رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : بازداشت هواداران ناوالنی

بازداشت هواداران ناوالنی

۳۴۰ نفر در شهرهای مختلف روسیه بازداشت و روانه زندان شدند

دو روز بعد از مرگ مشکوک آلکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه و منتقد سرسخت پوتین، شمار طرفداران او که در شهرهای مختلف این کشور بازداشت شدند به صدها نفر رسید. معترضان خواستار شفافیت درباره مرگ مشکوک ناوالنی هستند. دولت روسیه اعلام کرده که ناوالنی پس از یک پیاده‌روی درگذشته است اما مخالفان پوتین، خبر از آن می‌دهند که وی به قتل رسیده و آنچه دولت پوتین می‌گوید، درست نیست.
ناوالنی دومین چهره مهمی است که مخالف پوتین بود و به طرز مشکوکی درگذشت. پیش از او یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر بود که در یک سفر هوایی هواپیمایش منفجر شد. پریگوژین که برای پوتین در جنگ اوکراین می‌جنگیدند، ناگهان نیروهای خود را به سمت مسکو گسیل کرد تا با فتح مسکو، پوتین را سرنگون کند اما چند کیلومتر مانده به مسکو از تصمیم خود منصرف شد. بعد از آن نیز خبرهای مختلفی از وی منتشر شد که نشان می‌داد از روسیه خارج شده است. مدتی بعد خبر آمد که هواپیمای وی منفجر شده است.
اکنون ناوالنی رهبر مخالفان پوتین است که در زندان می‌میرد. هواداران ناوالنی پس از اعلام خبر مرگ او در شهرهای مختلف به صورت خودجوش گرد هم آمدند و یاد وی را گرامی داشتند. اما نیروهای امنیتی روسیه این موضوع را برنتابیدند و مخالفان را بازداشت کردند.
پیش از این آمار بازداشت‌شدگان در مسکو، سن‌پترزبورگ و چند شهر دیگر ۱۰۱ نفر ذکر شده بود اما ظاهرا این آمار بیشتر از این است و اکنون برخی از رسانه‌های غربی خبر داده‌اند که نیروهای دولتی روسیه تاکنون بیش از ۳۴۰ نفر از شهروندان که برای ادای احترام به ناوالنی به خیابان آمده بودند را بازداشت کرده و با خود برده‌اند.
کیرا یارمیش، سخنگوی آلکسی ناوالنی با تأیید مرگ این کنشگر پرآوازه گفت که او «کشته شده» و شخص رئیس جمهوری، ولادیمیر پوتین دستور قتل او را صادر کرده است.
یارمیش می‌گوید که جسد ناوالنی عمدا توسط مقامات روسی مخفی شده تا بتوانند هر گونه «ردپایی» از خود در این «قتل» را بپوشانند. او همچنین گفته است که مادر و وکیل ناوالنی به سردخانه‌ای در شهر سالخارد رفتند که مقامات گفته بودند، جسد او در آنجا نگهداری می‌شود اما جسد در آنجا نبود.
وی در ایکس نوشت: «معلوم است که آنها دروغ می‌گویند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا مجبور به تحویل جسد نشوند.»
دولت روسیه ضمن هشدار به شهروندان و منع هر گونه تظاهرات برای ناوالنی گفته است که تا زمان تکمیل شدن تحقیقات، جسد او به خانواده‌اش تحویل داده نمی‌شود. سخنگوی الکسی ناوالنی با تأیید مرگ رهبر اپوزیسیون روسیه که روز جمعه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) در زندانی دورافتاده در نزدیکی قطب شمال در سیبری به طرز مشکوکی درگذشت، می‌گوید که او «کشته شده» اما معلوم نیست، جسدش کجاست.
کیرا یارمیش روز شنبه از قول یکی از کارکنان زندان گفت که به مادر ناوالنی گفته‌اند، جسد برای تحقیقات به سردخانه‌ای در شهر سالخارد فرستاده شده اما وقتی مادر ناوالنی به همراه یک وکیل به آنجا رفتند، سردخانه تعطیل بوده است. در تماس تلفنی وکیل با سردخانه هم به او گفته شده که جسد ناوالنی آنجا نیست. مرگ مرموز الکسی ناوالنی فراتر از مرزهای موطنش روسیه در کشورهای دیگر نیز بازتاب گسترده یافته است. در شامگاه جمعه ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) گروه‌هایی از روس‌تباران و دیگر شهروندان در صربستان، گرجستان و ایتالیا نیز به یاد این منتقد پیشین دولت پوتین در خیابان گرد هم آمدند و با گذاشتن گل و روشن کردن شمع، نام او را فریاد زدند.

sazandegi

پست های مرتبط

کابینه تکنوکرات‌ها

باید فن‌سالاری در کشور حاکم شود به قلم؛ کیارش اخوان؛ عضو شورای…

25 جولای 2024

عقب افتاده‌ایم

سیدحسین مرعشی در سفر به کردستان: ایران‌ امروز را نمی‌توان براساس الگوی…

21 جولای 2024

اخلاق‌مند و مردم‌دار

چند سطری در حمایت از «مسعود پزشکیان» که نجات ایران در رای…

2 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید