رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > اقتصاد : بودجه انفجاری شهر تهران!

بودجه انفجاری شهر تهران!

مخاطرات لایحه بودجه 169هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران چیست؟

مجید فراهانی،رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان

هفته گذشته زاکانی، شهردار تهران لایحه بودجه 169 هزار میلیارد تومانی را به ‌عنوان بودجه پیشنهادی سال 1403 با پیش‌بینی رشد 123 درصدی نسبت به سال 1402 به شورای شهر تهران ارائه کرد تا رکورددار تاریخی شهرداران کلانشهرهای نه ‌فقط جهان اسلام بلکه همه کلانشهرهای دنیا در افزایش نرخ بودجه سنواتی باشد. تا پیش از زاکانی شهرداران پیشین پایتخت معمولاً نوسان بودجه هر سال نسبت به سال قبل را بین 10 تا حداکثر 35 درصد بسته به تورم سالانه تنظیم می‌کردند و حتی گاهی به دلیل رشد مثلاً 30 درصدی سال قبل در سال بعد زیر 10 درصد به بودجه پیشنهادی می‌افزودند تا توازن دخل‌وخرج برقرار شود. به ‌گونه‌ای که فی‌المثل حناچی، شهردار پیشین لایحه بودجه سال 1399 را با رشد 26 درصدی به شورا ارائه کرده بود. پیش از اینها نیز قالیباف، شهردار اسبق لایحه بودجه سال 1395 را با رشد 8/3 درصدی و لایحه بودجه سال 1385 را با رشد 35 درصدی به شوراهای ادوار دوم، سوم و چهارم ارائه کرده بود. همچنین لایحه بودجه سال 1381 را شهردار وقت تهران با پیش‌بینی رشد 6 درصدی به وزارت کشور به‌ عنوان قائم‌مقام شورای اول ارائه کرده بود. در این میان رشد 50 درصدی لایحه بودجه سال 1391 را می‌توان یک استثنا در میان سالیان مختلف دید اما این بار رشد 123 درصدی بودجه 1403 نسبت به سال قبل تحلیلگران اقتصاد شهری را حیران انگشت بر دهان وانهاده است. این خرق عادت عجیب لایحه جدید بودجه چنان خود شهردار محترم را به هیجان آورده بود که وی در جلسه اخیر شورا، بخش زیادی از سخنانش را صرف مقدمه‌چینی برای تصویب این بودجه محیرالعقول کرد و با خواندن غلط‌وغلوط اعداد و ارقام بودجه سال‌های گذشته، تلاش کرد تا به شورانشینان اطمینان دهد که بودجه جدید برخلاف تصورات عموم کاملاً اجرایی و عملیاتی است. مخاطرات این انفجار بودجه را از زوایای مختلف می‌توان برشمرد و برخی تاثیرات آن فوری و برخی مخاطرات آن البته تا سال‌ها گریبان شهر و مردمانش را خواهد گرفت. اگر بودجه ارائه شده را پیش‌بینی دخل‌وخرج یک سال آینده شهرداری بدانیم بسیار بدیهی است که اولین نتیجه رشد بادکنکی بودجه، افزایش سرسام‌آور هزینه و خرج شهرداری در اداره شهر خواهد بود و متعاقباً کمترین نتیجه این رشد هزینه‌ها تورم لجام‌گسیخته شهری و فشار این افزایش هزینه‌های محیرالعقول بر دوش شهروندان و شهرداری خواهد بود. کافی است اشاره کنیم قاطبه صاحب‌نظران اقتصادی یکی از دلایل فروپاشی اقتصادی رژیم شاه در نیمه دوم دهه 50 را رشد ناگهانی بودجه سالانه کشور ناشی از افزایش درآمدهای نفتی ایران می‌دانند. رشد بودجه‌ای که بلافاصله خود را در افزایش شدید هزینه خانوارها نشان داد و موج نارضایتی علیه رژیم شاه را چند برابر کرد.
یکی از تکنیک‌های زاکانی برای این رشد انفجاری در بودجه 1403 بدهی‌سازی گسترده شهر در ابعاد مختلف است که به ‌عنوان نمونه رشد قریب به 10 برابری رقم اخذ تسهیلات در بودجه سال 1403 نسبت به بودجه سال قبل از آن جمله است. به شکل خلاصه باید گفت، لایحه بودجه 1403 در ظاهر با 15 هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بدهی تنظیم شده است اما با محاسبه مجوزهای پیش‌بینی شده در تبصره‌های بودجه که بخش پنهان و موثر بودجه به ‌شمار می‌روند باید گفت، این لایحه اگر به همین شکل و بدون تغییر به تصویب شورای شهر برسد…

ظرفیت ایجاد 48 هزار و 846 میلیارد تومان بدهی را در دسترس شهرداری تهران قرار می‌دهد، موضوعی که با توجه به بدهی‌های سنواتی شهرداری ادوار گذشته ظرف یک سال بدهی شهر و شهروندان نسبت به گذشته را دو برابر خواهد کرد متاسفانه باید گفت، هرچند بدهی‌سازی و تامین مالی بر پایه بدهی در ادوار گذشته مدیریت شهری تهران نیز بیش‌وکم مورد توجه بوده که ثمره آن بدهی‌های چند ده هزار میلیاردی به بانک‌ها و تامین‌کنندگان در سال‌های اخیر است اما این بار رجوع بی‌سابقه مدیران دوره ششم به این شیوه پرهزینه و چالش‌زا در تامین مالی می‌تواند پایداری مالی شهرداری را در سال‌های آینده با چالش جدی مواجه کند و شهری به لحاظ اقتصادی ورشکسته و شهروندانی سراسر مقروض برای آیندگان به ارث بگذارد.
از سوی دیگر در لایحه بودجه سال 1403 شاهد فروش سه برابری دارایی‌های شهر در سال آینده برای کسب درآمد نسبت به سال جاری هستیم در این لایحه تحصیل 18 هزار و 7 میلیارد تومان از محل فروش اموال و دارایی‌های شهر پیش‌بینی شده است. براساس این لایحه شهرداری قصد دارد در سال 1403 رقمی بالغ بر 11 هزار و 529 میلیارد تومان بیشتر از آنچه در بودجه سال 1402 به تصویب شورای شهر رسیده بود دارایی‌ها و اموال شهر را به فروش برساند. از سوی دیگر، جزئیات این املاک و دارایی‌ها نیز مشخص نیست و ما نمی‌دانیم که شهرداری این رقم را از فروش کدام دسته از املاک‌ و دارایی‌ها می‌خواهد تحصیل کند. موضوعی که در گذشته با ارائه شفاف فهرست املاک و دارایی‌های پیشنهادی شهرداری در پیوست‌های بودجه روشن می‌شد و به اطلاع شهروندان می‌رسید.
اموال، املاک و دارایی‌های شهر و شهرداری سرمایه عمومی مردم شهر هستند که شهردار در مقام امانت‌دار و اعضای شورا به‌ عنوان وکلای اهالی شهر و ناظر بر این امانت باید حق به شهر، منافع و مصالح شهر و… را در فروش و بهره‌برداری از آن مورد توجه قرار دهند و این دارایی‌های بین‌نسلی را با مدیریت مناسب اقتصادی حفظ و حراست کنند. در این مسیر شفافیت و اعلام و انتشار اطلاعات معاملات می‌تواند به قضاوت مردم درباره چگونگی عملکرد مدیریت شهری کمک شایانی کند، فروش و واگذاری غیرشفاف املاک و دارایی‌های شهر برای تحقق بودجه انفجاری سال 1403 راهکار شایسته‌ای برای ادای دین و امانت به شهروندان مظلوم شهر تهران نیست.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

کارگران بی‌شناسنامه

چرا سهم کارگران غیررسمی در اقتصاد ایران رو به افزایش است؟ سعید…

18 می 2024

کمرمان شکسته و نمی‌توانیم بلند شویم

مدیران بازار سرمایه چند روز پیش جلسه‌ای را با رئیس سازمان برنامه…

16 می 2024

چایی که دم کشید

بازخوانی پرونده فساد چای دبش؛ مفاسدی اینچنین چرا و چگونه پدید می‌آیند؟…

15 می 2024

دیدگاهتان را بنویسید