Page 1 - 12-03-1404-1984 Sazandegi
P. 1
چالشهای وزیر جوان دوشنبه 12خرداد 6 1404ذیالحجه 2 1446ژوئن 2025 روزنامه کارگزاران سازندگیایران سال 8شماره 8 1984صفحه 10هزارتومان
سیدعلی مدن یزاده بهعنوان وزیر اقتصاد به مجلس معرفی شد 5سقوط آزاد 4مهربانی ،آغاز تمدن است 2حمله به سردار
او چه ماموریتهایی بر عهده دارد فرهنگ ژاله آموزگار
و چگونه از پس آنها برم یآید؟ تماشا درباره افول نقشآفرینی رضا عطاران ایران انتقاد تندروها به سرلشکر باقری
6
توسعه
یادداشت روز بدر البوسعیدی ،وزیر خارجه عمان
در سفری غیررسمی و نی مروزه به ایران
هشداری برای عدالت آموزشی نامه پیشنهادی آمریکا درباره آینده غنیسازی را
درباره افزایش نجومی شهریه مدارس غیردولتی به مقامات کشورمان تحویل داد
پروانه مافی گروه بی نالملل :در میانه گمان هزنیهای رســانههای آمریکایی و اروپا در قبال
آینده مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا همچنین اعلام مواضع مقامات ارشد
عضو شورای مرکزی ایالاتمتحده ازجمله دونالد ترامپ در قبال این مذاکرات ،بدرالبوســعیدی،
حزب کارگزاران سازندگی ایران وزیر خارجه عمان به تهران آمد و پیشــنهاد ایالاتمتحده را تقدیم سیدعباس
عراقچــی ،وزیر خارجه کشــورمان کرد .عراقچی در حســاب کاربری خود
در شرایطی که بر اساس آمار رسمی آموز شوپرورش ،نزدیک در «ایکس» در مورد ســفر همتای عمانی خود نوشــت« :برادر عزیزم آقای
به ۴۰درصد شــهریه مدارس غیردولتــی بین ۱۰تا ۲۰میلیون بدرالبوســعیدی ،وزیر محترم امور خارجه عمان ،در ســفر کوتاهی به تهران،
تومــان و تنهــا اندکی بالاتــر از ۴۰میلیون اســت ،در عمل عناصر پیشنهادی آمریکا را ارائه داد که بر اساس اصول ،منافع ملی و حقوق
والدین شاهد جهشهای بیسابقه شهریه هستند .گزارشها
حاکی از آن اســت که برخی مدارس خصوصی (با احتساب مردم ایران به آن پاسخ مقتضی داده خواهد شد».
هزینههای خدماتی) شــهری ههایی بیــن ۲۳۰تا ۲۵۰میلیون این سفر که (شنبه) در چارچوب میانجیگری عمان بین تهران و واشنگتن
تومان برای ســال ۱۴۰۴اعلام کردهاند .بــه عبارتی ،آموزش انجام شد بهنوعی در بطن خود ،جزئیات پیشنهادی آمریکا را دارد که از طریق
باکیفیت به کالایی لوکس تبدیل شده است .چنین روندی بر استیو ویتکاف ،فرســتاده رئیسجمهور آمریکا به خاورمیانه به مسقط اعلام
اساساصلس یامقانوناساسی-کهدولتراموظفبهفراهم شده اســت که از حیث زمانی میتواند مهم قلمداد شود؛ چراکه این پیشنهاد
کردن آموزش رایگان تا پایان دوره متوســطه کرده -نیســت. قبل از برگزاری ششــمین دور از مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا از کانال
واقعیت تلخ این اســت که کنکور اکنــون فقط میان مدارس عمان به تهران منتقل شــده است و شاید اینگونه تفسیر شود که آمریکاییها
غیردولتی و ســمپاد (تیزهوشــان) رقابتی شده است و فقط منتظر تصمیم ایران در قبال پیشنهاد خود هستند سپس با دریافت پاسخ تهران
حدود ۷درصد برترینها از مدارس دولتی آمدهاند .همانطور
کهدیگرانانتقادکردهاند،نتایجکنکورامسالنشانم یدهدکه در ششمین دور از مذاکرات غیرمستقیم با تهران حضور پیدا کنند.
ورود به دانشــگاه به آرزوی «گروه خاصی» بدل شده و سهم ادامه در صفحه3
مردم عادی در آن بسیار اندک است.
بهعنوان نماینده پیشین مجلس ،نگرانم که این وضعیت در
عمل ،عدالت آموزشــی را از بین برده باشد .آزمون سراسری
۱۴۰۳نشان داد ،از ۴۰رتبه برتر ،تنها سه نفر از مدارس دولتی
و ۷۳درصد نفرات برتر از مدارس سمپاد هستند .این اختلاف
طبقاتی آموزشی با شــهریههای نجومی مدارس خصوصی،
ارتبــاط تنگاتنــگ دارد .فرزندان طبقات مرفــه با پرداخت
هزینههای گزاف ،امکانات بهتــری دریافت میکنند که این
مزیت در کنکور و آینده تحصیلی خود را نشان م یدهد .برخی
سیاستمداران بهصراحت هشــدار دادهاند که چنین روندی
«مافیا»یی در آموز شوپرورش ایجاد کرده و مســیر مدارس
دولتی را برای استعدادهای عادی بسته است.
پیامدهــای روانــی و اقتصــادی ایــن افزایشهــای
افسارگســیخته متوجه خانوادههای طبقه متوسط و ضعیف
اســت؛ خانوادهای که برای دو فرزندش ،ســال گذشــته ۹۰
میلیون تومان شــهریه داده،امسال همین مدرسه ۱۶۰میلیون
تومان مطالبــه کرده اســت؛ برخی اولیای دیگــر میگویند
شهریه پایه اول ابتدایی مدرس های بدون احتساب سرویس و
ناهار ۲۱۰میلیون تومان تعیین شــده و مدرس های دیگر ۲۳۰تا
۲۵۰میلیون تومان اعلام کرده اســت .در پی این فشار مالی،
برخــی خانوادهها به مدارس دولتی رجــوع کردهاند و در کنار
آن برای جبران کیفیت آموزشی پایینتر ،مجبور به استفاده از
کلاسهای تقویتی و معلم خصوصی شــدهاند .این مهاجرت
اجباری ،مدارس دولتی و هیا تامنایی را نیز به تراکم غیرقابل
تحملی سوق داده است؛ کلاسهای ۴۰نفره ،کیفیت آموزش
را بهشــدت کاهش م یدهند .اگر خانوادهای سه فرزند داشته
باشــد ،تامین هزینههای آموزشــی آنها «غیرممکن است»؛
درنهایت ،کودکان بسیاری مجبور میشوند از مدرسه بازبمانند
و خانوادهها در «بحران روانی» گرفتار شوند.
برای جلوگیری از تعمیق نابرابری آموزشــی به بازتعریف
ســاختار نظارتی نیاز داریم؛ نخست ،نظام نظارت بر مدارس
غیردولتی باید توانمند و بیطرف شود؛ جایگاه قانونی شورای
مرکزی تعیین شــهریه باید از انحصار منطقــ های خارج و با
همکاری مجلس و ســازمان بازرســی تجدید تعریف شود.
دوم ،سقف مشخص شــهریه بهصورت منطق های تعیین شود
تا اختلاف شدید هزینهها میان شهر ،روستا و استانها کاهش
یابد .سوم ،الزام شــفافیت 100درصدی مالی برای موسسان
مدارس غیردولتی در نظر گرفته شود؛ همه درآمدها و هزینهها
(اعم از شهریه برنامههای فوقبرنامه ،سرویس ،غذا ،پوشش
و )...بایــد ب هوضــوح برای مــردم گزارش شــوند .چهارم،
حمایت هدفمند و گسترده از مدارس دولتی ضروری است:
سرمایهگذاری در تجهیز این مدارس ،افزایش انگیزه معلمان و
ارتقای کیفیت آموزشی میتواند ظرفیت را برای دانشآموزان
محروم تقو یت کند .درنهایت باید از تبدیل تحصیل باکیفیت به
کالایی انحصاری جلوگیری شود؛ برای نمونه با محدود کردن
نقش آزمون کنکور در پذیرش مدارس سمپاد و خاص ،سهم
منطقیتری به مدارس عادی داده شود.
هشــدار م یدهم که ادامه وضع موجود ،عدالت آموزشی
را بهطور بنیــادی بهخطر م یاندازد .آموز شوپرورش ،آرزوی
رســیدن همه فرزندان این سرزمین به رشد علمی و اجتماعی
است؛ با نظارت کارآمد و راهکارهای فوق میتوانیم ،تضمین
کنیم که تحصیل باکیفیت حق همه باشد ،نه امتیاز یک قشر
خاص .مطالبهگــری اجتماعی و ورود جدی مســئولان به
اصلاح ساختارها ضروری است تا شکاف طبقاتی در آموزش
بیش از این عمیق نشود.

