رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : همه راضی از انتخابات

همه راضی از انتخابات

محسن هاشمی در تحلیل انتخابات مجلس می‌گوید در این انتخابات برخی گروه‌های سیاسی و مرجع به نحوی از این انتخابات راضی بودند اما آن‌ها که ناراضی بودند، «مردم» بودند. او که با خبرآنلاین گفت‌وگو کرده است در ادامه سخنان خود گفت: براندازان که عمدتاً خارج از کشور هستند، تبلیغات وسیعی کرده بودند که انتخابات با عدم مشارکت روبه‌رو شود که متأسفانه این موضوع را در کلان‌شهرها دیدیم، مثلاً در شهری مثل تهران با حدود ۷۶ درصد عدم شرکت و حدود ۸ درصد هم رأی باطله می‌توان گفت آن‌ها راضی شدند و توانستند مشارکت را در انتخابات به پایین‌ترین حد خود حداقل در کلان‌شهرها برسانند.
به گفته‌ رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران، جبهه اصلاحات و اصلاح‌طلبان می‌خواستند کنار مردم ناراضی قرار بگیرند. به همین دلیل نیز برای ثبت‌نام هیچ توصیه‌ای نکردند و از آن‌ طرف هم به دلیل نداشتن کاندیدا عنوان کردند امکان ارائه لیست نداشتند، درنهایت هم تعدادی از بزرگان جبهه اصلاحات رأی ندادند. آن‌ها هم به‌ احتمال‌قوی الان راضی هستند چراکه فرض‌شان بر این است که کنار مردم ناراضی قرار گرفته‌اند و به وظیفه خود عمل کرده‌اند.
هاشمی درباره آرای باطله نیز گفت: آرای باطله دو بخش دارد؛ یک بخش به خاطر این است که به آن‌ها گفته ‌شده اگر رأی ندهید مسلمان نیستید بنابراین افراد آمده‌اند و آرای سفید ریخته‌اند. برخی نیز فکر می‌کنند اگر در انتخابات شرکت نکنند با برخوردهای سخت در زندگی به دلیل ثبت نشدن کد ملی‌شان مواجه شوند لذا آمده و رأی داده‌اند، اما رأی سفید.آن‌هایی که خیلی منتقد و عصبانی هستند جملات ناشایستی در این ‌باره می‌نویسند اما به نظرم باید این بخش از آراء باطله به ‌صورت جدی خوانده و تحلیل شود و نتیجه آن به سمع مقامات ارشد کشور رسانده شود.
این عضو ارشد حزب کارگزاران می‌گوید: اصولگرایان تندرو هم به نظر می‌رسد از نتیجه انتخابات راضی هستند چراکه نه در عیان بلکه در پنهان سعی بر این داشتند که مشارکت پایین باشد تا بتوانند نامزدهای خود را به مجلس بفرستند و این اتفاق خودبه‌خود برای آن‌ها افتاد. یعنی اینکه ما با یک مشارکت پایین و یک رقابت غیرسیاسی روبه‌رو شدیم و آن‌ها توانستند کسانی که می‌خواهند و حتی تندترین‌ها را وارد مجلس کنند و از نتیجه انتخابات نیز راضی باشند.
او معتقد است کسانی که ضرر واقعی را از این انتخابات کردند، مردم هستند. محسن هاشمی می‌گوید: مردم با این فکر که حاکمیت نظام به این صورت صدای آن‌ها را بشنود، پای صندوق‌ها نیامدند و در نتیجه الان مجلسی روی کار آمده که تندتر از مجلس فعلی است و این پیام به جهان مخابره شده که کشور ایران یک درجه دیگر تندتر شده است. پیام روی کار آمدن این مجلس تندرو به اقتصاد کشور نیز این است که باعث بلاتکلیفی در اقتصاد می‌شود و این بلاتکلیفی یعنی سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های کاذب می‌رود و وقتی سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های کاذب رفت خودبه‌خود موجب کاهش ارزش ریال می‌شود و در نتیجه سال آینده شاهد تورم بیشتر خواهیم بود. مجدداً فقرا فقیرتر خواهند شد، آنچنان که الان نرخ دلار نیز به ۶۰ هزار تومان رسیده است. اگر همین روند ادامه پیدا کند در انتخابات بعدی این دور باطل را خواهیم داشت و روزبه‌روز معیشت، آزادی و عقلانیت مردم تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. در مجموع همان‌طور که برخی از سیاسیون گفته‌اند که باید روزنه‌گشایی شود باید به فکر روزنه جدیدی باشیم تا از این سیکل باطل خارج شویم چون مسیری که این طیف از سیاسیون در حال پیمایش آن هستند قطعاً به نفع مردم نیست و مردم هم متأسفانه به ناچار در مسیری قرار گرفته‌اند که تا حدودی دچار خُسران می‌شوند و به نظر امیدی نیست. هاشمی همچنین افزود: برخی در مجلات خود در مورد این انتخابات نوشته بودند، بازگشت امید به جبهه انقلاب که من فکر می‌کنم تیتر واقعاً غلطی است و می‌توان گفت این‌گونه انتخابات همیشه باعث تضعیف جبهه انقلاب می‌شود، به صورتی که ما روزبه‌روز داریم مردم را از دست می‌دهیم و جبهه انقلاب ضعیف‌تر می‌شود.

sazandegi

پست های مرتبط

کابینه تکنوکرات‌ها

باید فن‌سالاری در کشور حاکم شود به قلم؛ کیارش اخوان؛ عضو شورای…

25 جولای 2024

عقب افتاده‌ایم

سیدحسین مرعشی در سفر به کردستان: ایران‌ امروز را نمی‌توان براساس الگوی…

21 جولای 2024

اخلاق‌مند و مردم‌دار

چند سطری در حمایت از «مسعود پزشکیان» که نجات ایران در رای…

2 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید