف
بدون تغییــر در ترکیب مدیریتی کشــور محقق نخواهد
شد .اکنون زمان آن رســیده است که در آستانه انتصاب
۳۱استاندار کشــور ،نگاهی تازه ،شجاعانه و عادلانه بر
تصمیمگیری حاکم شود .گشــودن درهای استانداری به
روی زنــان ،نه یک امتیاز یا امــری تزئینی بلکه ضرورتی
بنیادین برای بازســازی جامع های فرســوده از انحصار و
ب یاعتمادیاست.

