رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > جامعه : برخورد قهری با کاپیتان

برخورد قهری با کاپیتان

مصاحبه جنجالی سیدحسین حسینی، کاپیتان استقلال در مورد رای کمیته انضباطی باعث شد تا محرومیت تعلیقی او فعال شود و حسینی از بازی فوق‌العاده حساس مقابل تراکتور محروم شود. ماجرا از این قرار است که بعد از بازی استقلال برابر تیم آلومینیوم در شهر اراک یکی از دختران استقلالی در نقش جیمی‌جامپ ظاهر شد و خودش را به زمین مسابقه رساند تا با سیدحسین حسینی کاپیتان تیم دیدار کند. حضور این دختر با نوع خاص پوشش باعث شد که ماموران یگان ویژه قصد برخورد با او را داشته باشند اما حسینی مانع این کار شد. اقدامی شبیه به رفتار تمام بازیکنان بزرگ دنیا که وقتی یک جیمی‌جامپ به قصد دیدار آنها می‌آید، جلوی برخورد قهری نیروهای انتظامی مستقر در ورزشگاه را می‌گیرند و تلاش می‌کنند، ماجرا مسالمت‌آمیز حل شود چراکه به هر حال آن فرد یک هوادار است و به عشق فوتبال آنجا آمده و فوتبالیست‌ها هم به خوبی می‌دانند هر چه دارند از همین عشق هواداران است.
با این حال ممانعت حسینی از برخورد قهری نیروهای حافظ نظم استادیوم با آن دختر که همراه با یک تماس بدنی بین حسینی و آن هوادار بود، باعث بروز یک درگیری کوچک میان پلیس و کاپیتان استقلال شد و در نهایت نیز برای این کاپیتان ابتدا جریمه نقدی و بعد محرومیت در پی داشت.
کاپیتان استقلال پس از این جریمه در جریان یک مصاحبه گفت: «۳۰۰ میلیون را پرداخت می‌کنم، فدای سر آن هوادار خانم.»
هرچند او دوباره در مصاحبه دیگری گفت که هدفش جلوگیری از تنش بوده و قصد دخالت در کار ماموران نیروی انتظامی را نداشته است. او گفت که؛‌ «‌نه با رفتارم در اراک و نه با حرف‌هایم در میکسدزون ورزشگاه آزادی قصد دخالت در کار مأموران نیروی انتظامی یا اعتراض به قانون را نداشتم و فقط می‌خواستم از تنش جلوگیری کنم. اگر کاری کردم و حرفی زدم فقط هدفم حمایت از هواداران استقلال بود. هیچ وقت در کار مأموران که برای حفظ نظم و امنیت به ورزشگاه می‌آیند، دخالت نکردم و نمی‌کنم و در اراک هم هدفم حفظ آرامش و جلوگیری از تنش بود.»‌
اما بعد از همان مصاحبه اول او دوباره به کمیته انضباطی فراخوانده شد و این باره علاوه بر پرداخت جریمه نقدی یک جلسه نیز از بازی محروم همچنین موظف به عذرخواهی در رسانه شد. در متن رای کمیته انضباطی آمده که؛‌ «‌در خصوص گزارش واصله علیه سیدحسین حسینی، بازیکن باشگاه استقلال تهران مبنی بر نقض ماده ۷۱ مقررات انضباطی باتوجه به مجموع اوراق و محتویات پرونده و با عنایت به مصاحبه ایشان پس از بازی با تیم شمس‌آذر قزوین در تاریخ ۳۱ فروردین ماه بیان مطالبی در ارتباط با رأی صادره از سوی این کمیته در پرونده که در مورد تخلفات بازیکن موصوف بعد از مسابقه تیم‌های آلومینیوم اراک و استقلال تهران از جمله بدرفتاری نسبت به مقامات رسمی مسابقه (افسران امنیتی مسابقه) صادر گردیده هرچند در ظاهر این مطالب حکایت از تمکین از رأی صادره دارد ولی چگونگی و نحوه بیان و عبارات به کار رفته در این مصاحبه موید قصد مشارالیه در خفیف و سبک جلوه دادن تصمیمات و اقدامات صورت گرفته از سوی رکن قضایی فدراسیون فوتبال پیرامون تخلفات رخ داده در مسابقه دو تیم آلومینیوم اراک و استقلال تهران می‌باشد.»‌
در ادامه تاکید شده که؛‌ «‌در نتیجه فعل سیدحسین حسینی از مصادیق رفتار توهین‌آمیز تشخیص و بر همین اساس مستند به مواد ۷۱ و ۱۱۳ مقررات انضباطی ضمن قطعی و قابل اجرا شدن یک جلسه محرومیت تعلیقی ایشان موضوع دادنامه شماره ۳۰۹۶ مورخ ۲۹ فروردین ماه نامبرده به پرداخت مبلغ سیصد میلیون ریال جریمه نقدی و نیز الزام به عذرخواهی در رسانه‌های رسمی بابت تخلفات ارتکابی خود با لحاظ ماده ۸۹ مقررات موصوف و همچنین باشگاه استقلال تهران نیز بلحاظ تحقق مسئولیت تضامنی در خصوص این تخلف و عدم نظارت بر مصاحبه صورت گرفته، وفق ماده ۵۰ مقررات انضباطی به پرداخت مبلغ ۶۰۰ ریال جریمه نقدی محکوم می‌گردد.»‌
هرچند فرصت اعتراض دوباره برای باشگاه استقلال و سید حسین وجود دارد ولی به نظر می رسد این محرومیت قطعی است و کاپیتان آبی‌ها نمی‌تواند تیمش را در بازی بسیار مهم مقابل تراکتور همراهی کند. نکته عجیب ماجرا اینجاست آخرین بار که حسینی در یکی از بازی‌های استقلال غایب بود، باز هم به دیدار مقابل تراکتور برمی گردد و این گلر باتجربه حدود یک سال قبل و در هفته پایانی لیگ بیست و دوم مقابل تراکتور غایب بود و سینا سعیدی‌فر به جای او در ترکیب استقلال قرار گرفت. دیداری که با نتیجه سنگین ۷ بر یک به نفع استقلال به پایان رسید. حالا بعد از گذشت حدود یک سال از آن بازی، سیدحسین باز هم نمی‌تواند مقابل تراکتور به میدان برود و این بار به دلایل انضباطی و محرومیت قادر به همراهی تیمش در این بازی فوق‌العاده مهم نخواهد بود. به نظر می‌رسد، دیدار با تراکتور برای کاپیتان استقلال طلسم شده و او باز هم مقابل این تیم غایب خواهد بود.

بهانه حذف زنان از ورزشگاه‌ها
اما ماجرای جیمی‌جامپ خانم هوادار استقلال تنها به این ماجرا ختم نشد. بلافاصله بعد از این اتفاق انسیه خزعلی،‌ معاون امور زنان ریاست جمهوری در نامه‌ای به وزیر ورزش خواستار برخورد جدی شد. او در توضیح متن نامه خود گفت که؛‌ «در نامه‌ای به وزیر ورزش متذکر شدم که مسؤولان ورزش باید پاسخگوی عدم رعایت قوانین و دستورالعمل‌ها در ارتباط با ورود زنان به ورزشگاه باشند. ضرورت دارد به سرعت در مورد عاملان نقض مقرراتی که هنجار‌های جامعه را خدشه‌دار می‌سازد، اعمال قانون شود.»
اما همزمان کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال امیرحسین صادقی، کاپیتان پیشین استقلال را در پی مصاحبه و حمایت از حسین حسینی احضار کرد. صادقی گفته بود «افتخار کردم به گلر تیمم که گران‌ترین بغل تاریخ فوتبال دنیا را رقم زد. آرزوی یک هوادار را برآورده کرد.» خبرگزاری فارس اما به این سخنان واکنش نشان داد.
فارس نوشت که: «امیرحسین صادقی تصور می‌کند هنوز جوانکی ۱۷ ساله است و فقط می‌خواهد به هر قیمتی دیده شود. بیان جملاتی سخیف و زرد مثل «گران‌ترین بغل دنیا» فقط باعث تهییج و تحریک و خود بزرگ‌بینی او خواهد شد و در نتیجه این دروازه‌بان ملی‌پوش را بیشتر به حاشیه می‌کشاند و از متن فوتبال دورش می‌کند!»
فارس همچنین از صحبت‌های حسینی، کاپیتان استقلال خواستار اجرای محرومیت تعلیقی حسینی به اتهام «گردن‌کشی در برابر قانون» شده است.
فارس نوشته: «وقتی جرایم در نظر گرفته برای بازیکنان بازدارنده نیست، شأنیت مراجعی مانند کمیته انضباطی و فدراسیون فوتبال براحتی زیر سوال می‌رود و به نوعی به سخره گرفته می‌شود. در این باره در هیچ کجای فوتبال دنیا شاهد نیستیم که جریمه در نظر گرفته برای بازیکنان بازدارنده نباشد و بازیکنان پس از آن گردنکشی کنند.» خبرگزاری فارس در همان روزهای اول بعد از این ماجرا هم خواستار ممنوعیت دوباره زنان به ورزشگاه شده بود. این درحالی است که جیمی‌جاپ در هیچ جای دنیا قابل پذیرش نیست و ربطی به اینکه این کار را یک خانم انجام بدهد یا یک آقا ندارد. ممکن بود این رفتار را یک هوادار مرد انجام دهد،‌ آیا با این اقدام باز هم مردان از ورود به ورزشگاه منع می‌شدند؟ یا آنکه این اقدام غیرقانونی هوادار خانم صرفا بهانه دیگری برای ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه است؟

sazandegi

پست های مرتبط

اسب زین‌شده!

افزایش صف در مقابل داروخانه‌های دولتی به دلیل کمبود دارو و انسولین…

26 جولای 2024

داغ و آلوده

گرمای هوا و خطر ماوراءبنفش، ادارات کشور را تعطیل کرد. آیا هفته…

24 جولای 2024

دولت پزشکیان و حقوق شهروندان

حقوقدانان از دولت جدید چه انتظاراتی دارند؟ به قلم؛ صالح نقره‌کار؛ حقوقدان…

24 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید