رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > جامعه : بلاتکلیفی ۱۱۳ هزار نفر دانشجوی وکالت

بلاتکلیفی ۱۱۳ هزار نفر دانشجوی وکالت

‌گروه اجتماعی

باز هم سوالات یک آزمون سراسری دیگر لو رفت!‌ آزمون فوق‌العاده وکالت عصر روز جمعه ۱۸ اسفند برگزار شد. در این آزمون ۱۱۳ هزار نفر (۵۳ هزار نفر زن و ۶۰ هزار نفر مرد) ثبت‌نام کردند. اما از چند ساعت پیش از برگزاری این آزمون، زمزمه‌هایی مبنی بر لو رفتن سوالات به گوش می‌رسید؛ زمزمه‌هایی که پس از برگزاری آزمون این زمزمه در صفحات مجازی، رنگ‌وبوی جدی‌تری به خود می‌گیرد.
یک کانال تلگرامی ابتدا دو سوال را منتشر کرد سپس با گذاشتن آدرس کانال تلگرامی دیگر مدعی شد که تمامی سوالات آزمون فوق‌العاده وکالت را به همراه پاسخ سوالات منتشر کرده است؛ شرکت‌کنندگان در آزمون نیز این سوالات را تایید کردند! یکی از شرکت‌کنندگان در این آزمون گفت: پیش از ورود به جلسه آزمون، دیدیم شرکت‌کنندگان آزمون همه گوشی به دست هستند، پس از پرس‌وجو متوجه شدم گویا ساعت ۱۱:۳۰ یک کانال تلگرامی همه سوالات و پاسخ‌های درست را منتشر کرده است. به گفته او؛ به نظر می‌رسد؛ افراد بسیاری با استفاده از سوالات منتشر شده در آزمون شرکت کردند، این موضوع باید پیگیری شود چراکه حق هزاران نفر مطرح است. همچنین یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این آزمون در واکنش به خبر لو رفتن سوالات آزمون فوق‌العاده وکالت در صفحه‌ مجازی‌اش نوشت: بیش از دو ماه است که روزانه بیش از ۱۲ ساعت درس می‌خوانم تا در این آزمون قبول شوم؛ امروز با شنیدن لو رفتن سوالات خستگی به تنم ماند. تعداد دیگری از این داوطلبان در صفحات شخصی‌شان خواستار ابطال این آزمون و برخورد با منتشرکنندگان سوالات شدند.
بعد از آن کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با صدور اطلاعیه‌ای درباره آزمون فوق‌العاده وکالت که روز گذشته ۱۸ اسفند برگزار شد، اعلام کرد: مسئولیت برگزاری آزمون و اعلام نتایج مرحله کتبی بر عهده سازمان سنجش است.
اما سازمان سنجش زیر بار لو رفتن سوالات نرفت. «علی صدر»، معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در مورد شایعات مربوط به لو رفتن سوالات آزمون وکالت گفت که «افراد نباید به شایعات فضای مجازی اعتماد کنند. خیال داوطلبان آزمون‌ها باید راحت باشد. همه موارد را تحت نظر داریم. در آزمون وکالت اخیز نیز هیچ مشکلی پیش نیامده و آزمون در صحت و سلامت برگزار شده است».
به گفته او «‌داوطلبان اگر فکر می‌کنند موارد مشکوکی وجود دارد، می‌توانند به سازمان سنجش آموزش کشور گزارش دهند. ما همیشه از این دست مسائل استقبال می‌کنیم و اصلاً بخشی از کار ما همین ارتباطات مردمی است و بازخوردهایی که به ما داده می‌شود را مورد استفاده قرار می‌دهیم و اگر لازم باشد، مطالعاتی روی مساله‌ای صورت بگیرد حتماً این کار را خواهیم کرد».
صدر در ادامه با اشاره به اینکه مطالب و داده‌های غلط موجود در فضای مجازی ممکن است درخصوص موضوعات متنوعی باشد و منحصر به سازمان سنجش هم نیست، تاکید کرد که‌ «شاید داده‌هایی در فضای مجازی منتشر شود که صرفاً نوعی شایعه محسوب شود و ما معمولاً آنچه صرفاً در فضای مجازی گفته شود را اطلاعات رسمی تلقی نمی‌کنیم».
به گفته معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور «فرض کنید شایعه‌ای درخصوص وقوع اتفاقی در یک وزارتخانه در فضای مجازی منتشر شود، آیا وزارتخانه باید به شایعات فضای مجازی پاسخ دهد؟ البته که ما معتقدیم گزارشات مردمی حتماً باید پیگیری و مورد صحت‌سنجی قرار گیرد».
در نهایت اما واکنش محسنی‌اژه‌ای،‌ رئیس قوه قضائیه به لو رفتن سوالات،‌ مهر تایید این موضوع بود. رئیس قوه قضائیه با اشاره به مطالب مطروحه در باب لو رفتن سوالات آزمون وکالت در روز جمعه، ۱۸ اسفند، گفت که: «‌ابتدا باید توجه داشت که مسئولیت برگزاری این آزمون با سازمان سنجش بوده و «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه» در این خصوص مسئولیتی نداشته است؛ با این حال به کلیه بخش‌های ذی‌ربط در دستگاه قضایی ازجمله «مرکز حفاظت و اطلاعات»، «دادستانی تهران» و «مرکز وکلا» دستور می‌دهم که در رابطه با این موضوع، پیگیری‌ها و بررسی‌های کامل و جامع را انجام دهند و هر فردی در این قضیه مقصر بوده را شناسایی و مورد تعقیب قرار دهند و با هماهنگی و همکاری «مرکز رسانه قوه قضائیه» موضوع مورد اشاره را به صورت واضح و روشن برای مردم تبیین کنند و اجازه ندهند این مقوله در جامعه مبهم بماند چراکه به اعتماد مردم لطمه می‌زند؛ در این قضیه به صورت دقیق باید روشن شود که افشای سوالات در چه سطح و چه حدی بوده است و چه کسانی تقصیر یا قصور داشته‌اند؛ در این زمینه نباید حقی از کسی ضایع شود».
لو رفتن سوالات آزمون‌های سراسری در کشور تبدیل به یک رویه عادی شده است. مرداد ماه سال جاری نیز آزمون آیلتس به دلیل تقلب برگزار نشد. قرار بود ۷ مرداد ۱۴۰۲ پس از ۷ ماه وقفه برای اولین بار در هتل اوین تهران، آزمون آیلتس برگزار شود. هرچند مدت‌ها پیش از تایید رسمی سازمان سنجش، برخی از داوطلبان اسنادی مبنی ‌بر فروش سوالات آزمون آیلتس را منتشر کرده بودند. در آن زمان بازرس سازمان استرالیایی «آی‌دی‌پی» پس از آنکه متوجه شد، سوالات این آزمون لو رفته، اجازه برگزاری آن را نداده است.
اواخر خرداد ماه سال جاری نیز‌ هرچند وزارت آموزش‌وپرورش زیر بار لو رفتن سوالات امتحان نهایی نرفت‌ اما خبرها حاکی از انتشار آنها در فضای مجازی داشت. لو رفتن سوالات کنکور و ورود افراد شبهه‌دار به دانشگاه که یکی از ماجراهای بسیار جدی بود که طی سال جاری سبب درگیر شدن مجلس،‌ سازمان سنجش و وزارت علوم شد. حتی با وجود اینکه در زمان برگزاری کنکور،‌ اینترنت در حوزه‌های امتحان قطع شده و دسترسی‌ها محدود.
ایران تنها کشوری نیست که در آن آزمون برگزار می‌شود. آزمون‌های سراسری با هدف گزینش، استخدام و اقدامات مختلف در سرتاسر نقاط جهان با درصد امنیت بسیار بالایی برگزار می‌شود. علت شکل‌گیری و گسترش تقلب در کشور ما به عدم اعمال مجازات‌های بازدارنده برمی‌گردد. در واقع افراد متخلف هزینه سنگینی در قبال خطای خود نمی‌پردازند و حتی این افراد کرسی دانشگاه‌ها را تصاحب و مدارک فوق‌لیسانس و دکتری اخذ کرده‌اند. درحالی که اسناد تقلب آنها موجود است. وقتی بروز یک تخلف هزینه سنگینی برای متخلفان ندارد، بارها تکرار می‌شود. گویی برگزارکنندگان این آزمون قادر به اعمال شیوه‌ها و راهکارهای نوین نیستند و در این راه یا متصل به روش‌های غیرعقلانی مثل قطع اینترنت می‌شوند یا اینکه همانند سازمان سنجش از اساس آن را تکذیب می‌کنند.

sazandegi

پست های مرتبط

اسب زین‌شده!

افزایش صف در مقابل داروخانه‌های دولتی به دلیل کمبود دارو و انسولین…

26 جولای 2024

داغ و آلوده

گرمای هوا و خطر ماوراءبنفش، ادارات کشور را تعطیل کرد. آیا هفته…

24 جولای 2024

دولت پزشکیان و حقوق شهروندان

حقوقدانان از دولت جدید چه انتظاراتی دارند؟ به قلم؛ صالح نقره‌کار؛ حقوقدان…

24 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید