رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : تعلیق حملات کتائب

تعلیق حملات کتائب

امیرعباس نخعی، دبیرگروه جهان

در شرایطی که تنش در خاورمیانه روز‌به‌‌روز شدت می‌گرفت و طرف‌های درگیر بر خاکستر می‌دمیدند، کتائب حزب‌الله عراق ورق را برگرداند.کتائب حزب‌الله عراق در شرایطی که آمریکا تهدید به حمله گسترده و مدت‌دار نظامی در منطقه به واسطه تلافی‌جویی کشته شدن سه نظامی خود کرده بود در راستای کاهش سطح تنش در خاورمیانه و آن‌طور که این گروه در بیانیه خود اعلام کرده در راستای ایجاد هماهنگی با دولت عراق تمامی حملات به نیروهای آمریکایی در منطقه را متوقف کرده است. پنتاگون نیز در واکنش به این بیانیه اعلام کرده که منتظر می‌ماند تا در عمل ببیند چه رخ می‌دهد. پنتاگون همچنین اعلام کرده است که این توقف، مانع از عملیات تلافی‌جویانه پنتاگون نخواهد بود.

بیانیه‌ای دور از انتظار
به گزارش خبرگزاری‌ها، حزب‌الله عراق تا اطلاع بعدی تمامی عملیات‌های نظامی خود علیه اشغالگران آمریکایی را متوقف کرد. حزب‌الله عراق در اطلاعیه‌ای هدف از این اقدام را مراعات امور سیاسی دولت عراق در شرایط کنونی بیان کرد و در بیانیه‌ای که به امضای ابوحسین الحمیداوی، دبیرکل گردان‌های حزب‌الله منتشر شده، آمده است: «ما در گردان‌های حزب‌الله، تصمیم خود در حمایت از مردم مظلوم و مقاوم غزه را با اراده خود و بدون مداخله دیگران گرفتیم و بلکه برادرانمان در محور مقاومت به‌خصوص در جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت جهادی ما اطلاعی ندارند و بارها بر فشار و تشدید تنش علیه نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق و سوریه اعتراض کردند. می‌دانیم که چگونه جهاد می‌کنیم و برخی اغلب به فشار و تشدید تنش علیه نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق و سوریه اعتراض دارند. تعهد ما به انجام وظایف انسانی و ایدئولوژیک خود با خرد، تدبیر و بررسی دقیق کار بوده است و تعادل حقوقی و اخلاقی در سخت‌ترین شرایط را در نظر داشتیم.
در ادامه این بیانیه آمده است: با اعلام تعلیق عملیات نظامی و امنیتی علیه نیروهای اشغالگر به دفاع از مردم در غزه به شیوه‌های دیگر ادامه می‌دهیم و به مجاهدان دلیر گردان‌های آزاد حزب‌الله این توصیه را اعلام می‌کنیم. در عین حال اگر اقدام خصمانه آمریکا انجام شود، همان طور که قبلاً انجام شده است، ما انشاالله تصمیم می‌گیریم و همه امور به دست خداست.
پیش از این نیز کتائب حزب‌الله عراق در تارنمای رسمی خود با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد آغاز خروج نظامیان آمریکایی در عراق اعلام کرده بود: «در دوازدهمین سالگرد شکست اشغالگران آمریکایی، مقاومت همچنان پابرجاست hlو جز شکست دشمن آمریکایی و وابستگانش در منطقه چیزی را نمی‌پذیرد».

آغاز تنش‌ها
پس از آنکه نیروهای مقاومت به پایگاه نیروهای آمریکایی در اردن موسوم به برج ۲۲ با پهپاد حمله کردند و برخلاف حملات گذشته نیروهای مقاومت سه تن از نیروهای آمریکایی در این عملیات کشته شدند، آمریکا انگشت اتهام خود را متوجه ایران کرد.
بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که در آستانه انتخابات، کارزار انتخاباتی متزلزلی دارد و به شدت پایه‌های رای‌آوری‌اش در حزب دموکرات تضعیف و به بی‌عملی متهم شده است؛ در شرایط دشواری برای تلافی‌جویی قرار گرفت. از یک‌سو دولت بایدن تمایلی به گسترش جبهه جدید و جنگ مستقیم با ایران را ندارد از سوی دیگر به ‌شدت تحت فشار جمهوری‌خواهان و هم‌حزبی‌هایش برای پاسخ قرار دارد. بایدن سه‌شنبه‌شب اعلام کرد که تصمیم خود را برای چگونگی پاسخ به این حملات گرفته است.
به گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده روز سه‌شنبه گفت: تصمیم خود را در مورد چگونگی واکنش به حمله پهپادی که به کشته شدن نیروهای آمریکایی در اردن منجر شد، گرفته است. بایدن در مورد این تصمیم که با مشاوران ارشد کاخ سفید اتخاذ شده است، جزئیات بیشتری ارائه نداد اما در تکمیل صحبت‌هایش گفت که ایالات‌متحده نیازی به یک جنگ گسترده در خاورمیانه ندارد و خواهان جنگ با ایران نیست.
او در پاسخ به این سوال که آیا ایران را مسئول این حملات می‌داند یا خیر ادعا کرد: «من آنها را مسئول می‌دانم به دلیل اینکه آنها سلاح‌ها را برای کسانی که این حملات را انجام داده‌اند تامین می‌کنند».

از کتائب حزب‌الله عراق چه می‌دانیم؟
کتائب در عربی به معنای گردان‌هاست و این گروه در گردان‌های حزب‌الله در کشور عراق هستند. ابومهندس شاخص‌ترین چهره و شاید اگر بهتر بگوییم شناخته‌شده‌ترین چهره کتائب حزب‌الله عراق برای ایرانیان است. ابومهندس در شب شهادت سرباز وطن، قاسم سلیمانی در کنارش بود و به همراه وی شهید شد. ابومهدی المهندس، بنیان‌گذار کتائب حزب‌الله است که هسته اولیه آن را در سال ۲۰۰۳ م شکل داد و در سال ۲۰۰۷ م فعالیت‌هایش را با الگوبرداری از حزب‌الله لبنان رسمی و علنی کرد.
این گروه با هدف شکست آمریکا و اخراج نیروهای اشغالگر از عراق تاسیس شد. کتائب، عملیات‌های متعددی بر ضدنیروهای آمریکایی انجام داده و در جنگ علیه داعش در عراق و سوریه شرکت داشته است. کتائب حزب‌الله یکی از گروه‌های تشکیل‌دهنده حشدالشعبی در عراق بوده و از دو شاخه نظامی عملیات ویژه و دفتر نظامی عراق تشکیل شده است.
این گروه علاوه بر حوزه نظامی در امور دیگر مانند تشکیل موسسات دینی و اجتماعی نیز فعالیت داشته و پس از خروج نیروهای آمریکایی و سقوط داعش در حوزه سیاسی عراق نیز ورود پیدا کرده است.
قبلاً بخشی از نیروهای حشدالشعبی بود و در طول جنگ عراق، این گروه علیه نیروهای ائتلاف می‌جنگید. کتائب به‌عنوان بخشی از محور مقاومت عمل می‌کند. کتائب مانند هر نیروی نظامی دیگر، آموزش‌های گسترده دیده و پشتوانه نظامی امنیتی دارند و حتی بنا بر گزارش‌های خارجی، در دستگاه امنیتی عراق نفوذ قابل ملاحظه‌ای دارند. تقابل این گروه با نیروهای آمریکایی، تقابل جدیدی نیست. پیش از این نیز برخی از سربازان آمریکایی مورد حملات کتائب قرار گرفته‌اند. کتائب حزب‌الله به طور رسمی توسط دولت‌های آمریکا، ژاپن و امارات متحده عربی مورد تحریم قرار گرفته است.
در سال ۲۰۱۴، این گروه به ایفای نقش در مبارزه با داعش پرداخت و در همین سال کتائب و ۶ گروه دیگر عراقی که عمدتاً شیعه بودند، نیروهای بسیج مردمی عراق را تشکیل دادند. از اکتبر ۲۰۱۶، کتائب حزب‌الله به همراه ارتش عراق و سایر گروه‌های حشدالشعبی در نبرد موصل علیه داعش شرکت کرد. آنها در کنار سایر نیروهای حشدالشعبی بسیار فعال بودند و توانستند ارتباط داعش را از موصل و تلعفر به بقیه مناطق خود قطع کرده‌اند.
کتائب حزب‌الله عراق، همیشه شامل یک ناظر بیرونی بوده که ابومهدی المهندس (پیش از شهادت) و اکنون هم شیخ محمد السناد، روحانی کمتر شناخته شده شیعه که گفته می‌شود بیشتر اوقات در بیروت مستقر است، ناظر آن بوده‌ و هستند. گفته شده ورود افراد تازه‌وارد و یارگیری نیروهای کتائب، تنها براساس توصیه و تضمین یکی از اعضای گروه از طریق فرم هواداری از طریق بستگان و شبکه‌های عشایری عراق امکان‌پذیر است. این گروه عمدتاً شیعی در منطقه جُرفُ‌الصَّخَر در جنوب بغداد به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه نظامی و قلمرو اختصاصی کتائب مستقر هستند و نکته جالب اینکه این منطقه در روستایی سنی‌نشین واقع شده که نیروهای دولتی حق ورود به آن را ندارند و کتائب، ملکیت رسمی آن را از دولت کسب کرده است. بنا به برخی گزارش‌ها هم‌اکنون احمد محسن فرح‌الحمیداوی (با نام‌های ابوحسین، ابوزید و ابوزلاحلی)؛ دبیرکل و فرمانده عملیات ویژه عبدالعزیز المحمداوی (با نام‌های ابوحمید و ابوفدک)؛ فرمانده دفتر نظامی عراق شیخ جاسم السودانی (ابواحمد)؛ مسئول بخش مالی و پشتیبانی جعفر الغانمی (ابواسد)؛ مسئول امور مدنی و غیرنظامی شیخ جاسم (ابوکاظم)؛ مسئول اداره کتائب که شامل امور پیشکسوتان، شهدا و خانواده‌های ایثارگران و پیگیری امور درمانی آنان است.

تنش‌های ایران و آمریکا
بیانیه کتائب حزب‌الله عراق احتمالاً آتش شعله‌های تنش را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد تا اتفاقات سال ۱۳۶۷ تکرار نشود. سال ۱۳۶۷ جدی‌ترین تنش نظامی بین ایران و آمریکا اتفاق افتاد.
در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی، به‌رغم مشکلات اقتصادی و نظامی ایران، حکومت صدام‌حسین از حمایت همه‌جانبه کشورهای عرب خلیج‌فارس برخوردار بود. کویت با صدور نفت عراق به این کشور کمک می‌کرد تا اینکه در تابستان ۱۳۶۶ واکنش نظامی ایران علیه نفتکش‌های حامل نفت عراق افزایش یافت.
آمریکا به بهانه برقرار نگه داشتن جریان نفت از خلیج‌فارس با ناوهای خود محافظت از نفتکش‌های حمل نفت عراق را بر عهده گرفت. ایران برای تلافی از مین‌های دریایی استفاده کرد که یک ناو آمریکایی به نام ساموئل رابرتز با آن برخورد کرد.
چهار روز پس از اصابت مین به ناوچه ساموئل رابرتز، نیروی دریایی آمریکا در عملیاتی تلافی‌جویانه به دو سکوی نفتی ایران در خلیج‌فارس حمله کرد. در ساعت ۸ بامداد ۲۹ فروردین ۱۳۶۷، ۱۸ آوریل ۱۹۸۸، سه شناور آمریکایی به همراهی چند هلی‌کوپتر به سکوی نفتی سلمان (ساسان)‌ نزدیک شدند و از طریق بی‌سیم از خدمه آن خواستند این سکو را ترک کنند.
۲۰ دقیقه بعد آتش‌باری ناوگان آمریکا علیه این سکو آغاز شد و مدافعان سکوی سلمان با استفاده از دو تیربار ضدهوایی به آتش آنها پاسخ دادند. در نهایت این سکو با حملات هلی‌کوپترهای کبرا و پس از پیاده شدن تفنگداران دریایی آمریکا منهدم شد.
هم‌زمان، یک گروه دیگر از شناورها و هلی‌کوپترهای آمریکایی سکوی نفتی سیری را منهدم کردند. حملات ناوگان آمریکا که با پشتیبانی ناوهواپیمابر اینترپرایز صورت گرفت،‌ پاسخ نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران را به همراه داشت.
قایق موشک‌انداز جوشن نیروی دریایی ازجمله شناورهای مقابله‌کننده با حمله آمریکا بود. ناوچه جوشن پس از شلیک موشک به سمت شناورهای آمریکایی، هدف آتش‌باری آنها قرار گرفت و غرق شد.
ناوچه سهند هم که پس از آغاز حملات نیروی دریایی آمریکا از بندرعباس راهی منطقه درگیری شده بود، در رویارویی با دو هواپیمای تهاجمی ای-۶ و ناوچه یو‌اس‌اس جوزف استراوس هدف چند موشک قرار گرفت و غرق شد.
هواپیماهای ای-۶ که از ناو هواپیمابر اینترپرایز بلند شده بودند همچنین موفق شدند با وارد کردن آسیب کلی به ناوچه سبلان آن را از کار بندازند. این ناوچه با کمک یدک‌کش به بندر برگشت و پس از تعمیر مجدداً به ناوگان نیروی دریایی پیوست.
دست‌کم ۵۶ نظامی ایرانی در این عملیات یک روزه شهید شدند و دو نظامی آمریکایی هم به خاطر سرنگون شدن هلی‌کوپترشان کشته شدند.
حال ایران با پشت سر گذاشتن چنین تجربه‌ای و تجهیز تسلیحاتی خود به موشک‌های زمین به دریا و موشک‌های نقطه‌زن و پهپادهای انتحاری به آمریکا هشدار داده است که هرگونه حمله آنها به خاک ایران بی‌پاسخ نخواهد ماند.
سردار حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران ایران دیروز گفت: «این روزها هم از میان کلمات مقامات آمریکایی برخی تهدیدات را می‌شنویم، ما به آنها می‌گوییم شما ما را آزموده‌اید و فصل مشترک ما با شما این است که همدیگر را می‌شناسیم ‌و هیچ تهدیدی را بدون پاسخ نمی‌گذاریم‌، به دنبال جنگ نیستیم اما از جنگ نمی‌هراسیم‌».

پیامی آشکار برای آمریکا که دوره بزن‌دررو تمام شده است
همچنین ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل، خبر ارسال پیام‌های متعدد کاخ سفید از طریق واسطه‌ها به تهران در دو روز گذشته را رد کرد و گفت: «سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است که اگر هر طرفی به خاک ایران یا منافع و اتباع آن خارج از مرزهای ایران حمله کند با پاسخ قاطع و قوی مواجه خواهد شد».

sazandegi

پست های مرتبط

کابینه تکنوکرات‌ها

باید فن‌سالاری در کشور حاکم شود به قلم؛ کیارش اخوان؛ عضو شورای…

25 جولای 2024

عقب افتاده‌ایم

سیدحسین مرعشی در سفر به کردستان: ایران‌ امروز را نمی‌توان براساس الگوی…

21 جولای 2024

اخلاق‌مند و مردم‌دار

چند سطری در حمایت از «مسعود پزشکیان» که نجات ایران در رای…

2 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید