Page 1 - 12-03-1404-1984 Sazandegi
P. 1

‫چالشهای وزیر جوان‬                                                               ‫دوشنبه ‪12‬خرداد ‪ 6 1404‬ذیالحجه ‪2 1446‬ژوئن ‪2025‬‬            ‫روزنامه کارگزاران سازندگیایران‬                   ‫سال ‪‌ 8‬شماره ‪ 8 1984‬صفحه ‌ ‪10‬هزارتومان‬

‫سیدعلی مدن ‌یزاده بهعنوان وزیر اقتصاد به مجلس معرفی شد‬                                            ‫‪ 5‬سقوط آزاد‬                               ‫‪ 4‬مهربانی‪ ،‬آغاز تمدن است‬                              ‫‪ 2‬حمله به سردار‬
             ‫او چه ماموریتهایی بر عهده دارد‬                                                                                                                            ‫فرهنگ ژاله آموزگار‬
              ‫و چگونه از پس آنها برم ‌یآید؟‬                                                       ‫تماشا درباره افول نقشآفرینی رضا عطاران‬                                                         ‫ایران انتقاد تندروها به سرلشکر باقری‬

  ‫‪6‬‬

    ‫توسعه‬

                            ‫یادداشت روز‬                                                ‫بدر البوسعیدی‪ ،‬وزیر خارجه عمان‬
                                                                                     ‫در سفری غیررسمی و نی ‌مروزه به ایران‬
‫هشداری برای عدالت آموزشی‬                                                         ‫نامه پیشنهادی آمریکا درباره آینده غنیسازی را‬

  ‫درباره افزایش نجومی شهریه مدارس غیردولتی‬                                              ‫به مقامات کشورمان تحویل داد‬

                                               ‫پروانه مافی‬                                  ‫گروه بی ‌نالملل‪ :‬در میانه گمان ‌هزنیهای رســانههای آمریکایی و اروپا در قبال‬
                                                                                            ‫آینده مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا همچنین اعلام مواضع مقامات ارشد‬
                                                               ‫عضو شورای مرکزی‬              ‫ایالاتمتحده ازجمله دونالد ترامپ در قبال این مذاکرات‪ ،‬بدرالبوســعیدی‪،‬‬
                                                    ‫حزب کارگزاران سازندگی ایران‬             ‫وزیر خارجه عمان به تهران آمد و پیشــنهاد ایالاتمتحده را تقدیم سیدعباس‬
                                                                                            ‫عراقچــی‪ ،‬وزیر خارجه کشــورمان کرد‪ .‬عراقچی در حســاب کاربری خود‬
  ‫در شرایطی که بر اساس آمار رسمی آموز ‌شوپرورش‪ ،‬نزدیک‬                                       ‫در «ایکس» در مورد ســفر همتای عمانی خود نوشــت‪« :‬برادر عزیزم آقای‬
  ‫به‪ ۴۰‬درصد شــهریه مدارس غیردولتــی بین‪ ۱۰‬تا‪ ۲۰‬میلیون‬                                      ‫بدرالبوســعیدی‪ ،‬وزیر محترم امور خارجه عمان‪ ،‬در ســفر کوتاهی به تهران‪،‬‬
  ‫تومــان و تنهــا اندکی بالاتــر از‪ ۴۰‬میلیون اســت‪ ،‬در عمل‬                                 ‫عناصر پیشنهادی آمریکا را ارائه داد که بر اساس اصول‪ ،‬منافع ملی و حقوق‬
  ‫والدین شاهد جهشهای بیسابقه شهریه هستند‪ .‬گزارشها‬
  ‫حاکی از آن اســت که برخی مدارس خصوصی (با احتساب‬                                                                ‫مردم ایران به آن پاسخ مقتضی داده خواهد شد»‪.‬‬
  ‫هزینههای خدماتی) شــهری ‌ههایی بیــن ‪ ۲۳۰‬تا ‪ ۲۵۰‬میلیون‬                                    ‫این سفر که (شنبه) در چارچوب میانجیگری عمان بین تهران و واشنگتن‬
  ‫تومان برای ســال ‪ ۱۴۰۴‬اعلام کرد‌هاند‪ .‬بــه عبارتی‪ ،‬آموزش‬                                  ‫انجام شد بهنوعی در بطن خود‪ ،‬جزئیات پیشنهادی آمریکا را دارد که از طریق‬
  ‫باکیفیت به کالایی لوکس تبدیل شده است‪ .‬چنین روندی بر‬                                       ‫استیو ویتکاف‪ ،‬فرســتاده رئیسجمهور آمریکا به خاورمیانه به مسقط اعلام‬
  ‫اساساصلس ‌یامقانوناساسی‪-‬کهدولتراموظفبهفراهم‬                                               ‫شده اســت که از حیث زمانی میتواند مهم قلمداد شود؛ چراکه این پیشنهاد‬
  ‫کردن آموزش رایگان تا پایان دوره متوســطه کرده‪ -‬نیســت‪.‬‬                                    ‫قبل از برگزاری ششــمین دور از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا از کانال‬
  ‫واقعیت تلخ این اســت که کنکور اکنــون فقط میان مدارس‬                                      ‫عمان به تهران منتقل شــده است و شاید اینگونه تفسیر شود که آمریکاییها‬
  ‫غیردولتی و ســمپاد (تیزهوشــان) رقابتی شده است و فقط‬                                      ‫منتظر تصمیم ایران در قبال پیشنهاد خود هستند سپس با دریافت پاسخ تهران‬
  ‫حدود ‪ ۷‬درصد برترینها از مدارس دولتی آمد‌هاند‪ .‬همانطور‬
  ‫کهدیگرانانتقادکرد‌هاند‪،‬نتایجکنکورامسالنشانم ‌یدهدکه‬                                                ‫در ششمین دور از مذاکرات غیرمستقیم با تهران حضور پیدا کنند‪.‬‬
  ‫ورود به دانشــگاه به آرزوی «گروه خاصی» بدل شده و سهم‬                                       ‫ادامه در صفحه‪3‬‬

                  ‫مردم عادی در آن بسیار اندک است‪.‬‬
  ‫بهعنوان نماینده پیشین مجلس‪ ،‬نگرانم که این وضعیت در‬
  ‫عمل‪ ،‬عدالت آموزشــی را از بین برده باشد‪ .‬آزمون سراسری‬
  ‫‪ ۱۴۰۳‬نشان داد‪ ،‬از ‪ ۴۰‬رتبه برتر‪ ،‬تنها سه نفر از مدارس دولتی‬
  ‫و‪ ۷۳‬درصد نفرات برتر از مدارس سمپاد هستند‪ .‬این اختلاف‬
  ‫طبقاتی آموزشی با شــهریههای نجومی مدارس خصوصی‪،‬‬
  ‫ارتبــاط تنگاتنــگ دارد‪ .‬فرزندان طبقات مرفــه با پرداخت‬
  ‫هزینههای گزاف‪ ،‬امکانات بهتــری دریافت میکنند که این‬
  ‫مزیت در کنکور و آینده تحصیلی خود را نشان م ‌یدهد‪ .‬برخی‬
  ‫سیاستمداران بهصراحت هشــدار داد‌هاند که چنین روندی‬
  ‫«مافیا»یی در آموز ‌شوپرورش ایجاد کرده و مســیر مدارس‬

            ‫دولتی را برای استعدادهای عادی بسته است‪.‬‬
  ‫پیامدهــای روانــی و اقتصــادی ایــن افزایشهــای‬
  ‫افسارگســیخته متوجه خانوادههای طبقه متوسط و ضعیف‬
  ‫اســت؛ خانواد‌های که برای دو فرزندش‪ ،‬ســال گذشــته ‪۹۰‬‬
  ‫میلیون تومان شــهریه داده‪،‬امسال همین مدرسه ‪ ۱۶۰‬میلیون‬
  ‫تومان مطالبــه کرده اســت؛ برخی اولیای دیگــر میگویند‬
  ‫شهریه پایه اول ابتدایی مدرس ‌های بدون احتساب سرویس و‬
  ‫ناهار ‪ ۲۱۰‬میلیون تومان تعیین شــده و مدرس ‌های دیگر ‪ ۲۳۰‬تا‬
  ‫‪ ۲۵۰‬میلیون تومان اعلام کرده اســت‪ .‬در پی این فشار مالی‪،‬‬
  ‫برخــی خانوادهها به مدارس دولتی رجــوع کرد‌هاند و در کنار‬
  ‫آن برای جبران کیفیت آموزشی پایینتر‪ ،‬مجبور به استفاده از‬
  ‫کلاسهای تقویتی و معلم خصوصی شــد‌هاند‪ .‬این مهاجرت‬
  ‫اجباری‪ ،‬مدارس دولتی و هیا ‌تامنایی را نیز به تراکم غیرقابل‬
  ‫تحملی سوق داده است؛ کلاسهای ‪ ۴۰‬نفره‪ ،‬کیفیت آموزش‬
  ‫را بهشــدت کاهش م ‌یدهند‪ .‬اگر خانواد‌های سه فرزند داشته‬
  ‫باشــد‪ ،‬تامین هزینههای آموزشــی آنها «غیرممکن است»؛‬
  ‫درنهایت‪ ،‬کودکان بسیاری مجبور میشوند از مدرسه بازبمانند‬

            ‫و خانوادهها در «بحران روانی» گرفتار شوند‪.‬‬
  ‫برای جلوگیری از تعمیق نابرابری آموزشــی به بازتعریف‬
  ‫ســاختار نظارتی نیاز داریم؛ نخست‪ ،‬نظام نظارت بر مدارس‬
  ‫غیردولتی باید توانمند و بیطرف شود؛ جایگاه قانونی شورای‬
  ‫مرکزی تعیین شــهریه باید از انحصار منطقــ ‌های خارج و با‬
  ‫همکاری مجلس و ســازمان بازرســی تجدید تعریف شود‪.‬‬
  ‫دوم‪ ،‬سقف مشخص شــهریه بهصورت منطق ‌های تعیین شود‬
  ‫تا اختلاف شدید هزینهها میان شهر‪ ،‬روستا و استانها کاهش‬
  ‫یابد‪ .‬سوم‪ ،‬الزام شــفافیت ‪ 100‬درصدی مالی برای موسسان‬
  ‫مدارس غیردولتی در نظر گرفته شود؛ همه درآمدها و هزینهها‬
  ‫(اعم از شهریه برنامههای فوقبرنامه‪ ،‬سرویس‪ ،‬غذا‪ ،‬پوشش‬
  ‫و‪ )...‬بایــد ب ‌هوضــوح برای مــردم گزارش شــوند‪ .‬چهارم‪،‬‬
  ‫حمایت هدفمند و گسترده از مدارس دولتی ضروری است‪:‬‬
  ‫سرمایهگذاری در تجهیز این مدارس‪ ،‬افزایش انگیزه معلمان و‬
  ‫ارتقای کیفیت آموزشی میتواند ظرفیت را برای دانشآموزان‬
  ‫محروم تقو یت کند‪ .‬درنهایت باید از تبدیل تحصیل باکیفیت به‬
  ‫کالایی انحصاری جلوگیری شود؛ برای نمونه با محدود کردن‬
  ‫نقش آزمون کنکور در پذیرش مدارس سمپاد و خاص‪ ،‬سهم‬

                ‫منطقیتری به مدارس عادی داده شود‪.‬‬
  ‫هشــدار م ‌یدهم که ادامه وضع موجود‪ ،‬عدالت آموزشی‬
  ‫را بهطور بنیــادی بهخطر م ‌یاندازد‪ .‬آموز ‌شوپرورش‪ ،‬آرزوی‬
  ‫رســیدن همه فرزندان این سرزمین به رشد علمی و اجتماعی‬
  ‫است؛ با نظارت کارآمد و راهکارهای فوق میتوانیم‪ ،‬تضمین‬
  ‫کنیم که تحصیل باکیفیت حق همه باشد‪ ،‬نه امتیاز یک قشر‬
  ‫خاص‪ .‬مطالبهگــری اجتماعی و ورود جدی مســئولان به‬
  ‫اصلاح ساختارها ضروری است تا شکاف طبقاتی در آموزش‬

                          ‫بیش از این عمیق نشود‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6