رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : سه‌شنبه بزرگ ترامپ

سه‌شنبه بزرگ ترامپ

​رسانه‌های آمریکایی خبر دادند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در «سوپر سه‌شنبه» یا «سه‌شنبه بزرگ» توانسته است به پیروزی‌های چشم‌گیری دست یابد. در سه‌شنبه بزرگ دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در ۱۵ ایالت رقابت کردند.
رسانه‌های آمریکا می‌گویند که دونالد ترامپ در ایالت‌های تگزاس، ویرجینیا، کارولینای شمالی، آرکانزاس کلرادو، آلاباما، مین، اوکلاهما و تنسی برنده شده است. در ایالت‌های باقی‌مانده نیز شمارش آرا ادامه دارد و او در این انتخابات‌ها پیشتاز است. به گزارش انتخاب، جو بایدن نیز در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات تقریبا بدون رقیب در سه‌شنبه بزرگ یکه‌تاز بود. وی در ایالت‌های مین، آلاباما و ماساچوست به پیروزی رسید. شبکه‌های آمریکایی ازجمله «سی‌بی‌اس» براساس نظرسنجی‌ها در روز سه‌شنبه می‌گویند که موضوع مهاجران و اقتصاد دو مطالبه اصلی رای‌دهندگان جمهوری‌خواه است. در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری، رقابت‌های درون‌حزبی در دو ماه اول سال میلادی تنها در چند ایالت برگزار می‌شود اما در نخستین سه‌شنبه ماه مارس رای‌گیری به طور همزمان در دست‌کم ۱۵ ایالت برگزار می‌شود. برخی ایالت‌ها در «سه‌شنبه بزرگ» علاوه بر رقابت‌های مقدماتی ریاست‌جمهوری، انتخابات دیگری مانند تعیین فرماندار یا نمایندگان کنگره را نیز برگزار می‌کنند. در حزب جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ از تنها رقیبش نیکی هیلی بسیار پیش است و در حزب دموکرات نیز دو رقیب جو بایدن، یعنی دین فیلیپس و ماریان ویلیامسون، چالشی جدی برای او نبوده‌اند.
پیروزهای دونالد ترامپ در انتخابات «سه‌شنبه بزرگ» او را در موقعیت بسیار نزدیکی برای معرفی شدن به‌عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا قرار می‌دهد. اما پیروزی‌ها در این روز هنوز برای معرفی شدن به‌عنوان نامزد نهایی جمهوری‌خواهان کافی نیست. بیش از یک‌سوم از کل نماینده نیابتی (دلگیت) جمهوری‌خواه، یعنی ۸۶۵ نماینده در «سه‌شنبه بزرگ» برای نامزدهای پیروز تعیین خواهند شد. حزب جمهوری‌خواه برای تعیین کاندیدای این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۴۲۹ نماینده نیابتی دارد که نامزد نهایی ‌باید ۱۲۱۵ نماینده را در جریان انتخابات مقدماتی به خود اختصاص دهد.
در عین حال ناظران انتخابات پیش‌بینی می‌کنند که نامزدی نهایی دونالد ترامپ احتمالاً پس از انتخابات مقدماتی در ایالت جورجیا در هفته آینده، یعنی ۱۲ مارس قطعی خواهد شد. نامزدهای نهایی دو حزب تیر ماه سال آینده به طور رسمی اعلام خواهند شد و انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است ۱۵ آبان سال آینده برگزار شود.

مسیری که تا کنار کشیدن هیلی طی شد
بایدن و ترامپ برای انتخابات سراسری در جای خود قرار گرفتند. نیکی هیلی برنده یک ایالت شد و دموکرات‌ها با رای منفی خود را برای نبرد در دو ایالت سخت آماده کردند. ۱۶ ایالت و یک قلمرو، نامزد ریاست جمهوری خود را در رقابت‌هایی که به عنوان سه‌شنبه بزرگ شناخته می‌شود، انتخاب می‌کنند، زمانی که بیش از یک‌سوم نمایندگان برای تعیین نامزد ریاست جمهوری جمهوری‌خواه تعیین می‌شوند. نتایج و نظرسنجی‌های گذشته نشان می‌دهد که تا سه‌شنبه شب، دونالد ترامپ در واقع نامزدی جمهوری‌خواهان را در برابر نیکی هیلی، تنها رقیب باقی‌مانده‌اش بسیار پیش از کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در ماه جولای در میلواکی به پایان خواهد رساند.
از طرف دموکرات‌ها جو بایدن، رئیس‌جمهور، چالش‌های نمادین دین فیلیپس، نماینده کنگره از مینه سوتا و نویسنده خودیاری ماریان ویلیامسون را کنار زده و درحال تلاش برای نامزدی است. رقابت‌های کج‌رو و فقدان تعلیق باعث شده که سوپر سه‌شنبه، یکی از مشهورترین آیین‌های فصل انتخابات آمریکا به یکی از کم‌تعجب‌کننده‌ها تبدیل شود.
به گزارش NBC انتخابات مقدماتی و گروه‌های حزبی در ۱۶ ایالت و ساموآی آمریکا شفافیت بیشتری را برای رقابت ریاست‌جمهوری که در مسیری پرشتاب به سوی برگزاری مجدد انتخابات ۲۰۲۰ بوده به ارمغان آورده است.
اما مسابقات سوپر سه‌شنبه‌ها همچنین اولین سرنخ‌ها را درباره رقابت‌های رای‌دهی پایین ارائه کرده است که به تعیین کنترل مجلس‌های ایالتی و کنگره در نوامبر امسال کمک می‌کند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنان در مسیری قرار دارند که دوباره در پاییز با هم روبه‌رو شوند. بایدن به عملکرد بهتر از مخالفان حاشیه‌ای برای نامزدی دموکرات‌ها و نیکی هیلی، سفیر سابق سازمان ملل متحد به تلاش برای جلب نظر رای‌دهندگان جمهوری‌خواه ادامه داد حتی در ایالت‌هایی که روی کاغذ برای او مطلوب‌تر به نظر می‌رسید.
آنچه می‌توان گفت این است که بایدن با سرعت‌گیرهای کمتری در آرا مواجه است. بایدن در اولین رقابت خود در سال ۲۰۲۴- کنگره آمریکایی ساموآ- به یک ناشناس سیاسی، کارآفرین، جیسون پالمر شکست خورد. در این ۲۴ ساعت با توجه به اینکه نتیجه منعکس‌کننده کمتر از ۱۰۰ رأی است به احتمال زیاد یک پاورقی صرف در تاریخ خواهد بود و درحالی که رای اعتراضی «بی‌تعهد» هفته گذشته در میشیگان برای بایدن دردسرساز بود، این تلاش تنها دو نماینده را به خود اختصاص داد. سوپر سه‌شنبه یادآور این بود که به‌رغم نظرسنجی‌های تلخ انتخابات عمومی برای بایدن، هنوز یک تهدید معتبر برای نامزدی مجدد او ظاهر نشده است.
این یک شب دیگر با پیروزی‌های آسان برای بایدن بود که در چهارمین مبارزات انتخاباتی خود در کاخ سفید، سرانجام در آیووا به پیروزی رسید. او همچنین به مینه‌سوتا سفر کرد، جایی که دموکرات‌ها بیشترین تلاش را برای شکست دادن او داشتند، نماینده دین فیلیپس، کرسی کنگره را در اختیار دارد. فیلیپس که در میشیگان پس از رای «بی‌تعهد» چهارم شد و ماریان ویلیامسون، که در آن زمان نامزد فعالی نبود، در مسیر سوم شدن در ایالت خود قرار داشت.
هیلی به سختی یک فرورفتگی ایجاد می‌کند
پیروزی هیلی در ورمونت، دومین پیروزی او پس از انتخابات مقدماتی روز شنبه در واشنگتن دی‌سی، محاسبات حزب جمهوری‌خواه را تغییری اساسی نمی‌دهد. در هر صورت، این نشان‌دهنده پیوند منحصربه‌فردی است که او با حامیان فرماندار محبوب فیل اسکات، یک جمهوری‌خواه که به‌ خاطر سیاست‌های معتدل و ضدیتش با ترامپ شناخته می‌شود و اولین حامی هیلی که به پیروزی او کمک کرد، دارد.
اما هیلی از نظر تعداد نمایندگان بسیار عقب‌تر از ترامپ بود. او همچنین در دو ایالت دیگر، ماساچوست و ویرجینیا، که زمانی به نظر می‌رسید بارقه‌های کوچکی از امید را نشان می‌داد، با اختلاف زیادی از ترامپ شکست خورد. در هر دو ایالت به نظر می‌رسید که او با کمتر از ۴۰ درصد آرا به پایان برسد، آستانه‌ای که او پس از رسیدن به آن در نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی و زیر سوال بردن قدرت ترامپ در برابر بایدن در پاییز امسال معنادار بود. با این حال دیگران اکنون هشدار هیلی در مورد آسیب‌پذیری‌های انتخاباتی ترامپ را تکرار می‌کنند. کارل روو، استراتژیست حزب جمهوری‌خواه پشت مبارزات انتخاباتی جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا، سه‌شنبه شب با حضور در فاکس نیوز یک تابلوی پاک کردن خشک برگزار کرد که در آن سهم آرای هیلی در چندین ایالت برجسته شد و خاطرنشان کرد که ترامپ «باید نگران اتحاد حزب جمهوری خواه باشد».
هنگامی که نتایج به دست آمد، سخنگوی هیلی یک تیم «شاد» از «جنگجویان شاد» را گزارش کرد. اما بلافاصله مشخص نبود هیلی که عصر را در کارولینای جنوبی گذرانده بود از آنجا به کجا می‌رود. بنابر این برخلاف ترامپ، انتظار نمی‌رفت او سه‌شنبه شب اظهاراتی را ارائه کند.

MAGA در کارولینای شمالی حرکت می‌کند
کارولینای شمالی احتمالاً میزبان رقابت فرمانداران برتر سال ۲۰۲۴ خواهد بود. این یکی از دو ایالت نوسان ریاست جمهوری همراه با نیوهمپشایر است که در پاییز امسال فرمانداران جدید را انتخاب خواهند کرد. مارک رابینسون، فرماندار مورد حمایت ترامپ که سه‌شنبه به راحتی در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای فرمانداری پیروز شد به عنوان یکی از قطبی‌ترین نامزدهای این کشور وارد انتخابات عمومی می‌شود. دموکرات‌ها که جاش استاین را برای فرمانداری، دادستان کل معرفی کردند، مشتاق هستند که رابینسون را یک افراطی در زمینه حقوق باروری، آموزش و مسائل LGBTQ معرفی کنند.
دموکرات‌ها همچنین قصد دارند بر تاریخچه اظهارات تحریک‌آمیز او تمرکز کنند. رابینسون جامعه LGBTQ را به عنوان «کثیف» توصیف کرده است، معلمان مدارس دولتی را به عنوان «افراد شرور» مورد انتقاد قرار داده و در مورد اینکه آیا هولوکاست رخ داده است یا خیر، تردید ایجاد کرده و وجود آن را «هولوکاست» خوانده است.
حال و هوای اولیه در آنجا، انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ را به یاد می‌آورد، زمانی که دموکرات‌ها با موفقیت علیه نامزدهای فرمانداری آریزونا و پنسیلوانیا به سبک MAGA که مورد حمایت ترامپ بودند، گرد هم آمدند. بایدن و ترامپ در آن سال در رای‌گیری حضور نداشتند. اما دو دوره فرمانداری روی کوپر ثابت کرد که دموکرات‌ها می‌توانند حتی زمانی که یک جمهوری‌خواه، آرای انتخاباتی ایالت را به دست آورد، برنده این شغل شوند.

sazandegi

پست های مرتبط

کابینه تکنوکرات‌ها

باید فن‌سالاری در کشور حاکم شود به قلم؛ کیارش اخوان؛ عضو شورای…

25 جولای 2024

عقب افتاده‌ایم

سیدحسین مرعشی در سفر به کردستان: ایران‌ امروز را نمی‌توان براساس الگوی…

21 جولای 2024

اخلاق‌مند و مردم‌دار

چند سطری در حمایت از «مسعود پزشکیان» که نجات ایران در رای…

2 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید